Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-11, 23:43

Tomas Kronvall

Kandiderar till Styrelseledamot till och med 2015 (fyllnadsval), Styrelseledamot 2014-2016 och Styrelseledamot till och med 2014 (fyllnadsval).

Ålder: 30
Bostadsort: Ystad

Hej alla!

Jag tycker att valberedningen sammanfattade ganska bra vad jag främst hoppas kunna bidra med i styrelsen, så jag klipper in deras motivering här:

Citat:
Tomas har varit aktiv länge i partiet och kan med sitt lugna temperament fungera som en brobyggare inom styrelsen. Han är från södra Sverige, en region som just nu saknar representation i styrelsen.
Jag är hyfsat bra på att vara på vänskaplig fot med nästan alla. Det gör att jag kan vara en lugn, sansad kontaktyta där konflikter kan redas ut utan innan de exploderar.

När det gäller mina politiska och ideologiska åsikter; jag har, sedan jag blev medlem i partiet 2006, sett det som ett ideologiskt nybyggarland där gamla perspektiv möts i (skärm-)ljuset av informationssamhällets nya förutsättningar, och kan forma något genuint nytt.
Jag gillar basinkomst, kärnkraft, och feminism, men inser samtidigt att alla tre är kontroversiella. Innan basinkomst kan antas som partiets officiella ståndpunkt anser jag att den behöver fönankras väldigt väl både ideologiskt och praktiskt - om detta inte går ska det inte antas.
Jag tror att kärnkraft, rent praktiskt, är det enda sättet att klara av övergången från oljekrönet (för att inte tala om alla andra resursbrister som hägrar vid horisonten) utan en fullständig samhällskollaps.
Vad gäller feminismen är jag för jämställdhet; anledningarna till att jag inte kallar mig jämnställdist är 1) det kastar bort hela feminismens historia av problemställningar, analysverktyg, och liknande, och verkar börja om med att försöka uppfinna hjulet på nytt, och 2) benämningen är tio resor klumpigare än "hen",

Jag nominerade mig själv för att fylla ut valberedningens nominering, helt enkelt för att ge mötet större valfrihet vad gäller vilket mandat ni vill tillsätta mig på.

tl;dr: Jag är söt, snäll och eftertänksam. Rösta på mig.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
infallsvinkel, infinite_emma, Jan Lindgren

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #288582
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-11, 23:51

Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
JonathanRL Inte uppkopplad

JonathanRLs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #289143
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-17, 20:54

Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?

2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.

3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?

4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.

5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.

Jonathan Rieder Lundkvist
Kampanjgruppen (Foto & Film)
Fotograf
Jonathan.Lundkvist [at] Gmail.com
0701497019
  Skicka ett meddelande via MSN till JonathanRL  
  (#4) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #289173
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-17, 23:47

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Jag ställer samma fråga till alla som kandiderar till styrelsen: varför kandiderar du till just styrelsen istället för någon annan enhet inom partiet?

Ha det bra och lycka till!
Hej Anton!

Ett svar är att jag kandiderar till styrelsen för att det är där jag uppfattar att flest personer vill ha mig.
(Det skulle möjligen på ett generellt plan kunna bero på att styrelsen är den av partiets förtroendeposter det är mest prestige i, och att "Du borde sitta i styrelsen!" därmed blir ett slags komplimang på ett sätt som "Du borde sitta i mötespresidiet!" inte är, men eftersom jag inte tagit för vana att fråga varför när folk uttryckt denna önskan att se mig i styrelsen kan jag inte svara på om de hade en mer välgrundad motivering.)

Ett annat är att jag tror att jag är mer lämpad i styrelsen än i mötespresidium, valberedning eller som revisor. Låt oss ta dem en och en.
Mötespresidiet kräver en sammantagen kompetens inom både mötesteknik och IT för att hantera både de tekniska och de formella aspekterna av medlemsmötet, och även om jag både är hyfsat teknisk och kan hantera formalia är jag såpass långt ifrån att vara expert på någondera att jag helt enkelt inte vet vad jag skulle kunna tillföra till presidiet. (Sammanvävt med det här är att jag upplever att det finns en ganska låg kunskap om vad presidiearbetet faktiskt innebär - jag har själv bara en sketchartad bild - och jag tror att mer insikt i det skulle leda till att öka mängden kvalitativa nomineringar dit. En vidare insikt där är att erfarenhet från vårt mötespresidium borde räknas som en ganska god merit till valberedningen.)
Jag har varit revisor åt en och annan lokalavdelning i Ung Pirat - men jag har inte egentligen lärt mig vad det uppdraget innebär. Jag vet inte vad "god revisionssed" innebär mer än "jag gjorde mitt bästa, och hitade inget som verkade skumt". Posten som revisor åt ett riksparti förtjänar mer erfarenhet än så.
Jag har suttit i partiets valberedning tidigare, och även om vi inte gjorde ett fullständigt horribelt jobb med tanke på våra omständigheter kan jag inte säga att jag är helt nöjd med min insats. Jag tenderar att vara för abstrakt i mitt sätt att tänka för att lägga den typ av komplexa kompetens- och personkemipussel som vill till för att ta fram grupper som kommer funka bra ihop; och jag är dålig på den typ av social fantasi som går ut på att föreställa sig hur personer jag är mer eller mindre bekant med fungerar i situationer jag inte sett dem i.
Vad gäller justerare var jag osäker på om jag skulle kunna delta på mötet i den omfattning jag tycker att den rollen påbjuder.

(#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #289281
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-18, 12:09

Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?

Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #289820
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-10-26, 21:54

Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
  (#7) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Länk: #290128
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-11-03, 22:29

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanRL Visa inlägg
Så. Här kommer lite frågor:

1: Partiet går i en riktning du inte alls stöjder, men som är demokratiskt valt. Hur agerar du?
Beror på vilken fråga, vilka utsikter som finns för att styra partiet "rätt" igen, och hur obehagligt ställningstagandet är. Standardmetoderna för förändring är givetvis motionering, intern opinionsbildning, och machiavelliska intriger. De sistnämnda är jag dock såpass olämpad för att jag avstår från att använda dem.
If all else fails, och frågan är en dealbreaker, så återstår nog bara att avsluta partimedlemsskapet - men jag kan inte se några frågor som partiet skulle kunna anta inom de närmaste tre åren som är såpass främmande för mig att det skulle vara aktuellt.
Citat:
2: Om du vore en maträtt, vad skulle du vara? Motivera ditt svar.
Något hyfsat sofistikerat, men ganska oförargligt. Och sött. Som vinner på att kontempleras djupare.

Chokladkaka med vaniljgrädde och hjortronsylt?

(Om jag skulle tillaga den här rätten skulle jag inte ha något emot att ha i lite chili - men det här inte hemma i en beskrivning av mig. Jag är inte chili. Jag bara råkar tycka om det.)
Citat:
3: Du får veta i förtroende om orätt agerande av en partimedlem mot en annan medlem. Du har lovat att inte berätta, men du vet ändå att du måste agera på något sätt. Vad gör du?
Diskuterar igenom det - i såpass vaga termer att jag inte bryter förtroendet - med närstående i privata sammanhang, och inhämtar idéer om vad som faktiskt skulle kunna göras.
Citat:
4: Välj två TV-Serier du gillar att titta på. Motivera ditt svar.
Doctor Who och Game of Thrones. Motivation: jag gillar dem, faktiskt, jag lovar.
Citat:
5: Du får nys om en Skandal som kan skada partiet. Huruvida du uttalar dig eller inte avgör om Media får veta eller ej. Vad väljer du, öppenhet eller partiets rykte? Motivera ditt svar.
Jag anser inte att öppenhet nödvändigtvis innebär "sprid alla rykten" (jag har dessutom aldrig varit aktiv inom Piratbyrån, så jag känner mig inte bunden av uppmaningar från "MAckt, Broccoli och KOPIMI"). Frånsett det är det ju också en fråga om ifall situationen i längden blir bättre eller sämre ifall skandalen läcker, eller om det är bättre att pusha för att rätta till situationen i det fördolda. Det kan även hända att det finns privatpersoners integritet med i vågskålen, och isåfall bör det vägas in väldigt noga också - skandalspridning kan i många fall vara en integritetsfråga, se bara på tabloidvärlden.

(#8) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Länk: #290131
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-11-03, 22:42

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Partistyrelsen har sitt nästa möte 7-8 december i stockhom och nya styrelsen har då samtidigt sitt konstituerande möte.

Dyker du upp ?
Givet att jag blir invald, så kommer jag att närvara, ja.
Citat:
Har du en sådan familjesituation att du kan lämna dem under 6 helger varje år de närmsta 3 åren ?
Ja. För tillfället är den enda varelse jag har vårdnad om en perserkatt, och det är ganska enkelt att låta föräldrar ta hand om henne de helger jag är hemifrån. I övrigt är jag i ett distansförhållande, som inte lägger några direkta krav på att jag ska vara hemma tillräckligt ofta. I övrigt är jag studerande det närmsta året, med huvudsaklig lektionstid förlagt till tisdag och torsdag, vilket gör det oförskämt enkelt att resa iväg över långhelger nästan vilken vecka som helst.

En möjlig komplikation är att jag funderar på att ta ett sabbatsår och resa utomlands efter utbildningen, under 2015, och jag kommer då inte vara tillgänglig då. Men om det blir aktuellt (vilket inte är helt säkerställt ännu) lovar jag att göra mitt bästa för att göra överlämnandet till min ersättare så smidigt som bara möjligt.

(#9) Gammal
Cernael Inte uppkopplad

Länk: #290132
Standard Sv: Kandidat, Partistyrelsen: Tomas Kronvall - 2013-11-03, 23:04

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Vad får du för resultat i http://valpejl.se/? Vilka partier hamnar du närmast där? Posta gärna en printscreen på resultatet. Vilka politiker bedömmer sidan är mest lik dina val? Motivera gärna ditt resonemang i någon fråga som du får i valpejl.

Vad får du för resultat i http://www.politicalcompass.org/? En printscreen vore roligt här med. Och motiveringar i hur du resonerar i någon fråga också.
Valpejl: Jag glöme bort att skärmdumpa, och sen kom jag inte tillbaka till sammanfattningsskärmen igen. Jag hamnade närmast MP, men noterade samtidigt att testet inte verkade vara överdrivet rättvisande - det var ett flertal frågor där jag inte höll med om själva premissen för frågan (typexempel är sådana där mitt egentliga svar är att förespråka en kontrollerad övergång till basinkomst - det passar liksom inte in i frågeformuleringen), och andra där själva frågeformuleringen, den beskrivande texten man kan klicka fram, samt för- och motargumentationen helt enkelt verkade beskriva två-tre vitt skilda situationer.

PC, vidare. Här hamnade jag den här gången: http://www.politicalcompass.org/prin...3.12&soc=-7.95

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
klara, Tommten

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är