Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-02, 06:48

Emil Isberg

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Fotograf (av ovanstående bild): Jonathan R Lundkvist
Bostadsort: Husby (Stockholm)
Förebilder: Malcolm Reynolds‎, John Sheridan, George Cooper
Vintersport: Snowboard
E-sport: StarCraft, LoL

Jag ställer upp som kandidat, för att med min bakgrund, erfarenhet och engagemang är jag en bra representant för Piratpartiet och kommer vara det i riksdagen.

Jag har debatterat sjukjournaler under Almedalen, jag har hållit tal om FRA i Örebro, jag har diskuterat kulturdelning med skivbolag, jag har skrivit om upphovsrätt och Tv-licens.

Jag har varit med att utveckla Piratpartiets kärnvärderingar och ställer mig bakom Piratpartiets process för att ta fram sakpolitiken.

Jag kämpar för allas rätt till kultur samt kulturutbyte, att övervakningsamhället tillintetgörs, att det ska bli lättare att uppfinna samt naturligtvis att den enskildes integritet stärks.

Jag har varit medlem sedan 2006, engagerad i samtliga val samt hjälpt till främst i Västmanland. I riksdagsvalet 2010 fick jag 4e flest personröster i Västmanland.

Jag hoppas att jag får ditt stöd till Riksdagslistan 2014.

Jag bloggar främst på:
http://emil.isberg.eu - Jobb, teknik och personligt
http://emilisberg.wordpress.com - Samhällsfrågor

Jag är en relativt auktoritär person som leder genom att lyssna och bilda mig en uppfattning. Jag är dock inte rädd för att sticka ut nacken och stå för ett beslut. Jag har heller inte några svårigheter att erkänna att jag har gjort ett misstag om så är fallet.

Ärlighet är något som jag värdesätter och lever efter. Jag försöker att så långt det är möjligt, utan att någon utomstående bli sårad, vara öppen med allt jag gör och har gjort. Det innebär att jag så vitt jag själv vet inte har några skelett i garderoben.

Jag är för valttekniskt samarbete mellan Piratpartiet och andra partier främst för att jag anser att valtekniskt samarbete ökar det demokratiskta utbudet. Genom att särskilt mindre partier har det svårare att ha täckning överallt blir det svårare för den enskilda väljaren att välja dem.

Jag tror att jag skulle göra mest nytta i Trafikutskottet, även om jag anser att alla kandidater skulle göra nytta i Justitieutskottet.

Fildelning är för mig inte en egen fråga alls, utan för mig är Piratpartiets ställningstagande rör hur människor utbyter kunskap och kultur mellan sig. Fildelningen är ett tecken på (ett symptom) att människor vill ta del av mer än vad de traditionellt tillåts, oavsett om det rör kommunikation (sociala medier, tor mfl), information (wikileaks, wikipedia, creative commons, flickr, mfl), kunskap (läroböcker, utbildningsprogram, mfl), och så vidare. Jag ställer mig, precis som alla andra kandidater borde göra, helt bakom Principprogrammets formulering: Kulturell bredd och fri spridning av kultur för privat bruk ska uppmuntras.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
farmorgun

Svara med citat
  (#2) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290003
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-02, 06:59

Jag välkomnar genomtänkta frågor och besvarar alla frågor efter bästa förmåga.

För att ge er lite "ammunition" att börja med:
http://emil.isberg.eu - Jobb, teknik och personligt
http://emilisberg.wordpress.com - Samhällsfrågor
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290019
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-03, 10:35

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290130
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-03, 23:37

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
Nej inte såvitt jag vet. Jag vet att jag är mer extrem än partiet i många avseenden, exempelvis när det gäller energi- och infrastrukturpolitik, och jag ogillar onödiga styrdokument samt handlingsplaner.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
Jag är lite osäker på vad du menar med partilinjen, men jag tror inte det. Under mina 7 år som medlem har jag och partiet alltid hållit samma politiska riktning inom de frågor som partiet har tagit ställning.

Jag delar partiets grundläggande värderingar och jag tror knappast de värderingarna kommer ändras under mandatperioden.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290133
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-04, 01:04

Jag tycker det hittintills är dåligt med frågor så jag fyller på med ytterligare en länk.
Min frågetråd till styrelsevalet våren 2011
Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #290531
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-11, 22:27

Citat:
Jag kämpar för allas rätt till kultur samt kulturutbyte, att övervakningsamhället tillintetgörs, att det ska bli lättare att uppfinna samt naturligtvis att den enskildes integritet stärks.
Kan du peka ut ett visst område eller en viss konkret fråga som du personligen vill ägna dig särskilt åt, samtidigt som du givetvis väntas stödja partiet i övrigt? I vilket eller vilka riksdagsutskott eller andra organ tror du dig kunna göra mest nytta?

Frågan är inte avsedd att binda upp dig på något sätt; självklart kan ledamotskonstellationen vid ett riksdagsinträde för partiet medföra att du hamnar någon annanstans än i ditt favoritutskott, och bland annat därför är det tillåtet att ge flera svar...

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Emil Isberg

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290628
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-14, 15:51

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Kan du peka ut ett visst område eller en viss konkret fråga som du personligen vill ägna dig särskilt åt, samtidigt som du givetvis väntas stödja partiet i övrigt? I vilket eller vilka riksdagsutskott eller andra organ tror du dig kunna göra mest nytta?
Jag anser att de flesta Piratpartister, inklusive jag själv, skulle göra riktig nytta i Justitieutskottet. Dock är det Trafikutskottet som jag helst skulle vilja jobba med och det är också där min bakgrund med tågverksamhet och ISPer kommer mest till sin rätt.
Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #290634
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-14, 19:47

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
Dock är det Trafikutskottet som jag helst skulle vilja jobba med och det är också där min bakgrund med tågverksamhet och ISPer kommer mest till sin rätt.
Tågverksamhet? Berätta gärna mer. Jag antar att du inte är lokförare?

Och, som sagt, någon specifik fråga du vill ta upp, till exempel under den allmänna motionstiden?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290643
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-15, 02:05

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Tågverksamhet? Berätta gärna mer.
Så gärna så. Du har helt rätt i att jag inte är lokförare, utan det är inom musieföreningar jag har haft tillfället att prata med tågnördar och själv uppleva tågfärder med allt från ånglok till moderna lok, mat tillagad ombord på gasspis, och riktigt sköna stolar.

Så det är ingen arbetserfarenhet men ack mycket trevliga minnen.
Svara med citat
  (#10) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290744
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-26, 10:05

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer