Piratpartiets mötesplattform

Visa resultat för omröstning: Vill du bordlägga samtliga styrelseval?
Bifall 19 25.33%
Avslag 56 74.67%
8 mötesdeltagare (9.64 procent) valde att markera sin närvaro utan att ta ställning i frågan genom att välja alternativet Avstår.
Antal röster: 83. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Här diskuterar vi mötespunkten Val (ev fyllnadsval) till Partistyrelsen.

Mötet valde i voteringspass 1 att inte bordlägga styrelsevalen. Därmed kommer vi i voteringspass 2 välja sammankallande och i voteringspass 3 välja ledamöter.

Det har väckts ett yrkande om att samtliga styrelseval ska bordläggas. Se mer information här: https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?p=280359&postcount=2

Därför kommer mötet nu i första voteringspasset att ta ställning till ifall alla styrelseval (sammankallande samt 5 ledamöter) ska bordläggas till vårmötet.

Du kan välja bifall eller avslag, eller så kan du välja avstår.

Avstår är dock inte ett riktigt röstningsalternativ, utan endast ett sätt att få fram närvaro. Det är ett sätt för dig som tagit del av voteringen, men inte tagit ställning för något av alternativen, att visa att du varit närvarande men inte röstat. 'Avstår' kan aldrig på något sätt påverka utfallet av voteringen.

Nedanför denna text visas de som tackat ja till nomineringen och därmed är valbara. Därunder finns en lista med samtliga nominerade, även de som tackat nej eller ännu inte svarat. De enskilda kandidaterna diskuteras i sina egna utfrågningstrådar i detta forum: https://mote.piratpartiet.se/forumdisplay.php?f=826

Nuvarande förtroendevalda går att finna här https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=37330

Valberedningens förslag:
Saknas

Skriv in din nomineringskod i rutan för att acceptera eller hantera din nominering senast 8 okt kl 19:00.
Nomineringskod:

Kandideringar till Partistyrelsen

Plux Stahre (fd. Mattias Stahre) (mer information om kandidaten)
Styrelseledamot 2013-2015 (Vald) Information om voteringen

27 årig grabb som har haft många möjligheter i livet att se många sidor av samhället, så väl dom bra som dom dåliga. Älskar att diskutera och prata med andra människor.

Anton Nordenfur (mer information om kandidaten)

Fysikstudent från Linköping, engagerad i partiet sedan 2008. Har suttit i styrelsen sedan maj 2012, och arbetar utöver det med Piratpartiet Linköping och Ung Pirat Öst.

Isabelle Izzie Danielsson (mer information om kandidaten)

Sitter som vice Valkretsledare för Piratpartiet Värmland, Kassör i Ung Pirat Karlstad samt i valberedningen för både Ung Pirat Västra Distriktet samt Ung Pirat Centralt.

Anders S Lindbäck (mer information om kandidaten)
Sammankallande i styrelsen 2013 (Vald) Information om voteringen, Styrelseledamot 2013-2015

Ordförande i Piratpartiet Västmanland och sekreterare i Piratpartiet Västerås.

Troed Sångberg (mer information om kandidaten)

En 38-årig framtidspositiv nybliven småbarnspappa till pirat som anser att transparens, öppenhjärtlig kommunikation samt omfamnande av förändring är ledord för en rörelse som måste lyckas.

C Magnus Berglund (mer information om kandidaten)

Jag är en ideologiskt inriktad pirat med många nya idéer. 13 år som förtroendevald på Karlstads Universitet. Socialt ses jag som en av de vänligaste piraterna.

Rene Malmgren (mer information om kandidaten)
Styrelseledamot 2013-2015 Information om voteringen

Jag är en driven entreprenör som har varit aktiv i PP sedan hösten 2008. Det som jag absolut mest brinner för är öppnenhet, frihet och deltagarkultur.

Nedan visas alla nomineringar till Partistyrelsen , oavsett om den nominerade svarat eller inte

Nomineringar till Partistyrelsen        [visa...]

(#2) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010

Länk: #280359
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-10-14, 20:42

Detta yrkande har inkommit till mötespresidiet i detta ärende:
Citat:
Ursprungligen postat av erik78se Visa inlägg
Eftersom valberednigen, där jag själv ingår, inte klarade av att prestera något resultat inför detta möte tycker jag att det vore en god ide att inte lägga valen till styrelseposter på detta medlemsmöte utan bordlägga just den delen av val till förtroendeposter.

Detta är inte på något sätt en diskvalificering av de nominerade, utan snarare ett försök att säkerställa att både fler ges möjlighet att kandidera till ett av partiets kanske viktigaste uppdrag, dels att ge valberedningsprocessen möjlighet till översyn.

Jag vill därför yrka på att lägga styrelsevalen till nästa medlemsmöte för att därmed ge kommande valberedningsprocess möjlighet att ge medlemmarna ett bra beslutsunderlag.
Mötespresidiet tolkar detta som ett yrkande om att bordlägga samtliga styrelseval, dvs sammankallande samt val av fem ledamöter. Denna fråga kommer (i presidiets förslag till voteringsordning) att behandlas i första voteringspasset.

Svara med citat
  (#3) Gammal
samface Inte uppkopplad

samfaces avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #280608
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-10-16, 18:49

Citat:
Ursprungligen postat av erik78se
Eftersom valberednigen, där jag själv ingår, inte klarade av att prestera något resultat inför detta möte tycker jag att det vore en god ide att inte lägga valen till styrelseposter på detta medlemsmöte utan bordlägga just den delen av val till förtroendeposter.

Detta är inte på något sätt en diskvalificering av de nominerade, utan snarare ett försök att säkerställa att både fler ges möjlighet att kandidera till ett av partiets kanske viktigaste uppdrag, dels att ge valberedningsprocessen möjlighet till översyn.

Jag vill därför yrka på att lägga styrelsevalen till nästa medlemsmöte för att därmed ge kommande valberedningsprocess möjlighet att ge medlemmarna ett bra beslutsunderlag.
Det är verkligen beklagligt att mötespresidiet inte klarat presterat så som de önskat och visst är det viktigt att medlemmarna delges ett gott beslutsunderlag, men följden av att bordlägga vore att helt eliminera styrelsens förmåga att kunna fatta beslut. Dels eftersom man blir utan sammankallande och dels eftersom man då blir för få ledamöter för att vara beslutsmässiga.

Effekterna av att vara utan en beslutsmässig styrelse får mig att tänka på en rad oroväckande frågeställningar, som t.ex. på vems mandat agerar då partiledare och ledning? Vilken styrelse ska genomföra medlemmarnas uppdrag och lägga propositioner till nästkommande medlemsmöte?

Jag har svårt att betrakta valberedningens beslutsunderlag inför tillsättningar som viktigare än partiets förmåga att över huvudtaget konstituera sig och känner mig djupt oroad över att detta yrkande ens övervägs.

--
Sammy Nordström
Avgående ledamot i Piratpartiets styrelse

Blogg: Bloggsam.se

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #280620
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-10-16, 22:35

Citat:
Ursprungligen postat av samface Visa inlägg
Det är verkligen beklagligt att mötespresidiet inte klarat presterat så som de önskat
Jag antar att du menade valberedningen, inte mötespresidiet?
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #280623
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-10-16, 23:06

Citat:
Ursprungligen postat av samface Visa inlägg
Det är verkligen beklagligt att mötespresidiet inte klarat presterat så som de önskat och visst är det viktigt att medlemmarna delges ett gott beslutsunderlag, men följden av att bordlägga vore att helt eliminera styrelsens förmåga att kunna fatta beslut. Dels eftersom man blir utan sammankallande och dels eftersom man då blir för få ledamöter för att vara beslutsmässiga.

Effekterna av att vara utan en beslutsmässig styrelse får mig att tänka på en rad oroväckande frågeställningar, som t.ex. på vems mandat agerar då partiledare och ledning? Vilken styrelse ska genomföra medlemmarnas uppdrag och lägga propositioner till nästkommande medlemsmöte?

Jag har svårt att betrakta valberedningens beslutsunderlag inför tillsättningar som viktigare än partiets förmåga att över huvudtaget konstituera sig och känner mig djupt oroad över att detta yrkande ens övervägs.
Du oroar dig i onödan, Sammy! För att fatta beslut krävs att en absolut majoritet av styrelsens ledamöter deltar i beslutet. Idag är vi 16 personer i styrelsen, en absolut majoritet av dem är 9. Ifall vi varken skulle välja sammankallande eller de fem styrelseledamöter som avgår kommer vi att ha tio ledamöter i styrelsen. En absolut majoritet av dem är sex.

Under huvuddelen av den tid jag suttit i styrelsen har den inte varit fulltalig. (Det blev den först efter vårmötet 2012.) Under hela den tid vi inte varit fulltaliga har vakanta/tomma stolar inte ingått i underlaget för att beräkna den absoluta majoritet som krävs för beslutsmässighet.

Sedan är jag tveksam inför en bordläggning av helt andra skäl.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #280648
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-10-17, 02:36

Jag är ganska förtjust i att få som jag vill. Med ett bordlagt styrelseval blir jag en procentuellt större del av styrelsen och rimligen borde jag således rimligen får igenom min vilja i större utsträckning än vid en fulltalig styrelse.

Trots detta skulle jag å det bestämdaste avråda mötet från att bordlägga valet av styrelse.

Det valsystem vi har på våra medlemsmöten är byggt för att klara av situationer där mötet inte vill ge förtroende till lika många personer som det finns platser som ska väljas. Det fungerar som så att endast de som fått 50% i första valomgången blir valda i den omgången och sedan får ett celebert antal av resten tävla mot vakant i nya valomgångar.

Om man tvivlar på någon kandidats lämplighet löser man således detta enklast genom att inte rösta på den kandidaten, inte genom att bordlägga hela valet.

Ett bordläggande vore inte enbart dåligt för organisationen som sådan eftersom det skulle förhindra styrelsen från att få in fler åsikter och friskt nytt blod, det skulle även innebära att de medlemmar som ställt sig till partiets förfogande för en ansvarsfull och betungande post nekas möjligheten att få det uppdraget baserat på att en helt annan grupp, den sittande valberedningen, misslyckats med sitt uppdrag.

Jag skulle vilja uppmana mötet att avslå yrkandet om bordläggning och sedan rösta med förnuft i valet till styrelse. Vi har haft mer eller mindre misslyckade valberedningar tidigare och än har inte världen gått under.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
agnesson, Anders Hedberg, Anton Nordenfur, Henrik Brändén, Henry Rouhivuori, infallsvinkel, JPAnderson, Mikael Holm, Nicholas Miles, Plux, Robobengt

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #283221
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-11-09, 10:00

Är det en bugg i systemet? Vad gäller den här frågan? och varför kan jag bara rösta på Troed och inte de andra kandidaterna?

Svara med citat
  (#8) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #283222
Standard Sv: 10. Val av kommande års partistyrelse - 2012-11-09, 10:09

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Hedberg Visa inlägg
Är det en bugg i systemet? Vad gäller den här frågan? och varför kan jag bara rösta på Troed och inte de andra kandidaterna?
De andra är redan inröstade. Troed fick inte tillräckligt med röster i första omgången för att bli vald.

Så nu röstar vi om Troed eller avslag dvs lämna platsen vakant till vårmötet.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är