Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.

Motion P02: Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018

Mötet ska besluta hur många personer partiet ska ha på sin riksdagslista. Det gör vi här.

Stopp för yrkanden i ärendet är torsdag 8 februari kl 21.00. Lyfta tillbakadragna yrkanden kan göras till kl 23.00 samma dag.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Mötespresidiet

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Av: Mab Yrkande P02-Y02 (Motyrkande) 11 personer gillar    0 personer ogillar

att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 20 personer.

Yrkanden

Av: Mab Yrkande P02-Y02 (Motyrkande) 11 personer gillar    0 personer ogillar

att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 20 personer.

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande P02-Y03 (Bortröstad)
Av: Sargoth

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #297861
Standard Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 - 2018-02-10, 18:46

Det är en viktig demokratisk princip i alla val att kunna välja bort dem man inte vill ha på en post eller en lista. Därför anser jag att antalet personer på listan bör vara lägre än antalet som nominerats.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Andreas Bjärnemalm, Anton Nordenfur, froppe, Jacob Hallén, Jens Ingloff

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#3) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #297851
Standard Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 - 2018-02-09, 01:24

Jag anser att det vore olämpligt att sätta samtliga kandidater på riksdagslistan. Det finns en kandidat som inte har presenterat sig och som man kan misstänka inte har Piratpartiets väl och politik som sin främsta prioritet. Det finns ytterligare några kandidater som vare sig har bemödat sig med en personlig presentation eller att lägga upp en bild. Vad kan vi förvänta oss att de bemödar sig med i valkampanjen?

Jag anser att vi ska ha engagerade kandidater på listan.

Andreas Bjärnemalm, froppe, Henrik Brändén, Jens Ingloff

(#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #297836
Standard Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 - 2018-02-03, 10:42

Layouten för kandidatlistan i detta val är följande:
Citat:
1-21
Uppgifterna skrivs med Helvetica, 10 punkters storlek, på valsedelns
framsida.

22-27
Uppgifterna skrivs med Helvetica, 8 punkters storlek, på valsedelns framsida.

28-64

Uppgifterna skrivs med Helvetica, 8 punkters storlek. Max 27 rader på
framsidan och 37 på baksidan. Överstiger antalet kandidatrader 27 skapas en
baksida. Sidbrytningen anpassas då så att valsedelns baksida innehåller minst
2 kandidatnamn. Detta för att en kandidat inte ska stå ensam på baksidan.

72

Uppgifterna skrivs med Helvetica, 7 punkters storlek. Max 31 rader på
framsidan och 41 rader på baksidan.

Det finns en begränsning på max 30 tecken i förnamn och max 60 tecken i efternamnet samt max 100
tecken på övriga uppgifter. Lägger man till för många tecken så varnar programmet att uppgifterna tar
upp fler än två rader. Totala antalet tecken är cirka 72 tecken. Med 8 punkter så är det cirka 50 tecken.
Ordningsnummer och kryssrutan skrivs i samma fontstorlek som kandidatuppgifterna.

Henrik Brändén

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #297870
Standard Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 - 2018-02-14, 14:57

Jag yrkar bifall på tjugo namn.

Det är inte en designsak - det är, som Henrik lyfter, principen att vi när vi röstar ska kunna välja bort kandidater, inte bara prioritera ordningen på de som själva bestämt att de ska vara på listan.

Citat:
Ursprungligen postat av CMagnusB Visa inlägg
Vi kommer då att peka ut några till att de inte duger. Tidigare har vi haft många kandidater, men så är det inte denna gång. Vi markerar alltså att det är att få bort några av layoutskäl. Jag ser att det finns en viss risk att dessa personer kanske väljer att lämna partiet, och jag kan tänka mig att dessa har andra som gör samma sak om de ser hur deras vän lämnar partiet.
Jag kan se argument (om än ej starka nog) för att ha fler än tjugo namn, men det här är verkligen inte ett.

Att hamna på en riksdagslista är en symbol för att du värderas otroligt högt i en politisk rörelse - att partiets medlemmar och väljare ser dig som en av de människor i Sverige allra mest kapabla att styra hela vårt land. Det är exakt det det innebär att välja någon till en riksdagslista, även om det i det här fallet får en närmare symbolisk innebörd eftersom vi antagligen inte kommer in oavsett. Man låter inte någon stå med för att undvika att den ragequittar - den som gör det för att den inte kommer med borde rent krasst ragequitta redan innan, i min mening.

Säg gärna till om jag missförstått din poäng, för det känns lite för självklart fel, och då får du gärna förklara vad du menar.

Citat:
Vi ser intresse och engagemang viktigare än layout. Vi frångår alla idéer om elitism och skapar trygghet; en trygghet som kan vara motiverande: "Ni är alla välkomna att representera Piratpartiet.
Jag vet att det här är lite kontroversiellt (i min mening för att alla menar olika saker med ord som "representera"), men nej, alla ska inte vara välkomna att representera Piratpartiet. I alla fall inte om vi med "representera" i det här sammanhanget menar "är partiets rekommendation för en av de som ska ha allra högst makt i landet". Det är inte något vem som helst får göra.

Och - återigen, med förbehållning för att jag tror vi menar olika saker med samma ord - jag ser inte problemet med att köra på elitism när vi väljer våra främsta företrädare. Riksdagslistan ska definitivt i den bästa av världar utgöras av partiets absolut klipskaste, mediatränade, stabila och kapabla själar. Vi kanske inte kan räkna med att det bara blir de som utgör listan, men vi kan i alla fall försöka.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#6) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #297838
Standard Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 - 2018-02-05, 13:40

Även om jag är gammal nog att behöva glasögon så ser jag ingen vinst med att begränsa antalet. Låt oss analysera vad som kan hända i de olika fallen.

1. Vi skär ner antalet för att vi tror att det måste vara viktigt att läsa namn och den lilla info vi har extra. Vi kommer då att peka ut några till att de inte duger. Tidigare har vi haft många kandidater, men så är det inte denna gång. Vi markerar alltså att det är att få bort några av layoutskäl. Jag ser att det finns en viss risk att dessa personer kanske väljer att lämna partiet, och jag kan tänka mig att dessa har andra som gör samma sak om de ser hur deras vän lämnar partiet. Det är ju faktiskt möjligt att det faktum att vi har färre kandidater hänger just på det faktum att vi har försökt att hålla ner antalet.

2. Vi utnyttja detta att vi har en baksida. Vi skriver lite mer extra om kandidaterna. Det finns ju möjlighet till att låta det bli mer text. Känslan av att veta mer om just våra kandidater är en fördel.

3. Om vi kommer in så är det nog inte så stor anledning att planera för att få mer än 15 kandidater (vilket tidigare var exakt det antal man fick om man kom in i Riksdagen. På dessa har vi också en assistent/politisk sekreterare på två folkvalda. 15+7,5 vilket blir 22,5 tjänster. Givet att vi inte vill ha några som så att säga får en tjänst utan att ha dragit lasset, så kan det vara rimligt att vi sätter dit minst 23 namn. På så sätt har vi gett medlemmarna att även säga vilka som kommer jobba i Riksdagen även om de inte kommer att vara folkvald. Men 23 namn blir 21 på framsidan och 2 på baksidan. Vi får alltså ändå en baksida.

4. Vi ser intresse och engagemang viktigare än layout. Vi frångår alla idéer om elitism och skapar trygghet; en trygghet som kan vara motiverande: "Ni är alla välkomna att representera Piratpartiet.

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Henry Rouhivuoris avatar
2018-02-01, 22:04 #7
Inte uppkopplad
Sv: 08. Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018 -
En valsedel består av en framsida och en baksida. Det är få som vänder på en valsedel för att se vilka kandidater som finns där.

Inför denna medlemsomröstning om riksdagslistan finns det 28 kandidater vad jag får det till som accepterat en kandidatur. Förra primärvalet byggdes upp genom att listan skulle ha 2/3 av antal kandidater upp till 40 namn.

Jag är inte helt säker på om 28 namn ryms på framsidan på valsedeln, men om det gör det och det inte finns starka anledningar att ha en spärr som tidigare, så är det 28. Då vi nog behöver allt folk vi har till riksdagsarbetet.

CMagnusB
Andreas Bjärnemalms avatar
2018-02-01, 23:51 #8
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag är inte helt säker på om 28 namn ryms på framsidan på valsedeln, men om det gör det och det inte finns starka anledningar att ha en spärr som tidigare, så är det 28. Då vi nog behöver allt folk vi har till riksdagsarbetet.
Jag har för mig att det i diskussionerna inför listan 2014 talades om att 22 namn skulle vara nån form av sweet spot. Att ifall det skulle vara fler namn än så på listan så minskade textstorleken.
Jag hade för mig att det var du som sa det Henry, kan det stämma? Är det något du känner igen?
Mabs avatar
Gammal Mab
2018-02-02, 01:06 #9
Inte uppkopplad
Citat:
Alla medlemmar får givetvis yttra sig i alla frågor som diskuteras på medlemsmötet. Men jag skulle starkt rekomendera samtliga som anmält sig som kandidater till riksdagslistan att inte uttala sig i frågan om hur många namn vi ska ha på vår lista. Det framstår lätt som att man uttalar sig i egen sak för att öka sin egen chans att hamna på listan, snarare än som en opartisk medlem.

Med det sagt så yrkar jag

Mötet är till för att välja våra kandidater, inte för att enbart rangordna dem. Det innebär att vi, enligt mig, bör ha en siffra lägre än antalet nominerade kandidater. Det bör krävas mer än att tacka ja till en nominering för att hamna på vår riksdagslista.

20 är en högst godtycklig siffra, men den har fördelen att vara det antal kandidater vi hade på våra valsedlar till EU-valen 2009 och 2014. Det är även ungefär 2/3 av våra anmälda kandidater (avrundat uppåt). Siffran är även jämn, samt delbar med 2, 4, 5 samt 10. Vilket kanske inte är superviktiga egenskaper, men ändock.

Andreas Bjärnemalm, AndreasP, froppe, Henrik Brändén, Jacob Hallén
Henry Rouhivuoris avatar
2018-02-02, 09:33 #10
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Bjärnemalm Visa inlägg
Jag har för mig att det i diskussionerna inför listan 2014 talades om att 22 namn skulle vara nån form av sweet spot. Att ifall det skulle vara fler namn än så på listan så minskade textstorleken.
Jag hade för mig att det var du som sa det Henry, kan det stämma? Är det något du känner igen?
Ja så var det att textstorleken minskar om det var fler än 22 namn på valsedeln. Om vi vill ha (1) en valsedel med kandidater på framsidan av valsedeln och att (2) ha en så tydlig valsedel som går, så är 22 namn det optimala. Förutsatt då att layouten på själva namnlistan på valsedeln inte påverkas av den grafiska loggan som finns på valsedeln detta valet.
Magnus Anderssons avatar
2018-02-02, 20:05 #11
Inte uppkopplad
Citat:
Tittar jag på de valsedlar som vi hade 2014 så är det 27 namn på framsidan. Huruvida om de kan klämma in ett namn till elle rinte får vara osagt. Kanske står det något om det på val.se?
Henry Rouhivuoris avatar
2018-02-02, 22:55 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Andersson Visa inlägg
Tittar jag på de valsedlar som vi hade 2014 så är det 27 namn på framsidan. Huruvida om de kan klämma in ett namn till elle rinte får vara osagt. Kanske står det något om det på val.se?
Jag hittade filen för valsedelslayouten 2010.

Citat:
1-24 kandidatrader:
Uppgifterna skrivs med Helvetica, 10
punkter storlek
Citat:
25-67 kandidatrader:
Uppgifterna skrivs med Helvetica, 8 punkter
storlek. Max 30 rader på framsidan och 37
på baksidan. Överstiger antalet kandidater
30 skapas en baksida. Är antalet 31 görs
sidbrytning vid kandidat nr 29 för att en
kandidat inte ska stå ensam på baksidan.
Citat:
68-76 kandidatrader:
Uppgifterna skrivs med Helvetica, 7 punkter
storlek. Max 34 rader på framsidan och 42
rader på baksidan.
Bifogade filer
Filtyp: pdf manual_regler_for_valsedelslayout2010.pdf (186.9 KB, 31 visningar)
Magnus Anderssons avatar
2018-02-05, 14:10 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Det är ju faktiskt möjligt att det faktum att vi har färre kandidater hänger just på det faktum att vi har försökt att hålla ner antalet.
Vad får dig att anse att det är ett faktum att vi försökt hålla ned antalet kandidater? Tvärt om så är faktumet att vi har vi försökt få så många som möjligt att kandidera, primärt genom att försöka nominera så många som möjligt.

Citat:
2. Vi utnyttja detta att vi har en baksida. Vi skriver lite mer extra om kandidaterna. Det finns ju möjlighet till att låta det bli mer text. Känslan av att veta mer om just våra kandidater är en fördel.
Det finns inte möjlighet att skriva vad som helst, utan det är i princip ålder, titel och bostadsort. Det är möjligen titel som går att "hacka" genom att skriva annat där. Men vi kan inte välja vad vi vill.

Citat:
3. Om vi kommer in så är det nog inte så stor anledning att planera för att få mer än 15 kandidater (vilket tidigare var exakt det antal man fick om man kom in i Riksdagen. På dessa har vi också en assistent/politisk sekreterare på två folkvalda. 15+7,5 vilket blir 22,5 tjänster. Givet att vi inte vill ha några som så att säga får en tjänst utan att ha dragit lasset, så kan det vara rimligt att vi sätter dit minst 23 namn. På så sätt har vi gett medlemmarna att även säga vilka som kommer jobba i Riksdagen även om de inte kommer att vara folkvald. Men 23 namn blir 21 på framsidan och 2 på baksidan. Vi får alltså ändå en baksida.
Jag anser att det är ointressant att spekulera hur vi hanterar när vi kommer in i riksdagen, oförutsedda saker händer alltid och att vara kandidat betyder inte att samma person är rimlig att se som en tjänsteperson för de som får mandaten - både på grund av intresse så som kunskaper. Du har dock rätt i att det troligen finns en god grupp att välja ur av de som inte fick ett mandat.

Citat:
4. Vi ser intresse och engagemang viktigare än layout. Vi frångår alla idéer om elitism och skapar trygghet; en trygghet som kan vara motiverande: "Ni är alla välkomna att representera Piratpartiet.
Givetvis, alla som får förtroendet av våra medlemmar att företräda dem bör också få möjligheten. Om någon kandiderar men inte får förtroendet från våra medlemmar av olika anledningar, dvs ingen röstar på personen, är det fortfarande så att det är en lämplig kandidat? Säg att det är en person som inte överhuvudtaget deltar i omröstningen, svara inte på några frågor eller svarar på ett sätt som är emot våra principer - ska vi inte på någon möjlighet att avskriva denna person från vår kandidatlista?
Mabs avatar
Gammal Mab
2018-02-07, 18:46 #14
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande P02-Y02:
Se motivering i mitt inlägg här
Sargoths avatar
2018-02-08, 10:10 #15
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande P02-Y03:
att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 28 personer.
Eftersom det finns plats för fler än 28 namn på en valsedel, och vi bara har 28 namn, så är det en naturlig utgångspunkt att detta finns som röstningsbart alternativ.

Jag lägger detta yrkande för att undvika en situation där alla tänker att någon annan kommer att yrka detta, och ingen således yrkar det. Om någon annan lägger ett liknande yrkande, jämkar jag mig givetvis med detta.

CMagnusB
Jens Ingloffs avatar
2018-02-08, 15:38 #16
Inte uppkopplad
Jag uttalar mig inte i fråga om det absoluta antalet kandidater, men däremot är det min fasta övertygelse att det är mycket bättre med färre kandidater än det totala antalet tillgängliga namn. Medlemmarna ska ha möjligheten att inte ta med mig på listan om de inte tycker att jag platsar. Jag har under bl.a. studentkårtiden mött väl många val som i praktiken var eller var nästan som östtyska enhetslistor. Vill helst inte se det igen.

Andreas Bjärnemalm, Henrik Brändén
Sargoths avatar
2018-02-08, 16:25 #17
Inte uppkopplad
Det finns argument för och emot att inkludera samtliga kandidater. Dock, givet att medlemmarna bara kan rösta på de yrkanden som lagts, krävs det att någon lägger ett yrkande om att inkludera samtliga kandidater. Om inte annat så bara för att undvika eventualiteten att det finns en majoritet för ett sådant förfarande, men att denna inte kan rösta på det de vill se hända. Det finns en poäng i att ha alternativet på bordet.

Med det sagt: det är mindre än fyra timmar kvar att lägga yrkanden. Om någon har en stark åsikt i ärendet, är det hög tid att göra den hörd, så att medlemmarna kan ta ställning till den under omröstningen.

CMagnusB, Isaksson, Jens Ingloff
Henrik Brändéns avatar
2018-02-10, 16:35 #18
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande P02-Y02:
Det är viktigt att om medlemmarna tycker att någon föreslagen är olämplig att stå på en rikdagslista, så ska de kunna rösta så att den eller de personerna inte kommer med.

