Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-12, 15:34

Rick Falkvinge

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2014 (fyllnadsval).

Ålder: 41
Bostadsort: Sollentuna, en förort till Stockholm
Favoritantal hjul: Två

Hej alla!

Jag grundade det svenska och första Piratpartiet den 1 januari 2006, och var dess partiledare vid partiets stora genombrott vid EU-valet den 7 juni 2009.

Efter att ha lett det i fem år gick jag vidare och arbetar nu framför allt med att sprida rörelsens idéer internationellt. Det har givit mig, och indirekt oss, ett antal utmärkelser internationellt - allt från "Top 100 Global Thinkers" (från Foreign Policy) till en nominering till "Världens 100 inflytelserikaste personer" (från TIME Magazine).

I dagsläget är jag anställd från ett av våra Brysselkontor för att resa och prata, prata, prata så mycket jag orkar för att sprida idéerna. Det är inte bara något jag gillar att göra, utan det är också vad jag bedömer är den kostnadseffektivaste användningen av mitt namn och min person i dagsläget.

När det gäller styrelsen är jag kluven - mitt namn i styrelsen efter partiledarskapet har varit ett ankare och skickar en signal utåt om kontinuitet i arbetet. Men jag anser inte att partiadministration genom styrelsearbete är det bästa sättet för mig att bidra till partiets framgång.

Därför, som jag sade till valberedningen: det skickar en viktig signal utåt att mitt namn, såsom partiets grundare, står listad bland styrelsen - och det särskilt under ett valår. Därför ställer jag gärna upp med mitt namn till styrelsen för att skicka en signal om kontinuitet och stabilitet. Men jag kommer inte att prioritera administrativt arbete (så som styrelsearbete) under ett valår, utan lägga i stort sett all min energi på utåtriktat arbete, än mer så än hittills under mellanvalsperioden.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
agnesson, infallsvinkel, izzie, Lukas Monetha, Mab, Rasmus Haglund, Tommten

(#2) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289142
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-17, 20:54

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #289315
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-18, 15:39

Hej JRL, svar nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?
Jag skriver rätt mycket om det här i Swarmwise. I all enkelhet, så länge det fortfarande stödjer mina personliga mål effektivare att göra det genom partiet än att göra det på egen hand, så fortsätter jag att göra det genom partiet.

Consent of the governed.

"An individual will participate in an organization to the extent that he/she perceives his/her goals as being congruent with those of the organization", som någon beskrev på Twitter häromdagen (och fyllde på med att jag är den förste som utvecklar, artikulerar och formaliserar konceptet).

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

En viktig komponent med varje sorts arbete för att lyckas är att välja vilken sorts frågor, verksamhet och arbete som för verksamheten framåt, och tydligt och aktivt välja bort alla frågor som är oväsentliga eller lågprioriterade, som är bland de 90% eller 99% av möjligt arbete som inte leder närmare målet.

Det här är en sådan fråga.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

En organisation består av relationer och förtroenden mellan dess ingående individer. Det går inte att på ett meningsfullt sätt sätta sådana relationer och förtroenden i motsats till organisationen. (Det här skriver jag också mycket om i Swarmwise.)

Ageranden som är orätta i varierande grad sker hela tiden. Om någon berättar för mig i förtroende på ett sätt som jag bedömer vara oetiskt men inom reglernas råmärke, så brukar det resultera i att mitt förtroende för den individen minskar och att jag blir mindre benägen att välja att arbeta med den personen i framtiden.

I kontrast, om någon agerar i total strid med regler, stadgar eller besult men där jag anser det vara etiskt riktigt och där formella strukturer annars skulle hindrat ett etiskt agerande, så leder det till ett ökat förtroende och samarbetsvilja hos mig.

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

Game of Thrones och Battlestar Galactica.

Motivering till att jag svarar: till skillnad från fråga två kunde jag omedelbart komma fram till ett svar på den här frågan, vilket gör att mängden nedlagt arbete var försumbart och att det därför skulle inneburit större arbete att prioritera bort den än att snabbt svara och gå vidare till nästa arbetsmoment. Det är också en fråga som har åtminstone tangentiell beröring med hur jag spenderar min fritid, vilket kan vara relevant för ideellt arbete.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.[/QUOTE]

Gammelmedia är ett verktyg som partiet kan, ska och bör använda för att nå sina mål. Den som använder media för att skada partiet i tron att solljus löser alla problem har helt enkelt gjort fetfel.

Gammelmedia är också i viss mån en oberoende granskare, och fyller en viktig samhällsfunktion som sådan.

Om jag får reda på att partiet har ett problem, så försöker jag lösa det problemet inom partiet. Det är så man arbetar tillsammans; man identifierar hinder för framgång och arbetar tillsammans för att lösa de hindren. Det tjänar absolut ingenting till att tala om för hela världen att organisationen har ett problem. ALLA organisationer har problem som de arbetar med. (Däremot ska man förstås vara brutalärlig gentemot sina kollegor om objektiva förhållanden - det är en helt annan sak.)

Vad som är en skandal ligger förstås dessutom i betraktarens ögon. Man ska inte glömma att nitton av tjugo kan avsky oss och vi vinner ändå. Om det vore gynnsamt för partiets framgångsambitioner att vinna gammelmedia på de objektiva omständigheterna, så kunde man använda medias lösnummerambition för den saken. Men då skadar det inte partiet, vilket var en förutsättning i kontexten.

Rick

Carl Johan Rehbinder

(#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #289316
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-18, 15:40

Gah, och så gick det förstås inte att redigera för att fylla i QUOTE-markeringarna som jag missade... nåja, det framgår vad som är frågor ovan och vad som inte är det.

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289817
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-26, 21:52

Jag håller med om din bedömning att det troligen vore positivt om ditt namn är med i styrelsen under valår så jag redan bestämt mig för att rösta på dig tror jag, men jag ställer de här frågorna ändå för jag är nyfiken på svaret och för att alla andra får frågorna.

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.

(#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #289831
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-26, 22:44

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.
Jag är rätt störd på att vi inte fanns med som alternativ (jag är rätt säker på att jag svarat på de frågorna som politiker), men här är mina resultat:

Tommten

(#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #289832
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-26, 22:46

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
Nu minns jag inte frågorna längre, men det märks ju att de är ganska anpassade efter den amerikanska diskursen. Aborträtt är inte en fråga över huvud taget i Sverige, till exempel...

Men vad jag minns har jag alltid placerats ungefär här på kompassen.

Tommten

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289836
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Rick Falkvinge - 2013-10-26, 23:21

Tack för svaren!
Det var intressanta resultat tycker jag. Jag misstänkte att du skulle få något liknande. Det ska bli kul att se vad övriga styrelsekandidater får också. Om dom törs svara. Det hoppas jag.

Jag håller med om att det är irriterande att PP inte var med. SVT borde väl antagligen göra något liknande projekt inför nästa val. Kan du lyfta frågan i styrelsen om att ni ska peta på SVT och påminna dom om att PP finns inför nästa valpejl som dom troligen kommer göra, om du blir invald?

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är