Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-26, 20:57

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290833
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-26, 22:33

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Och, som sagt, någon specifik fråga du vill ta upp, till exempel under den allmänna motionstiden?
Det jag på rak hand säkerligen skulle motionera om är "Lägg ner Radiotjänst i Kiruna AB", alternativt "Gör om Lagen om Radio- och Tv-avgift och se till att enbart faktiskt mottagande av Tv-utsändning blir avgiftspliktig" eller möjligtvis "Låt Sveriges befolkning rösta om Tv-avgiften". Som synes så har Radiotjänst varit rätt aktuellt på sistone.

Det finns säkert miljoner saker man kan motionera om under allmänna motionstiden, men jag tror att det är bäst om det är en längre diskussion innan man faktiskt skickar in några motioner.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#3) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290834
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-26, 22:45

Tack för dina frågor, hoppas att jag tolkar dem rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?
Jag anser att fildelningsfrågan är mycket populistisk, det är något som vi kan fortsätta att använda i valsammanhang. Jag tror dock inte att fildelning i sig själv kommer att bli en valfråga.

Fildelning är för mig inte en egen fråga alls, utan för mig är Piratpartiets ställningstagande rör hur människor utbyter kunskap och kultur mellan sig. Fildelningen är ett tecken på (ett symptom) att människor vill ta del av mer än vad de traditionellt tillåts, oavsett om det rör kommunikation (sociala medier, tor mfl), information (wikileaks, wikipedia, creative commons, flickr, mfl), kunskap (läroböcker, utbildningsprogram, mfl), och så vidare.

Jag ställer mig, precis som alla andra kandidater borde göra, helt bakom Principprogrammets formulering: Kulturell bredd och fri spridning av kultur för privat bruk ska uppmuntras.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?
Jag skulle inte kunna tänka mig att förhandla bort några av de frågor Piratpartiet driver. Det kan tänkas att jag hamnar i en situation där jag måste göra en avvägning, men jag kommer inte ensam att ta ett sådant beslut. Personligen så ser jag det svårt att förhandla bort fri spridning av kultur för privat bruk, utan att även andra av våra frågor påverkas.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290838
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-26, 23:48

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra
Hej Marit! Awesome frågor. Ska se om jag kan leva upp till att besvara dem på bästa sätt.

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
En fråga som alla borde ställa sig inför en eventuell jobbintervju alternativt för att bli bättre på det man gör. Jag har ställt mig själv den frågan nästan för många gånger. Svaret för mig är prioritering, jag inser att det är omöjligt för mig att hantera allt inom given tid så vid tidspress så gäller det att tänka på vad som är viktigast för att bli klar i tid.

Det är också viktigt att kommunicera att man riskerar att bli sen med uppgiften, eller att kvaliten på uppgiften kan bli lidande beroende på vad det är för situation.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag säger gärna att jag sällan blir stressad. Det skulle väl i så fall vara om jag inte känner att jag kan påverka min situation. Jag kan inte prioritera de uppgifter jag har eller jag har ingen att kommunicera med.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir glad när saker fungerar som de ska och alla gör det som behövs, allt bara fungerar. Och när människor i min närhet ler. Och när jag ser katter som leker. Och djur i dess rätta natur.

Jag blir lätt upprörd när jag tycker att någon använder härskartekniker eller på annat sätt använder en formalia som inte tar hänsyn till allas åsikter. Arg blir jag nog om det är mina åsikter som ignoreras.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Jag är en lat person som gärna tar genvägar. Objektivt finns det ofta många sätt att lösa något och även om jag subjektivt anser att mitt sätt kanske är det bästa så är det fortfarande lösningen som är viktigast. Så jag skulle applådera eller på annat sätt ge den personen min uppskattning för att jag slapp anstränga mig.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det varierar. Inom rollspel så brukar mina karaktärer alltid bli ledare, även om det var lite underligt att vara en halv-orc som inte kan räkna till fyra (en, två, tre, många) och vara ledare över två stridsnissar, någon magiker och den där allmänt skumma människan. Men i verkligheten så blir det att jag tar den rollen där jag gör mest nytta.

Eftersom jag är formalianörd brukar jag inom ideella verksamheter hamna som revisor.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Har det hänt så har jag förträngt det. Jag har svårt att se mig i någon situation där det är helt omöjligt att samarbeta med någon annan. Även om man är helt oense om något så rör det ju ofta ett specifikt ämne, och i värsta fall så får man lägga fram varsin lösning så får man ta diskussionen där.

