Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-01, 13:06

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Isberg Visa inlägg
Du verkar ha mycket känslor för viktiga åsikter och jag tycker att du borde kandidera till riksdagslistan.
Du är ju kandidat: Mikael O. Bonnier
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#2) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #291067
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-04, 14:54

Ingen som har några roliga frågor att besvara?
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #291072
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-04, 22:50

Jag vill knyta an till din erfarenhet av att tillhandahålla elektroniska kommunikationstjänster, och be dig utveckla din syn på brevhemligheten:
Citat:
Brevhemligheten ska återupprättas, och utvidgas till en allmän kommunikationshemlighet, oavsett om man skickar pappersbrev, e-mail, sms eller skriver i en chat. Oavsett om man pratar i koppartrådar mellan stationära telefoner eller mellan två datorer.
Att myndigheterna skall låta privat kommunikation vara just privat, oavsett medium, är ett tämligen okomplicerat krav. De operatörer som rent fysiskt hanterar kommunikationen har dock en grannlaga uppgift att hålla reda på vad de får och inte får göra, och här skiljer sig de olika kommunikationsmedierna åt markant. En brevbärare behöver ju normalt inte ånga upp medhavda brev för att se till vilka adressater de skall levereras, men brev på Internet saknar ofta ett effektivt "kuvert"...

Många nätoperatörer inspekterar datatrafiken på automatisk väg i det föregivna syftet att dels skydda sin egen infrastruktur mot angrepp eller missbruk, dels skydda sina kunder mot spam, datavirus och liknande risker. Kunderna är sällan eller aldrig insatta i vad dessa skydd innebär. Anser du att regelverket behöver ändras/stramas upp för att operatörerna inte skall inkräkta på kommunikationshemligheten på ren rutin, eller anses alla sådana åtgärder godkända av kunden i och med att denne frivilligt tecknar avtal med en operatör av många på marknaden? Är vissa slags skydd mer acceptabla än andra ur informations- och yttrandefrihetssynpunkt?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #291076
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-05, 19:16

Citat:
Ursprungligen postat av SM5POR Visa inlägg
Att myndigheterna skall låta privat kommunikation vara just privat, oavsett medium, är ett tämligen okomplicerat krav. De operatörer som rent fysiskt hanterar kommunikationen har dock en grannlaga uppgift att hålla reda på vad de får och inte får göra, och här skiljer sig de olika kommunikationsmedierna åt markant. En brevbärare behöver ju normalt inte ånga upp medhavda brev för att se till vilka adressater de skall levereras, men brev på Internet saknar ofta ett effektivt "kuvert"...
Det är sant att från upphovsrättshåll förekommer krav på att operatörer (som agerar posten) ska öppna upp och granska innehållet så att det inte går något som kan uppfattas som olagligt genom det. Operatörerna själva förmedlar dock bara en förbindelse. De sparar normalt bara tillräckligt med information för att kunna fakturera för användandet, om det är något som behövs.

Operatörerna vill inte granska innehållet för det skulle kosta multum och inte ge någon vinst till företaget.

När du jämför Internet med att "ånga upp brev" så är det ungefär samma sak som krävs i operatörers nät. Det går så många samtidiga anslutningar överallt och så mycket information att man måste "flytta trafiken via en annan utrustning" för att ha möjlighet att granska innehållet. Även om det kan ske automatiskt, så kräver det normalt en investeringskostnad.

Däremot är det enkelt att hos en slutkund (eller precis vid överlämningen till slutkund) ansluta en övervakningsenhet som granskar allt som sker okrypterat, men i operatörers nät är det lika svårt som för posten.

Citat:
Många nätoperatörer inspekterar datatrafiken på automatisk väg i det föregivna syftet att dels skydda sin egen infrastruktur mot angrepp eller missbruk, dels skydda sina kunder mot spam, datavirus och liknande risker. Kunderna är sällan eller aldrig insatta i vad dessa skydd innebär.
Har du några exempel på detta? Jag känner inte till att någon operatör som tillhandahåller sådan långtgående inspektion inom deras nät. De jag känner till har visserligen spam- och virus-koll om man ansluter till deras SMTP-servrar och vissa operatörer som har privatkunder granskar även vilka portar som används och kan undersöka misstänkt beteende närmare. Men jag känner inte till att det sker en regelmässig granskning av all trafik för att skydda sin egna infrastruktur mot angrepp eller missbruk.

Citat:
Anser du att regelverket behöver ändras/stramas upp för att operatörerna inte skall inkräkta på kommunikationshemligheten på ren rutin, eller anses alla sådana åtgärder godkända av kunden i och med att denne frivilligt tecknar avtal med en operatör av många på marknaden? Är vissa slags skydd mer acceptabla än andra ur informations- och yttrandefrihetssynpunkt?
Jag anser att det ska vara tydligt för kunden vad för granskning som operatören gör och varför. PTS och Datainspektionen får sedan kontrollera om den granskning som görs är laglig eller ej.
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291077
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-06, 08:51

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#6) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291145
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-06, 11:57

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga mig i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#7) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #291221
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-06, 23:13

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Det enda som faktiskt tar upp tid är jobbet, och eftersom jag jobbar skift vet jag redan nu hur jag kommer att jobba i augusti - september.
I princip så ser tiden ut såhär:
Vecka 31 - jag är upptagen på ett scoutläger - ingen tid att lägga på kampanj
Vecka 32 - är i Visby och kan hjälpa till med kampanjandet där
Vecka 33 - är helt ledig - öppen för förslag
Vecka 34 - Jobbar natt mån & tis samt dag fred, lör, sön (62 timmar jobb)
Vecka 35 - jobbar dag ons & tor (24 timmar jobb)
Vecka 36 - jobbar natt ons & tor (36 timmar jobb)
Vecka 37 - jobbar dag mån & tis samt natt fred, lör, sön (63 timmar jobb)

Sedan beror det på hur mycket stöd man får från andra pirater... Man orkar mer om det finns bra gensvar och bra samarbeten.
Svara med citat
  (#8) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #291222
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-06, 23:27

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.
Det är Jonathan R Lundkvist som är fotograf&upphovsman. Bilden är fri att använda om fotograf anges.
Svara med citat
  (#9) Gammal

Emil Isbergs avatar

Länk: #291223
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-06, 23:36

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
För att lova engagemang även i EU-valet kommer här mitt jobbschema under april och maj:
Vecka 14 - Jobbar natt mån & tis samt dag fred, lör, sön (62 timmar jobb)
Vecka 15 - Jobbar dag ons & tor (24 timmar jobb)
Vecka 16 påsklov - Jobbar natt ons & tor (36 timmar jobb)
Vecka 17 - Jobbar dag mån & tis samt natt fred, lör, sön (63 timmar jobb)
Vecka 18 - är helt ledig - öppen för förslag
Vecka 19 - Jobbar natt mån & tis samt dag fred, lör, sön (62 timmar jobb)
Vecka 20 - Jobbar dag ons & tor (24 timmar jobb)
Vecka 21 fyller år - Jobbar natt ons & tor (36 timmar jobb)
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291334
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Emil Isberg - 2013-12-09, 17:44

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg