Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 01:35

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Skulle inte detta öka risken för att kreativa personer mördas som ganska unga efter att de skapat något med stort upphovsrättsligt värde?

Jag tycker det vore mer rimligt att man uppskattade livslängden på en person som dör i förtid till t.ex. 100 år. Det skulle minska incitatmentet för att mörda eller orsaka kreativa personer död på annat sätt. Vad tycker du om detta?
Jag tror som sagt detaljerna är värda att diskuteras. Jag gillar Piratpartiets idé om ett fast antal år efter att ett verk skapats. Huvudsaken är att tiden för den kommersiella upphovsrätten minskas dramatiskt.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#2) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290911
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 09:02

Du skall få samma fråga som övriga på EU-listan

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
  (#3) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290916
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 10:48

Citat:
Ursprungligen postat av stradh Visa inlägg
Du skall få samma fråga som övriga på EU-listan

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink
Hej!

Jag sitter så långt ned på EU-listan (17) att oddsen att jag skulle komma in är väldigt små - antingen skulle vi behöva runt 95 %, eller så skulle jag behöva få en hel del personröster. Jag tror inte det finns någon chans för mig att komma in, så det är inte riktigt ett problem. Men om jag skulle komma in i bägge skulle jag helt enkelt tänka ut var jag bäst behövs, och vara där.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
stradh

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Svara med citat
  (#4) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290920
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 15:07

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Jag sitter så långt ned på EU-listan (17) att oddsen att jag skulle komma in är väldigt små
Så är det Men jag tyckte jag lika gärna kunde ställa frågan till samtliga som är på EU listan och kandiderar till riksdagslistan.

Svara med citat
  (#5) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290922
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 17:55

Citat:
Hej!
Jag tycker att allt annat vore att gå emot väldigt grundläggande mänskliga rättigheter.

Det stämmer väldigt väl. Jag utvecklar en hel del om det i en debattartikel jag skrev i januari: http://www.corren.se/asikter/debatt/...4-artikel.aspx
Jag tycker dina svar är så illa genomtänkta att jag inte kan rösta på Piratpartiet om det finns risk att du kommer in. T.ex. finns det inga artiklar i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som säger att ett lands skattebetalare i allmänhet skall bekosta sjukvård och doktorandtjänster åt ett annat folk.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290924
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 18:03

Det var trist att höra.

Citat:
T.ex. finns det inga artiklar i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som säger att ett lands skattebetalare i allmänhet skall bekosta sjukvård och doktorandtjänster åt ett annat folk.
Diskussionerna om sjukvård och utbildning är två olika, så du torde nog inte blanda ihop dem.

Att få en doktorandtjänst gratis tycker jag inte heller är en mänsklig rättighet, det är ett val en stat kan göra och ett val jag anser att Sverige bör göra av anledningar som jag utvecklar i debattartikeln jag länkade till ovan. Det är i korta drag någonting som kostar Sverige pengar kortsiktigt men som gör att vi kan utveckla landets innovation och ekonomi otroligt i långa loppet.

Angående sjukvård håller jag fast vid att det är en mänsklig rättighet. Ur artikel 25 av FNs deklaration:

Citat:
Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #290929
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 18:59

Citat:
Jag tycker dina svar är så illa genomtänkta att jag inte kan rösta på Piratpartiet om det finns risk att du kommer in. T.ex. finns det inga artiklar i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som säger att ett lands skattebetalare i allmänhet skall bekosta sjukvård och doktorandtjänster åt ett annat folk.
Om du inte kan tänka dig att rösta på Piratpartiet ifall partiets styrelses sekreterare sitter där därför att han deklarerar att han ska följa partiets program undrar jag hur i fridens namn du själv kunnat komma på idén att kandidera till partiets riksdagslista.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#8) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290942
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-30, 11:25

Citat:
Det var trist att höra.

Diskussionerna om sjukvård och utbildning är två olika, så du torde nog inte blanda ihop dem.

Att få en doktorandtjänst gratis tycker jag inte heller är en mänsklig rättighet, det är ett val en stat kan göra och ett val jag anser att Sverige bör göra av anledningar som jag utvecklar i debattartikeln jag länkade till ovan. Det är i korta drag någonting som kostar Sverige pengar kortsiktigt men som gör att vi kan utveckla landets innovation och ekonomi otroligt i långa loppet.

Angående sjukvård håller jag fast vid att det är en mänsklig rättighet. Ur artikel 25 av FNs deklaration:
Det är den staten där hen är lagligt bosatt som skall betala eller hen själv via en egen sjukförsäkring. Det står inget om att ett land skall betala för att upprätthålla mänskliga rättigheter i ett annat. Det får naturligtvis finnas bistånd men förslaget är mer extremt och säger att inga skillnader skall göras på en lagligt boende och på en turist. En turist kan alltså ställa sig i en vårdkö för en dyr operation.

Svara med citat
  (#9) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290943
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-30, 11:28

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Om du inte kan tänka dig att rösta på Piratpartiet ifall partiets styrelses sekreterare sitter där därför att han deklarerar att han ska följa partiets program undrar jag hur i fridens namn du själv kunnat komma på idén att kandidera till partiets riksdagslista.
Han har tydligen hamnat på fel position. Det är tydligen så att vissa som saknar empati med sjuka, arbetslösa och felsysselsatta har vassa armbågar.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290960
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-30, 12:42

Citat:
Det är den staten där hen är lagligt bosatt som skall betala eller hen själv via en egen sjukförsäkring. Det står inget om att ett land skall betala för att upprätthålla mänskliga rättigheter i ett annat. Det får naturligtvis finnas bistånd men förslaget är mer extremt och säger att inga skillnader skall göras på en lagligt boende och på en turist. En turist kan alltså ställa sig i en vårdkö för en dyr operation.
Det är din personliga åsikt, inte ett faktum. Jag tolkar mänskliga rättigheter som universella, och att det är allas jobb att hjälpa alla att upprätthålla dem. Men det finns självklart olika tolkningar, och du har full rätt till din.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg