![]() ![]() |
|
Visa resultat för omröstning: Vill du bifalla yrkandet? | |||
Bifall |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 100.00% |
Avslag |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
0 mötesdeltagare (0 procent) valde att markera sin närvaro utan att ta ställning i frågan genom att välja alternativet Avstår. | |||
Antal röster: 5. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
(#1)
![]() ![]() |
Reg.datum: Nov 2010
|
![]() 03. Fastställande av mötesordningStänger 2018-02-03 22:00Mötet ska nu avgöra ifall det vill fastställa mötesordningen. Det finns ett yrkande för mötet att ta ställning till. Du kan välja att antingen bifalla eller avslå yrkandet, eller så kan du välja 'Avstår'. Avstår innebär att du markerar att du varit delaktig i voteringen, men inte tagit ställning för något av alternativen. Avstår kan aldrig på något sätt påverka utfallet av voteringen. Yrkande mötet har att ta ställning till: att mötet stryker meningen "För att bli vald krävs att en kandidat fått stöd av över 50% av de röstande." ur den föreslagna mötesordningen, och därefter fastställer mötesordningen. Bifall innebär att mötet har antagit den föreslagna mötesordningen, efter att meningen "För att bli vald krävs att en kandidat fått stöd av över 50% av de röstande." strukits. Avslag innebär att mötet inte fastställer någon mötesordning och att presidiet därmed får arbeta i enlighet med tidigare antagen praxis, och eget sunt förnuft. --- Äldre text: Numera ska medlemsmötet självt fastställa mötesordning. Nedan hittar du förslaget till mötesordning. Stopp för yrkanden i punkten är fredag 2 februari kl 19.00. Lyfta tillbakadragna yrkanden kan göras till kl 21.00 samma dag. Votering sker från fredag 2 februari kl 22.00 till lördag 3 februari kl 22.00. Citat:
|
|
|
|
(#2)
![]() ![]() |
![]()
Jag yrkar
att mötet fastställer den föreslagna mötesordningen |
|
|
|
(#3)
![]() ![]() |
![]()
Jag yrkar
att sista meningen i stycket "Valprocess till förtroendeposter" stryks. Meningen som jag vill se struken är den följande: "För att bli vald krävs att en kandidat fått stöd av över 50% av de röstande." Att kräva att kandidater ska ha "fått stöd" av över 50% av de röstande är inte bara ett direkt brott mot paragraf 9.2.2 i partiets stadga, det är även ett grundläggande missförstånd om hur Schulze fungerar. Tanken med Schulze är att den röstande ska kunna få sin totala preferens inräknad i resultatet. Det innebär att det måste gå att rangordna även bland de kandidater som den röstande inte vill se på listan. Vilket Schulze tar hänsyn till, genom att låta den röstande rangordna samtliga kandidater. Varför har då den här meningen smugit sig in här? Gissningsvis är det för att någon felaktigt trott att paragraf 3.2.1 är tillämpbar i det här fallet. Det är den inte. Den säger "3.2.1 Vid medlemsmöte tas alla beslut med enkel majoritet, med undantag av de frågor där stadgan kräver annorlunda. " Men 9.2.2 säger annorlunda. Den säger hur namn ska placeras på listan, och innehåller inte något krav på 50% "stöd". Mattias Bjärnemalm Piratpartist, EU-byråkrat, spelnörd, narcissist, statsvetare och i total avsaknad av självdistans. www.mab.nu |
|
|
(#4)
![]() ![]() |
![]()
Jag drar tillbaka mitt tidigare yrkande och yrkar istället:
att mötet stryker meningen "För att bli vald krävs att en kandidat fått stöd av över 50% av de röstande." ur den föreslagna mötesordningen, och därefter fastställer mötesordningen. För motivering hänvisar jag till Mabs inlägg här ovanför mitt. |
|
|
|
(#5)
![]() ![]() |
![]()
Jag vill bara förtydliga att mitt yrkande är ett ihopjämkande med Mabs, för att kunna förenkla voteringsprocessen så vi bara har ett yrkande att ta ställning till.
|
|
|
|
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|