Piratpartiets mötesplattform

Piratpartiets mötesplattform (https://forum.piratpartiet.se/index.php)
-   Motioner och Propositioner (https://forum.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=909)
-   -   B11: Eu-länders ömsesidiga erkännande av äktenskap. (https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=40260)

Mötespresidiet 2015-04-05 20:08

B11: Eu-länders ömsesidiga erkännande av äktenskap.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }a:link { } Det är bra att Sverige tillåter samkönade äktenskap, och det vore önskvärt om alla andra EU-länder också gjorde det. Om detta har vi två bra ställningstaganden:

• Fortsätta tillåta samkönat äktenskap i Sverige. (H01)
  • Arbeta för att tillåta samkönat äktenskap på EU-nivå. (H02)
Vi har dock även detta ställningstagande:

• Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap. (H28)
Det blir problematiskt om Sverige ska kräva att resten av EU anpassar sig efter våra regler. Samma regel kan nämligen slå tillbaka mot oss själva. Det skulle t.ex. kunna leda till att Sverige tvingas tillåta eller acceptera barnäktenskap om något annat EU-land tillåter det.
Första meningen i H28 är överflödig då vi har H02.

JorgenL 2015-04-06 22:06

Jag ogillar yrkande B11-Y01:
att mötet river upp ställningstagandet:
”Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap.”
Detta är sakpolitiska ställningstaganden, inte lagtext.
Den första meningen visar klart att det är samkönade äktenskap som avses. Fokus i ställningstagandet är detta, inte barnäktenskap, det är en helt annan frågeställning.

heddahenrik 2015-04-06 22:08

Jag ogillar yrkande B11-Y01:
att mötet river upp ställningstagandet:
”Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap.”
Jag tror helt enkelt inte på det där att Sverige skulle kunna tvingas att erkänna barnäktenskap eller att det skulle vara ett problem.

Att kränka andra länder går faktiskt inte. Länder har inga känslor. Människorna där behöver vår skydd dock.

Det hade varit en annan sak om vi varit en ockupationsarmé som vill driva igenom våra värden utan tanke på vad de i landet tycker eller hur vi förödmjukar deras kultur, men nu är de faktiskt frivilligt medlemmar i EU så om man nu skulle få igenom det här förslaget så har man gjort det i en schyst fight enligt reglerna.

Så att använda EU-parlamentet som slagträ i kampen ser jag inga problem alls med. Skulle de som gillar helt absurda äktenskap också gå till EU-parlamentet, så kommer de inte få igenom förslaget. Dvs detta är en situation där vi bara kan vinna eller så blir det oavgjort. Att då acceptera oavgjort verkar direkt dumt.

Andreas Bjärnemalm 2015-04-07 11:54

Jag har lagt yrkande B11-Y02:
att mötet ändrar ställningstagandet:
till att istället lyda:
”Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna sådana äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap.”
Detta löser det påtalade problemet om att ställningstagandet öppnar upp för att vi skulle kunna hamna i en situation där vi tvingas acceptera barnäktenskap som ingåtts i annat land där sådana är tillåtna.
(Jag har fetstilat den ändring mitt yrkande inför för tydlighetens skull)

Timmy 2015-04-07 12:32

Jag ogillar yrkande B11-Y02:
till att istället lyda:
”Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna sådana äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap.”
Detta yrkande är bättre än originalyrkandet, men sämre än vårt nuvarande ställningstagande enligt mig. Jag är inte alls rädd för att barnäktenskap ska legaliseras i något EU-land inom en snar framtid, och om så skulle ske har vi allvarligare problem än att Sverige anser dem giltiga.

Mikael Ståldal 2015-04-07 21:20

Sv: B11: Eu-länders ömsesidiga erkännande av äktenskap.

Citat:

Ursprungligen postat av heddahenrik (Inlägg 294529)
Dvs detta är en situation där vi bara kan vinna eller så blir det oavgjort.

Jag är inte så säker på det.

Mikael Ståldal 2015-04-07 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas Bjärnemalm (Inlägg 294546)
”Tillåt samkönade äktenskap och partnerskap i hela EU. Fram till dess ska alla EU-länder erkänna sådana äktenskap och partnerskap som ingåtts i annat land - även om det strider mot deras egna regler för äktenskap och/eller partnerskap.”[/yrka]Detta löser det påtalade problemet om att ställningstagandet öppnar upp för att vi skulle kunna hamna i en situation där vi tvingas acceptera barnäktenskap som ingåtts i annat land där sådana är tillåtna.

Varför ska partnerskap vara med? Det är väl en halvmesyr som vi inte bör nöja oss med?

Andreas Bjärnemalm 2015-04-08 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas Bjärnemalm (Inlägg 294546)
Jag har lagt yrkande B11-Y02:
till att istället lyda:
Detta löser det påtalade problemet om att ställningstagandet öppnar upp för att vi skulle kunna hamna i en situation där vi tvingas acceptera barnäktenskap som ingåtts i annat land där sådana är tillåtna.

Citat:

Ursprungligen postat av Mikael Ståldal (Inlägg 294575)
Varför ska partnerskap vara med? Det är väl en halvmesyr som vi inte bör nöja oss med?

Jag har inte haft för avsikt att förändra det ställningstagande vi har idag, utan endast förtydliga det så vi inte riskerar att det tolkas så som du tolkat det. Dvs att Sverige måste tillåta barnäktenskap ifall dessa lagligen ingåtts i annat EU-land. Därav är den enda skillnaden mellan det ursprungliga ställningstagandet och mitt yrkande att jag infört ordet 'sådana' i förtydligande syfte.

Andreas Bjärnemalm 2015-04-08 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av Timmy (Inlägg 294547)
Jag ogillar yrkande B11-Y02:
till att istället lyda:
Detta yrkande är bättre än originalyrkandet, men sämre än vårt nuvarande ställningstagande enligt mig. Jag är inte alls rädd för att barnäktenskap ska legaliseras i något EU-land inom en snar framtid, och om så skulle ske har vi allvarligare problem än att Sverige anser dem giltiga.

På vilket sätt är det sämre än nuvarande ställningstagande? Enda skillnaden mellan mitt yrkande och vårt nuvarande ställningstagande är ordet 'sådana'.

Anton Nordenfur 2015-04-08 13:11

Jag gillar yrkande B11-Y02:
till att istället lyda:
Det som kritiserats i det tidigare ställningstagandet är inte så mycket vad det innebär, utan hur det kan tolkas. Det här yrkandet förtydligar vad som menades, och jag yrkar därför bifall.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40.