Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2018: Elsa Nore - 2018-01-07, 05:06

Elsa Nore

Kandiderar till Riksdagslistan 2018.

Ålder: 39
Bostadsort: Reykjavik, Island

Jag har varit aktiv inom det isländska Piratpartiet sedan 2014 och har deltagit i ett lokalval och två riksdagsval. Dessutom har jag suttit i Förtroenderådet, Verkställande rådet och styrelsen för Piraterna i Reykjavik. Under riksdagsvalen 2016 och 2017 var jag värd åt dom svenskar som kom till Island för att hjälpa till i valkampanjen.

Dom egenskaper jag har som jag anser vara till nytta i det politiska arbetet är att jag vill se saker från flera håll, att jag lyssnar på andra och försöker efter bästa förmåga förstå deras synvinkel. Jag vill ta upplysta beslut och letar information hos dom som vet mer om ämnet än jag själv. Jag vill alltid lära mig nya saker. Dessutom kan jag ändra mig om bevisen pekar på att jag har fel.

Svara med citat
  (#2) Gammal
ElsaNore Inte uppkopplad

ElsaNores avatar

Reg.datum: Jan 2018

Länk: #297795
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Elsa Nore - 2018-01-24, 21:58

Anledningen till att jag drogs till just Piratpartiet, när jag äntligen fick rösträtt på Island, var möjligheten att delta och uppmuntran från dom att göra just det.

Piraternas bild av demokrati stämde dessutom väl överens med min egen;

att viktiga beslut inte ska kunna tas bakom lykta dörrar
att folk ska kunna ta del i beslutsfattande som påverkar dem
att allmänheten ska kunna hålla koll på makthavarna men inte tvärt om
att tidigare beslut alltid ska kunna omprövas i enlighet med senaste fakta och kunskap i ämnet

Jag är stolt över att få vara en del av denna internationella rörelse som kämpar för att göra politiken mer rättvis, demokratisk och vettig.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	12628474_10154490491764056_9161274858256154348_o.jpg
Visningar:	33
Storlek:	471.9 KB
ID:	4828  

Svara med citat
  (#3) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297888
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Elsa Nore - 2018-02-17, 15:01

Hej,
Nu är jag ute i elfte timmen men som politiker lär sådana situationer uppstå! Hur man tacklar dessa oväntade förfrågningar kan ge er en värdefull insikt i den vardan som kan komma att vänta er i en snar framtid. Dessutom måste ni sättas på prov lite

Det ska bli riktigt spännande läsning!

Mvh
Adis
Ansvarig för externkommunikation

Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?

Svara med citat
  (#4) Gammal
ElsaNore Inte uppkopplad

ElsaNores avatar

Reg.datum: Jan 2018

Länk: #297921
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Elsa Nore - 2018-02-17, 22:08

Tack för dina frågor. Jag ska försöka svara på dom så här i sista minuten så gott det går. Om min svenska verkar rostig så skyller jag på mina snart 16 år utomlands...

"Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?"

Genom att bygga beslut på fakta och samtal med allmänheten och genom att öka allmänhetens insyn i "maktens korridorer" anser jag att vi kan både öka förtroendet för politiker och förbättra dom beslut som tas. Skulle jag bli invald kommer mitt engagemang ligga i att försäkra att mänskliga rättigheter inte läggs åt sidan när beslut fattas som har med särskilt utsatta människor att göra.

"Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?"

Jag är ärlig. Jag är orädd att erkänna om det är nåt jag inte vet och söka fakta och råd hos dom som vet mer. Jag tittar hellre på förslaget i sig än varifrån det kommer. Jag lyssnar på folk och gör mitt yttersta för att förstå andras syn på saker.

"Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?"

Det är en stor fråga. Jag skulle vilja utrota fattigdom och orättvisor. Jag skulle vilja att folk inte längre kunde tjäna pengar på andras död, så som vapenindustrin gör. Jag skulle vilja att alla fick samma chans att blomstra i livet, oavsett om du är rörelsehindrad, med ADHD, deprimerad, invandrare, eller vad det nu kan vara som gör din tillvaro svårare i samhället.
Vi vet bättre än att begränsa folk pga såna saker.

"Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?"

Den måste jag nog tänka på lite grann....
Troligen skulle jag vilja ta en fika med någon som har kämpat för att rätta till orättvisor för att få inspiration och lära mig inför nutida kamper.
Eller kanske någon som har haft stort inflytande över utvecklingspsykologi för att diskutera hur vi kan hjälpa barns utveckling och tankesätt för att dom ska kunna bli bättre, respektfulla och aktiva medlemmar i ett demokratisk samhälle. (Jag är förskolelärare, så mitt intresse ligger till stor del där.)

Fast exakt vem... Det vet jag inte...

Svara med citat
  (#5) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297926
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Elsa Nore - 2018-02-18, 16:20

Grymt! Tack för ditt svar Elsa

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet: