Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-20, 09:54

Hej!

Tack för att du ställer upp som kandidat till Piratpartiets riksdagslista. :-)

Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig jul!
:-)

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #291712
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-20, 15:06

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Troberg Visa inlägg
"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk [...])
Jag var runt 10-11 år gammal när min morbror introducerade mig till koffein. Visst hade jag smakat på kaffe förut, av min mor, men till skillnad från henne använde morbror socker - mycket - och det var så gott. Jag blev fast.

Vid tolv års ålder, ungefär samtidigt som jag började jobba som tidningsutdelare och skaffade mig hemdator började kaffekonsumtionen dra iväg. Jag minns att när jag kom hem från skolan var det första jag gjorde att se till att sätta igång en kanna som jag sedan kunde gå och ta av under kvällen när jag satt och programmerade. När jag ändå hade gjort kaffe till mig själv delade jag så klart med mig även till min mor, lite.

Utspädning med socker - ja det lyckades jag sluta med någon gång under tonåren. Dock började jag blandmissbruka istället och lade till nikotin vid femton års ålder.

Koffeinet har alltid varit min trygghet, min stomme. Nikotinet har kommit och gått lite - och jag minns under en av mina högskoleutbildningar att jag plötsligt insåg att de pauserna jag fick av att gå ut och röka betydde något för min kreativitet. Genomgång av tankarna. Ett ro som lät det det undermedvetna sortera intrycket och plinga till med eventuella lösningar på något programmeringsproblem jag för tillfället satt med.

Nikotinet gav jag till slut upp, för gott som det ser ut, februari 2002. Kaffet - ja det hänger med. Möjligen konsumerar jag en något mindre mängd i dag, mer en stor soppskål på morgonen och ingenting under kvällen.

Behovet av pauser - det lärde jag mig dock nyttan av. Jag ser alla små hushållsavbrott som välförtjänta tillfällen för hjärnan att få lite lugn och ro. Att diska, att torka av köksbordet, att sätta igång en kanna te eller kaffe - det är alla små avbrott som ökar kreativiteten och skapar lugn i vardagen.

Om kaffekannan är tom och jag eller någon annan vill ha kaffe - då ger jag tankeverksamheten lite avkoppling och ser till att det snart finns nybryggt kaffe att njuta av.

God Jul Anna - och tack för filosofistunden!

/Troed

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg