Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
CopyCat Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Standard Faktafel! - 2006-02-07, 01:40

Hej!

Saxat från Argumentsidan under rubriken Mjukvara:

Citat:
Alltså, om nu privatkopieringen är så utbredd som BSA, Copyswede och APB påstår, hur kan nån tro att det ska bli MER om man släpper det fritt? Fram tills i somras var det ju faktiskt lagligt att tanka hem vad tusan som helst från nätet för eget bruk. Vårt förslag är ju i praktiken bara en återgång till det. Varför ska det helt plötsligt bli värre nu än det var för ett halvår sedan?

Jag vill bara göra er uppmärksamma på att det INTE var tillåtet att använda, ladda ner, eller på annat sätt distribuera mjukvara på det sätt som ni skriver ovan.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #8569
Standard RE: Faktafel! - 2006-02-07, 01:57

Citat:
Jag vill bara göra er uppmärksamma på att det INTE var tillåtet att använda, ladda ner, eller på annat sätt distribuera mjukvara på det sätt som ni skriver ovan.

Edit: Som jag har fattat det var det tillåtet att ladda hem. Men det är sant i att man inte fick använda eller distribuera viss mjukvara.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8579
Standard RE: Faktafel! - 2006-02-07, 08:55

Citat:
CopyCat (2006-Feb-07)Jag vill bara göra er uppmärksamma på att det INTE var tillåtet att använda, ladda ner, eller på annat sätt distribuera mjukvara på det sätt som ni skriver ovan.
Fanken, jag glömde undantaget i paragraf tolv. Det var mest musik jag hade i åtanke när jag skrev det där, men du har ju rätt i sak.

Edit: Det var inte jag som satte den rubriken där. Det är ett uselt försvar, men sant.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Adrian Larsson Inte uppkopplad

Adrian Larssons avatar

Länk: #8632
Standard RE: Faktafel! - 2006-02-07, 19:16

[quote]CopyCat (2006-Feb-07)Hej!

Saxat från Argumentsidan under rubriken Mjukvara:

Citat:
Alltså, om nu privatkopieringen är så utbredd som BSA, Copyswede och APB påstår, hur kan nån tro att det ska bli MER om man släpper det fritt? Fram tills i somras var det ju faktiskt lagligt att tanka hem vad tusan som helst från nätet för eget bruk. Vårt förslag är ju i praktiken bara en återgång till det. Varför ska det helt plötsligt bli värre nu än det var för ett halvår sedan?

Ursakta om jag ar dumm nu men, vada!! Det star ju att man fick ladda HEM, det star inget om att man fick ladda upp...

Eller menar ni att PiratPartiet vill legalisera uppladning ocksa.. eller har jag tva fel

\\ Sitter pa ett engelsk skrivbord..

Human Knowledge Belongs To The World Open Source!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #8635
Standard RE: Faktafel! - 2006-02-07, 19:23

Citat:
Darkwolf (2006-Feb-07)Eller menar ni att PiratPartiet vill legalisera uppladning ocksa..
Ja, det är riktigt. Piratpartiet vill legalisera uppladdning och göra det helt fritt så länge det sker på ideell basis och inte i vinstsyfte.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8751
Standard RE: Faktafel! - 2006-02-08, 16:16

Citat:
Darkwolf (2006-Feb-07)Det star ju att man fick ladda HEM, det star inget om att man fick ladda upp...
Jo, men just mjukvara var undantaget från att ladda hem, man fick inte det varken före eller efter första juli 2005. Musik, filmer och sånt var fritt fram, men inte mjukvara (eller byggnadsverk ;-). Det undantaget finns i paragraf tolv i URL och det var det jag hade glömt när jag skrev den där snutten. Nu ska vi bara hitta tid för nån av webnissarna att ändra texten också...

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Diskussion om faktafel, återhållsamhet och noggranhet i debatten Rikard Fröberg Mediagruppen 4 2009-04-24 17:40
Faktafel i gammelmedia Winston Smith Övrig diskussion 0 2008-09-16 21:54