Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 01:07

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Kanske självklart för dig. Men inte för någon som tror att du faktiskt skriver det du menar. Jag är ju språkliberal som få och menar att om de man pratar med förstår vad man menar så har man uttryckt sig korrekt oavsett vad man sagt, men om folk inte förstår vad man menar så sätter jag faktiskt mina pengar på den som har saol på sin sida.
Uttrycket "många som möjligt" är ett välkänt uttryck som används i många sammanhang. Google ger 31 miljoner träffar. Givet det så tror jag faktiskt att många svenskar förstår det uttrycket. Man kan hitta uttrycket både i media och i statliga utredningar.

Fö så är SAOL en ordlista . Ordet "många" finns beskrivet men inte definierat till sin betydelse i onlineversionen av SAOL. Flertalet av orden i SAOL är bara beskrivna utan att där ange betydelsen för ordet.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #283371
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 07:34

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Uttrycket "många som möjligt" är ett välkänt uttryck som används i många sammanhang. Google ger 31 miljoner träffar. Givet det så tror jag faktiskt att många svenskar förstår det uttrycket. Man kan hitta uttrycket både i media och i statliga utredningar.
Jag har inte ifrågasatt att uttrycket finns. Jag har ifrågasatt din tolkning av att det måste ha den specifika betydelsen som du hävdar att det har.

Det kan knappast motbevisas av ett konstaterande av att uttrycket existerar.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JPAnderson

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #283373
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 10:13

Citat:
Jag har inte ifrågasatt att uttrycket finns. Jag har ifrågasatt din tolkning av att det måste ha den specifika betydelsen som du hävdar att det har.

Det kan knappast motbevisas av ett konstaterande av att uttrycket existerar.
Många som mycket är en uttryck som anger maximering av antalet. Denna maximering kan vara både absolut eller relativ.

I mitt fall använde jag det som ett relativt begrepp då det gällde antalet styrelseledamöters deltagande på styrelsemötena.

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #283376
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 13:29

Citat:
Många som mycket är en uttryck som anger maximering av antalet. Denna maximering kan vara både absolut eller relativ.

I mitt fall använde jag det som ett relativt begrepp då det gällde antalet styrelseledamöters deltagande på styrelsemötena.

Vilket är helt fine. Jag har inget emot att du gör det. Det som störde mig var att du sedan hävdade att ditt sätt att använda ordet var det självklara sättet.

Vill du vara tydlig är det bättre att skriva ut det man menar istället för att förutsätta att den egna tolkningen är självklar för andra.

www.mab.nu
Svara med citat
  (#5) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #283379
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 18:42

Här, jag gjorde klart arbetet för er OCH valde färg.

Nu, kan vi gå över till lite intressantera diskussioner? Förslagsvis om tex styrelsens storlek?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	cykelskjul2.jpg
Visningar:	187
Storlek:	42.2 KB
ID:	4705  

Anton Nordenfur, Henrik Brändén

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#6) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #283387
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 22:24

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Nu, kan vi gå över till lite intressantera diskussioner? Förslagsvis om tex styrelsens storlek?
Här är en sådan diskussion där man tittar på vad vetenskapen säger.

http://www.professorbainbridge.com/p...n-optimum.html

Det normala är 7-9. Fler än så gör inte mycket nytta.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #283390
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-15, 23:23

Citat:
Här är en sådan diskussion där man tittar på vad vetenskapen säger.

http://www.professorbainbridge.com/p...n-optimum.html
Den vetenskapen rör företagsstyrelser. Det är inte säkert att en ideell organisation fungerar likvärdigt.

Citat:
Det normala är 7-9. Fler än så gör inte mycket nytta.
Det är en sanning när det gäller klassisk gruppdynamik. Det är inte säkert att det är en sanning om man ser syftet med styrelsen som att vara en plats för interna konflikter att jämkas ihop. Mitt intryck av den större storleken på styrelsen som vi haft är att det varit en styrka, men att det är en kompromiss som kanske inte är helt optimal.

Ska vi ändra styrelsens storlek skulle jag rekomendera en ökning till 31 ledamöter och att vi öpnnar upp för mötespresidium och ledning att även ha poster i styrelsen. Samt att minska antalet styrelsemöten till fyra. Då skulle styrelsens roll bli mer som ett fullmäktige och ledningen skulle få en tydligare funktion som den faktiska ledningen av den dagliga verksamheten samtidigt som de får ett bättre utrymme att agera även i styrelsen.

JPAnderson, Plux

www.mab.nu
Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #283397
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-16, 12:38

Citat:
Ska vi ändra styrelsens storlek skulle jag rekomendera en ökning till 31 ledamöter och att vi öpnnar upp för mötespresidium och ledning att även ha poster i styrelsen. Samt att minska antalet styrelsemöten till fyra. Då skulle styrelsens roll bli mer som ett fullmäktige och ledningen skulle få en tydligare funktion som den faktiska ledningen av den dagliga verksamheten samtidigt som de får ett bättre utrymme att agera även i styrelsen.
Som långsiktig lösning är jag helt med på detta. Tror du det finns praktisk och politisk möjlighet att genomföra den redan före valet?

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #283408
Standard Sv: Styrelsen storlek - 2012-11-18, 19:46

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Som långsiktig lösning är jag helt med på detta. Tror du det finns praktisk och politisk möjlighet att genomföra den redan före valet?
Så länge viljan finns är inget omöjligt.

www.mab.nu
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är