Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2017-12-29, 01:05

Jens Ingloff

Kandiderar till Riksdagslistan 2018.

Ålder: 45
Bostadsort: Lund
Sagan om Ringen: läste boken när jag var 5-6 år
Kaffe: Thé, men körde 2006 till Brylle utanför Odense i Danmark och hämtade 25 kg kaffebönor.
Doctor Who: Christopher Eccleston var bäst, därefter Peter Capaldi.

IT och kommunikation har varit med mig sedan länge. Från hemdatorer på 80-talet, systemvetar- & språkstudier på 90-talet och föreningsengagemang flera decennier, samt på senare tid studier i apputveckling, kreativt skrivande och full stack-systemutveckling. Yrkeslivet har bl.a. bidragit med jobb som säljare, IT-pedagog och medlemsvärvare.

Övervakningssamhället, 1984, censur och kunskapsbegränsning är ord med negativ klang. Ord som står för saker som både är och kan komma att vara ännu mer. Dessa måste motverkas, för att vi som människor ska kunna nå vår fulla potential, både socialt och ekonomiskt.

Med kunskaper, erfarenheter och hängivenhet ska jag arbeta för ett bättre samhälle. Samarbeten, såväl internt som externt, kommer att behövas på vägen, men jag kompromissar inte i mina grundvärderingar. Svett och tårar lär gästa då och då, men aldrig blod eller smuts.

Jag har inte suttit i riksdagen, men har via föreningslivet på sätt och vis arbetat “politiskt” ändå. Hösten 1993 skrev jag 16 motioner till vapenfrikongressen, varav några gick igenom. Under mina långa år i bl.a. studentkår har jag haft många olika uppdrag och både skrivit och varit med på många motioner och propositioner och varit med i utredningar. Jag är ordentligt skolad i såväl formalia som beslutsprocesser. Jag har fått pisk i flera frågor, men alltid gått vidare och har även vunnit frågor.

Fildelningsfrågan var nog inte först med att väcka mitt intresse för övervakning etc, men den gav extra kraft och styrka. Övervakning&censur gäller dock så mycket mer än bara fildelning, så det gäller att ha ett brett synfält.

I övrigt är jag bland annat för medborgarlön/basinkomst (beroende på hur det utformas), att de som går ut grundskolan ska vara ordentligt skolade i källkritik och tycker det är viktigt med kulturella och ekonomiska samarbeten för att minska risken för vapenskrammel. Ju mer folk pratar med varandra och ärligt lyssnar, desto färre konflikter!

Givetvis har jag fler åsikter, men någon/några ska ju orka läsa den här texten.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jens Ingloff Inte uppkopplad

Jens Ingloffs avatar

Reg.datum: May 2016

Länk: #297854
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-10, 11:25

Om någon googlat mitt namn kanske de bland resultaten läst att jag tydligen bor i en bostadsrätt, med ett ett uppskattat värde på 2 463 000 kr (merinfo.se). Om det vore sant hade jag kanske sålt, men jag bor bara i en vanlig hyreslägenhet (LKF).

Svara med citat
  (#3) Gammal

Jens Ingloffs avatar

Länk: #297855
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-10, 11:30

Och en annan korrigering:
står i min presentation att jag är 45, vilket stämde när jag kandiderade i december, men den 19/1 fyllde jag 46.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #297879
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 05:02

Hej Jens!

I propositionen om profilfrågor skrev du att du inte ställer dig bakom partiets drogpolitik. (https://mote.piratpartiet.se/showthr...43&postcount=4)

Nu ser det ut att bli en av partiets tre profilfrågor i valet. Hur ser du som legaliseringsmotståndare på det?

Vad kommer du svara när en väljare frågar dig om narkotikapolitik?

Vad röstar du i en hypotetisk legaliseringsomröstning i riksdagen när du sitter som vald piratpartist?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Jens Ingloffs avatar

Länk: #297880
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 10:17

Svar fråga 1:
Ur uppmärksamhetsväckandeperspektiv är det kanske bra även för den övriga politiken, men för mig helgar inte ändamålen medlen.

Svar fråga 2:
att jag är för en politik som minskar lidandet och att jag inte tror att det vore möjligt med en ökning av tillgängligheten till den grundläggande orsaken, narkotikan. Samt att jag är mot såväl Dutertiska dödspatruller som andra åtgärder som rimmar illa med mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.

Dock, om jag skulle stå vid ett infobord för Piratpartiet och få frågor om narkotikapolitik, antar jag att jag vore moraliskt förpliktigad att föra fram partiets ståndpunkt/-er och avstå från att marknadsföra mina egna. Jag skulle lösa det genom att i första hand låta någon av mina medpirater vid bordet hantera narkotikafrågor och i andra hand skulle jag själv svara, utifrån partiets ståndpunkt/-er.
Undantag är såklart om jag vid bordet tillfrågas i egenskap av riksdagskandidat (om jag hamnar bland de 20). Då är det ytterst rimligt att jag framför vad jag själv tycker.

Svar fråga 3:
Jag kommer att rösta Nej till legalisering. Såvida inte jag efter genomgång av alla fakta ändrat ståndpunkt, men det betvivlar jag mycket mycket starkt.

http://www.accentmagasin.se/politik/...Dlegalisering/
http://www.accentmagasin.se/politik/...spar-colorado/
http://www.accentmagasin.se/politik/...r-hjarnskador/
http://www.accentmagasin.se/politik/...nsk-marijuana/
http://www.accentmagasin.se/forsknin...till-cannabis/
http://www.accentmagasin.se/politik/...-legalisering/

Svara med citat
  (#6) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297881
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 14:57

Hej,
Nu är jag ute i elfte timmen men som politiker lär sådana situationer uppstå! Hur man tacklar dessa oväntade förfrågningar kan ge er en värdefull insikt i den vardan som kan komma att vänta er i en snar framtid. Dessutom måste ni sättas på prov lite

Det ska bli riktigt spännande läsning!

Mvh
Adis
Ansvarig för externkommunikation

Frågor:
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?

Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?

Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?

Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #297918
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 19:49

Tack för dina svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Jens Ingloff Visa inlägg
Jag kommer att rösta Nej till legalisering. Såvida inte jag efter genomgång av alla fakta ändrat ståndpunkt, men det betvivlar jag mycket mycket starkt.
Jag kommer då inte att lägga min röst på dig och kommer uppmana andra att också undvika det. Jag anser inte att vi kan ha en kandidat som så öppet går emot en av partiets största fokusfrågor.

Jag tror inte det här är rätt sammanhang att diskutera själva frågan. Men maila mig jättegärna om du vill diskutera den närmare!

http://anton.nordenfur.se/kontaktvagar/
http://anton.nordenfur.se/keys/

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Jens Ingloffs avatar

Länk: #297919
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 20:05

Citat:
Ursprungligen postat av Adis B. Visa inlägg
Hur tror du att du som politiker för Piratpartiet kan påverka samhället bäst?
Gott samarbete inom riksdagsgruppen med gemensamma strategier är en grundbult, sedan tillkommer att ödmjukt, men ändå med kraft, driva frågor i kammare och utskott, lyssna på medlemmarna, hålla mig uppdaterad om skeenden i samhället, läsa på vad som behöver läsas på, kommunicera ut vad som görs och varför.
Vid behov vara tillgänglig i olika delar av landet [när närvaro inte behövs för utskottsarbete, arbete inför utskottsarbete, plenumdebatter eller plenumomröstningar, eller om annat hinder finns] om medlemmar eller andra vill möta en riksdagsledamot, för politiken ska inte bara finnas i Stockholm.
Vill representanter för upphovsrättsindustrin prata, är jag beredd att prata även med dem, dels för att det är viktigt att försöka se saker ur andras synvinkel och dels för att det är nödvändigt att kommunicera med dem om vi på sikt ska kunna få dem att ändra sig till det bättre.

Citat:
Vilka personliga egenskaper gör dig mest lämpad för denna roll?
Jag är uthållig, orädd, bra på att lyssna, noggrann, positiv, van att såväl skriva som läsa formella och vanliga texter, van att bygga upp logisk argumentation (och även duktig på att lägga in känslomässigt, om det behövs), van att möta människor med olika åsikter. Från föreningsliv och vapenfritjänstgöring är jag van vid långa inrikes resor. Kommunikativt har jag bland annat god vana från talarstolar, infobord, förenings-fullmäktigen och utskott med mera och har en gång i tiden läst såväl en kvarskurs i retorik som gått föreningsutbildningar i medieträning med mera.

Citat:
Om du fick chansen att ändra på någonting imorgon, vad skulle detta vara?
I första hand utrota krig, fattigdom och svält.
I andra hand ge alla människor förmågan att se saker ur den andres synvinkel. Därmed tror jag många konflikter skulle försvinna eller i alla fall bli mindre allvarliga.
I tredje hand ändra praxis och lagar som styr Migrationsverket, så att fler av dem som behöver skydd får det och att ingen utvisas för att intjänandereglerna varit krångliga, arbetsgivaren gjort fel (vid brottsligt fel bör arbetsgivaren straffas, inte arbetstagaren) eller att någon varit företagare och tagit ut mindre i lön till förmån för tillväxten av sitt företag.

