Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Verksamhetsberättelse 2007 - 2008-04-12, 08:51

Verksamhetsberättelse 2007 bifogad.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Verksamhetsberättelse 2007.pdf (73.8 KB, 92 visningar)

Svara med citat
  (#2) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #101243
Standard RE: Verksamhetsberättelse 2007 - 2008-04-26, 13:43

Verksamhetsberättelsen är ledigt skriven, och det tycker jag ser bra ut. En verksamhetsberättelse skall framför allt vara begriplig för läsaren, och det är den här. Sedan skall den innehålla vad styrelsen menar är det väsentliga som hänt under verksamhetsåret, och det förutsätter jag att den gör.

När det redovisas exakta siffror, som exempelvis medlemstal och ekonomi, så tycker jag dock att redovisningen skall avse verksamhetsåret 2007, inte tiden mellan föregående årsmöte och morgondagens (verksamhetsberättelsen skrivs ju av praktiska skäl minst några veckor före årsmötet, och kan därför inte ta upp precis allt som inträffat intill dess att nästa styrelse tar vid). Verksamhetsåret och räkenskapsåret sammanfaller enligt stadgarna med kalenderåret. I denna verksamhetsberättelse redovisas medlemstalen för den 9 april 2007 och den 5 april 2008, men inte för den 1 januari respektive år. Sedan beskrivs dock medlemsutvecklingen under kalenderåret som sig bör. Siffrorna hänger därmed inte riktigt ihop med varandra.

Nu ser jag inte detta som någon allvarlig anmärkning, då det inte finns något uttryckligt krav på att medlemsstatistiken alls skall redovisas i verksamhetsberättelsen (och någon anmärkning om detta finns inte heller i revisionsberättelsen, som jag och Björn Felten har skrivit under i egenskap av revisorer). När man ändå gör det, så tycker jag dock att siffrorna skall kunna ligga till grund för såväl jämförelser med andra organisationer som långsiktig statistik över flera år. Medlemsantalet på årsmötesdagen (eller på dagen för verksamhetsberättelsens undertecknande) känns mer som kuriosa, inte som regelrätt statistik.

Jag ser det som något att tänka på till 2008 års verksamhetsberättelse. Jag hittar ingen punkt på dagordningen om att årsmötet med godkännande beslutar att lägga verksamhetsberättelsen till handlingarna, men om det funnits en sådan punkt hade jag stött det beslutet även utan min anmärkning ovan.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Verksamhetsberättelse 2009 Mårten Fjällström Partistyrelsen - Färdigbehandlade remisser 0 2010-01-19 16:54
12. Verksamhetsberättelse - diskussion Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 1 2009-10-22 21:02
Punkt 9 - Verksamhetsberättelse Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2008 0 2008-06-08 17:47
Verksamhetsberättelse 2007 Rick Falkvinge Redovisning etc 2 2007-04-14 17:36