Andreas Bjärnemalm
CMagnusBs avatar
2018-02-10, 16:51 #19
Inte uppkopplad
Citat:
Vad får dig att anse att det är ett faktum att vi försökt hålla ned antalet kandidater? Tvärt om så är faktumet att vi har vi försökt få så många som möjligt att kandidera, primärt genom att försöka nominera så många som möjligt.
Äpplen och päron. Jag skrev inte att det kunde bli så att vi höll ner antalet nominerade. Jag skrev att vi kan komma att hålla ner antalet kandidater (underförstått namn på listan) Yrkandet från mab syftar precis på detta.

Citat:
Det finns inte möjlighet att skriva vad som helst, utan det är i princip ålder, titel och bostadsort. Det är möjligen titel som går att "hacka" genom att skriva annat där. Men vi kan inte välja vad vi vill.
Om du ser på våra tidigare valsedlar så har vi valt bort den möjligheten att skriva in alla tre på våra valsedlar (ålder, titel och bostadsort) men jag har sett att man har gått utanför dessa tre på andra partiers valsedlar. På valmyndighetens hemsida finns alla valsedlar.

Citat:
Jag anser att det är ointressant att spekulera hur vi hanterar när vi kommer in i riksdagen, oförutsedda saker händer alltid och att vara kandidat betyder inte att samma person är rimlig att se som en tjänsteperson för de som får mandaten - både på grund av intresse så som kunskaper. Du har dock rätt i att det troligen finns en god grupp att välja ur av de som inte fick ett mandat.
Vi har tidigare haft en uppslitande strid då en av toppkandidaterna inte fick igenom den tjänst som han hade förväntat sig. Om vi inte gör som jag föreslår så är det bra att alla kandidater m.fl. är fullt insatta med vad det innebär.

Citat:
Givetvis, alla som får förtroendet av våra medlemmar att företräda dem bör också få möjligheten. Om någon kandiderar men inte får förtroendet från våra medlemmar av olika anledningar, dvs ingen röstar på personen, är det fortfarande så att det är en lämplig kandidat? Säg att det är en person som inte överhuvudtaget deltar i omröstningen, svara inte på några frågor eller svarar på ett sätt som är emot våra principer - ska vi inte på någon möjlighet att avskriva denna person från vår kandidatlista?
Vi har alltid möjlighet att ställa varje kandidats namn mot vakant (vilket i mina ögon är ett dåligt förslag). Men du har rätt. Vi borde kunna fixa en smidig lösning. Men det är inte givet att en kandidat är dålig bara för att hen inte presenterar sig här. På samma sätt gäller det att ha få röster.
Nu har vi vid ett tillfälle haft en valberedning som valde bort vissa och listade andra, vilket gynnade storstäderna. Men det hindrar inte att vissa kandidater var uppskattade hemma i sin valkrets. Jag tänker då framför allt på hur valkretsar som inte var dagens fokuskommuner fick gehör i denna fördelning.
Jag tycker nästan att det var rätt snyggt som det gick till när vi gjorde vårt första valsedel. Vi hade då inga pengar så varje kandidat var tvungen att betala sin del av tryckningen och logistiken av alla valsedlar. I och med att det var en full valsedel så blev beloppen inte så stora att det avskräckte någon.
CMagnusBs avatar
2018-02-10, 16:54 #20
Inte uppkopplad
Faktaruta: citat från den inlänkade pdfen ovan:

"På valsedlarna får det utöver varje kandidats namn finnas följande uppgifter om kandidaten:
1. ålder,
2. yrke eller titel,
3. adress,
4. telefonnummer,
5. partitillhörighet eller liknande uppgift.
Uppgifterna får omfatta högst två rader per kandidat."
2018-02-12, 08:18 #21
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande P02-Y02:
Baserat på kommentarerna om hur många namn som får plats på valsedlarna så verkar 20 vara ett bättre alternativ än 28 för störst effekt.
2018-02-18, 14:12 #22
Inte uppkopplad
Jag håller med många av de föregående talarna! Att få ställa upp med sitt namn på våran riksdagslista är någonting stort och i gengäld kräver ett stort engagemang från personens sida. En del av personerna som nominerat sig själv eller blivit nominerade har inte ens orkat fylla i en enkel presentation så att man får lära sig mer om kandidaten. Det ger inte ett seriöst intryck som kandidat om man inte ens orkar fylla i det. Hur ska man kunna känna förtroende för att kandidater står på våran lista när dom inte ens orkar bemöda sig att fixa enkla simpla saker för att visa att dom är seriösa med sin kandidatur? Det här är kandidater som säkert är jättebra förebilder för partiet och skulle kunna positivt företräda partiet men som sagt får förtroendet för dessa en törn när deras presentation är tom
Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är