Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Medlemsomröstningar (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Ska vi anta Principer 3.1? (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=11203)

Rick Falkvinge 2008-01-13 03:18

Ska vi anta Principer 3.1?

Ska vi anta Principer 3.1?

Den här medlemsomröstningen stängs den 31 januari kl 24.00.

Winston Smith 2008-01-13 08:31

RE: Ska vi anta Principer 3.1?

Först ;)

Daniel Nyström 2008-01-13 09:40

Fel ställe att diskutera det hela kanske, men EUs "nya" konstitution lär ska antas utan misstaget att fråga befolkningen den här gången. Antagligen långt innan vi sitter där.

En mycket bra uppdateringen av principerna hur som helst!

Ken Rabelius 2008-01-13 10:59

sist! :P

Berner 2008-01-14 01:48

Ingen som tänkt på att meddela resten av partiet om omröstningen. Jag såg det först när jag läste slutet på Ricks mail just nu, hade jag som vanligt bara ögnat igenom det hela (brukar vara för långt) så hade jag missat det.

Ett kort koncist meddelande (ett par rader) borde skickas så att folk vet att de skall ta ställning.

Rick Falkvinge 2008-01-14 02:07

Citat:

Berner (2008-Jan-14)Ingen som tänkt på att meddela resten av partiet om omröstningen. Jag såg det först när jag läste slutet på Ricks mail just nu, hade jag som vanligt bara ögnat igenom det hela (brukar vara för långt) så hade jag missat det.

Att skicka ut det som en del i ett utskick till alla medlemmar i hela partiet tycker jag är så mycket man kan begära? Det stod ju till och med i rubriken?

Bertil Wennergren 2008-01-14 02:39

Jag är lite osäker om avsnittet som talar om EU-konstitutionen. Finns det någon piratpartidebatt om den saken arkiverad någonstans?

Marco Baxemyr 2008-01-14 08:31

3.1 ser väldigt bra ut. :w00t:

En sak jag känner kan förbättras: Det står ingenting om vad öppen källkod är för något, vilket kan vara dumt. Jag är helt övertygad att en del personer(många, förhoppnigsvis) vill förstå vad ett parti menar med sina uttalanden och löften innan dom röstar. Exempel:

När X kommer till "Öppna format och öppen källkod ska uppmuntras." blir han/hon kanske osäker, för att X inte vet vad "öppen källkod" riktigt betyder. Det är långt ifrån säkert att X googlar fram svaret.

Därför tycker jag att det vore smart att inkludera en liten beskrivning om vad öppen källkod är, som tyvärr kan vara svårt att klämma in utan att det blir för slaskigt (detta kanske kan lösas med en länk?). Diskutera! :discuss:

Christian von Schultz 2008-01-14 10:34

Jag är negativt inställd till det som skrivs om EU-konstitutionen:

Citat:

Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar.

Jag kan hålla med om att det demokratiska underskottet inom EU bör åtgärdas. I den nya, förkastade konstitutionen tas ett viktigt steg mot detta genom att man stärker EU-parlamentet, EU:s enda folkvalda organ. Den andra meningen ovan skulle kunna tolkas som att konstitutionen inte ska antas för att Nedernländerna och Frankrike röstade nej. Att alla minoriteter har vetorätt är inte demokrati, även om minoriteten är Frankrike och Nederländerna. Jag skulle vilja se hela unionen rösta om förslaget, och låta det gå igenom om en majoritet vill ha det.

Är det en piratståndpunkt att konstitutionen var illa genomtänkt? På vilket sätt då?

Med vänliga hälsningar,

Christian von Schultz

SimonRosenqvist 2008-01-14 11:31

Röstar ja till principprogrammet, men vill reservera mig angående första stycket på EU-paragrafen. (Den här texten skriver jag så jag kan peka på den sedan och gnälla lite). :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.