Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 16:38

Hur försörjer du dig? eller om du studerar, vilket yrke studerar du till och hur har du tänkt försörja dig när du är klar? Om du inte kan få betalt p.g.a. politisk verksamhet eller jobb för PP hur tänker du då försörja dig?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #291599
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 18:10

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Hur försörjer du dig? eller om du studerar, vilket yrke studerar du till och hur har du tänkt försörja dig när du är klar? Om du inte kan få betalt p.g.a. politisk verksamhet eller jobb för PP hur tänker du då försörja dig?
Hej,

Jag arbetar som författare och översättare på frilansbasis.

Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291600
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 19:01

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej,

Jag arbetar som författare och översättare på frilansbasis.

Anton
Du har noll publicerade böcker enligt http://libris.kb.se/hitlist?d=libris...&hist=true&p=1

Men min poäng är att du som översättare till svenska och författare på svenska inte behöver oroa dig för internationell konkurrens, förutom från automatiska översättningsprogram. Det är ett annat läge för personer i IT-branschen. Därför är du för ökad arbetskraftsinvandring eftersom det leder till lägre priser, men för mig innebär det förlorade arbetsmöjligheter.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #291601
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 19:07

Citat:
Du har noll publicerade böcker enligt http://libris.kb.se/hitlist?d=libris...&hist=true&p=1
Det är för att jag främst skriver artiklar på nätet, och främst inte under mitt eget namn. Som jag skrev i min intro har jag också givit ut två romaner också, men det är inte min inkomstkälla utan en sidosyssla. (http://www.amazon.co.uk/Home-Anton-N...dp/1492105694/)

Citat:
Men min poäng är att du som översättare till svenska och författare på svenska inte behöver oroa dig för internationell konkurrens, förutom från automatiska översättningsprogram. Det är ett annat läge för personer i IT-branschen. Därför är du för ökad arbetskraftsinvandring eftersom det leder till lägre priser, men för mig innebär det förlorade arbetsmöjligheter.
Som jag redan sagt handlar inte den här tråden om politik. Vill du ändra PPs politik föreslår jag att du motionerar på medlemsmötet som alla andra.

För det andra är majoriteten av det jag skriver på engelska, där mina kunskaper i svenska inte påverkar ett jota och där mina främsta konkurrenter kommer från hela världen.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Svara med citat
  (#5) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #291603
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Det är för att jag främst skriver artiklar på nätet, och främst inte under mitt eget namn. Som jag skrev i min intro har jag också givit ut två romaner också, men det är inte min inkomstkälla utan en sidosyssla. (http://www.amazon.co.uk/Home-Anton-N...dp/1492105694/)

Som jag redan sagt handlar inte den här tråden om politik. Vill du ändra PPs politik föreslår jag att du motionerar på medlemsmötet som alla andra.

För det andra är majoriteten av det jag skriver på engelska, där mina kunskaper i svenska inte påverkar ett jota och där mina främsta konkurrenter kommer från hela världen.
Uppfattat.

Författare konkurrerar ju om bidrag från staten, men jag tror inte staten kommer hämta hit folk från utlandet för att skriva böcker på svenska. Dock så hämtar staten fysiker från utlandet trots att det redan finns fullt kvalificerade sådana här som är arbetslösa eller felsysselsatta och hellre skulle byta till ett fysikerjobb om det fanns.

Det är ju en skillnad på att vara fysiker och författare eftersom fysiker jobbar med experimentell utrustning som inte kan flyttas. Möjligen kan man jämföra en enskild apputvecklare med författare.

Syftet med dessa resonemang är att ta reda på hur du resonerar politiskt.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #291604
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-19, 19:42

Citat:
Uppfattat.

Författare konkurrerar ju om bidrag från staten, men jag tror inte staten kommer hämta hit folk från utlandet för att skriva böcker på svenska. Dock så hämtar staten fysiker från utlandet trots att det redan finns fullt kvalificerade sådana här som är arbetslösa eller felsysselsatta och hellre skulle byta till ett fysikerjobb om det fanns.

Det är ju en skillnad på att vara fysiker och författare eftersom fysiker jobbar med experimentell utrustning som inte kan flyttas. Möjligen kan man jämföra en enskild apputvecklare med författare.

Syftet med dessa resonemang är att ta reda på hur du resonerar politiskt.
Återigen, då: jag skriver på engelska, inte svenska. Och jag tar för den delen inga bidrag från staten.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
  (#7) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #291615
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-20, 09:53

Hej!

Tack för att du ställer upp som kandidat till Piratpartiets riksdagslista. :-)

Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig jul!
:-)

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#8) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #291679
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-12-20, 10:44

Hej!

Korta svaret är att jag gör kaffe. Kaffe är alltid bra att ha.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg