Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-06, 09:00

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#2) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291172
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-06, 12:26

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #291218
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-06, 22:13

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
]Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Augusti är lågtid för jobbet, så lite tid kan jag nog lägga ner.

Jag skäms faktiskt inte för min insats under valrörelsen 2010. Det blev ett antal tusen flygblad utdelade. Det var ganska så ensamt och som du säkert minns i en väldig motvind.

Det hade kunnat bli mer valkampanj då också om det inte varit för slitgörat att distribuera valsedlar till vallokaler före och efter valet. Det blev ett tiotal mil i bil till förhandsröstningslokaler före valet och ytterligare dryga 30 mil på valdagens morgon och förmiddag. Och då fick jag ändå ge upp hela kommuner i mitt närområde som det helt enkelt var omöjligt för mig ensam att distribuera valsedlar till.

Min önskan och den enskilda åtgärden som skulle göra mest för att jag skall kunna valarbeta är att PP får något samdistributionsavtal med något annat parti i riksdagsvalet. Med f-n själv om det behövs, för något så slitsamt och lite givande som valsedelsdistribution finns bara inte. Det var samma, fast obetydligt bättre 2006 och 2009, men jobbigt då också.

Jag tror faktiskt inte att de som bor i södra Sverige och i storstadsområdena förstår detta öht. Men i glesbygden kan vi inte vara så fina i kanten nästa år.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291337
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-09, 17:45

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#5) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Länk: #291387
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-09, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Jag har stor respekt för människors inre övertygelse och rätt att uttrycka, lika väl som rätten att *inte* yttra sig i frågan om, vad de tror på.

Rätten att uttrycka sin religiösa övertygelse skall finnas också när den sårar andras övertygelse. Som när pastor Åke Green lägger ut sin tolkning av Bibelns syn på homosexuella (Bibeln har en ganska klar syn på homosexualitet, men redan att dra ut det till homosexuella är ett steg, att sedan lägga på svavelsefull aggressivitet som Green gjorde är ytterligare ett). Men det skall inte vara straffbart så länge någon inte direkt uppmanar till våld.

Däremot när man utifrån en position av religiös/moralisk överlägsenhet vill påtvinga *andra* sin övertygelse, eller inskränka andras rätt att uttrycka sin övertygelse är jag mindre tolerant.

Inte heller gillar jag när man skadar andra människor här på jorden med argumentet att man därmed gör något bra för dem "på andra sidan". När det gäller omskärelse av pojkar är jag dock kluven, men för mig överväger toleransen för religionen i det fallet.

Vidare finns praktiska frågor för samlevnaden i samhället och det gör att det i en del sammanhang är olämpligt och oacceptabelt med heltäckande chador.

För att runda av är jag skeptisk till hatbrottslagstiftning i allmänhet. Baruch Spinoza skrev ett underbart försvar för yttrandefrihet (Tractatus Theologicus-Politicus, kapitel 20, på engelska här) som jag skulle önska att fler av dem som kallar sig toleranta och liberaler, men i hjärtat bara är intoleranta moralister, skulle läsa.

Slutligen tycker jag att den teologiska vinkeln på Övervakningssamhället är intressant. Eric Stoddart har fördjupat sig detta ämne. Jag kan inte "ta tag" i den vinkeln också, men det vore trevligt om troende inom Piratpartiet kunde ta upp den vinkeln.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291500
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-12, 12:12

Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#7) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Länk: #291534
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-12, 13:42

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
Fast jag är en historisk händelse! Av hundratals miljoner spermier vann - jag!

Dina chanser var inte heller bättre tror jag? Men du vann! Grattis, så här lite efterskott!

Du, jag, Maria Montazami, Carl Bildt och alla andra människor. Vi är historiska händelser.

Lite mer seriöst skulle jag vilja vara en epok i historien när "inget hände". Inga stora byggnadsverk byggdes, inga bestående kulturella verk skapades, inga märkvärdiga uppfinningar gjordes. De flesta sådana saker skapas i tider av förtryck och olycka - Lyckliga människor är bara lyckliga. Vad stort sker sker tyst.

Ett tredje svar: Inget i världen är mera sensationellt än tiden vi lever i (Egon Erwin Kisch).

Svara med citat
  (#8) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #291644
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-20, 10:03

Hej!

Tack för att du ställer upp som kandidat till Piratpartiets riksdagslista. :-)

Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig jul!
:-)

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#9) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Länk: #291697
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Bengt Jonsson - 2013-12-20, 12:08

[QUOTE=Anna Troberg;291644

[B]"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"[/B]

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")/QUOTE]

Jag uttrycker nog min besvikelse på något ociviliserat sätt.

Sen letar jag i minnet efter något bra citat, från någon annan som been there, done that, kanske Raymond Chandlers "Coffee - the heartblood of tired men", för att få lite tröst och komma tillbaka med konstruktiva tankar.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar