Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-02, 14:56

Anders S Lindbäck

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 50 (fyller dagen innan riksdagsvalet 2014 så tänker mig fira 50 genom att dela ut valsedlar för Piratpartiet)
Bostadsort: Västerås
Började med Internet ?: Mitten av 80-talet, hade turen att studera på en av de första internetdomänerna i sverige (Luleå tekniska universitet luth.se)
Valspråk: Den med mest kunskap med sig i graven vinner!
MTBI: INTJ (Mastermind)

Vetgirig civilingenjör och ekonom med smak för earl grey te.

Motto: Mest kunskap med sig i graven vinner!

Uppdrag i partiet: Sammankallande Partistyrelsen, Ordförande Piratpartiet Västmanland, Sekreterare Piratpartiet Västerås.
Andra uppdrag: Styrelseordförande i Svenska Linuxföreningen. Medgrundare av och revisor i FFII.se

Kandidatur i tidigare val för partiet:
Riksdagsvalet 2010 valsedel Öst plats 14.
Landstingsvalet Västmanland plats 1.
Kommunvalet 2010 Västerås plats 3.

Idag sitter jag i partistyrelsen och är med och driver partiet inför valet 2010. Nästa år blir det stor satsning på valkampenjen och kommer därför trappa ner från partistyrelsen och kandiderar idag till en mer utmanande post som att försöka få rätsida i valberedningen som år från år har fungerar rätt dåligt ( årets är den bästa på 3-4 år men trots det fick den mycket kritik för en av sina utnämning).

I partistyrelsen har jag förutom att jobba med styrelsen frågor och lett styrelsen jobbat med interna frågor för styrelsen hur styrelsen jobbar och hur den tar beslut för att effektivisera arbetet.

Ett exempel är att när jag deltog på första styrelsemötet som adjungerad (samma möte där nya styrelsen konstituerande sig) så höll styrelsen på i flera timmar med att ta fram det första sakpolitiska dokumentet genom att gå igenom det mening för meningen och godkänna dem. Śom sammankallande har jag fick styrelsen att börja jobba med dokumenten mellan styrelsemötena och på senaste styrelsmötet i aug/sep så tog det styrelsen bara en timme att gå igenom de sista frågorna och godkänna 9 sakpolitisk dokument. Hade man fortsatt med den gamla metoden så hade dessa tagit fler dagar.

Har även fått styrelsen att prova på videokonferenser och det gav mersmak och kan förmodligen göra att styrelsen kan hålla fler korta möten i stället för att samlas en hel helg för ett styrelsemöte. Det gör att en styrelseledamot slipper ägna 6 helger om året till styrelsemöten och det möjliggör att fler kan tänka sig att ta på sig det ansvaret.

I valet kommer jag förmodligen ägna mycket tid åt att kampanja i Västmanland och då locka fler från mitt län att rösta på Piratpartiet men även då fortsätta att synas i media. Under 2013 har jag hittills fått fyra debattartiklar (1 svd + 3 vlt) publicerade och även deltagit i Aftonbladet TV livesändning där jag blev intervjuad under Obama-demonstrationen. Genom mitt engagemang i flera ideella föreningen så når jag många människor som då känner mig och då kan tänkas rösta på mig.

Skulle jag komma in i riksdagen så hoppas jag få plats i närings-, finans- eller konstitutionsutskottet.

Bloggar på http://kunskapssamhallet.se

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290018
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-03, 10:34

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290029
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-03, 14:20

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Anser att integriteten är viktig fråga och ser då att partiet i vissa fall har sakfrågor som skiljer sig från partiets principprogram. t.ex. frågan om sjukvårdsjournaler. Där har partiet ett ställningstagande som bara innebär en lösning för patienterna.

Jag har till höstmötet skrivit ett motförslag som innebär att gamla lösningen som vi idag vill tvinga på alla svenskar är bara en lösning av många - detta så de som ser stora integritetsproblem med partiets nuvarnade väldigt detaljerade lösningförslag kan välja andra säkrare alternativ för sina journaler. Vill att det skall vara upp till patienten att själv bestämma över hur vitt och brett patientjournalen skall få spridas.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#4) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #290030
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-03, 14:34

Jag talar alltså om denna motion:

https://mote.piratpartiet.se/showthread.php?t=39144

Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290762
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-26, 10:11

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Länk: #290813
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-26, 21:01

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #290848
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-27, 06:32

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
1. Bra. Brukar normalt planera vad som behöver göras asap och sedan skjuter jag på att göra det till sista sekunden ifall saker ändras under tiden. Så jobbar normalt under tidspress eftersom jag känner att jag då gör mitt bästa arbete.

2. När min tid slösas bort på oväsentligheter. Normalt är det snarare jag som stressar andra ty när jag sätter upp normalt arbetstempo får de svårt att hänga med.

3. Väldigt lite.

4. Bra då kan jag ägna min dyrbara tid åt annat.

5. I en grupp är jag den strategiska långsiktiga tänkaren som tänker på hur man långsiktigt kan bygga upp någonting. Normalt försöker jag undvika att vara ledaren för gruppen men ofta kan det inte undvikas att jag måste bli den som leder gruppen - jag föredrar dock att inte göra det om det inte är absolut nödvändigt och stödjer hellre en bra ledare för gruppen.

6. En person som alltid säger emot en är egentligen enkel att samarbete med - man säger motsatsen av vad man vill ha gjort och sedan när personen säger emot så håller man med och får som man egentligen vill.

7. Jag är spock. Jag ser det inte som en begränsning utan en möjlighet.

8. Mina kunskaper inom teknik, ekonomi, juridik och hur samhället fungerar, min förmåga att läsa snabbt, min förmåga att genom att jämföra nya kunskaper med gamla kunna finna samband mellan dem och organisera dem i min hjärna, min förmåga till logiskt resonemang. Min förmåga att utifrån gammal information och ny formulera en ny plan för att lösa ett problem. Men kanske främst mina principer på hur jag ser på världen och hur den borde vara.

9. Smart effektiv ärlig med en förmåga att se helheten och tänka långsiktigt.

10. Smart effektiv ärlig. Någon som har kunskaper inom de områden jag saknar som komplementerar de kunskaper jag har.

11. Förstå uppgiften, planera hur uppgiften löses på bästa och de mest tänkbara alternativet sätten givet hur vissa problem utfaller under tiden som uppgiften löses. Därefter så kan uppgiften genomföras av egentligen nästan vem som helst.

12. En bukett med blommor där ingen är den andra lik men de är alla av samma släkt. En för homogen grupp är skadlig en för heterogen grupp är skadlig den med.

13. Det har jag sysslat med i typ 40 år nu. Dock finns det fortfarande mer kunskap att dra in in hjärnan så jag får mest med mig i graven då jag dör.

14. Mecenat

Svara med citat
  (#8) Gammal

AndersLindbäcks avatar

Länk: #290849
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-11-27, 06:35

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Partiets ställningstagande gällande fildelning är den enda möjliga givet alternativen. Notera att partiets ställningstagande inom fildelning handlar om integritet.

Integritetsfrågan är viktigaste partiet har.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291129
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-12-06, 09:05

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#10) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291188
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anders S Lindbäck - 2013-12-06, 12:43

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer