Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Mötet har avslagit motionen. Se voteringen: länk

Motion C02: Val av partiledare

PP och partiledare val.
Vid något tillfälle i tiden måste varje partiledare kontrollera att denna besitter medlemmarnas förtroende. Detta har inte skett med nuvarande PL sen denna tillträdde efter valet 2010.

Därför anser jag det vore bra om ett partiledare val hålls dels så man kan se om nuvarande PL fortfarande har medlemmarnas förtroende, dels för att se om där finns några eventuella efterträdare.

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Peter Johansson

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Tillbakadraget yrkande C02-Y01 (Bortröstad)
Av: Peter Johansson
Tillbakadraget yrkande C02-Y02 (Bortröstad)
Av: Peter Johansson
Tillbakadraget yrkande C02-Y03 (Bortröstad)
Av: Henry Rouhivuori
Tillbakadraget yrkande C02-Y05 (Tillbakadraget)
Av: Jan-Erik

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande C02-Y04 (Tillbakadraget)
Av: Jan-Erik

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
  (#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #293547
Standard 2014-10-14, 20:32

Jag ogillar yrkande C02-Y05:
att mötet råder styrelsen att välja Gustav Nipe som partiledare för 2015.
Det här var något av det mest osmakliga jag någonsin sett!

jag kan bara anta att den person som lagt yrkandet är helt oinförstådd med hur vår stadga reglerar tillsättandet av partiledare i dagsläget.

Att genom ett ändringsyrkande i en motion försöka få medlemsmötet att påtvinga styrelsen en specifik partiledare är så ruttet och fel att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det.

Jag hoppas att förslagsläggare drar tillbaks det här förslaget fortare än kvickt!

Jag förutsätter att Gustav Nipe inte tillfrågades kring det här innan förslaget lades, för jag är övertygad om att han, oavsett hans ambitioner rörande partiledarposten, aldrig skulle acceptera att ges uppdraget på ett så här skamligt förfarande.

Jag vet inte huruvida Gustav gjorts uppmärksam på det här yrkandet, men jag kommer omedelbart se till att han blir det om så inte redan är fallet så att han tydligt kan deklarera att det här tramset inte är något han ställer upp på.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Anton Nordenfur, Carl Johan Rehbinder, Henry Rouhivuori, Henry Winckle, infinite_emma, JLundstein, JorgenL, JPAnderson, Plux, standupmackan, Susanne Gräslund
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Plux Inte uppkopplad

Pluxs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #293548
Standard 2014-10-14, 20:58

Det här är riktigt omsakligt yrkande av flera anledningar.

Att på det här sättet påtvinga en viss person till en post är så himla fel och osmakligt gjort att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Jag hoppas som Mab, att personen omedelbart drar tillbaka det här yrkandet.

Och jag bara antar att Gustav kommer ta avstånd från detta, och att han inte tillfrågats innan alls.

Det här är nog faktiskt det mest vidriga yrkandet jag har sett hittils.

Anton Nordenfur, Carl Johan Rehbinder, infinite_emma, JorgenL
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Plux  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #292725
Standard 2014-10-07, 11:42

Jag ogillar yrkande C02-Y01:
att PP skyndsamt håller ett partiledare val där alla inklusive nuvarande PL kan ställa upp och kandidera.
Jag vill också detta, tyvärr skulle det bryta mot våra stadgar. Partistyrelsen utser partiledare, och det enda medlemsmötet kan göra är att föreslå en kandidat och hoppas att styrelsen håller med.

Alternativt kan vi ändra stadgarna, men det går inte att göra inför detta möte.

Carl Johan Rehbinder, JorgenL, willenfort
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #293556
Standard 2014-10-14, 21:34

Jag ogillar yrkande C02-Y03:
att mötet ger styrelsen i uppdrag att hålla en rådgivande medlemsomröstning med öppen nominering/kandidering inför valet av partiledare för år 2015.
Det här är ett dåligt förslag av tre skäl.

1) Den som lagt det har uppenbarligen inte tittat i en almanacka. Den nya styrelsen träffas för konstituerande möte och val av partiledare för 2015 den 6 eller 7 december. Omröstningarna på detta medlemsmöte äger rum tre veckor och eventuellt några dagar tidigare.

Även om styrelsen tar sats för att förslaget går genom och har alla ansvariga utsedda och all praktisk panering gjord är drygt tre veckor alldeles för lite tid för att (a) kalla till omröstningen, (b) folk ska ha tid att fundera över vilka de vill nominera, (c) de nominerade ska ha tid att fundera över om de vill kandidera, (d) mdlemmarna ska kunna diskutera och väga kandidater mot varandra, (e) genomföra omröstning, (f) det ska finnas tid för eventuella protester och överklaganden och för dessa att utredas och utvärderas, samt (g) det ska finnas tid för både kandidater och styrelse att fundera genom valresultatet så att kandidater kan besluta sig för om de givet valresultatet fortfarande står till styrelsens förfogande, och så att styrelsen kan fundera över hur de ska tolka valresultatet, vilket (lite beroende på vilka som skulle ställa upp) inte nödvändigtvis behöver bli en entydig absolut majoritet för någon kandidat.

Om det här yrkandet går igenom är jag glad att jag inte sitter i den styrelse som kommer att behöva ta ansvar för att genomföra omröstningen. Jag minns precis hur mycket tid det behövdes för att omröstningen om riksdagslista skulle gå till på ett rimligt sätt.

2) Vi har i flera år försökt etablera en ordning i partiet där man sätter spelreglerna i god tid i förväg, så att alla långt i förväg vet vad som gäller inför eventuella kandidaturer, omröstningar och viktiga beslut. Och att vi lämnar den kultur vi haft med snabbfixar av olika problem, som ofta lät bra när de föreslogs, men sedan ofta visat sig skapa fler problem än de löste.

En sådan ordning skapar lugn och förutsägbarhet. Det ökar chansen för att all ska vara ense om vilka regler och procedurer som ska gälla, och det ser till att det som genomförs har legitimitet, och inte upplevs hastigt inkuppat. Det ger de människor som funderar på att kandidera till uppdrag gott om tid att tänka genom saken, och det gör att de kan ta de funderingarna i trygghet om att veta vad man kommer att få gå genom för process.

Nu har vi en ordning där styrelsen väljer partiledare. Vi är på väg att starta en process, där de flesta tycks ense om att vi under nästa år ska se till att ändra stadgarna så att partiledaren för 2016 är vald direkt av medlemmarna. Men att tre veckor innan styrelsen ska fatta beslut om partiledare för 2015 tvinga på styrelsen att innan dess genomföra en medlemsomröstning, som behöver betydligt längre tid för att genomföras bra, det är att måla ett stort tjockt kryss över hela det arbetet som under de senaste tre åren lagts ner för att få lite långsiktighet och förutsägbarhet i det här partiet.

För att ta en liten jämförelse. Beslutet att hålla en medlemsomröstning om riksdagslistan fattades om jag minns rätt hösten 2011 eller våren 2012. Våren 2013 beslutades mer i detalj hur den skulle genomföras. Sedan genomfördes den i november och december 2013.

3) Det är faktiskt ganska fult mot dem som funderat över att ställa sig till styrelsens förfogande som tänkbara partiledare att på så här kort varsel ändra spelreglerna.

Anton Nordenfur, JorgenL, standupmackan

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #293559
Standard Sv: Motion C02: Val av partiledare - 2014-10-14, 21:45

Spännande att se utvecklingen i den frågan. Jag tror ett medlemsmöte kan ta ett bra beslut om att ge råd till styrelsen om vem som ska bli partiledare under nästa år. Även om jag kandiderar till styrelsen så ser jag inte varför det skulle vara ett så stort problem, styrelsen väljer ju ändå till slut. Men det kan finnas andra kandidater eller ledamöter som tror att medlemmarna kommer göra ett dåligt val och därmed helst ser att deras inblandning i valet av partiledare blir minimal.

Jan-Erik, JPAnderson, Sennah
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#7) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #293553
Standard 2014-10-14, 21:21

En grundläggande princip i ett demokratiskt möte är att det finns en dagordning som berättar vilka frågor som ska behandlas på ett möte.

Anledningen till det är att alla kallade redan vid mötets inledning ska veta vilka frågor som ska behandlas på mötet så att var och en kan avgöra hur viktigt det är att delta på mötet och följa diskussionerna. Detta är viktigt att hålla på, ingen ska bli överraskad över att det tagits beslut i frågor som inte är utlysta från början.

Att göra om den här motionen från en principdiskussion om hurvida PP bör ha en direktvald partiledare, till att i praktiken förätta valet direkt på mötet vore en häpnadsäckande brist på respekt för föreningsdemokratiska grundprinciper.

Jag hoppas att den som la det här yrkandet inser detta och drar tillbaka det, och om inte, presidiet tar ansvar för att bedöma det som utanför motionens ämne och mötets utlysta dagordning och avstår från att ta med detta yrkandet och andra liknande i förslaget till voteringsordning.

Carl Johan Rehbinder, Henry Rouhivuori, standupmackan
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#8) Gammal
joe2me Inte uppkopplad

joe2mes avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #294338
Standard Sv: Motion C02: Val av partiledare - 2014-11-10, 01:10

oavsett vad man tycker om nuvarande partiledare sätter detta enbart styrelsen i kläm med tanke på nuvarande stadgar.

Du ger styrelsen ett fåtal veckor på sig att förbereda en rådgivande omröstning, vilket aldrig gjorts förut (vad jag vet), och oavsett hur väl de utför denna uppgift kommer det finnas klagomål som måste processas efteråt.

Det finns inget som hindrar styrelsen att välja den kandidat som den finner mest lämpad idag. Därför, påverka gärna individuella styrelsemedlemmar direkt istället för via denna motion. Det finns många sätt att visa alternativ (kandideringar, protestlistor, direkta samtal etc.)

-----------
Twitter: @collentine
Blog: http://blog.collentine.com
http://piratetimes.net
  Skicka ett meddelande via Skype™ till joe2me  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Sennah Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2011

Länk: #293897
Standard Sv: Motion C02: Val av partiledare - 2014-10-26, 11:18

Är lite brydd över den diskussion som uppstått här. Med två förlorade val på raken är det självklart att partiledaren kommer i fokus. Det jag tycker att man borde fokusera på är istället kravprofilen på partiledaren. Det är möjligt att den finns någonstans som jag inte känner till. Här är mina bas kriterier:
1. Ha förutsättning att vinna val
2. Kunna utveckla partiet ideologiskt
3. Förmåga att hålla ihop partiet
4. Kunna sköta partistrukturen
mm

Det sista är kanske det som lättast kan kompenseras på det sätt som andra partier gör, genom en heltidsanställd partisekreterare. Det känns väldigt konstigt att diskutera rekommendation av partiledare inför styrelsens beslut innan mötet är överens om kravprofilen. Är styrelsens kravprofil officiell?

Svara med citat
  (#10) Gammal
CMagnusB Inte uppkopplad

CMagnusBs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #293694
Standard Re: Motion C02: Val av partiledare - 2014-10-18, 00:33

Jag skall enkelt redogöra för min syn på dessa motioner.

C02-y01

att PP skyndsamt håller ett partiledare val där alla inklusive nuvarande PL kan ställa upp och kandidera.

Givet att vi följer stadgarna, så ser jag detta som ett mandat för att PP (medlemmar, styrelse och ledning) snarast lägger motioner/propositioner som leder till stadgeändring för att möjliggöra ett val där alla inklusive nuvarande PL. Tidigast detta kan ske enligt stadgarna är om vi får stor uppslutning i de nödvändiga besluten våren 2015. Det finns inget som säger att vi måste låta den Pl som väljs den 7-8 december 2014 sitta hela mandatperioden. Det handlar om hur man formulerar att-satserna.
Senaste detta kan ske skyndsamt är inför partiledarvalet på hösten 2015 med mandatperioden 2016. Även om "alla inklusive nuvarande PL" är rätt allomfattande, så kommer stadgeändringen (om den går igenom) vara den som styr den slutgiltiga utformningen.

C02-Y02

att PP inte håller ett partiledare val och sittande PL stannar kvar till efter EU valet 2019.

Detta är det yrkande som kan sägas vara mest svårsmält ur stadgeperspektiv. Om denna vinner så ser jag det som en viljeyttring att vi i framtiden kommer att behöva arbeta mot stadgar som har längre mandatperioder men yrkandet lämnar det öppet för när denna stadgeändring skall vara klar och hur den skall se ut. Återigen är det den faktiska stadgeändringen som anvisar den exakta lösningen.

C02-Y03

att mötet ger styrelsen i uppdrag att hålla en rådgivande medlemsomröstning med öppen nominering/kandidering inför valet av partiledare för år 2015.

Här blir det lite som när vi höll ett extra möte bara för att fastställa listor förra året. Eftersom det är en rådgivande medlemsomröstning så är det bara formalia som att utlysa i tid osv. Eftersom det ändå är precis som stadgan föreskriver styrelsen som fattar beslutet så ser jag inget problem. Sen kan ju vissa styrelsemedlemmar rösta på någon annan än den som medlemmarna rekommenderar men det känns lite fel om responsen bland medlemmarna är tydligt. Dock om det hänger på någon enstaka rösts skillnad mellan kandidaterna så ser jag ett starkare mandat till varje enskild styrelseledamot att följa sitt hjärta. En sak är säker; Reservationerna lär bli många för jag tror inte att någon kan säga att styrelsen är enig på den här punkten oavsett kandidat.

fd EU-kandidat 2009
fd Riksdagskandidat 2010, 2014

Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/
Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB
Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb
  Skicka ett meddelande via MSN till CMagnusB Skicka ett meddelande via Skype™ till CMagnusB  
Svara med citat
  (#11) Gammal
Jan-Erik Inte uppkopplad

Jan-Eriks avatar

Reg.datum: Oct 2014

Länk: #293575
Standard Sv: Motion C02: Val av partiledare - 2014-10-15, 02:51

Jag vill passa på att be Gustav Nipe om ursäkt att jag inte kollade upp med honom om jag borde föreslå honom.

Vissa reaktioner tror jag dock blivit lite för hastiga:

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Det här var något av det mest osmakliga jag någonsin sett! [...] helt oinförstådd med hur vår stadga reglerar tillsättandet [...] försöka få medlemsmötet att påtvinga styrelsen en specifik partiledare är så ruttet och fel att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det. [...] ett så här skamligt förfarande.
Jag tror Mab har misstolkat att mitt förslag bara var rådgivande, sånt händer. Jag är bara väldigt intresserad av medlemmarnas åsikt.

Citat:
Vi har redan sett ett antal styrelsekandidater uttala sitt stöd för en eller annan partiledare i sin utfrågningstrådar
Jag håller med om poängen att styrelsearbetet bör vara mycket bredare än partiledarvalet. Alla styrelsekandidater fick fem frågor av Peter Johansson (som lade denna motion) gällande ny partiledare som de flesta valde att besvara. Jag tror jag är den ende som nämnt några namn i svaret. Jag upplever emellertid att min och andras presentationstrådar analyserar noggrant hur var och en av oss ska få partiet ska fungera bra som helhet, i mycket högre grad än partiledarvalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Man skall inte överraskas av att det hålls ett inofficiellt val av partiledare direkt under en motion på detta höstmöte. Jag har ej läst i kallelsen att så skall ske. [...] En medlemsomröstning inbegriper att kandidaterna presenterar sig och svarar på frågor. Där får man bättre överblick vem som är lämpligast.
Motionen heter "Val av partiledare" och fanns kanske inte i kallelsen men i alla fall innan mötet började och borde inte förvåna. Motionäreren lade i C02-Y02 yrkade att behålla sittande partiledare närmare 5 år(!). Detta valsätt vore stadgevidrigt och kräver motyrkanden, rimligast i stil med "rekommendera den här personen istället" (hellre än "omval, skyndsamt, ta vem fan som helst" liknande originalyrkandet C02-Y01). Kandidaterna kan besvara frågor i mötesforumet och har flera veckor på sig, på samma sätt som de behövt göra i ett senare möte bara för att rekommendera val. Jag såg bara ingen poäng att vänta på obestämd tid.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Jan-Erik  
Svara med citat
  (#12) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #293814
Standard Sv: Motion C02: Val av partiledare - 2014-10-22, 17:19

Även Anna Troberg vill se partiledareval genom medlemsomröstning.

http://www.dagensopinion.se/anna-tro...C3%A5ngskraven

Citat”
Hon vill dock själv se en stadgeändring.

– Jag har sagt från början att jag vill att vi bestämmer vilken partiledare vi har genom en medlemsomröstning. Det är dåligt som vi haft det hittills, men en stadgeändring tar tid, säger hon.citat”

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

Michael Andersons avatar
2014-10-07, 07:41 #13
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande C02-Y01:
Tycker absolut att ett nyval/omval av PL är på sin plats. Vi har nu haft 2 riktiga "katastrofval" på raken under 2014, där åtminstone EU-valet hade alla förutsättningar för att lyckas, och där partiet gjorde ett riktigt bottenresultat jämfört med 2009. Kan vara värt att ta diskussionen/beslutet om dagens PL är den rätta för jobbet.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-07, 08:51 #14
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande C02-Y01:
Äntligen!

Det är sådär tjugo år sedan som jag var väntad senast. Nu har jag återigen möjligheten att utvecklas!
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-07, 08:56 #15
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande C02-Y02:
att PP inte håller ett partiledare val och sittande PL stannar kvar till efter EU valet 2019.
Jag tycker om den nuvarande partiledaren så mycket att jag inte vill tvinga denne att sitta kvar tills efter euvalet 2019. Vill samtidigt ej heller bakbinda styrelsen som yrkandet innebär.
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-07, 11:11 #16
Inte uppkopplad
Nuvarande stadgar säger att det är partistyrelsen som utser partiledare. Ska det hållas ett partiledarval behöver detta således beslutas om genom antingen:

1) styrelsen bestämmer att hålla en rådgivande medlemsomröstning innan de sedan, i enlighet med stadgan, utser en partiledare.

2) stadgan skrivs om.

Allt annat vore ett stadgebrott.

JorgenL
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-07, 11:13 #17
Inte uppkopplad
Nuvarande stadgar säger att det är partistyrelsen som utser partiledare. Att bakbinda dem och säga att en viss person ska inneha posten i fem år skulle vara att gå emot andemeningen i stadgan, och dessutom helt orealistiskt då ingen kan tvingas inneha ett uppdrag och ett beslut om vad sittande pl ska göra de närmsta fem åren därmed blir verkningslöst.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-07, 11:43 #18
Inte uppkopplad
Oavsett vad man tycker om det går det inte - det bryter mot stadgarna.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-07, 11:52 #19
Inte uppkopplad
Sv: Motion C02: PP och partiledare val. -
Citat:
Nuvarande stadgar säger att det är partistyrelsen som utser partiledare. Ska det hållas ett partiledarval behöver detta således beslutas om genom antingen:

1) styrelsen bestämmer att hålla en rådgivande medlemsomröstning innan de sedan, i enlighet med stadgan, utser en partiledare.
Mötet kan be styrelsen hålla en rådgivande medlemsomröstning innan de utser en partiledare för 2015.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-07, 12:08 #20
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande C02-Y03:
Då det faktiskt vore bra att ge styrelsen input gällande valet av partiledare för nästa år givet partiets förutsättningar att verka efter ett valår med lågt valresultat och noll partistöd, så föreslår jag en medlemsomröstning där alla partimedlemmar kan nomineras som kandidater till posten som partiledare. Denna omröstning kan ej vara bindande enligt stadgan, därför föreslår jag en rådgivande medlemsomröstning.
infallsvinkels avatar
2014-10-07, 12:14 #21
Inte uppkopplad
Ska vi med våld tvinga vår partiledare att stanna till efter EU-valet 2019 ?

Jan-Erik
2014-10-10, 10:33 #22
Inte uppkopplad
Sv: Motion C02: Val av partiledare -
Citat:

2) stadgan skrivs om.

Allt annat vore ett stadgebrott.

Då är ju PP lite av en diktatur partistyrelsen utser då sittande partiledare eftersom någon annan kandidat inte finns och med rådande omständighet kan denna fortsätta så länge sittande PL inte tackar nej till uppdraget. Skulle sittande PL tacka nej då blir ju styrelsen tvingade att hålla ett partiledare val. De kan ju välja en annan kandidat utan att rådfråga medlemmarna men då vore dem rent diktatoriska. Är jag den enda som ser problematiken i dessa stadgar.
2014-10-10, 10:39 #23
Inte uppkopplad
Citat:
Nuvarande stadgar säger att det är partistyrelsen som utser partiledare. Att bakbinda dem och säga att en viss person ska inneha posten i fem år skulle vara att gå emot andemeningen i stadgan, och dessutom helt orealistiskt då ingen kan tvingas inneha ett uppdrag och ett beslut om vad sittande pl ska göra de närmsta fem åren därmed blir verkningslöst.
Det blir ju i så fall den realistiska slutsatsen.
Partistyrelsen utser sittande PL så länge denna vill fortsätta(någon annan kandidat kan de inte utse utan att verka diktatoriska)

Nu vet jag inte om PL utses av styrelsen varje år eller vart annat år.

Men enligt ovanstående slutsats kan då sittande PL sitta kvar mycket länge utan att kontrollera att denna besitter medlemmarnas stöd.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-10, 10:58 #24
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Då är ju PP lite av en diktatur partistyrelsen utser då sittande partiledare eftersom någon annan kandidat inte finns och med rådande omständighet kan denna fortsätta så länge sittande PL inte tackar nej till uppdraget. Skulle sittande PL tacka nej då blir ju styrelsen tvingade att hålla ett partiledare val.
Hur menar du nu? Partistyrelsen kan välja vem som helst, men om ingen annan kandidat finns (det vill säga om ingen annan vill vara PL) så kommer självklart den enda kandidaten att väljas.

Citat:
Är jag den enda som ser problematiken i dessa stadgar.
Nej, du är inte den enda, att ändra stadgar är uppe för diskussion både på detta möte och inför den stadgrevision som är på gång. Men just nu är vi fast med de nuvarande stadgarna.

Citat:
Partistyrelsen utser sittande PL så länge denna vill fortsätta(någon annan kandidat kan de inte utse utan att verka diktatoriska)

Men enligt ovanstående slutsats kan då sittande PL sitta kvar mycket länge utan att kontrollera att denna besitter medlemmarnas stöd.
PL sitter på ettårsmandat. Och nej, det stämmer inte, om medlemmarna vill byta partiledare är det bara att utse en partistyrelse som representerar medlemmarnas åsikter (vilket jag tycker den redan gör).

Men som sagt, jag vill också ha direktvald PL, och jag hoppas att vi kan göra det 2015. Tills dess hoppas jag på att yrkande C02-Y03 om rådgivande medlemsomröstning går igenom.
Henrik Brändéns avatar
2014-10-11, 16:48 #25
Inte uppkopplad
Citat:

Peter, partistyrelsen kan utse vem de vill. Det finns inget krav på att den som utses vare sig redan ska vara partiledare, eller ha röstats fram i en medlemsomröstning.

Just nu har vi ordningen att medlemmar på medlemsmöte utser styrelse, och styrelse utser partiledare. Den ordningen får vi leva med, så länge nuvarande stadgar gäller. Förhoppningsvis är det ordnat till nästa höst, då jag hoppas att partiledare för kommande år kommer att utses av medlemsmötet.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-11, 18:49 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Just nu har vi ordningen att medlemmar på medlemsmöte utser styrelse, och styrelse utser partiledare. Den ordningen får vi leva med, så länge nuvarande stadgar gäller.
Om styrelsen skulle välja fel partiledare, så finns det möjlighet att på vårmötet efter tala om för styrelsen att den valt fel partiledare.

Citat:
Förhoppningsvis är det ordnat till nästa höst, då jag hoppas att partiledare för kommande år kommer att utses av medlemsmötet.
Ja, det lär nog bli så.
Jan-Eriks avatar
2014-10-14, 00:51 #27
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande C02-Y04:
Medlemmarna bör redan nu få uttala sin åsikt, som dock pga. stadgarna bara kan bli rådgivande. Jag uppmanar att det nu läggs yrkanden för andra tillfrågade kandidater, även sittande PL (när detta skrivs återstår cirka sex dygn av yrkandetiden). De som därefter stödjer någon annan än de föreslagna kan rösta för antingen avslag eller omröstning (C02-Y03). Disclaimer: Jag kan personligen även tänka mig att stödja andra kandidater än Gustav.
Jan-Eriks avatar
2014-10-14, 00:52 #28
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande C02-Y04:
mötet råder styrelsen att välja Gustav Nipe som partiledare för 2015.
Jan-Eriks avatar
2014-10-14, 00:54 #29
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande C02-Y05:
Medlemmarna bör redan nu få uttala sin åsikt, som dock pga. stadgarna bara kan bli rådgivande. Jag uppmanar att det nu läggs yrkanden för andra tillfrågade kandidater, även sittande PL (när detta skrivs återstår cirka sex dygn av yrkandetiden). Stödjer man sedan någon annan än de föreslagna kan man rösta för antingen avslag eller omröstning (C02-Y03). Disclaimer: Jag kan personligen även tänka mig att stödja andra kandidater än Gustav.

Christoffer Eldengrip
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-14, 14:12 #30
Inte uppkopplad
Jag ser gärna att vi låter medlemmarna råda partistyrelsen (C02-Y03), men det ska i så fall ske i en ordentlig separat omröstning, inte inpillat på detta möte.

Henry Rouhivuori
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-14, 16:46 #31
Inte uppkopplad
Man skall inte överraskas av att det hålls ett inofficiellt val av partiledare direkt under en motion på detta höstmöte. Jag har ej läst i kallelsen att så skall ske. Det är också fel att rösta om ett partiledarförslag baserat på enbart namnet.

En medlemsomröstning inbegriper att kandidaterna presenterar sig och svarar på frågor. Där får man bättre överblick vem som är lämpligast. Jag föreslår således att inte namndroppa kandidater i yrkanden till denna motionen. Rösta istället för C02-Y03 och nominera sedan personerna till den omröstningen som styrelsen anordnar.

Anton Nordenfur
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-14, 20:25 #32
Inte uppkopplad
Citat:

Det hade kanske varit lämpligt att kolla upp innan du skrev din motion?

Styrelsen utser partiledaren årligen på sitt konstituerande möte. Detta regleras i styrelsens arbetsordning.

JorgenL
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-14, 21:40 #33
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande C02-Y03:
mötet ger styrelsen i uppdrag att hålla en rådgivande medlemsomröstning med öppen nominering/kandidering inför valet av partiledare för år 2015.
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-14, 21:46 #34
Inte uppkopplad
Citat:
1) Den som lagt det har uppenbarligen inte tittat i en almanacka. Den nya styrelsen träffas för konstituerande möte och val av partiledare för 2015 den 6 eller 7 december. Omröstningarna på detta medlemsmöte äger rum tre veckor och eventuellt några dagar tidigare.
Din invändning faller av en enkel anledning; Det finns inget som kräver att valet av partiledare för 2015 ska hållas den 7 december. Att så ska ske regleras i styrelsens arbetsordning, och den kan styrelsen ändra vid behov. Ett beslut i enlighet med det här förslaget skulle rimligen skapa ett sådant behov.

Så det skulle vara fullt möjligt för en styrelse att på det konstituerande mötet besluta formerna för ett val som hålls någon gång i början av nästa år.

På minussidan skulle det ge oss ett kort glapp utan partiledare. Det kan styrelsen då antingen lösa genom att tolka 6.3.2 som att vice partiledare träder in tills valet har hållits. Eller genom ett beslut om en interimpartiledare, eller genom ett beslut om att styrelsen tar ansvaret för partiets dagliga verksamhet tills dess att partiledare utsetts.

Alla dessa alternativ är möjliga och rimliga tolkningar av rådande stadga.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-14, 21:47 #35
Inte uppkopplad
Jag har lyft yrkande C02-Y03:
mötet ger styrelsen i uppdrag att hålla en rådgivande medlemsomröstning med öppen nominering/kandidering inför valet av partiledare för år 2015.

Jan-Erik
Timmys avatar
2014-10-14, 21:58 #36
Inte uppkopplad
Det vore olyckligt om detta yrkande bifölls av flera anledningar, som många redan poängterat. Jag ser hellre att C02-Y03 bifalles, eller att stadgerevisionsgruppen (som jag hoppas tillsätts) tar fram ett vettigt förfarande för att välja partiledare.
Henrik Brändéns avatar
2014-10-14, 22:04 #37
Inte uppkopplad
Citat:
Din invändning faller av en enkel anledning; Det finns inget som kräver att valet av partiledare för 2015 ska hållas den 7 december. Att så ska ske regleras i styrelsens arbetsordning, och den kan styrelsen ändra vid behov. Ett beslut i enlighet med det här förslaget skulle rimligen skapa ett sådant behov.

Så det skulle vara fullt möjligt för en styrelse att på det konstituerande mötet besluta formerna för ett val som hålls någon gång i början av nästa år.

På minussidan skulle det ge oss ett kort glapp utan partiledare. Det kan styrelsen då antingen lösa genom att tolka 6.3.2 som att vice partiledare träder in tills valet har hållits. Eller genom ett beslut om en interimpartiledare, eller genom ett beslut om att styrelsen tar ansvaret för partiets dagliga verksamhet tills dess att partiledare utsetts.

Alla dessa alternativ är möjliga och rimliga tolkningar av rådande stadga.
Jag håller helt med om att det är teoretiskt möjliga lösningar, men den insikten förtar inte på något sätt min övertygelse om att det vore mycket dåliga lösningar.
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-14, 22:35 #38
Inte uppkopplad
Citat:
Jag håller helt med om att det är teoretiskt möjliga lösningar, men den insikten förtar inte på något sätt min övertygelse om att det vore mycket dåliga lösningar.
Jag är kluven. Jag håller nog med om att det är dåliga lösningar, men är rädd att vi hamnat i ett läge där vi enbart har dåliga lösningar att välja mellan. och jag vet inte vilken av de dåliga lösningarna som är sämst.

Vi har redan sett ett antal styrelsekandidater uttala sitt stöd för en eller annan partiledare i sin utfrågningstrådar, och om mötet inte uppmanar styrelsen att frånsäga sig framvaskandet av partiledarkandidat genom en rådgivande medlemsomröstning är jag rädd att vårt styrelseval reduceras till ett val av en elektorsförsamling för val av partiledare. Och det vore ett väldigt uselt scenario då styrelsen är betydligt viktigare än så.

JPAnderson
Jan-Eriks avatar
2014-10-14, 22:35 #39
Inte uppkopplad
Jag har dragit tillbaka yrkande C02-Y05:
mötet råder styrelsen att välja Gustav Nipe som partiledare för 2015.

Anton Nordenfur, Henry Rouhivuori, JorgenL
Gustav Nipes avatar
2014-10-14, 23:04 #40
Inte uppkopplad
Citat:
Det här var något av det mest osmakliga jag någonsin sett!

jag kan bara anta att den person som lagt yrkandet är helt oinförstådd med hur vår stadga reglerar tillsättandet av partiledare i dagsläget.

Att genom ett ändringsyrkande i en motion försöka få medlemsmötet att påtvinga styrelsen en specifik partiledare är så ruttet och fel att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det.

Jag hoppas att förslagsläggare drar tillbaks det här förslaget fortare än kvickt!

Jag förutsätter att Gustav Nipe inte tillfrågades kring det här innan förslaget lades, för jag är övertygad om att han, oavsett hans ambitioner rörande partiledarposten, aldrig skulle acceptera att ges uppdraget på ett så här skamligt förfarande.

Jag vet inte huruvida Gustav gjorts uppmärksam på det här yrkandet, men jag kommer omedelbart se till att han blir det om så inte redan är fallet så att han tydligt kan deklarera att det här tramset inte är något han ställer upp på.

Det har ställts befogade frågor i tråden som jag tänkte svara på.

Författaren av yrkandet (som handlade om att utse mig till partiledaren) skrev yrkandet utan att tillfråga mig.

Yrkandet är numera tillbaka draget. Vilket jag tidigare idag uppmanat författaren att göra.

Det är förstås smickrande att nomineras till partiledare, men ett partiledarval borde föregås av öppen och förutseende process. Ett partiledarval bör inte dyka upp som ett ändringsyrkande i en motion.

Enligt våra nuvarande stadgar är det partistyrelsen som utser partiledare. Jag tycker att partistyrelsen under 2015 ska arrangera någon form av medlemsval av partiledare.

Leif Svahn Skåne
Henrik Brändéns avatar
2014-10-14, 23:18 #41
Inte uppkopplad
Citat:
Jag är kluven. Jag håller nog med om att det är dåliga lösningar, men är rädd att vi hamnat i ett läge där vi enbart har dåliga lösningar att välja mellan. och jag vet inte vilken av de dåliga lösningarna som är sämst.

Vi har redan sett ett antal styrelsekandidater uttala sitt stöd för en eller annan partiledare i sin utfrågningstrådar, och om mötet inte uppmanar styrelsen att frånsäga sig framvaskandet av partiledarkandidat genom en rådgivande medlemsomröstning är jag rädd att vårt styrelseval reduceras till ett val av en elektorsförsamling för val av partiledare. Och det vore ett väldigt uselt scenario då styrelsen är betydligt viktigare än så.
Jag håller med om att et är en usel situation, men med de stadgar vi idag har är det så man ska göra om man vill byta partiledare. Det är så människor i flera år har vetat att de ska göra om de vill byta partiledare, och det är uppenbarligen så en del människor nu planerat att göra för att försöka byta partiledare. Och i valet mellan två usla sätt att hantera saken, där det ena betyder att man hanterar det så som stadgan förutsätter och folk planerat efter, och det andra att man med ett improviserat hack med kort varsel tjuvkopplar stadgan, föredrar jag det första.

Leif Svahn Skåne
Jan-Eriks avatar
2014-10-14, 23:33 #42
Inte uppkopplad
Tillbakadraget yrkande C02-Y05 -
Jag har dragit tillbaka yrkandet om att medlemsmötet tar ett konkret rådgivande beslut om vem styrelsen bör välja som partiledare. Jag rekommenderar istället C02-Y03 att vi tar ett rådgivande beslut vid en senare, ospecificerad tidpunkt. Fördelen med det är att man då god tid hinner förbereda kandidater och väljare, särskilt de som förväntat sig slippa beakta konkreta åsikter om partiledarvalet de närmaste veckorna.

Jag håller således med Mab:s och JorgenL:s invändningar på ett principiellt plan. Men jag vill betona att yrkandet var att råda styrelsen att ta beslut, inte något beslut om PL i sig. (Det hade, som ni nämnde, inte hade varit i enlighet med stadgarna. Om det varit det hade det krävt tydlig uppgift om det i kallelsen.)

Innan yrkandet hade jag (som antyds i yrkandets motivering) meddelats, om än inte personligen, att Gustav Nipe var intresserad av posten, dock inte något om hur och när en ev. rådgivande omröstning skulle kunna hållas. Jag har idag pratat med honom, och han önskade att yrkandet drogs tillbaka. Också att ev. rådgivande omröstning hålls senare, med ordentlig kallelse som förbereder mötesdeltagarna om att en rådgivande omröstning kommer att hållas.

Min idé var att eventuella fler konkreta förslag skulle komma fram, och man i så fall skulle få en uppfattning om vilka kandidater som fanns. Jag hade tyckt det varit informativt, nu kan vi bara rösta om det är bra eller dåligt att vi får rösta mer konkret vid en senare tidpunkt eller inte. Att det inte kom in fler förslag är dock ett tungt skäl att dra tillbaka yrkandet.
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-15, 03:11 #43
Inte uppkopplad
Citat:
Jag håller med om att et är en usel situation, men med de stadgar vi idag har är det så man ska göra om man vill byta partiledare.
Nej, det är inte en nödvändighet att det är så man "ska göra" om vill byta partiledare med den nuvarande stadgan. Det är också fullt möjligt att istället för att välja in folk utifrån sin partiledarpreferens försöka påverka den preferensen när folk väl är invalda. Problemet blir när den preferensen efterfrågas i utfrågningstrådarna och svaren därför lätt kan tolkas som vallöften som kandidaterna känner sig bundna vid.

Citat:
Det är så människor i flera år har vetat att de ska göra om de vill byta partiledare, och det är uppenbarligen så en del människor nu planerat att göra för att försöka byta partiledare.
Det här är ett klassiskt felslut som lätt uppstår bland de som varit med ett tag. Majoriteten av de som är aktiva just nu var inte aktiva i någon större utsträckning för ett år sedan, om de ens var medlemmar. Så visst finns det givetvis en liten del av oss som har pluggat in stadgan under flera års tid. Men vi är inte normen.

Citat:
Och i valet mellan två usla sätt att hantera saken, där det ena betyder att man hanterar det så som stadgan förutsätter och folk planerat efter, och det andra att man med ett improviserat hack med kort varsel tjuvkopplar stadgan, föredrar jag det första.
Stadgan förutsätter inte ett partiledarval i december varje år. Stadgan förutsätter att styrelsen utser ny partiledare först när sittande väljer att kliva ner. Den lösning vi har nu var ett fulhack jag stoppade in i styrelsens arbetsordning eftersom jag inte trodde det skulle gå igenom som stadgemotion. Så ditt alternativ är mellan två olika hack som tjuvkopplar stadgan, med den lilla skillnaden att det ena känns mer bekant in invant än det andra.

JPAnderson
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-15, 09:46 #44
Inte uppkopplad
Citat:
3) Det är faktiskt ganska fult mot dem som funderat över att ställa sig till styrelsens förfogande som tänkbara partiledare att på så här kort varsel ändra spelreglerna.
Det finns idag ej några officiella regler kring hur man gör för att bli partiledare för Piratpartiet. I avsaknad av dessa så är en möjlig väg att kontakta partistyrelsen i ärendet. Det är en sluten process där vi medlemmar inte ser vilka som söker och ej heller hur styrelsen går tillväga när dessa väljer bland kandidaterna.

Om det är ganska fult att kräva att kandidaterna till partiledarposten för just 2015 öppet visar sin kandidatur och presenterar sig, så blir jag osäker på hur ful jag varit genom livet enligt den definitionen på ful.

En sak till; jag stödjer att stadgefästa att medlemmarna väljer partiledare, men tvekar kring partisekreterare av den anledningen att PL och PS skall kunna samarbeta på ett sådant sätt att PL inte skall behöva ägna tid åt att kommentera självklarheter internt i det dagliga arbetet.

Därför vill jag helst inte medlemsvälja PS då det är omöjligt för mötet att veta om denne passar ihop med den PL som mötesdeltagarna lutar åt, om det såklart inte framgår under utfrågningarna vem som vill jobba med vem, alternativt vem den ena inte vill jobba med. Det anser jag dock vara fult. Därför är det bäst att partiledaren utser partisekreteraren även i framtiden.
Anton Nordenfurs avatar
2014-10-15, 14:58 #45
Inte uppkopplad
Jag har ångrat mig på denna punkt. Jag ser det gärna framöver, men som Henrik påpekar finns det inte alls tillräckligt med tid för att göra det i år. Då är det bättre att redan nu börja planera för att kunna göra detta nästa år.
willenforts avatar
2014-10-18, 14:50 #46
Inte uppkopplad
Skriv om stadgarna istället. och Jag anser att det är fel att medlemsmötet så detaljstyr hur styrelsen skall agera.
willenforts avatar
2014-10-18, 14:51 #47
Inte uppkopplad
Mot stadgarna. Skall inte antas.
willenforts avatar
2014-10-18, 14:51 #48
Inte uppkopplad
Mot stadgarna skall inte antas.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-18, 15:13 #49
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Skriv om stadgarna istället. och Jag anser att det är fel att medlemsmötet så detaljstyr hur styrelsen skall agera.
Jag anser att styrelsen skall klara av att göra saker som inte finns dokumentförda. Nu är det visserligen inte nödläge i partiet, men som jag skrev i min motivering att det vore bra att medlemmarnas åsikter kring valet av partiledare för just året 2015 fick bli hörda. Det både på grund av det dåliga valresultatet och de ekonomiska förutsättningarna för partiet att kunna verka med noll partistöd. Det är både bättre och snyggare att ha en rådgivande medlemsomröstning innan valet av partiledare sker, då har medlemmarna sagt sitt, än att någon/några kommer på vårmötet med ett rent misstroendevotum.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-18, 16:11 #50
Inte uppkopplad
Den medlemsomröstningen jag föreslagit är dock ingen misstroendeomröstning från min sida, får jag tillägga.
2014-10-19, 08:20 #51
Inte uppkopplad
Sv: Re: Motion C02: Val av partiledare -
Citat:
Ursprungligen postat av CMagnusB Visa inlägg
Jag skall enkelt redogöra för min syn på dessa motioner.

C02-Y03

Här blir det lite som när vi höll ett extra möte bara för att fastställa listor förra året. Eftersom det är en rådgivande medlemsomröstning så är det bara formalia som att utlysa i tid osv. Eftersom det ändå är precis som stadgan föreskriver styrelsen som fattar beslutet så ser jag inget problem. Sen kan ju vissa styrelsemedlemmar rösta på någon annan än den som medlemmarna rekommenderar men det känns lite fel om responsen bland medlemmarna är tydligt. Dock om det hänger på någon enstaka rösts skillnad mellan kandidaterna så ser jag ett starkare mandat till varje enskild styrelseledamot att följa sitt hjärta. En sak är säker; Reservationerna lär bli många för jag tror inte att någon kan säga att styrelsen är enig på den här punkten oavsett kandidat.
Det verkar som att C02-Y03 är ett fullt möjligt alternativ, för dem som vill hålla ett öppet PL val där alla kan kandidera och medlemmarna får lov att rösta på den kandidat de finner bäst.
2014-10-19, 08:31 #52
Inte uppkopplad
Många här säger att denna motion är ett brott mot stadgarna och man ska ta det i motion P02 som är att tillsätta en stadge revisions grupp.

Där finns inget hinder att medlemmarna godkänner P02 MEN partiet har svårt att hitta medlemmar som vill ta på sig arbetsuppgifterna och det blir säkert fallet denna gång också om P02 går igenom.

Därför är det viktigt att någon av yrkandena i denna motion får bifall som sänder en klar signal till styrelsen att skyndsamt hålla ett öppet PL val, om resultat ska ses som medlemmarnas vilja eller rådgivande åt styrelsen det kan man diskutera. Det viktigaste är att det sänder en stark signal till styrelsen att nuvarande sätt att utse PL inte är OK.
Mabs avatar
Gammal Mab
2014-10-19, 23:09 #53
Inte uppkopplad
Citat:

Då är ju PP lite av en diktatur partistyrelsen utser då sittande partiledare eftersom någon annan kandidat inte finns och med rådande omständighet kan denna fortsätta så länge sittande PL inte tackar nej till uppdraget. Skulle sittande PL tacka nej då blir ju styrelsen tvingade att hålla ett partiledare val. De kan ju välja en annan kandidat utan att rådfråga medlemmarna men då vore dem rent diktatoriska. Är jag den enda som ser problematiken i dessa stadgar.
Det finns många bra invändningar mot hur vi utser vår partiledare idag, men det här är inte en av dem.

Vi väljer demokratiskt en styrelse för partiet som sedan får mandatet att utse en partiledare. Det är ett typexempel på representativ demokrati, och har absolut ingenting att göra med diktatur. Faktum är att det är raka motsatsen.

Henrik Brändén, JorgenL, JPAnderson
JorgenLs avatar
2014-10-22, 23:28 #54
Inte uppkopplad
Instämmer med Henrik, det finns inte nog med tid till att göra detta på ett seriöst sätt. Partiledare är en extremt viktig post och ett sånt val ska utlysas i mycket god tid, kandidater ska hinna överväga om de vill offra X år av sitt liv med att jobba dygnet runt i en offentlig position med en ofta otacksam publik, och dessutom kunna utfrågas och presentera sig för medlemmarna. Det är en process som tar åtmindstone ett halvår från start till slut. Jag ser inte hur det ska kunna hinnas med redan inför nästa år.

Dessutom blir det komplicerat med ett sånt, "slarvigt genomfört val" med en redan vald styrelse som ska arbeta nära ihop med en partiledare de ska utse på rekommendation av en rådgörande omröstning, men ändå själva ha det formella ansvaret för. Om resultatet av omröstningen skulle bli en person som styrelsen inte känner att de kan samarbeta med, ska de då strunta i resultatet och utse nån annan? Detta måste regleras i stadgan, och om vi ska ha en medlemsvald partiledare så bör denne utses innan styrelsevalen så att de som sätter sig i styrelsen vet om förutsättningarna.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-23, 10:57 #55
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av JorgenL Visa inlägg
Instämmer med Henrik, det finns inte nog med tid till att göra detta på ett seriöst sätt. Partiledare är en extremt viktig post och ett sånt val ska utlysas i mycket god tid, kandidater ska hinna överväga om de vill offra X år av sitt liv med att jobba dygnet runt i en offentlig position med en ofta otacksam publik, och dessutom kunna utfrågas och presentera sig för medlemmarna. Det är en process som tar åtmindstone ett halvår från start till slut. Jag ser inte hur det ska kunna hinnas med redan inför nästa år.
Poängen att inte välja en partiledare förrän medlemmarna sagt sitt är att denna sannolikt enda rådgivande medlemsomröstningen ska ta den tid den tar för att det är viktigt att känna av vilken partiledare medlemmarna föredrar och som påpekats om den sittande partiledaren har medlemmarnas stöd.

Den process som följer av att partiledaren för 2015 väljs av styrelsen innebär några steg som jag anser är olämpliga. Om man vill kandidera till partiledare för 2015 så är enda vägen att kontakta partistyrelsen i ärendet, även om kandidaten kan t.ex blogga om det, så kanske samtliga inte känner sig manade att gå ut med sin kandidatur. Det sker således helt eller delvis skiljt från medlemmarnas insyn och hur partistyrelsen sedan går till väga när den väljer bland kandidaterna blir då också något partiets medlemmar ej har insyn i.

Sedan när styrelsen har valt en partiledare så kan det bli en överraskning för medlemmarna. Blir det då en starkare överraskning så kan det i sämsta fall bli en förtroendeomröstning på vårmötet. En sådan förtroendeomröstning menar jag kan undvikas om det sker en rådgivande medlemsomröstning innan partistyrelsen väljer PL, ty då har medlemmarna sagt sitt och det även om styrelsen skulle välja någon annan än vinnande av de kandidater som placerar sig högt i denna omröstning.

Citat:
Dessutom blir det komplicerat med ett sånt, "slarvigt genomfört val" med en redan vald styrelse som ska arbeta nära ihop med en partiledare de ska utse på rekommendation av en rådgörande omröstning, men ändå själva ha det formella ansvaret för. Om resultatet av omröstningen skulle bli en person som styrelsen inte känner att de kan samarbeta med, ska de då strunta i resultatet och utse nån annan? Detta måste regleras i stadgan, och om vi ska ha en medlemsvald partiledare så bör denne utses innan styrelsevalen så att de som sätter sig i styrelsen vet om förutsättningarna.
Bortsett från uttrycket "slarvigt genomfört val" så finns här en poäng med att välja en partiledare vid en annan tidpunkt än styrelsen, så är mitt förslag på detta att välja partiledare för nästa år redan på vårmötet så att denne och sittande PL kan känna sig trygg och styrelsen väljs sedan på höstmötet som vanligt.
Henry Rouhivuoris avatar
2014-10-23, 11:49 #56
Inte uppkopplad
Första stycket skall lyda:

Poängen att inte välja en partiledare förrän medlemmarna sagt sitt är att denna sannolikt enda rådgivande medlemsomröstningen ska ta den tid den tar för att det är viktigt att känna av vilka kandidater som finns och som påpekats om den sittande partiledaren har medlemmarnas stöd.
Anna Trobergs avatar
2014-11-04, 10:34 #57
Inte uppkopplad
Jag tycker att medlemmarna ska välja partiledare, helst genom en fysisk kongress. För att komma dit måste vi förändra stadgarna. Det är typiskt dåligt att börja hacka och lappa och laga stadgarna. Det har vi gjort tidigare och det är i princip alltid en dålig genväg. Det är mycket bättre att göra detta till en del av en seriös stadgerevision.

Niklas starow
Anna Trobergs avatar
2014-11-04, 10:34 #58
Inte uppkopplad
Jag tycker att medlemmarna ska välja partiledare, helst genom en fysisk kongress. För att komma dit måste vi förändra stadgarna. Det är typiskt dåligt att börja hacka och lappa och laga stadgarna. Det har vi gjort tidigare och det är i princip alltid en dålig genväg. Det är mycket bättre att göra detta till en del av en seriös stadgerevision.

Niklas starow
Anna Trobergs avatar
2014-11-04, 10:34 #59
Inte uppkopplad

Niklas starow
jim.groths avatar
2014-11-06, 03:30 #60
Inte uppkopplad
Jag måste hålla med om att tidsaspekten inte är tillräcklig för att göra detta på ett bra sätt. Vi borde istället arbeta om stadgar för att kunna välja PL på ett sätt som är mer förankrat hos medlemmarna.
neocreos avatar
2014-11-06, 17:10 #61
Inte uppkopplad
Man kan ju inte tvinga någon stanna kvar.
joe2mes avatar
2014-11-10, 01:19 #62
Inte uppkopplad
tidsbrist. Jag ser gärna detta yrkande till nästa val men nu stressas ett beslut igenom som enbart kommer leda till mer kritik och missnöje efteråt. Hade det varit ett komplett förslag på hur denna omröstning skulle ske och hur det skulle hinnas skulle jag röstat för men nu läggs allt över på styrelsen där det kommer kriseras både internt och externt.

Oavsett hur bra styrelsen kommer utföra uppgiften kommer det att kritiseras metod och resultat. När det kommer till kritan är det ändå nuvarande stadgar som räknas oavsett resultat eller metod av detta yrkande.

Därför: påverka gärna resultatet via t ex egna undersökningar, inofficiella röstninger, protestlistor, lobbying, direkta samtal etc
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är