Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-12-16, 07:03

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Så som förslaget är skrivit innebär det att alla som befinner sig på svensk mark skall ha samma rätt till sjukvård som permanent bosatta. Det innebär att en turist kan komma hit och ställa sig i kö till en dyr operation och sedan återkomma när operationen skall ske. Detta innebär att andra länder kan avveckla sin sjukvård och skicka alla till Sverige för att få gratis sjukvård på de svenska skattebetalarnas bekostnad. Det är väldigt tråkigt att du inte inser att detta är ett problem.
Andra länder kommer inte att avveckla sin sjukvård för att Sverige bestämmer sig för att behandla de som råkar befinna sig här humant och ge dem vård. Det är ett högst orealistiskt scenario. Lika lite kommer det att strömma hit tiotusentals vårdturister. Avancerad vård tar tid (både väntetid och behandlingstid) och de flesta har inte ekonomisk möjlighet att släppa allt och ta sig till Sverige och sitta här och vänta på eventuell behandling i månader eller år.

Citat:
Samma sak vad gäller rätt till arbetskraftsinvandring efter avslutad kurs. Denna kurs kan vara på t.ex. 1 hp, enligt vårt förslag. Resultatet av arbetskraftsinvandringen blir en massa arbetslösa i Sverige som inte får någon nytta av sina utbildningar och som får leva på a-kassa eller socialbidrag (det är redan så inom vissa branscher, t.ex. fysik och datorvetenskap). Trist att du inte inser att detta är ett problem. (Det leder ju dessutom till att färre vill utbilda sig inom fysik, kemi och datorvetenskap när de upptäcker att personer med dessa utbildningar konkurreras ut av arbetskraftsinvandrare.)
Dessa slutsatser vilar helt på dina egna antaganden och jag ser inte att det finns något fog för oro angående dem. Det största problemet för framtiden är inte att folk kommer till Sverige och jobbar, utan att jobben flyttar utomlands.

Citat:
Hur mycket kommer PP:s gratis sjukvård till alla i hela världen (som har råd att resa hit) att kosta?
Alla i hela världen som har råd kommer inte att komma hit för att få sjukvård. Det är ett antagande taget ur luften. Frågan du borde ställa dig istället är vad det skulle kosta att vara ett inhumant land som låter människor som befinner sig här stå utan sjukvård. Det är en långt mycket större kostnad som inte kan räknas i pengar.

Citat:
Förövrigt tror jag inte det går så bra i valet när denna politik blir allmänt känd, ty den slår hårt mot dem som annars borde vara våra väljare.

Jag kan inte rekommendera någon att rösta på PP så länge denna politik gäller. Jag hoppas att dessa punkter i partiprogrammet modifieras till våren 2014.
Jag vet att det finns en utbredd uppfattning om att man ska anpassa sina värderingar och sin politik efter hur man bäst får röster. De flesta andra partier verkar fungera så. Jag tror inte på det. Jag tror att man ska vara sann mot sina värderingar och våga tro på dem så mycket att man förmår att förmedla dem till människor på ett sätt som får dem att vilja rösta på en.

I samma stund som man börjar tycka saker lite random för att vinna billiga poänger, så tycker jag att man diskvalificerat sig från allt vad förtroendeuppdrag heter. Det är nämligen svårt att ha förtroende för någon som bara tycker saker för att bli omtyckt och inte för att det är bra saker att tycka.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#2) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #291675
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-12-20, 09:15

Jag har ställt följande fråga till alla de andra kandidaterna:

Citat:
Jag hade tänkt ställa en massa frågor, men sedan beslutade jag mig för att bara ställa en enda, eftersom den ger en inblick i en persons syn på livet, universum och allting:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

(Frågan är filosofisk, så försök inte komma undan med svar av typen: "Jag dricker inte kaffe" eller "Vi har ett modernt kontor med en hyrd kaffemaskin, så jag ringer uthyrningsfirman.")
Jag kommer naturligtvis att besvara den själv också, men inte riktigt än. Först får de andra kandidaterna fundera ut sina svar. :-)

Partiledare

Svara med citat
  (#3) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #291740
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-12-21, 20:34

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Troberg Visa inlägg
Jag har ställt följande fråga till alla de andra kandidaterna:

"Du knallar in i fikarummet för att hämta en uppfriskande kopp kaffe. Väl där inser du att kannan är tom. Vad gör du?"

Jag kommer naturligtvis att besvara den själv också, men inte riktigt än. Först får de andra kandidaterna fundera ut sina svar. :-)

Att upptäcka att kaffet är slut är naturligtvis en otrevlig chock. Kaffe är ju oljan som får varje arbetsplatsmaskineri att gå runt. Därför brygger jag raskt en ny kanna kaffe och ser till att alla vet att läget är under kontroll och att kaffet är på gång.

Ju högre stegpinne man råkar befinna sig på i en organisation, desto större anledning har man att brygga nytt kaffe när man ser en tom kaffekanna. En sådan enkel handling kan nämligen göra under för det allmänna välbefinnandet i en grupp. Omtanke är dessutom en sak som smittar. En enda liten handling kan snabbt ge stora resultat på helt andra områden på kontoret. :-)

Partiledare

Svara med citat
  (#4) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #291742
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-12-21, 21:18

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Troberg Visa inlägg
Andra länder kommer inte att avveckla sin sjukvård för att Sverige bestämmer sig för att behandla de som råkar befinna sig här humant och ge dem vård. Det är ett högst orealistiskt scenario. Lika lite kommer det att strömma hit tiotusentals vårdturister. Avancerad vård tar tid (både väntetid och behandlingstid) och de flesta har inte ekonomisk möjlighet att släppa allt och ta sig till Sverige och sitta här och vänta på eventuell behandling i månader eller år.

Dessa slutsatser vilar helt på dina egna antaganden och jag ser inte att det finns något fog för oro angående dem. Det största problemet för framtiden är inte att folk kommer till Sverige och jobbar, utan att jobben flyttar utomlands.

Alla i hela världen som har råd kommer inte att komma hit för att få sjukvård. Det är ett antagande taget ur luften. Frågan du borde ställa dig istället är vad det skulle kosta att vara ett inhumant land som låter människor som befinner sig här stå utan sjukvård. Det är en långt mycket större kostnad som inte kan räknas i pengar.

Jag vet att det finns en utbredd uppfattning om att man ska anpassa sina värderingar och sin politik efter hur man bäst får röster. De flesta andra partier verkar fungera så. Jag tror inte på det. Jag tror att man ska vara sann mot sina värderingar och våga tro på dem så mycket att man förmår att förmedla dem till människor på ett sätt som får dem att vilja rösta på en.

I samma stund som man börjar tycka saker lite random för att vinna billiga poänger, så tycker jag att man diskvalificerat sig från allt vad förtroendeuppdrag heter. Det är nämligen svårt att ha förtroende för någon som bara tycker saker för att bli omtyckt och inte för att det är bra saker att tycka.
Jag tror det kommer att fungera så att de kommer hit och ställer sig i kö på samma villkor som bofasta och sedan kommer de hit igen när det är dags för den dyra operationen på samma villkor som för bofasta.

Dessutom är det inte så att jag föreslår att personer som befinner sig i Sverige inte skall få vård utan att de skall bekosta den själva via egen sjukförsäkring eller om de inte har det eller pengar eller skuldebrev.

Jag har ju själv många konkreta fall då utlänningar, t.ex. vita sydafrikaner, valts före mig till doktorandtjänster i fysik. Alltså är arbetskraftsinvandringen ett problem. Dessa utländska doktorander har heller inte genererat några jobb för mig.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är