Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Ordningsfrågor (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=827)
-   -   013. Fel i voteringsordning [besvarad] (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=38240)

AndersLindbäck 2012-11-04 11:31

013. Fel i voteringsordning [besvarad]

P39-Y05 och P39-Y02 är på intet sätt motstridiga och borde inte stå mot varandra i en votering.

De är komplement till varandra.

P39-Y02
att piratpartiets valsedlar till riksdagsvalet 2014 ska tas fram enligt modell 2 "En central lista med schulze" ovan.

P39-Y05
att piratpartiets valsedlar till riksdagsvalet 2014 ska tillåta lokala listor där de lokala organisationerna själva bestämmer hur listorna tas fram.

Vi måste kunna ändra voteringsordningen där det är uppenbart att yrkanden som ställs mot varandra inte borde stå mot varandra.

AndersLindbäck 2012-11-04 11:33

Sv: Fel i voteringsordning

Som det är nu så blir det helt fel då vi om P39-Y05 inte säger något om hur eventuell central lista tas fram så får vi problem.

Både borde tas mot avslag.

Henry Rouhivuori 2012-11-04 11:37

Vi har P39-Y08 som tilläggsyrkande som om den bifalls med central lista blir svårtydlig. Den är uppenbarligen menats att vara tillsammans yrkandet som tillåter lokal lista där lokal org. vill ha.

Jag stödjer denna ordningsfråga.

Henrik Brändén 2012-11-04 18:44

Men ojdå, kan man tolka styrelsens förslag så?

Man kan inte bara läsa attsats 2, man måste läsa själva texten i styrelsens förslag 2.

Den börjar:

Citat:

Modell 2, En central lista med schulze

Syftet med denna modell är att få ett hanterbart antal kandidater för hela landet som kan profilera sig genom kampanjer på nätet och utanför nätet.
Det är alltså tydligt utsagt att meningen är att vi ska få ett begränsat antal riksdagskandidater, och att de ska vara kandidater för hela landet.

Till yttermera beskrivs modellen som "En central lista" till skillnad från andra modeller som beskrivs som "Lokala listor och en centrallista."

Jag tycker därför det ur skrivningarna är uppenbart det jag vet var styrelsens mening när vi diskuterade de olika förslagen: Att en central lista betyder en central lista för hela landet och inga lokala listor.

Därför tycker jag att presidiet gör rätt när de ställer förslagen mot varandra.

Om mötet sedan röstar genom yrkanden som bara reglerar delar av frågan om hur valprocessen ska gå till är naturligtvis innebörden av detta att medlemsmötet ger styrelsen fria händer att besluta om resten.

AndersLindbäck 2012-11-04 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Brändén (Inlägg 282903)

Om mötet sedan röstar genom yrkanden som bara reglerar delar av frågan om hur valprocessen ska gå till är naturligtvis innebörden av detta att medlemsmötet ger styrelsen fria händer att besluta om resten.

Snarare kan man se det som att medlemsmötet givit styrelsen på tassarna för att den presenterat förslag som varit dåliga.

Återigen - mitt yrkande är/ var /var meningen att vara ett tilläggsyrkande som säger att lokala organisation själva skall få bestämma om de vill ställa upp med en lista i piratpartiets namn till riksdagen - detta oavsett styrelsens förslag.

Med tanke på din stora vurm för att lokala organisationer har självbestämmande så borde du vara för den tanken.

Mab 2012-11-04 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av AndersLindbäck (Inlägg 282904)
Med tanke på din stora vurm för att lokala organisationer har självbestämmande så borde du vara för den tanken.

Det beror väl på vilket syfte man ser med de lokala föreningarna? Personligen ser jag att de självklart bör ha ansvar för kommun och landstingsval eftersom det är lokala frågor. Vilken roll de bör ha i lokala listor till riksdagsvalet om vi beslutar att ha sådana är dock inte alls givet eftersom föreningsindelningen på vissa håll inte överlappar med valkretsindelningen.

Jag skulle för övrigt vilja hävda att det är fel att hävda att det är fel i voteringsordningen. Voteringsordningen är suboptimal, men inte felaktig.

agnesson 2012-11-04 23:05

Sv: 013. Fel i voteringsordning

Mötet ägnar 1,5 veckor åt att få till en bra voteringsordning. Att påstå att den är "fel" är nog fel väg att gå för att övertala mötespresidiet att bifalla ordningsfrågan :-)

Däremot så tar mötet ett väldigt konstigt beslut om enbart P39-Y05 går igenom, vilket gör att det är värt att fundera på hur vi kan rätta till detta. Trots att endast två voteringspass är kvar.

Så, hur löser vi det? Jag vet ärligt talat inte.

Henry Rouhivuori 2012-11-04 23:16

Om P39-Y08 hör ihop med P39-Y05 så går de två att voteras mot avslag samtidigt som P39-Y02 voteras mot avslag.

AndersLindbäck 2012-11-04 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori (Inlägg 282943)
Om P39-Y08 hör ihop med P39-Y05 så går de två att voteras mot avslag samtidigt som P39-Y02 voteras mot avslag.

Snarare:

P39-Y02 + P39-Y08 + P39-Y05 ställs mot enbart P39-Y02.

Henry Rouhivuori 2012-11-04 23:36

Citat:

Ursprungligen postat av AndersLindbäck (Inlägg 282952)
Snarare:

P39-Y02 + P39-Y08 + P39-Y05 ställs mot enbart P39-Y02.

Ja där har vi lösningen... tror jag.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.