Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-01, 14:20

Citat:
John Nilsson (2006-Jan-31) När man skriver text med en eller flera ny rad i så fungerar inte taggarna.
Aha, jag förstår. Ja, det ser jag ju vid förhandsvisningen när jag försöker. Tack.

Följdfråga då: varför vill man ha det då? Räcker det inte att citera mening för mening och beta av dem allt eftersom? Excessive quoting brukade vara (och är faktiskt fortfarande) ett fult ord i FidoNet.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8259
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-03, 15:04

Citat:
Björn Felten (2006-Feb-01)Följdfråga då: varför vill man ha det då? Räcker det inte att citera mening för mening och beta av dem allt eftersom?

Jadu, det kanske är möjligt. Men i så fall borde det finnas betydlig mer användarvänliga lösningar än en förvirrande uteblivning av quotening.

Implement mechanism, not policy.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #8275
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-03, 17:19

Citat:
John Nilsson (2006-Feb-03) Jadu, det kanske är möjligt. Men i så fall borde det finnas betydlig mer användarvänliga lösningar än en förvirrande uteblivning av quotening.
Nåja, även om jag förstår din invändning, så kan jag ju konstatera att det här med citat (quoting) i texter har varit ett ständigt trätoobjekt i Fidonet i 20 år och i Usenet i tio.

Till syvende og sidst så är det ju en fråga om, att vill du att det du skriver skall läsas av så många som möjligt, så är det ofrånkomligt att du måste lägga ner lite tid på att få inlägget att se så aptitligt ut som möjligt. Och däri ingår att trimma citerad text i stället för att rutinmässigt citera rubbet.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#4) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #8638
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-07, 19:05

Jag tänkte att jag skall förklara den här buggen på vanlig svenska med anledning av denna posten: https://www.piratpartiet.se/forum/FindPost9432.aspx

Förklaring: När man omger en samling text med [quote] [/quote] så är det alltså en markering att man vill ha den texten i en vit ruta.

För att kunna göra detta så måste programmet som sköter forumet hitta dessa "taggar" med tillhörande text och omvandla dem till HTML när det skickar sidan till en webläsare.

När programmet letar efter taggarna så söker det igenom en rad i taget efter mönstret [quote]vilken text som helst[/quote]. Skulle dessa taggar alltså hamna på olika rader så finns först en rad med bara [quote] som saknar [/quote] och sen lite senare en rad med [/quote] som saknar en [quote]. Ingen av raderna passar alltså in på mönstret som söks.

Det som avses med "rad" ovan är en samling text som avslutas med ett speciellt "ny-rad-tecken" som är det man skriver när man trycker på Enter (eller Retur eller vad knappen heter).

Datanördar brukar kalla detta tecken "\n" eftersom det är den notation som används i många programmeringsspråk. Icke programmerare kanske har sett det representerat som "" i någon ordbehandlare.

För att slippa problem som vanlig användare så kan man alltså komma runt problemet genom att använda paragrafblock ([p]text som skall avslutas med tom rad[/p]) istället för ny-rad-tecknet.

Svara med citat
  (#5) Gammal
vigfus Inte uppkopplad

vigfuss avatar

Länk: #8767
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-08, 19:44

Äh, det vill sig inte...

Greasemonkey installerat, den lilla apan sitter glad nere i hörnet... När jag högerklickar på'n säger han "No script's installed!", men går jag in på "Manage user scripts" så ligger quotefix 0.2 där...

-STOPP-

Nu kom jag på det!

Forumet ligger på https:// Inte http:// alltså aktiveras det inte för forumet. Då vet vi vad 0.3 kommer innehålla då...

Haha, man är ju värsta haxorn.

Med det sagt proklamerar jag min amatörstatus genom att fråga: är det inte lätt gjort så att man kan markera allt och scriptet lägger sig bara i det som finns mellan "[quote]" och "[/quote]"?

[hr]//Knutte Söderberg, Kristianstad

knutte.soderberg@piratpartiet.se

Fotoalbum:vigfus.blogg.se

PS. Pirater har skägg

Svara med citat
  (#6) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #8779
Standard RE: [BUG][SOLUTION]Hittade den nedrans QUOTE buggen - 2006-02-08, 23:14

Orkade inte implementera en funktion för att mickla med hela texten. (Så jobbigt är det väl inte?) Jag kanske får lust senare dock.

Här är iaf 0.3

Fixar:

1. https skall det juh va , tack för den.

2. har ändrat lite så markerad text tolkas lite lösare (ignorera "white space" i början och slutet av markeringen), tror det blir lite bekvämare att hantera då.

3. Förhoppningsvis ännu mindre pinsam kod
Bifogade filer
Filtyp: txt quotefix.user.js.txt (2.6 KB, 111 visningar)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
NOMOCRACY BY DIRECT DEMOCRACY IS THE ONLY SOLUTION In English 1 2009-06-22 04:55
What's the Solution To Intellectual Property? Ahruman PP i media 0 2008-05-26 12:54
Så funkar [quote] Christian Engström Forumgruppen/teknisk support 10 2006-07-01 15:24
Lösningar på "quote-problemet" John Nilsson Forumgruppen/teknisk support 11 2006-06-14 17:39
Jag hittade på nätet... Björn Felten Kultur och upphovsrätt 0 2006-03-19 04:03