Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2018: C Magnus Berglund - 2017-12-31, 17:05

C Magnus Berglund

Kandiderar till Riksdagslistan 2018.

Ålder: 55
Bostadsort: Karlstad

Hej Pirater!

Jag är en av det gamla gardet. Men det är viktigt att ni förstår att detta inte innebär att jag är förbrukad. Jag har fortfarande kvar visioner på flera områden:
1. För det första så är jag ekomodernist. Jag är optimistisk om våra möjligheter att avvärja klimathotet. Många av de tankar som ni har hört Prof Johan Rockström prata om är del av min miljövision.
2. Jag är för medborgarlön. Idag, i ett sådant medvetet parti som Piratpartiet, så räcker inte detta som information. Jag är för att medborgarlönen skall utgå ovillkorligt till alla medborgare. Detta gäller även för de som är under 18. Vi börjar införa lönen gradvis varefter alla system, såsom arbetslöshetsersättning, sjukersättning etc, borde följa nuvarande system tills vi ser uppenbara brister och kan åtgärda dessa. Finansieringen löses delvis genom att vi som nation kommer att dra in pengar genom att sälja el som ersätter kolkraft på kontinenten.
3. Jag är emot alla typer av diskriminering. Detta innebär att vi skall följa de mänskliga rättigheterna på punkten om diskriminering. Dock tycker jag att det är viktigt att lyfta här och nu att alla punkter som räknas upp är lika viktiga. Detta gäller alla människor. Det finns ingen fråga som är så viktig att någon annan fråga _måste_ stå tillbaka.
4. Man skall ju ha tre punkter på sin lista, men jag vill understryka att jag inte är som alla andra, så här kommer en fjärde punkt:
För tillfället är jag arbetslös. Är det någon som vill anställa mig som Data Scientist så bifogar jag min LinkedIn profil https://www.linkedin.com/in/cmagnusberglund/

Live long and Prosper

Det är en bra dag idag!
C Magnus Berglund

Svara med citat
  (#2) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297905
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: C Magnus Berglund - 2018-02-17, 15:07

Hej,
Nu är jag ute i elfte timmen men som politiker lär sådana situationer uppstå! Hur man tacklar dessa oväntade förfrågningar kan ge er en värdefull insikt i den vardan som kan komma att vänta er i en snar framtid. Dessutom måste ni sättas på prov lite

Det ska bli riktigt spännande läsning!

Mvh
Adis
Ansvarig för externkommunikation

Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?

Svara med citat
  (#3) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #297922
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: C Magnus Berglund - 2018-02-18, 14:01

Citat:
Ursprungligen postat av Adis B. Visa inlägg
Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?
I tur och ordning från dina frågor:

Jag har en grym vana från att sitta med i styrelser och tror att det som jag kan göra bäst ifrån mig är i själva arbetet i utskotten. Genom att få de andra partiernas utskottsledamöter att tänka bortom invanda partilinjer och uppmuntra självständigt tänkande så kan kanske vettiga kompromisser uppnås. Jag vet också om att det händer mycket i korridorerna, och där har jag viss vana i och med de tre gånger som jag på olika sätt har verkat i Sveriges förenade studentkårs fullmäktige.

Jag är förbannat trevlig och som lärare är jag dessutom pedagogisk. Det är lätt att lyssna till mig. Sen kommer jag att arbeta för att utskottet skall göra studiebesök. Det låter konstigt, men ju bättre verklighetsförankring desto större chans är det att det blir Piratpartiets politik som får genomslag. Och genom att jag har jobbat på så många arbetsplatser så har jag en fördel mot dagens politikerbroilers som knappt har haft ett annat yrke än politiker.

Jag antar att jag måste vara realistisk så då går detta med ett generationsskifte på de mäktigaste posterna bort (läs Putin och Trump). Jag skulle vilja ha en stor konferens med alla kommun, landstingspolitiker och riksdagspolitikerna om att se om uppdelningen är verkligen den bästa. Skolan gick från staten till kommunerna förra seklet. Detta är något jag vill att de ser över. Landstingen har försökt att bli starka genom att gå ihop i regioner, men frågan är om inte statlig sjukvård skulle vara bättre. Jag vill att vi skall ta ett omtag på vad som ligger under vilken huvudman. Skall vi ha tre nivåer? Är fyra eller två nivåer bättre? Jag har inte svaren på dessa frågor, och jag tror att förändringen t o m måste därefter förankras i en folkomröstning.

Fika. Det blir så mycket frågor på den frågan... Eftersom det är jag som åker tillbaka i tiden så skulle jag bara genom att ställa frågor hamna i en möjlig tidsparadox. Så hur skall man kunna undvika paradoxen men ändå ha ett givande samtal. Jag pratar bara svenska och engelska så ett möte med jesus, mohammed och buddha går bort.
Sen är det inte riktigt klart om jag har en returbiljett via tidsmaskin eller om jag är fast där och då. I det första alternativet så blir det en obekväm fika. Jag får inte avslöja framtiden. Det senare alternativet innebär en katastrofal möjlighet till tidsparadox. Klart det skulle vara frestande att välja personen efter möjligheten att köpa aktier i IBM, Apple, ebay, osv och sen sälja allt när bitcoin kommer och till slut sälja i okt-nov 2017. För då skulle vi kunna genomföra en anständig valkampanj i Piratpartiet.
Så mitt slutliga svar är att sitta i stolen bredvid Dag Hammarsköld och fika samma flight som då hans plan sköts ner, skulle vara mest givande och samtidigt skulle det bara bli minimala tidsparadoxer i och med att ingen av oss skulle överleva.

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297925
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: C Magnus Berglund - 2018-02-18, 16:19

Tack för ett intressant svar! Kul med resonemanget kring tidsparadoxen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är