Inom styrelsen så var det en gång rent schemamässigt omöjligt att jobba med övriga i en arbetsgrupp, vi var tre personer som verkligen inte hade möjlighet alla vid samma tillfälle, men det löste sig ju ändå. Jag kände mig förbipasserad och i viss mån överkörd, men det är ju vatten under bron. Jag skulle inte ha något problem att jobba med samma personer vid annat tillfälle.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Begränsningar är till för att övervinnas. Jag har fått höra att jag är för engagerad i det jag gör. Det finns inga halvmesyrer. Jag har fått höra att jag är för snäll. Så snäll att jag är dum. Jag har fått höra att jag är flörtig. Inget jag har hört ser jag egentligen som något dåligt dock.

Min mamma brukade säga att jag har professors-hjärna, när jag är uppslukad i något så glömmer jag bort allt annat.

Själv tycker jag att jag formulerar mig alldeles för komplicerat. Jag skriver för långt och för nördigt på exempelvis bloggen.

Vad tycker du själv att jag har för begränsningar? Du har jobbat med mig i styrelsen och träffat mig på många härliga piratevents.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är snabbläsare och kan relativt lätt ta in stora mängder information på kort tid. Jag är social och har lätt för att börja prata med nya människor. Men framförallt är jag en helt vanlig person, precis som de flesta andra Piratpartister.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Mitt favorituttryck där är Frihet under ansvar. Tydliga ramar och högt i tak. Ta kritik enskilt och berömma i grupp. Våga ge både kritik och beröm.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Jag har nog ingen drömkollega. Jag har dock vissa baskrav:
* ingen mansgris (eller motsvarande när det gäller kvinnor)
* ingen manshatare (eller motsvarande när det gäller kvinnor)
* kommunikativt (ensamvargar tenderar att förstöra för sig själva)

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Sätter mig in i uppgiften. Antingen är frågan konstig eller så ser jag den som lättare än den är. Jag har nog aldrig varit med om att man får en helt ny uppgift, allt beror ju så vitt jag förstår på det man har gjort tidigare, men ja det viktiga är ju att sätta sig in i uppgiften så att du förstår hur lång tid den beräknas ta samt hur omfattande den är och hur du bäst genomför den.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle se till att alla PPs riksdagsledamöter ingick i en partigrupp, med en gruppledare. Men det är väl självklart så det måste gå till?

Om du tänker på gruppdynamik och sådant, så är det inte riksdagsgruppen i sig man ska påverka. Visst man kan påverka vem som är gruppledare (och se till att det inte är en person som härskar gruppen), men i övrigt är det Svenska folket som bestämmer hur partigruppen kommer att se ut.

Däremot skulle jag, om jag kunde, se till att kansliet bestod av personal som reflekterade och kompletterade partigruppen. För eftersom kansliet (bland annat) kommer att stödja partigruppen behöver den till större grad vara anpassad efter hur partigruppen är sammansatt.

Möjligtvis att man även borde påverka hur ledamöternas assistenter tillsätts, men tycker jag är upp till varje riksdagsledamots egna ansvar att se till att assistenterna fungerar i helheten och inte enbart är en kompis.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag behöver utveckla mig mer inom mitt privatliv, det känns rätt ofta som jag inte har något alls. I övrigt så håller jag mig allmänt nyfiken och lära mig mer när jag kan.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Jag har redan haft mitt drömyrke, fast i fel bolag och det var ju lite negativt att jag gick in i väggen. Jag vill sitta som avdelningschef för kundhantering/-service på ett större företag.
Svara med citat
  (#5) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290842
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-27, 01:06

Min kandidattråd inför riksdagsvalet 2010: https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=22075

I riksdagsvalet 2010 fick jag 4e flest personröster i Västmanland och 11e flest personröster på hela Lista Öst (sammanräknat Gotland, Örebro län, Uppsala län, Västmanland, Södermanland och Östergötland).
Svara med citat
  (#6) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290923
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-29, 18:00

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
  (#7) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290968
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-30, 15:02

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?
När vi pratar enskilda politiska sakpolitik måste vi vara medvetna om att det är just sakpolitik. För att de ska införas kommer vi behöva stöd från övriga riksdag, oavsett om vi har regeringsposition eller inte. Det innebär att alla förslag kommer att konsekvensutredas.

Men nu efterfrågade du just mina åsikter gällande studieavgiftsregler & arbetstillstånd och en mer humanistisk migrationspolitik & sjukvård.

Kommer det att ske konsekvenser av att gå tillbaka till tidigare regler gällande högskolestuderande från andra länder? Absolut. Är det orimliga konsekvenser? Absolut inte.

Samma sak gäller humanistiska förslag gällande upphehållstillstånd eller rätten till sjukvård. Kommer det ske konsekvenser av att vara mer humanistisk? Absolut. Är det orimliga konsekvenser? Absolut inte.
Svara med citat
  (#8) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290975
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-11-30, 16:30

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
När vi pratar enskilda politiska sakpolitik måste vi vara medvetna om att det är just sakpolitik. För att de ska införas kommer vi behöva stöd från övriga riksdag, oavsett om vi har regeringsposition eller inte. Det innebär att alla förslag kommer att konsekvensutredas.

Men nu efterfrågade du just mina åsikter gällande studieavgiftsregler & arbetstillstånd och en mer humanistisk migrationspolitik & sjukvård.

Kommer det att ske konsekvenser av att gå tillbaka till tidigare regler gällande högskolestuderande från andra länder? Absolut. Är det orimliga konsekvenser? Absolut inte.

Samma sak gäller humanistiska förslag gällande upphehållstillstånd eller rätten till sjukvård. Kommer det ske konsekvenser av att vara mer humanistisk? Absolut. Är det orimliga konsekvenser? Absolut inte.
Jag tycker det är ganska orimligt att jag ej fått doktorandtjänst och det beror ju mycket på sviterna efter de fria studierna på svenska skattebetalares bekostnad. Men man måste ju göra något åt diskrimineringen innan man ökar arbetskraftsinvandringen. Bl.a. sker en politisk diskriminering då öppen källkodsutvecklare ofta nekas jobb. Många kommuner är väldigt beroende av en leverantör av slutna system.

Jag tror inte det går att införa att alla i hela världen skall ha rätt till gratis sjukvård i Sverige om inga andra länder följer efter. Vi skulle behöva höja skatterna så mycket att inga företag skulle vilja stanna i Sverige.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290990
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-01, 05:47

Citat:
Jag tycker det är ganska orimligt att jag ej fått doktorandtjänst och det beror ju mycket på sviterna efter de fria studierna på svenska skattebetalares bekostnad. Men man måste ju göra något åt diskrimineringen innan man ökar arbetskraftsinvandringen. Bl.a. sker en politisk diskriminering då öppen källkodsutvecklare ofta nekas jobb. Många kommuner är väldigt beroende av en leverantör av slutna system.
Intressant. Då antar jag att även jag diskriminerar dig eftersom jag har ett välbetalt jobb där jag får jobba med öppen källkod trots att jag i princip saknar relevant högskoleutbildning? Eller är det enbart de som kommer utanför Sveriges gränser som diskriminerar dig?

Jag skrev faktiskt om ett närliggande ämne 2010, hur många invandrare kan Sverige ta emot, och jag har inte ändrat åsikt. All fakta som framkommit verkar snarare tyda på att antalet invandrare i ett område knappast påverkar antalet jobb. Men, jag kan inte övertyga dig om det, du har tyvärr redan aktiverat Amygdalan.

Citat:
Jag tror inte det går att införa att alla i hela världen skall ha rätt till gratis sjukvård i Sverige om inga andra länder följer efter. Vi skulle behöva höja skatterna så mycket att inga företag skulle vilja stanna i Sverige.
Nej det har du rätt i, det är också därför Piratpartiet har begränsat det till de som vistas i landet.

Sverige har under Socialdemokraterna och Moderaterna lagt ner många sjukhus och gjort många anställda arbetslösa med mål att lägga mindre pengar på den allmänna tryggheten i samhället. Naturligtvis kostar det pengar att åter bygga upp skyddsnätet. Jag ser det som rimligt att i politiska debatter kunna använda mig av känsloargument som "tänk på barnen" och kunna stödja mig på humanistiska argument om alla människors lika värde.
Svara med citat
  (#10) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #290991
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-01, 05:52

Citat:
Jag tycker ...
Du verkar ha mycket känslor för viktiga åsikter och jag tycker att du borde kandidera till riksdagslistan. Brinner man för frågor anser jag att man har en fördel gentemot andra partier och ibland även lättare att övertyga de som lyssnar till en.

Kom också ihåg att man bara behöver uppfylla följande regler:
Citat:
Av kandidater för Piratpartiet i de allmänna valen förväntar sig partiet att man:
  • helhjärtat stödjer partiets principprogram
  • har kunskap om och accepterar partiets sakpolitiska ställningstaganden
  • aktivt arbetar i valrörelsen, både i det val där man själv kandiderar och i andra val; såväl i det förberedande arbetet med planering och framtagande av material, som i själva kampanjarbetet.
  • efter inval efter bästa förmåga sköter sitt ämbete med öppenhet och transparens.
  • känner till de regler som finns i stadgar och stadgebilagor kring den partigrupp (eller motsvarande) man kan komma att tillhöra, och att man accepterar att arbeta efter dessa.
  • förstår att de regler man förväntas följa och de åsikter i principprogram och sakbeslut man förväntas verka för är de som för tillfället är antagna av partiets beslutande organ, inte de som gällde då man beslöt sig för att kandidera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är