![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.Motion P02: Val av antal kandidater till Riksdagsvalet 2018
Mötet ska besluta hur många personer partiet ska ha på sin riksdagslista. Det gör vi här.
Stopp för yrkanden i ärendet är torsdag 8 februari kl 21.00. Lyfta tillbakadragna yrkanden kan göras till kl 23.00 samma dag. Motionerat av: Användarnamn på mötet:Mötespresidiet |
Så funkar det!
Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.
Ursprungligt yrkande
Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..
Tilläggsyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.
Motyrkande
Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.
Motivering till yrkanden
Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.
Dra tillbaka yrkande
Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.
Lyfta yrkande
Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.
Jämka dig
Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.
Huvudinlägg
I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Gilla/ogilla yrkanden
Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.
Gilla inlägg i diskussionen
Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.
Hur vi röstar
Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.
|
||||||||
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan.
Yrkanden
Mötet har bifallit motionen med de yrkanden som syns nedan. |
(#2)
![]() ![]() |
![]()
Det är en viktig demokratisk princip i alla val att kunna välja bort dem man inte vill ha på en post eller en lista. Därför anser jag att antalet personer på listan bör vara lägre än antalet som nominerats.
|
||
|
|
(#3)
![]() ![]() |
![]()
Jag anser att det vore olämpligt att sätta samtliga kandidater på riksdagslistan. Det finns en kandidat som inte har presenterat sig och som man kan misstänka inte har Piratpartiets väl och politik som sin främsta prioritet. Det finns ytterligare några kandidater som vare sig har bemödat sig med en personlig presentation eller att lägga upp en bild. Vad kan vi förvänta oss att de bemödar sig med i valkampanjen?
Jag anser att vi ska ha engagerade kandidater på listan. |
|
|
|
(#4)
![]() ![]() |
![]()
Layouten för kandidatlistan i detta val är följande:
Citat:
|
||
|
|
(#5)
![]() ![]() |
![]()
Jag yrkar bifall på tjugo namn.
Det är inte en designsak - det är, som Henrik lyfter, principen att vi när vi röstar ska kunna välja bort kandidater, inte bara prioritera ordningen på de som själva bestämt att de ska vara på listan. Citat:
Att hamna på en riksdagslista är en symbol för att du värderas otroligt högt i en politisk rörelse - att partiets medlemmar och väljare ser dig som en av de människor i Sverige allra mest kapabla att styra hela vårt land. Det är exakt det det innebär att välja någon till en riksdagslista, även om det i det här fallet får en närmare symbolisk innebörd eftersom vi antagligen inte kommer in oavsett. Man låter inte någon stå med för att undvika att den ragequittar - den som gör det för att den inte kommer med borde rent krasst ragequitta redan innan, i min mening. Säg gärna till om jag missförstått din poäng, för det känns lite för självklart fel, och då får du gärna förklara vad du menar. Citat:
Och - återigen, med förbehållning för att jag tror vi menar olika saker med samma ord - jag ser inte problemet med att köra på elitism när vi väljer våra främsta företrädare. Riksdagslistan ska definitivt i den bästa av världar utgöras av partiets absolut klipskaste, mediatränade, stabila och kapabla själar. Vi kanske inte kan räkna med att det bara blir de som utgör listan, men vi kan i alla fall försöka. Partistyrelsen 2012-2017 Partiorganisatör 2014-2016 Partisekreterare 2016-2017 Revisor 2018-nutid Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker. Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se. |
|||
|
(#6)
![]() ![]() |
![]()
Även om jag är gammal nog att behöva glasögon så ser jag ingen vinst med att begränsa antalet. Låt oss analysera vad som kan hända i de olika fallen.
1. Vi skär ner antalet för att vi tror att det måste vara viktigt att läsa namn och den lilla info vi har extra. Vi kommer då att peka ut några till att de inte duger. Tidigare har vi haft många kandidater, men så är det inte denna gång. Vi markerar alltså att det är att få bort några av layoutskäl. Jag ser att det finns en viss risk att dessa personer kanske väljer att lämna partiet, och jag kan tänka mig att dessa har andra som gör samma sak om de ser hur deras vän lämnar partiet. Det är ju faktiskt möjligt att det faktum att vi har färre kandidater hänger just på det faktum att vi har försökt att hålla ner antalet. 2. Vi utnyttja detta att vi har en baksida. Vi skriver lite mer extra om kandidaterna. Det finns ju möjlighet till att låta det bli mer text. Känslan av att veta mer om just våra kandidater är en fördel. 3. Om vi kommer in så är det nog inte så stor anledning att planera för att få mer än 15 kandidater (vilket tidigare var exakt det antal man fick om man kom in i Riksdagen. På dessa har vi också en assistent/politisk sekreterare på två folkvalda. 15+7,5 vilket blir 22,5 tjänster. Givet att vi inte vill ha några som så att säga får en tjänst utan att ha dragit lasset, så kan det vara rimligt att vi sätter dit minst 23 namn. På så sätt har vi gett medlemmarna att även säga vilka som kommer jobba i Riksdagen även om de inte kommer att vara folkvald. Men 23 namn blir 21 på framsidan och 2 på baksidan. Vi får alltså ändå en baksida. 4. Vi ser intresse och engagemang viktigare än layout. Vi frångår alla idéer om elitism och skapar trygghet; en trygghet som kan vara motiverande: "Ni är alla välkomna att representera Piratpartiet. fd Riksdagskandidat 2010, 2014 Min blogg: http://cmagnusb.wordpress.com/ Jag twittrar på: https://twitter.com/CMagnusB Facebook: C Magnus Berglund http://www.facebook.com/cmagnusb |
|
|
Jag är inte helt säker på om 28 namn ryms på framsidan på valsedeln, men om det gör det och det inte finns starka anledningar att ha en spärr som tidigare, så är det 28. Då vi nog behöver allt folk vi har till riksdagsarbetet.
|
Jag är inte helt säker på om 28 namn ryms på framsidan på valsedeln, men om det gör det och det inte finns starka anledningar att ha en spärr som tidigare, så är det 28. Då vi nog behöver allt folk vi har till riksdagsarbetet.
|
att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 20 personer.
Följande medlemmar gillar debattinlägget: Andreas Bjärnemalm, AndreasP, froppe, Henrik Brändén, Jacob Hallén |
Jag har för mig att det i diskussionerna inför listan 2014 talades om att 22 namn skulle vara nån form av sweet spot. Att ifall det skulle vara fler namn än så på listan så minskade textstorleken.
Jag hade för mig att det var du som sa det Henry, kan det stämma? Är det något du känner igen? |
Tittar jag på de valsedlar som vi hade 2014 så är det 27 namn på framsidan. Huruvida om de kan klämma in ett namn till elle rinte får vara osagt. Kanske står det något om det på val.se?
|
1-24 kandidatrader: Uppgifterna skrivs med Helvetica, 10 punkter storlek |
25-67 kandidatrader: Uppgifterna skrivs med Helvetica, 8 punkter storlek. Max 30 rader på framsidan och 37 på baksidan. Överstiger antalet kandidater 30 skapas en baksida. Är antalet 31 görs sidbrytning vid kandidat nr 29 för att en kandidat inte ska stå ensam på baksidan. |
68-76 kandidatrader: Uppgifterna skrivs med Helvetica, 7 punkter storlek. Max 34 rader på framsidan och 42 rader på baksidan. |
Det är ju faktiskt möjligt att det faktum att vi har färre kandidater hänger just på det faktum att vi har försökt att hålla ner antalet.
|
2. Vi utnyttja detta att vi har en baksida. Vi skriver lite mer extra om kandidaterna. Det finns ju möjlighet till att låta det bli mer text. Känslan av att veta mer om just våra kandidater är en fördel.
|
3. Om vi kommer in så är det nog inte så stor anledning att planera för att få mer än 15 kandidater (vilket tidigare var exakt det antal man fick om man kom in i Riksdagen. På dessa har vi också en assistent/politisk sekreterare på två folkvalda. 15+7,5 vilket blir 22,5 tjänster. Givet att vi inte vill ha några som så att säga får en tjänst utan att ha dragit lasset, så kan det vara rimligt att vi sätter dit minst 23 namn. På så sätt har vi gett medlemmarna att även säga vilka som kommer jobba i Riksdagen även om de inte kommer att vara folkvald. Men 23 namn blir 21 på framsidan och 2 på baksidan. Vi får alltså ändå en baksida.
|
att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 28 personer.Eftersom det finns plats för fler än 28 namn på en valsedel, och vi bara har 28 namn, så är det en naturlig utgångspunkt att detta finns som röstningsbart alternativ.
att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 20 personer.Det är viktigt att om medlemmarna tycker att någon föreslagen är olämplig att stå på en rikdagslista, så ska de kunna rösta så att den eller de personerna inte kommer med.
Vad får dig att anse att det är ett faktum att vi försökt hålla ned antalet kandidater? Tvärt om så är faktumet att vi har vi försökt få så många som möjligt att kandidera, primärt genom att försöka nominera så många som möjligt.
|
Det finns inte möjlighet att skriva vad som helst, utan det är i princip ålder, titel och bostadsort. Det är möjligen titel som går att "hacka" genom att skriva annat där. Men vi kan inte välja vad vi vill.
|
Jag anser att det är ointressant att spekulera hur vi hanterar när vi kommer in i riksdagen, oförutsedda saker händer alltid och att vara kandidat betyder inte att samma person är rimlig att se som en tjänsteperson för de som får mandaten - både på grund av intresse så som kunskaper. Du har dock rätt i att det troligen finns en god grupp att välja ur av de som inte fick ett mandat.
|
Givetvis, alla som får förtroendet av våra medlemmar att företräda dem bör också få möjligheten. Om någon kandiderar men inte får förtroendet från våra medlemmar av olika anledningar, dvs ingen röstar på personen, är det fortfarande så att det är en lämplig kandidat? Säg att det är en person som inte överhuvudtaget deltar i omröstningen, svara inte på några frågor eller svarar på ett sätt som är emot våra principer - ska vi inte på någon möjlighet att avskriva denna person från vår kandidatlista?
|
att mötet fastställer att antalet kandidater till riksdagsvalet 2018 skall vara 20 personer.Baserat på kommentarerna om hur många namn som får plats på valsedlarna så verkar 20 vara ett bättre alternativ än 28 för störst effekt.
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|