Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-21, 22:40

Jag hoppas att alla är smärtsamt medvetna om att styrelsen vill ha in de 12 namnen från varje valkrets innan söndag.

Insamlandet av kandidater går sådär lagom bra. Vi har hittills fem namn. I morgon börjar vi i Östergötland att ringa upp alla medlemmar som är tillräckligt gamla för att stå på valsedeln. Förhoppningsvis får vi in ytterligare sju, och har då tolv namn. Ännu bättre är om vi får in fler. På lördag kväll håller vi en röstning om listan, så att den kan presenteras för styrelsen innan söndag. Hur som helst, några funderingar:

* Vi tänkte hålla omröstningen om vilka som ska få stå på listan, och i vilken ordning, i forumet. Går det att göra en omröstning i forumet där man kan välja mer än ett alternativ?

* Går det att göra så att man kan rangordna sina val på något sätt? Tanken är att valproceduren skall spegla det tänka resultatet så långt som möjligt. Röstningen gäller en rankad lista, och då borde varje röst gälla en rankad lista. Eller är det brukligt att varje medlem bara röstar på en kandidat i sådana här val, precis som i riksdagsvalet?

* Går det att göra så att endast medlemmar i en viss valkrets kan rösta i polls i en viss forumdel?

* Är det smart över huvud taget att ha den här sortens omröstning online? Jag menar att det är bra för deltagandets skull, och att den fördelen överväger alla brister.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #12958
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-22, 10:17

Vi kommer inte att hålla omröstningen online utan har ett möte på Söndag (26:e) där de som infinner sig får rösta på kandidaterna. Däremot kommer jag att ringa runt till medlemmarna nu i veckan för att fråga vilka som vill bli kandidater.

Risken för att vi inte får 12 kandidater är övervägande stor är jag rädd...

Men då har iaf alla fått en chans att ta fram kandidaterna på ett demokratiskt sätt.

(Edit) Misstolka mig inte, en omröstning på nätet kan också vara demokratisk ^^,

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #13003
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-22, 16:25

Vi hade ett IRL-möte igår och sorterade våra 12 nominerade (varav den sista kände sig kallad på mötet) på våra 12 platser. Det var 10 närvarande och vi hade sorteringsröstning på fina valsedlar jag hade gjort i förväg. Ni vet, rangordna samtliga kandidater, kandidaterna får plats-1 i poängtal och minst poäng vinner.

Rangordningsmetodiken var inte helt enkel för alla att förstå, speciellt att man måste rangordna samtliga kandidater. Eftersom vi hade IRL-möte så var det rätt lugnt, folk kunde fråga och fråga om. Om man har någon form av tvingande script går det väl att göra digitalt, annars kan man använda en annan röstningsprocedur.

Till exempel kan man tilldela varje kandidat 0-10 poäng och de som får högst vinner. Om då några blir bortglömda räknas det som 0. Observera att i det här systemet väljer man själv sin upplösning. Man kan ge alla 10 (eller alla en annan siffra), men då påverkar man inte slutresultatet.

Eller så kan man använda vilken annan röstprocedur man vill och de närvarande känner funkar rättvist och smidigt.

Justdetja, eftersom vi hade IRL-möte gick vi en sväng runt bordet och man fick säga vad man tyckte var den viktigaste frågan för piratpartiet samt om man ville stå högt eller lågt på valsedeln. De flesta ville stå högt, men en del stog gärna med som stöd nära botten.

Och en till sak om ni har IRL-möte (en sak som jag glömde): ta med kandidatförklaringslappar så kan de närvarande kandidaterna skriva på på plats. Lite samordning skadar inte.

Pratade också just med Rick medan jag skrev det här. När folk betalar in sina 300 kr vill han ha med följande information: plats (11-22), Valkrets och namn (för redundansens skull).

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#4) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #13070
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-23, 07:32

Btw, dessa lokala kandidater, vad har de för arbetsuppgifter om vi nu når vårt mål?

Jag kan ärligt talat säga att jag inte har en aning (skjut mig inte)

Det vore bra om man kan svara på sånt när man väl är ute o raggar kandidater...

Svara med citat
  (#5) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #13079
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-23, 10:14

De lokala kandidaterna funkar på precis samma sätt som de centrala kandidaterna, men de finns bara med på valsedeln i sin egen valkrets (eller, kanske några fler, om vi slår ihop valkretsar). Det står också längre ned på valsedeln. Därför har de mindre chans att bli invalda i riksdagen. Men alla de som blir invalda har samma arbetsuppgifter. Sen är det väl ett antal suppleanter också.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #13134
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-23, 16:51

Citat:
Tor Skude (2006-Mar-23)De lokala kandidaterna funkar på precis samma sätt som de centrala kandidaterna, men de finns bara med på valsedeln i sin egen valkrets (eller, kanske några fler, om vi slår ihop valkretsar). Det står också längre ned på valsedeln. Därför har de mindre chans att bli invalda i riksdagen. Men alla de som blir invalda har samma arbetsuppgifter. Sen är det väl ett antal suppleanter också.

Jag tror faktiskt att du får utveckla det där lite...

Jag har letat fram och tillbaka utan att hitta någon vettig information om hur arbetet/ansvaret för kandidaterna blir. Kan ingen gå in närmare på det här?

Jag vill absolut inte under några som helst omständigheter lämna fel information till de som väljer att kandidera under valkrets 4.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #13144
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-23, 17:33

Okej, så här då:

* De som blir invalda blir riksdagsledamöter och kommer att ha det som heltids++-jobb i fyra år framöver.

* Av de som inte blir invalda blir de populäraste suppleanter till riksdagsledamöterna.

* De som inte blir suppleanter händer det ingenting med.

Det här gäller alltså riksdagsvalet.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #13240
Standard RE: Val av riksdagskandidater i forumet - 2006-03-24, 12:55

Något man kan tillägga är att även om man står långt ner på listan så kan man bli uppkryssad om man får mer än 8% av partiets röster i den valkratsen.

Räkneexempel:

Piratpartiet i Uppsala län får 20 000 röster (nästan 10% av normalt avgivna röster, yippi!)

Kandidat Y har fått 2000 personröster (10% av partiets röster)

Kandidat X har fått 1000 personröster (5% av partiets röster)

Alla andra har fått färre personkryss.

Det innebär att kandidat Y flyttas högst upp på listan och tar partiets första plats i riksdagen oavsett tidigare placering. Kandidat X och alla andra stannar kvar på sina platser och blir antingen invalda i kraft av sin placering eller inte. Eftersom Uppsala län har 11 fasta mandat (med Hebys överflyttning) får Piratpartiet troligen bara ett mandat från Uppsala med det här resultatet, vilket innebär att Y spenderar 4 år i riksdagen.

Spärren på 8% av partiets röster i den valkretsen ger en del mystiska resultat, men det viktigaste för oss är att partier som tar få mandat får större andel fördelade på personval.

Jag anser att vi bör uppmuntra personvalskampanjer. Det ökar intresset och därmed antalet totala röster, dessutom bidrar det nog till entusiasm hos en del kandidater att köra sin egen personvalskampanj.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Riksdagskandidater Anders Forsman IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 4 2006-05-22 14:59
VAL AV RIKSDAGSKANDIDATER, DEL 1 AV 3 Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 13 2006-04-10 00:01
VAL AV RIKSDAGSKANDIDATER, DEL 2 AV 3 Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 9 2006-04-10 00:01
VAL AV RIKSDAGSKANDIDATER, DEL 3 AV 3 Rick Falkvinge Valsedlar 2006 (STÄNGD) 20 2006-04-10 00:01
Riksdagskandidater Tor Skude 5. Östergötlands län, 44 2006-04-01 01:02