Citat:
Om du fick åka tillbaka i tiden och ta en fika med en historisk person, vem skulle det vara och varför?
Om jag överhuvudtaget skulle göra det, skulle jag först vilja ha garantier för att mötet redan skett, så att min resa tillbaka vore förutbestämd så, att time-space-continuum inte skulle störas. Vidare skulle jag behöva någon form av hypnos för att säkerställa att jag inte skulle avslöja något om framtiden och/eller att alla som lade märke till något otidsenligt med mig, skulle glömma det direkt efter. Jag skulle även behöva något osårbarhetsskydd, för att inte skadas i det förflutna och inga farliga partiklar/bakterier/etc skulle få följa med varken till dåtiden eller tillbaka till framtiden. Dessutom skulle återkomsten till framtiden ske automatiskt efter en viss tid utan användande av någon tidsmaskin, för att säkerställa att inget går fel.

Beroende på vad som räknas som historisk person, blir mina svar olika.
Om definitionen blott är “icke längre levande person”, skulle jag välja min morfar. Han dog när jag var liten och jag minns allt för litet om honom.
Om definitionen är “icke längre levande person som haft en betydande roll i världshistorien”, skulle jag välja M K Gandhi. Han var en viktig person inom ickevåldsrörelsen och jag hade gärna hört om honom och hans kamp från honom själv. Dokumentärer är en sak, men att själv prata med personen ger en mycket större dimension.
Om definitionen blott är “som haft en betydande roll i världshistorien” skulle jag välja någon nu levande. Vem det är vet jag dock inte, inte innan alla onödiga övervakningslagar är avskaffade. :-)

Svara med citat
  (#9) Gammal

Jens Ingloffs avatar

Länk: #297920
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - 2018-02-17, 21:29

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Tack för dina svar!
Jag kommer då inte att lägga min röst på dig och kommer uppmana andra att också undvika det. Jag anser inte att vi kan ha en kandidat som så öppet går emot en av partiets största fokusfrågor.
Förstår hur du menar. De som inte tycker som jag i en eller flera frågor ska självklart kunna välja att inte rösta på mig om de inte vill; det var bland annat därför även jag röstade för att riksdagslistan ska bestå av 20 och inte 28 kandidater.
Dock, tycker att “en av partiets största fokusfrågor” är en något överdriven beskrivning, eftersom fokusfrågorna bara är tre. Huruvida den i sig är stor, är en annan sak.
Om antalet som röstade i frågan om fokusfrågor vore representativt för medlemmarna som helhet, borde 6/38 (15,79 %) i riksdagslistvalet ha med kandidat/-er som inte vill ha legalisering bland fokusfrågorna. Nu är förvisso 38 röstande väl litet för att kunna dra slutsatser, men hoppas kan jag. Tror i alla fall att sannolikheten är större än att jag vinner storvinsten på Triss.

Jag tror att det är bra om det finns någon/några som inte är för legalisering på listan, så att även legaliseringsmotståndare som sympatiserar med piratpartiet i övrigt kan överväga att lägga sin röst på oss. För de andra två fokusfrågorna är väldigt viktiga. Och vi behöver verkligen många röster. Alla är inte som jag, som biter i det sura äpplet och röstar Pp legaliseringsförespråkarna till trots [en konsekvens av systemet med partipolitik där man tar fram åsiktspaket]. För att de andra frågorna är så viktiga. Och jag ser inget alternativ till Pp.

Tror jag är något avundsjuk på dig, som har lyxen att kunna välja bort legaliseringsmotståndare. Själv har jag inte kunnat göra motsvarande för förespråkare (har mer valt bort en del av andra skäl), eftersom jag skulle förlora för mycket i rangordningspåverkansmöjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Jag tror inte det här är rätt sammanhang att diskutera själva frågan. Men maila mig jättegärna om du vill diskutera den närmare!
Håller med dig, finns bättre sammanhang. Om möjligt diskuterar jag gärna IRL om/när vi båda ses vid någon piratpartiaktivitet framöver, oavsett om jag är med på riksdagslistan eller inte. Har inget emot skrift, men just nu har jag mycket annat att tänka på. Och jag gillar att ha åtminstone inledande diskussioner IRL, särskilt i kontroversiella frågor.

Må Piratpartiet nå stora framgångar, oavsett om jag kommer med på listan eller inte!

Svara med citat
  (#10) Gammal
Adis B. Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2018

Länk: #297927
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2018: Jens Ingloff - igår, 16:23

Tack för ditt svar Jens , nu vet vi lite mer om dig

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning