Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-10-26, 20:51

Elin Andersson

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2018-12-31.

Ålder: 24
Bostadsort: Uppsala

Förbundsordförande i Ung Pirat, allmänt jättepirat och fan av pizza. Utförligare kandidatur kommer!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #296389
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-06, 19:08

Hej Elin!

Då partistyrelsen har varit och fortfarande är mansdominerad så anser jag att det är dags att välja in fler tjejer till styrelsen. På förekommen anledning har jag sålunda ett par frågor.

Hur är det för dig; kommer du ha möjlighet att närvara på de flesta styrelsemöten under din mandatperiod om du blir vald?

Har du lätt för att samarbeta och diskutera fram en gemensam linje och därpå ta ett gemensamt beslut?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Magnus Andersson Inte uppkopplad

Magnus Anderssons avatar

Reg.datum: May 2014

Länk: #296423
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-19, 13:58

Hej!

Jag har två generella frågor till alla kandidater till styrelsen:

1) Vad ser du är styrelsens uppdrag och hur tar vi leva upp till det på bästa sätt?

2) Hur mycket tid anser du, i snitt, skulle kunna tänka dig att lägga på styrelsearbete. Inkludera gärna mötestid och restid.

Svara med citat
  (#4) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #296445
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-21, 16:25

Hej.

Du har uppgett för mig att du redan har ett stort inflytande (som ständigt adjungerad till styrelsen utifrån din roll som ordförande för UP) över partistyrelsens arbete och beslut. Vill du möjligtvis utveckla detta?

Själv anser jag att en av ungdomsförbundets främsta uppgifter är att med bibehållen självständighet vara politiskt drivande gentemot moderpartiet.
Dessutom tycker jag att det vore hälsosamt om det finns en viss åtskillnad i vart fall på högsta lednings nivå mellan de två organisationerna.

Ser du någon problematik kring att du utifrån din roll som sittande ordförande för ungdomsförbundet, skulle du nu officiellt blir vald som ledamot av partistyrelsen, får en sådan direkt påverkan på beslut tagna av moderpartiet?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
MattiasR Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2016

Länk: #296453
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-22, 00:08

Har en fråga jag ställer till alla styrelsekandidaterna:

givet att verksamhetsplanen blir fastställd så som styrelsen föreslagit den för höstmötet - vilken del av den brinner du mest för att förverkliga?

Svara med citat
  (#6) Gammal
pelutt Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2012

Länk: #296503
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-29, 22:38

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Hej Elin!

Då partistyrelsen har varit och fortfarande är mansdominerad så anser jag att det är dags att välja in fler tjejer till styrelsen. På förekommen anledning har jag sålunda ett par frågor.

Hur är det för dig; kommer du ha möjlighet att närvara på de flesta styrelsemöten under din mandatperiod om du blir vald?

Har du lätt för att samarbeta och diskutera fram en gemensam linje och därpå ta ett gemensamt beslut?
Hej Henry!

Så länge jag får tiderna för mötena god tid i förväg kan jag absolut delta på dem. De fysiska mötena är bara tre-fyra gånger om året och jag har stor möjlighet att påverka när och var jag jobbar som heltidsarvoderad förbundsordförande.

Det får jag definitivt påstå att jag har. Jag delar inte minst Magnus uppfattning om att saker hellre ska bli gjorda än perfekta och jag har vid det här laget en ganska klar uppfattning om vad som är ett rimligt scope på verksamhet eller planering. Mina favoritfrågor är de som leder diskussionen/planeringen framåt till ett konkret resultat och jag har inget behov av att ständigt ha rätt i diskussioner. I allmänhet ser jag mycket fram emot att engagera mig i diskussioner om partiets kampanjer under 2018 och 2019 eftersom vi då är så illa tvungna att jobba med det vi har framför oss - en betydligt konstruktivare grund för diskussion än "nånting vore bra om nån gjorde" eller liknande.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till pelutt  
Svara med citat
  (#7) Gammal
pelutt Inte uppkopplad

Länk: #296504
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-29, 22:47

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Andersson Visa inlägg
Hej!

Jag har två generella frågor till alla kandidater till styrelsen:

1) Vad ser du är styrelsens uppdrag och hur tar vi leva upp till det på bästa sätt?

2) Hur mycket tid anser du, i snitt, skulle kunna tänka dig att lägga på styrelsearbete. Inkludera gärna mötestid och restid.
Hej Magnus!

1) Jag anser att styrelsens uppdrag är att på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt leda och styra organisationens verksamhet och utveckling, att diskutera fram och besluta en klok väg att gå och med säker hand se till att samma beslut genomförs enligt plan. Styrelseuppdraget är komplext med många saker att ta hänsyn till, allt ifrån vad för behov organisationen har till vilka förutsättningar styrelsen jobbar efter. Viktigt är att hålla diskussionen konstruktiv, kommunikationen mot organisationen tydlig och konsekvent samt att hålla huvudet kallt när det blåser. Styrelsens medlemmar måste också kunna känna tillit mot varandra både vad det gäller överenskommelser inom styrelsearbetet men också att styrelsen håller ihop när det verkligen gäller.

2) Det beror på vad mitt uppdrag i slutändan kommer bestå i, men jag skulle gärna ha ett engagemang i arbetsutskottet som främsta ideella uppdrag och därmed lägga ca 4 timmar i veckan. Om jag inte blir en del av arbetsutskottet kommer jag i alla fall vara i kontakt med er för jämnan genom mitt förbundsordförandeuppdrag, men sannolikt inte vara tillräckligt med i loopen för att vettigt kunna spendera fullt så mycket tid. Då fokuserar jag istället på partistyrelsemötena och hamnar därmed snarare på 4 timmar per månad i snitt för det konkreta styrelsearbetet. Givetvis kommer jag även delta på Almedalen och liknande större punktinsatser som höjer snittvärdet.
Svara med citat
  (#8) Gammal
pelutt Inte uppkopplad

Länk: #296505
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-29, 23:06

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Hej.

Du har uppgett för mig att du redan har ett stort inflytande (som ständigt adjungerad till styrelsen utifrån din roll som ordförande för UP) över partistyrelsens arbete och beslut. Vill du möjligtvis utveckla detta?

Själv anser jag att en av ungdomsförbundets främsta uppgifter är att med bibehållen självständighet vara politiskt drivande gentemot moderpartiet.
Dessutom tycker jag att det vore hälsosamt om det finns en viss åtskillnad i vart fall på högsta lednings nivå mellan de två organisationerna.

Ser du någon problematik kring att du utifrån din roll som sittande ordförande för ungdomsförbundet, skulle du nu officiellt blir vald som ledamot av partistyrelsen, får en sådan direkt påverkan på beslut tagna av moderpartiet?
Hej JP!

Yes, vad jag menade med att jag upplever att jag har stort inflytande i partistyrelsen är att jag, utöver att vara god vän med både Magnus, Mab och Anton, är i väldigt tät kontakt med AU i synnerhet genom mitt uppdrag som förbundsordförande i Ung Pirat. Det var till exempel mitt förslag att vi skulle ha verksamhet i form av fokusveckor för politisk diskussion efter tillsättningen av talespersoner, för att involvera medlemmarna i politiken, skapa en plattform för gemensam diskussion och pröva talespersonerna "i fält". Utan mitt initiativ hade verksamheten inte blivit av, tankearbetet på hur det skulle gå till inte gjorts och planeringen tillsammans med partiet inte skett. På så sätt upplever jag att jag har stort inflytande över vad partiet gör eller inte gör för att vara en enskild medlem.

Jag är inte oroad över organisationernas självständighet gentemot varandra. Tvärtom har vi nog aldrig haft ett närmare samarbete än nu som lett oss framåt, eller ett större behov av det. Att partiet och ungdomsförbundet inte synkroniserar sitt arbete och inte minst tar del av varandras resurser är ett briljant sätt att inte ta sig på långa vägar in i riksdagen 2018. Som heltidsarvoderad är jag en sån resurs.

I många andra politiska partier finns det avtalade samarbetsformer på betydligt närmare basis än vad PP och UP har. I Centerpartiet är både ungdoms- och kvinnoförbundet adjungerade i styrelsen med rösträtt. I Miljöpartiet har ungdomsförbundet en ständig representant i partiets valberedning. MP har därtill reglerat att 10% av partiets resurser ska tillfalla Grön Ungdom på alla partiets nivåer, om de så är kansliutrymme, personaltid eller reda pengar. Jag tror ingen betvivlar dessa ungdomsförbunds självständighet gentemot partierna. Tvärtom reflekterar uppgörelserna enligt mig tydligt hur beroende ett parti och dess ungdomsförbund är av varandra för att ta sig fram i ett tufft klimat.

Jag ser inte en problematik med att jag får ett direkt inflytande över partiet genom rösträtt i partistyrelsen. Den problematiken jag ser är två organisationer som jobbar för samma mål men inte har strukturerna för samarbete väl etablerade. Genom att välja in mig i partistyrelsen får partiet en väldigt kompetent och erfaren styrelsemedlem som getts privilegiet att tänka i princip oupphörligen på piratrörelsens möjligheter och utmaningar, i allmänhet under de senaste snart 5 åren men framför allt på heltid de senaste snart 2.

Jag har ofta känt frustration över att partiet inte kör åt rätt eller samma håll (och under perioder inte kört alls!) samtidigt som vi i Ung Pirat är extremt beroende av att partiet bedriver opinionsbildning, medlemsrekrytering och i allmänhet inte drar oss med sig ned i De Bortglömda Partiernas Vrå. Äntligen verkar vi vara på väg nånstans och vi har inte tid att inte jobba ihop.

Är det därför nödvändigt att ge mig rösträtt? Det får medlemsmötet bestämma. Men klart är att jag kommer driva på som fan för att partiet gör det det behöver och borde, med ett engagemang och incitament som få andra i partistyrelsen har kunnat uppvisa. Med rösträtt sker detta pådrivandet i protokollen och inte utanför.
Svara med citat
  (#9) Gammal
pelutt Inte uppkopplad

Länk: #296506
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-11-29, 23:22

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasR Visa inlägg
Har en fråga jag ställer till alla styrelsekandidaterna:

givet att verksamhetsplanen blir fastställd så som styrelsen föreslagit den för höstmötet - vilken del av den brinner du mest för att förverkliga?
Hej Mattias!

Hm, bra fråga! Jag är jättetaggad på att åka till Nederländerna för att delta i deras valkampanj. Jag blev god vän med en av deras yngre stjärnskott i Groeningen och fick spendera en del tid med partiledare Ancilla när vi var på Island, och jag ser fram emot att återse dem och många fler. Det här med gemensamma (inter)nationella valrörelser tror jag är en hur bra idé som helst.

Utöver det tror jag också mycket på de fysiska utbildningsträffarna. Alltför länge har partiet dragit sig för att anordna fysiska träffar och på så sätt tappat själva marken under organisationens fötter. Det är inte alltid helt lätt att jobba med människor en aldrig träffat och vi borde träffas mer! Som medlem i partistyrelsen kan jag dessutom se till att dessa träffar synkas med Ung Pirats verksamhet så vi får synergieffekter, slipper dubbelarbete, kan dela på kostnader och massa annat.

Och förstås det mest utmanande och därmed häftigaste: att definiera och rekrytera nyckelpersoner inför valåret 2018. Vilka ska dessa vara? Vad ska de göra? Hur hittar vi dem? Så många spännande diskussioner som stundar!

Nu var det ett tag sen jag läste VPn men det känns bra att den verkar vara lika genomtänkt som när jag skrev den! :-)
Svara med citat
  (#10) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #296536
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Elin Andersson - 2016-12-05, 15:14

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg

Jag blev mycket glad när jag fick klart för mig att Elin kan tänka sig att sitta i partistyrelsen. Efter många år i både styrelse och ledning är jag nämligen övertygad om att om piratrörelsen ska komma vidare måste vi göra oss av med den beröringsskräck som idag finns mellan parti och ungdomsförbund. Komma över den rädsla som finns för "jäv" och "sammanblandning av roller".

Visst, ett parti och dess ungdomsförbundet har ibland olika roller. Men det centrala är att de bägge har samma grundläggande mål, och att det är viktigt att de kan samarbeta i förtroende för att nå de målen. Jag har under den tid jag hade ledande poster alldeles för många gånger hört ledande partiföreträdare uttala sig som om UP och UP-are var någon slags opålitliga marsmänniskor, som vi ska vara mycket försiktiga med. Samtidigt som ledande UP-människor uttalat sig som om partiet, det var något som existerade i ett annat universum.

Vi kommer inte att bli en framgångsrik politisk rörelse förrän vi får ett stopp på detta. Och ett viktigt steg mot att få stopp på det är att välja in en av våra allra skickligaste och smartaste och duktigaste krafter i partistyrelsen, fastän hon är ung, fastän hon är aktiv i UP, fastän hon är dess ordförande.

Ja, i mina ögon är det till och med ett plus för partiet att hon är UPs ordförande. Från och med det ögonblick hon förhoppningsvis är invald kommer hon nämligen inte att kunna säga "ni i partiet" Det kommer att heta "vi i partiet".

Partiet och UP får äntligen en chans att bli ett och samma "vi".

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer