Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-30, 10:46

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291118
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-06, 08:02

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291177
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-06, 11:30

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #291234
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-07, 13:12

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?
-Nej, jag ser inte ett reellt problem, det krävs nog ganska mycket för att jag ska trilla in i båda. Däremot är det mer möjligt att jag kommer in i en och i ett lokalt val.

Vilket ser du som mest prioriterat?
-Jag ser inget som mer prioriterat än andra, vad som behövs i EU är inte densamma som i Riksdagen. Rent tekniskt, har EU mer makt och vi mer makt i EU, Marknadsföringsmässigt skulle vi synas mer i riksdagen och jag har inte analyserat extremt ingående vilken position som skulle gynna er mest att ha mig på, men kommer den situationen så kommer jag att tänka på vars jag skulle göra mest nytta och varför mer ingående.

Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?
-Vem som skulle bli min reserv är svårt att svara på, det beror på hur folket röstar, vilka som kom med och inte, vilka som jag anser lämpade och har liknande åsikter som mig. Hade nog med respekt för dem som röstar på mig, jag över min roll på någon som är väldigt lik mig, tänker likt mig och även gärna geografiskt är någorlunda lik mig. Betyder inte att personen måste bo där jag bor, men ha kunskap om de frågor som är viktiga ur norrländskt perspektiv. Jag är rätt säker att mina väljare annars hade blivit enormt besviken.

Så ungefär så skulle jag tänka, jag skulle även tänka på att personen ska ha tid ork och vilja. Hur som helst, bäst lämpad är väl den jag vill se som efterträdare.

Hoppas att jag svarade nog tydligt på dina frågor.
I övrigt, om partiet lägger in ett beslut om att vi kommer att hantera detta annorlunda ex gå efter nästa i röstlängd så lär jag inte ha något emot det systemet. Men om jag blir den som väljer så kommer jag att välja efter vad jag tror att mina väljare vill ha.

~ Nathalie.Ylitalo@piratpartiet.se ~
  Skicka ett meddelande via Skype™ till LoveMee  
Svara med citat
  (#5) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #291282
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-09, 10:19

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti–september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Jag arbetar redan idag med att kasta in piratprat när jag träffar människor, så kan inte direkt påstå att jag tänker bara kampanja i augusti-september.
För mig är det minst lika viktigt att alltid göra det, exempel på det är att jag kommer i veckan om jag får tag i en bil, åka från Luleå till Umeå för att få en kille att bli medlem och aktiv.
I helgen har jag haft styrelsemöte i Stockholm och valde att ta tåget tillbaka då det ger mig tid att träffa människor jag inte känner och det var snäppet billigare söndagspriser.
Sedan igår har jag pratat med mina hyttkamrater och nu är dem ganska införstådd i svensk och europeisk politik och intresserad av att plugga upp. I morse visade jag dem runt i Luleå, åt frukost med dem och fixade en taxi dit dem skulle. Därefter gav jag dem mitt visitkort och berättade att de får alltid höra av sig om de har mer frågor eller bara vill höra av sig.

Att kampanja är alltså inte bara att stå på stan, blogga eller få in mest tidningsartiklar.
Det handlar om att skapa ett impact, vilket tar mer eller mindre tid beroende på vem, vad när hur... Om man tänker på att väva in piratpolitik i sin vardag och prata om det på en mänsklig nivå och skapa intresse så känns det åtminstone inte som att det tar tid.

Förra valet stod jag i valstugan nästan varje dag, då jag främst arbetar kvällar, helger, em och hockeymatcher så kommer jag att ha tid på förmiddagen alternativt em. Alla mina jobb är för tillfället helt valbara, dvs. jag kan välja bort arbetspass om det lämpar sig bättre att delta på ett politiskt event.
Imorgon kommer jag att hålla en föreläsning lite kort om ADHD, i denna har jag självklart vävt in vem jag är och då talar jag lite om mina jobb samt att jag sitter i styrelsen, kandiderar till riksdagslistan, att jag är på plats 18 på våran EU lista.
Samt hur jag vill förändra världen ut ett "ADHD-perspektiv".

Jag kommer troligen vara öppningsföreläsare på Tillgänglighets konferensen i April.

Almedalen har jag redan nu bokat in i min kalender som ledig, PPEU i Bryssel ska jag också försöka hålla fri.

Mina arbetspass är generellt 5h per dag och jag sover max 9(vanligen 5) där emellan kan jag lägga kampanj. Men jag har inte gjort en hel struktur med antal timmar per dag och vilka dagar än. Men jag väver som sagt redan idag in värvande och smygkampanj när jag träffar nya människor.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291310
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-09, 16:37

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#7) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #291460
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-11, 20:49

Religion är fritt för alla, den hjälper vissa och stjälper vissa.
Däremot gillar jag inte påtvingad religion, jag har själv blivit påtvingad både att be, vara i krypta och befinna mig i kyrkan för att ex ta examen.

Idag är det lite lättare, har många religiösa vänner, varav en 3 präster.
De bits inte och i de allra flesta fall menar de väl och är snäll.
Min "tro" är dock inte tekniskt en religion, ja om man inte tänker dyrka månen.

Vet inte om det besvarar din fråga

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291468
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-12, 10:52

Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #291673
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-12-20, 09:12

Hej!

Tack för att du ställer upp som kandidat till Piratpartiets riksdagslista. :-)

Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig jul!
:-)

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