Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Re: Sv: Re: Sv: 04. Val av justerare - 2013-10-09, 10:44

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Att alla nomineringar ska vara inne dagen innan mötet öppnas står i stadgan.

Jag ser inga problem med att den ena justerarposten är vakant. Tittar vi på valen till förtroendeposter så står det i stadgan hur många som ska väljas, men de posterna vakantsätter vi till höger och vänster utan att något hemskt händer. Så jag tror vi kan leva med enbart en justerare.
Under medlemsmötet är det medlemsmötet som gör stadgetolkningar.

Har just postat en ordningsfråga där jag ber medlemsmötet tolka detta.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#2) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #288768
Standard Sv: 04. Val av justerare [avklarad] - 2013-10-14, 13:12

Rent principiellt träder väl mötets beslut inte i kraft förrän protokollet justeras? Det skulle kunna innebära att vissa beslut där formalialegitimitet är kritisk riskerar att bli väldigt försenade.
Jag anser spontant att det skulle kunna motivera att införa ett undantag från nomineringsstoppsprincipen, för just justerare, i fallet där ingen väljs - antingen för att ingen är nominerad, eller för att de som är nominerade inte får mötets förtroende. Visst, i sådana kritiska specialfall - inga justerare väljs, och det finns beslut på mötet som måste bli formellt justerade innan nästa möte - skulle vi kunna kalla till ett extrainsatt möte bara för att justera protokollet, men det känns väldigt klumpigt. En annan lösning skulle kunna vara att införa något i stil med följande i stadgan:

Citat:
4.7.5 Ifall båda justerarposterna lämnas vakanta efter avslutat val kan/ska mötespresidiet öppna en ny nominerings- och valomgång under mötet.
Detta kan motiveras som ett specialfall av fyllnadsval, eftersom det inte är motiverat att fyllnadsvälja justerare på nästkommande möte - deras uppdrag är så starkt knutet till pågående möte, till skillnad från alla andra val som förrättas på mötet.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
AndersLindbäck

(#3) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #288777
Standard Sv: 04. Val av justerare [avklarad] - 2013-10-14, 16:20

En annan möjlighet till lösning är att alla som inte självmant ställde upp till justerare ställer sig i ett hörn och skämms i ett halvår, tills det är dags för nästa möte. För det är knappast så komplicerat att nominera någon till justerare att man måste ha specialregler i stadgan för hur man ska göra ifall ingen lyckas med konststycket.

Det här är min signatur. Its my sig.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är