Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-06, 20:03

såhär:

Citat:
p { font: 11pt Tahoma }

PIRATPARTIETUTSKICK: REGION V& #196;STVAD ÄR DETTA?Detta & auml;r ett lokalt

utskick fr& aring;n Piratpartiet. Du kan &au ml;ndra vilka utskick du vill ha genom

att gå till Medlemsservice och &a uml;ndra dina inst& auml;llningar.

Eftersom Rick befinner sig i Almedalen denna vecka skickar jag ut detta

allm&#22 8;nna brev till samtliga medlemmar ist&# 228;llet. Jag hoppas att alla

f&#24 6;rst&#22 9;r hur l&# 229;ngt ifr&#2 29;n sanningen det & #228;r att vi p&#2 29;

n&#22 9;got vis f&# 246;rordar rasism eller h&# 246;gerextremism. Bes&# 246;k g&#2 28;rna

hemsidan eller forumet f&# 246;r att f&#24 6;lja med och delta i diskussionerna kring

detta. //emma

Rick

Det är rätt jobbigt att läsa. Jag användr mig av chalmers webmail och jag vet inte om det finns något jag kan göra åt det. Tilläggas kan att det bara är de senaste tre/fyra utskicken som sett ut såhär. Alla andra tidigare har funkat. har något ändrats på sistone, och går det ändra tillbaka?

[EDIT] OK verkar som om forumet automatiskt tolkar alla nuffror som rätt bokstav. Hur som helst gör inte min mailklient det.. Blev tviungen att lägga in några mellanslag

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

(#2) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #39042
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-06, 20:05

Ja - det är att mailen nu skickas som html-kodade. Om man i sin mailhanterare har ställt in att inte läsa html, så ser det dessvärre ut på det där viset. Jag har fått ett gäng mail-svar som tar upp det här problemet, och tänkt posta härinne om det, bra att du drog igång det!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
  (#3) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #39074
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-06, 21:20

Bra vore om det var valfritt (t.o.m. förval) att fortsätta kunna posta som ren text.

---

&mdash; Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

(#4) Gammal
nxpnsv Inte uppkopplad

nxpnsvs avatar

Länk: #39089
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-06, 21:44

min pine gillar inte html... vill helst läsa mail, inte titta på vilka fina fonter någon har valt i alla fall..

-- nxpnsv

(#5) Gammal
Anior Inte uppkopplad

Aniors avatar

Länk: #39140
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-06, 23:20

Jo, jag är en av dom som hört av sig.

HTML har ingenting med mail att göra, vissa nya mailläsare respekterar inte standarder och protokoll och skickar i html som default.

Det är synd, men vi borde rimligtvis iallafall skicka ut saker som både text och html.

Det här är en debat som pågått ända sedan den stora olyckan (när windows fick en tcp-stack) så innan vi fortsätter den här så kan man ju iallafall posta lite länkar:

http://www.expita.com/nomime.html

http://www.georgedillon.com/web/html..._is_evil.shtml

Och även om folk vill argumentera för html i mail så kan vi väl iallafall enas om att massutskicken iallafall bör gå som både plain-text och html tills vi enats?

(#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #39184
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-07, 05:52

Jag håller med - om det är tekniskt möjligt att välja mellan html och text vore det nog den bästa lösningen. Vi får väl hoppas!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
  (#7) Gammal
Mr. Locke Inte uppkopplad

Länk: #39286
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-07, 15:44

Nej. Den bästa lösningen är att alltid föredra text, men eventuellt erbjuda HTML-formaterade dokument. De flesta e-mailklienter klarar dock av att skicka både som text och HTML, att skicka båda är att föredra än att bara skicka HTML.

Som gammal, aktiv debattör i frågan om patenterad teknologi tycker jag det är självklart att alla officiella utskick från Piratpartiet sker i typen plain/text (för maximal tillgänglighet) med kodning ISO-8859-1 (Latin1) eller UTF-8. Dessa är alla FRIA teknologier och de utan tvekan bästa att förmedla textuell information.

(#8) Gammal
Anior Inte uppkopplad

Aniors avatar

Länk: #40021
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-10, 23:06

Det går fortfarande inte att läsa utskicken för flera av oss.

Är det någon som tittar på det här?

Vill personen ha hjälp?

(#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #40056
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-11, 09:46

Någon gång under veckan kommer det en option för dem som föredrar utskicken som plaintext.

Att gå tillbaka till plaintext som default är inte aktuellt.

Att låsa sig vid gammal teknik betraktar jag ungefär som att anpassa websidan för grönmonokroma displayer, och ha det som default. Det ska komma en option för text-only, fair enough, men idag ÄR det faktiskt HTML-mail som är normen.

De som inte kan läsa HTML - dvs, de som aktivt väljer klienter som inte kan läsa HTML - är också de mest tekniskt kunniga idag, så en option ska komma.

(#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #40204
Standard RE: Mina mail från piratpartiet ser ut som - 2006-07-12, 05:24

HTML-mail går åtminstone ut som multipart/alternative nu, dvs. de ska innehålla en text/plain-del också.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mina mail till Folkpartiet och Moderaterna Leo Integritet och privatliv 1 2008-06-27 13:56
Mail från SVP, Nicklas W Bjurman Tips som kommit över mail 19 2006-10-03 09:47
Error på alla mina utgående mail Lars Nordin Forumgruppen/teknisk support 4 2006-08-31 00:13
Mail från en pressfotograf... Rick Falkvinge Allmän information och frågor 41 2006-01-14 01:11