Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Carl Johan Rehbinder Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009
Standard Sv: Re: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-14, 18:04

Ja, saker och ting kan missförstås, och det är jag mycket medveten om. De situationer du beskriver måste förstås i sin kontext. Det samtal som du refererar till som vi hade för länge sedan minns jag inte, så jag kan egentligen inte kommentera det specifikt, men jag har svårt att tro att jag direkt erbjöd mig att lära just dig personligen hur man får orgasmer. Det kan ha varit en del av en arbetsbeskrivning, i entusiasm över att träffa dig som jag uppfattar som en enormt klok, mogen och påläst person med stor integritet. Och jag utgick sannolikt från att du hade alldeles tillräckligt med integritet och humor för att kunna diskutera det mesta utan problem. Jag antar att det var i samband med FRA-demonstrationen, och då var vi ju båda aktiva med att blogga om FRA, och jag har som sagt alltid varit väldigt imponerad av din intellektuella och analytiska skärpa, parad med en formuleringsförmåga bortom det vanliga.

Vad gäller det du uppfattade som mina tankar kring komplimanger, så kommer jag ihåg att vi diskuterade det i Almedalen. Det stämmer verkligen inte alls att jag skulle uppfatta det som "lite sjukligt" om en kvinna kvinna inte uppskattar att få en kommentar om sina bröst eller andra fysiska företräden. Verkligen inte.

Komplimanger är en svår konst, eftersom alla å ena sidan tar emot uppskattning på väldigt olika sätt, men än mer så är det många som ger komplimanger på fel sätt också. Det är tyvärr ganska vanligt att just män ger komplimanger till kvinnor på ett sätt som mer påminner om en beställning snarare än en komplimang. Man säger något uppskattande genom att ta, snarare än att ge. Eftersom detta är väldigt vanligt så kan även uppriktiga komplimanger helt utan baktankar misstolkas, och det är väldigt tråkigt. Jag vill dock inte att det ska resultera i att ingen någonsin (eller åtminstone extremt sällan) ger komplimanger.

Men den specifika frågan i denna aktuella tråd var ett rykte, att jag skulle ha frågat unga pirattjejer om de ville bli fotograferade nakna, och det kan jag verkligen med kraft tillbakavisa. Det har jag INTE gjort.

(#2) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #288839
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-15, 12:25

Vid minst två tillfällen jag själv bevittnade under Almedalen 2010 gav du kvinnliga pirater komplimanger för deras ben och bröst. När de sa att de inte ville ha kommentarer om sina kroppsdelar så började alltid diskussioner kring detta. Under de diskussionerna påstod du att om man inte kunde ta en komplimang om sina kroppsdelar var man ”lite sjuklig”, ”uppenbart störd” och ”haft en inskränkt och pryd uppväxt” för att nämna tre exempel.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
  (#3) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #288858
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-15, 13:53

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Vid minst två tillfällen jag själv bevittnade under Almedalen 2010 gav du kvinnliga pirater komplimanger för deras ben och bröst. När de sa att de inte ville ha kommentarer om sina kroppsdelar så började alltid diskussioner kring detta. Under de diskussionerna påstod du att om man inte kunde ta en komplimang om sina kroppsdelar var man ”lite sjuklig”, ”uppenbart störd” och ”haft en inskränkt och pryd uppväxt” för att nämna tre exempel.
Allvarliga anklagelser. Vad hette de kvinnliga piraterna, går det att få tag i dessa för att få det hela bekräftat? Var i Almedalen var det?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #288935
Standard Sv: Re: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-16, 05:59

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Johan Rehbinder Visa inlägg
Ja, saker och ting kan missförstås, och det är jag mycket medveten om.
Tack för ditt svar -- jag tror det är viktigt att förhålla sig med lite ödmjukhet i frågeställningar som dessa. Ur ett generellt perspektiv betyder inte en handlingsplan särskilt mycket om den som säger till om en potentiellt obehaglig situation (som kanske eller kanske inte handlar om ett missförstånd, såna här grejer är sällan helt svarta eller vita) riskerar behandlas som en ryktesspridare eller vara allmänt "fel ute", så att säga.

Man ska komma ihåg att handlingsplanen inte avser fånga upp olagliga övergrepp -- då ska det polisanmälas -- utan om vardagliga gränsdragningsfrågeställningar som handlar om att så många som möjligt ska få plats och känna sig trygga och respekterade. Därför är det viktigt som organisation att signalera att det verkligen finns utrymme att säga ifrån utan att automatiskt bli misstrodd.

En styrelseledamot behöver kunna klara av att vara ödmjuk också, helt enkelt, då man är i en maktposition så det här är en ganska värdefull diskussion.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
  (#5) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #288937
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-16, 06:22

Citat:
Ursprungligen postat av Taz_1999 Visa inlägg
Allvarliga anklagelser. Vad hette de kvinnliga piraterna, går det att få tag i dessa för att få det hela bekräftat? Var i Almedalen var det?
Ibland kan det handla om förflugna ord, där avsikten inte alls varit som det uppfattats som, och då är det inte den som säger ifrån som automatiskt felat. Som din reaktion nu -- hur många "vittnen" krävs det för att du ska uppleva det som okej att vi tar upp detta? Eftersom både jag (som beskrivet i en tidigare postning) och Leffe fått det här intrycket, utifrån vad Carl Johan själv uttryckt så torde det väl räcka som "bevisföring"?

Ska PP ta en mer seriös roll i den här typen av frågeställning behöver just en sådan attityd du uppvisar nu ifrågasättas. Vi pratar inte om olagligheter här, utan sociala gränsdragningar som inte är självklara och i ett sammanhang där vi försöker hitta en bra balans.

Som sagt, frågeställningen är inte så svart-vit som man kanske skulle föredra för enkelhetens skull, och avser vi som parti att klara av att hantera det krävs en förmåga till ödmjukhet och förståelse, som i längden kan leda till ett bättre och mer problemlösande klimat överlag. Samtidigt som en sansad diskussion om problemet kan lära oss alla vilka gränsdragningar det är som existerar och varför det är relevant att förhålla sig till dessa, kan det även leda till ökad förståelse för människor rent allmänt.

Denna förståelse är särskilt viktig hos de som innehar nån form av officiell funktion i partiet och jag skulle gärna vilja se det omsättas i praktiken. Signalen bör inte vara att den som har problem med att någon går över gränser är den som endast ifrågasätts. Allt är inte debatt, allt handlar inte om bevis -- förmågan att även kunna agera med självkritik är en grundläggande tillgång som jag gärna ser hos fler i ansvarspositioner.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
JorgenL, Krippa, Robobengt

* * *
Bloggar på opassande.se
  (#6) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson

Taz_1999s avatar

Reg.datum: Jul 2009

Länk: #288946
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-16, 11:10

Jag tycker det är rätt underligt att höra dessa ord från dessa två personer, Leffe och Emma, som ägnat sig åt mobbing, nedvärdering, och uppvisat alla varianter man kan tänka sig på bristande kamratstöd, gällande mig och de intiativ jag har tagit för piratpartiet. Ingen av er klickat på gilla, kommenterat i positiva ordalag eller kommit med uppmuntran om en enda grej jag har gjort för PP och det är rätt många vid det här laget. När man just har suttit som styrelseledamöter eller i ledningen.

Det är exempel på vuxenmobbing och att höra er två tala om dessa saker och utmåla er själva som helgon på området är ljusår från min verklighet. Bullshit helt enkelt.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#7) Gammal

infinite_emmas avatar

Länk: #288965
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-16, 14:07

Citat:
Jag tycker det är rätt underligt att höra dessa ord från dessa två personer, Leffe och Emma, som ägnat sig åt mobbing, nedvärdering, och uppvisat alla varianter man kan tänka sig på bristande kamratstöd, gällande mig och de intiativ jag har tagit för piratpartiet. Ingen av er klickat på gilla, kommenterat i positiva ordalag eller kommit med uppmuntran om en enda grej jag har gjort för PP och det är rätt många vid det här laget. När man just har suttit som styrelseledamöter eller i ledningen.

Det är exempel på vuxenmobbing och att höra er två tala om dessa saker och utmåla er själva som helgon på området är ljusår från min verklighet. Bullshit helt enkelt.
Ja, det måste jag säga - hade jag på något vis försökt utmåla mig som ett helgon hade det varit bullshit indeed. Vilken tur att jag inte gjort det då, tänkte jag spontant. För det ligger sjävklart i sakens natur att vi här diskuterar det faktum att vi alla är människor. Om det är som så att du uppfattat mig mobba dig, så välkomnar jag självklart en utredning om/kring detta och lovar att utan knot ställa upp och besvara frågor om det. (Jag förutsätter att det inte handlar om sexuella trakasserier som är ämnet som debatteras här och nu, med tanke på hur du uttrycker det, men jag tänker att det absolut inte skulle spela någon roll för ledningen att ta emot en anmälan om mina eventuella övertramp mot dig, som i så fall varit helt omedvetna och oplanerade.) I transparensens namn vill jag nog förvarna om att jag antagligen starkt kommer att ifrågasätta det där med att avsaknad av klick på gilla kan likställas med mobbing.

EnRIz, Jan Lindgren, JonathanRL, JPAnderson, Krippa, Mikael Holm

* * *
Bloggar på opassande.se
  (#8) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Länk: #289047
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-17, 09:42

Citat:

Det vore bullshit om jag utmålade mig som helgon vilket jag inte har försökt att göra. Personligen har jag svårt för sådant och försöker definitivt undvika att sätta upp mig på höga hästar. Jag ville bara tydliggöra det jag själv har bevittnat i frågan. Givetvis är det upp till var och en om de väljer att tro mig (och emma).

Citat:
Om det är som så att du uppfattat mig mobba dig, så välkomnar jag självklart en utredning om/kring detta och lovar att utan knot ställa upp och besvara frågor om det.
Detsamma!

Det är givetvis mycket tråkigt att du känner dig mobbad. Det var inte något jag var medveten om att du upplevde och absolut inget jag har gjort med flit eller uppsåt. Likt emma måste jag dock redan nu erkänna att även jag kommer ifrågasätta om det är mobbing att inte trycka på like på facebook eller liknande plattform.

JonathanRL, JPAnderson, Krippa

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
  (#9) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289136
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-17, 20:52

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#10) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Länk: #289286
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Carl Johan Rehbinder - 2013-10-18, 12:13

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är