Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-18, 15:17

Hej och tack för svar! Var det en miss att du inte svarade på #3 eller fanns det någon baktanke med det?

Det här är min signatur. Its my sig.

(#2) Gammal
flintberg Inte uppkopplad

flintbergs avatar

Reg.datum: Oct 2013

Länk: #289320
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-18, 16:46

Johan - ingen baktanke alls, jag har bara inte hunnit läsa igenom sajten så därför vill jag inte uttala mig i alltför breda ordalag. Medlemsinitiativ är generellt alltid bra, så länge vi har en stabil värdegrund och ideologi som är gemensam. En utmaning för piratpartiet är att vi är en grupp individualister som alla värnar om vår integritet och rätten att bestämma själva, att inte bli styrda av andra - samtidigt som vi vill samlas i en grupp och göra saker tillsammans mot samma mål. För att få svärmen att gå i en riktning måste man ha väldigt tydliga mål som man är överens om annars blir nettoeffekten mycket liten och svår att hantera.

Men jag återkommer gärna när jag haft tid att läsa in mig lite mer.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till flintberg  
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289814
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-26, 21:43

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#4) Gammal

flintbergs avatar

Länk: #289867
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-27, 11:40

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
Hej! Det tog en stund att göra så jag börjar med valpejl och hoppas det räcker så länge:

http://imgur.com/KN9BsYJ

Jag är en utpräglad mittenliberal. Mer åt vänster i frågor som rör flyktingpolitik, humanism och värdeladdade frågor. Mer åt höger när det rör pragmatiska systemfrågor och lösningar på samhällsproblem. Hjärtat åt vänster, hjärnan åt höger kan man säger, men mest av allt en utpräglad mittenperson.

Jag brinner mycket för att individens egen möjlighet och eget ansvar för att sitt liv ska stå i centrum och att samhället ska finnas där som ett stöd för den individuella drivkraften - inte tvärtom, att samhället ska styra oss individer i en viss riktning. För mig ska samhället sätta upp bra och smarta regler som belönar bra värdegrund och den politik man som samhälle vill se - jag menar att politik ska vara pragmatiskt och lösa problem på ett konkret sätt. Metoden för det kan vara ideologisk, men lösningen måste vara konkret. Jag är emot politik som bygger på motsatsen, att huruvida samhällsproblemen blir lösta är underordnat att de görs på ett "ideologiskt korrekt" sätt. När ideologin blir så viktig att människors verklighet blir lidande, är det dags att uppdatera ideologin. Därför tror jag på progressiva, levande partier som uppdaterar sin ideologi i takt med tiden utifrån en sund och stabil kärna av visioner.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Tommten
  (#5) Gammal

flintbergs avatar

Länk: #289869
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-27, 12:12

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg

Här kommer resultatet från även denna:

http://www.politicalcompass.org/printablegraph?ec=-4.62&soc=-5.33

Som synes fortfarande frihetlig, men i amerikanska ögon är jag vansinnigt vänster. Inte riktigt lika vänster som Gandhi men mer frihetlig.

En del frågor var lite märkligt ställda: Anser du att en diktatur gör att man undviker många av de långdragna diskussioner och debatter som en demokrati medför. Jo... det är väl helt korrekt. Men det innebär ju inte att jag gillar diktaturer .

Men tydligt att jag i amerikanska ögon är i det närmaste en råkommunist. Medan jag i svenska ögon är mitten-höger. Jag är nog en typisk "leaning-left Democrat" i amerikanska ögon skulle jag tro

Tommten
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289873
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-10-27, 12:49

Citat:
Ursprungligen postat av flintberg Visa inlägg
Hej! Det tog en stund att göra så jag börjar med valpejl och hoppas det räcker så länge:

http://imgur.com/KN9BsYJ

Jag är en utpräglad mittenliberal. Mer åt vänster i frågor som rör flyktingpolitik, humanism och värdeladdade frågor. Mer åt höger när det rör pragmatiska systemfrågor och lösningar på samhällsproblem. Hjärtat åt vänster, hjärnan åt höger kan man säger, men mest av allt en utpräglad mittenperson.

Jag brinner mycket för att individens egen möjlighet och eget ansvar för att sitt liv ska stå i centrum och att samhället ska finnas där som ett stöd för den individuella drivkraften - inte tvärtom, att samhället ska styra oss individer i en viss riktning. För mig ska samhället sätta upp bra och smarta regler som belönar bra värdegrund och den politik man som samhälle vill se - jag menar att politik ska vara pragmatiskt och lösa problem på ett konkret sätt. Metoden för det kan vara ideologisk, men lösningen måste vara konkret. Jag är emot politik som bygger på motsatsen, att huruvida samhällsproblemen blir lösta är underordnat att de görs på ett "ideologiskt korrekt" sätt. När ideologin blir så viktig att människors verklighet blir lidande, är det dags att uppdatera ideologin. Därför tror jag på progressiva, levande partier som uppdaterar sin ideologi i takt med tiden utifrån en sund och stabil kärna av visioner.
Tack så mycket att du tog dig till att göra testerna och svara mig!
En liten intressant sak. Rick har också svarat på valpejlen som jag frågade om och han får nästan samma resultat som dig: http://i.imgur.com/GEhHSvg.png
Det tycker i alla fall jag är intressant.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#7) Gammal

Länk: #290458
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-11-10, 01:59

Citat:
Ursprungligen postat av flintberg Visa inlägg
Johan - ingen baktanke alls, jag har bara inte hunnit läsa igenom sajten så därför vill jag inte uttala mig i alltför breda ordalag. Medlemsinitiativ är generellt alltid bra, så länge vi har en stabil värdegrund och ideologi som är gemensam. En utmaning för piratpartiet är att vi är en grupp individualister som alla värnar om vår integritet och rätten att bestämma själva, att inte bli styrda av andra - samtidigt som vi vill samlas i en grupp och göra saker tillsammans mot samma mål. För att få svärmen att gå i en riktning måste man ha väldigt tydliga mål som man är överens om annars blir nettoeffekten mycket liten och svår att hantera.

Men jag återkommer gärna när jag haft tid att läsa in mig lite mer.
Nu har det gått ett tag så du kanske hunnit läsa igenom lite mer?

Jag blir lite orolig när jag läser ditt svar eftersom det nästan låter på dig som att vi ska låta bli att ta i frågor bara för att vi blir motarbetade uppifrån.
Ta chemtrails som ett exempel, som är ett klassiskt exempel på något som alla som har lite koll vet är ett riktigt hot mot individualismen och den personliga integriteten (som ju är något som Piratpartiet faktiskt vill skydda). Den stora massan har blivit indoktrinerade med att det är ett fenomen inte finns, men jag är övertygad om att bara vi lyfter fram och börjar prata om frågan kommer vi kunna övertyga folk till att bli hängivna medlemmar.
Jag vill gärna dra paralleller till FRA-lagen. När vi diskuterade FRA-lagen 2008 så var det väldigt få som trodde på oss till en början, men FRA-lagen var ändå en av de viktigare anledningarna till valframgångarna 2009.
Tycker du chemtrails är en fråga som Piratpartiet bör driva? Om inte, varför inte?

(#8) Gammal

flintbergs avatar

Länk: #290463
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-11-10, 09:13

Hej, tyvärr inte, det är en sajt med en rad olika artiklar och en hel del är rena konspirationsteorier. Jag började läsa men såg ganska snabbt ett mönster i artiklarna.

Jag är en pragmatisk person som fokuserar på de problemen vi har här framför oss, och därefter på saker som påverkar många människors liv.

Chemtrailsteorin ligger för min del nånstans strax under "hitta Atlantis" och strax över "arbeta för spökens mänskliga rättigheter" i min priolista kan man säga, så jag tror det är bättre att någon annan driver den typen av frågor.

Jag vill att Piratpartiet ska bli tagna på allvar av omgivningen - mer än idag, där bara ett fåtal röstar på oss och många inte ser oss som ett seriöst alternativ eftersom en del frågor ligger minst sagt i utkanten av vardagspolitiken.

Jag jobbar hellre för att alla elever ska ha rätt till en dator i skolan och lärare som vet hur man använder dem för att bygga kunskap, än tittar på chemtrailsfrågor.

Det har dock ingenting med "inte våga ta i frågor som är uppifrån". Det finns massor av saker som vi inte känner till i världen. Men allt är inte politik eller hemliga organisationer. Sånt sysslar jag gärna med, men i så fall i rollspelskampanjer, inte i vardagen och inte i politiken.
  (#9) Gammal

Länk: #290477
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Björn Flintberg - 2013-11-10, 14:25

Hej, och tack för bra svar Jag håller med dig fullt ut.

Då jag fått flertalet förfrågningar om ifall jag blivit galen ställda till mig efter min senaste fråga till så tänkte jag det kan vara en god ide för mig att förklara min något underliga ståndpunkt.
Jag vill gärna försöka välja enbart kandidater jag själv blivit övertygad om att dom är lämpade för uppgiften. Det mest effektiva sättet att göra det är att träffa dom AFK och prata med dom i 5 minuter, men ibland är det tyvärr inte praktiskt möjligt, så då får jag välja ett annat sätt att hitta kvalitéer och brister hos kandidaten i fråga.

Genom att anta en ståndpunkt som ändå touchar med Piratpartiets värderingar (och som ändå funnits i de trolligare delarna av Piratpartiet) men som av en anledning eller en annan är heltokig så kan jag testa både en negativ och en positiv egenskap. Den negativa är att se att kandidaten inte är heltokig och faktiskt håller med mig. Den positiva är att se hur kompetent kandidaten är på att slingra sig ur knepiga situationer och istället vända samtalet till något intressant och positivt.
Och jag tycker du lyckades leverera bra svar från båda synvinklarna.

Och angående att världen skulle styras av hemliga organisationer så tycker jag XKCD har sammanfattat det hela ganska så bra: http://xkcd.com/1274/

Robobengt, Tommten

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg