Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-29, 18:20

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #290927
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-29, 18:47

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?
Jag tycker ställningstagandena är utmärkta. Det första ställningstagandet är djupt rotat i läkaretiken, och det sätt svensk sjukvård vid sidan om alla eventuella regler arbetade efter fram till dess ekonomism-fundamantalismen slog genom för ett par årtionden sedan. Vad gäller det andra ställningstagandet behöver vi invandring för att vår ekonomi ska kunna fortsätta växa och vårt välstånd utvecklas.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#3) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290941
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-30, 11:11

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Jag tycker ställningstagandena är utmärkta. Det första ställningstagandet är djupt rotat i läkaretiken, och det sätt svensk sjukvård vid sidan om alla eventuella regler arbetade efter fram till dess ekonomism-fundamantalismen slog genom för ett par årtionden sedan. Vad gäller det andra ställningstagandet behöver vi invandring för att vår ekonomi ska kunna fortsätta växa och vårt välstånd utvecklas.
Jag tycker ditt svar är mycket naivt och jag kan inte tänka mig att rösta på Piratpartiet om det finns risk att du kommer in. Du har inte alls problematiserat frågorna. Vilka drabbas t.ex. om turister har samma rätt till gratis ögonoperationer som de som bor lagligt i Sverige. Hur påverkar det vårdköerna? Hur drabbas öppen källkodsrörelsen om det hela tiden går att ta in programmerare för att utveckla sluten källkod?

Svara med citat
  (#4) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #290944
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-30, 11:28

Citat:
Jag tycker ditt svar är mycket naivt och jag kan inte tänka mig att rösta på Piratpartiet om det finns risk att du kommer in. Du har inte alls problematiserat frågorna. Vilka drabbas t.ex. om turister har samma rätt till gratis ögonoperationer som de som bor lagligt i Sverige. Hur påverkar det vårdköerna? Hur drabbas öppen källkodsrörelsen om det hela tiden går att ta in programmerare för att utveckla sluten källkod?
Jag blir inte klok på det här. Du kandiderar själv till partiets riksdagslista, väl medveten om hur vårt partiprogram ser ut. Nu skriver du att du inte kan tänka dig att rösta för en lista där partiets vice partiledare är med, därför att han stödjer partiets program med hänvisning till de argument som framfördes då ställningstagandena antogs. Enligt min mening bör du antingen tänka om kring villkoren för att du ska rösta på partiet, eller ta din kandidatur till riksdagslistan under övervägande.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#5) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290945
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-30, 11:36

Citat:
Jag blir inte klok på det här. Du kandiderar själv till partiets riksdagslista, väl medveten om hur vårt partiprogram ser ut. Nu skriver du att du inte kan tänka dig att rösta för en lista där partiets vice partiledare är med, därför att han stödjer partiets program med hänvisning till de argument som framfördes då ställningstagandena antogs. Enligt min mening bör du antingen tänka om kring villkoren för att du ska rösta på partiet, eller ta din kandidatur till riksdagslistan under övervägande.
Det är hur du svarar på frågorna som är avgörande och inte din position. Om du hade erkänt att partiets politik i de nämnda frågorna måste preciseras så att man tar hänsyn till sjuka, arbetslösa och felsysselsatta så hade jag inte haft några problem att rösta på dig.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #290956
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-30, 12:01

Citat:
Det är hur du svarar på frågorna som är avgörande och inte din position. Om du hade erkänt att partiets politik i de nämnda frågorna måste preciseras så att man tar hänsyn till sjuka, arbetslösa och felsysselsatta så hade jag inte haft några problem att rösta på dig.
Det är inte min position som är poängen, utan att du kandiderar till vår lista samtidigt som du säger att du inte kommer att rösta på den försåvitt inte alla som ställer sig på listan tar avstånd från den politik som medlemsmötet fastställt.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#7) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Länk: #290963
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-11-30, 13:38

Citat:
Det är inte min position som är poängen, utan att du kandiderar till vår lista samtidigt som du säger att du inte kommer att rösta på den försåvitt inte alla som ställer sig på listan tar avstånd från den politik som medlemsmötet fastställt.
Jag säger inte att någon skall ta "avstånd från den politik som medlemsmötet fastställt" utan att man skall erkänna att det finns problem med de hårda och onyanserade skrivningarna. Kan man inte detta så är man oempatisk och sådana vill i alla fall jag ej se i Riksdagen. Vilka tror du skulle drabbas negativt om de formuleringar vi diskuterar skulle införas rakt av? Dessutom ser jag att arbetskraftsinvandringen av programmerare som vill arbeta med utveckling av sluten källkod motverkar resten av vårt partiprogram. Alltså borde det finnas restriktioner. Visst, arbetsgivarna vill ofta utveckla sluten källkod men om de inte kunde hitta några som vill utveckla denna så skulle de bli tvingade att utveckla öppen källkod.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291057
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-02, 21:01

Citat:
Jag säger inte att någon skall ta "avstånd från den politik som medlemsmötet fastställt" utan att man skall erkänna att det finns problem med de hårda och onyanserade skrivningarna. Kan man inte detta så är man oempatisk och sådana vill i alla fall jag ej se i Riksdagen. Vilka tror du skulle drabbas negativt om de formuleringar vi diskuterar skulle införas rakt av? Dessutom ser jag att arbetskraftsinvandringen av programmerare som vill arbeta med utveckling av sluten källkod motverkar resten av vårt partiprogram. Alltså borde det finnas restriktioner. Visst, arbetsgivarna vill ofta utveckla sluten källkod men om de inte kunde hitta några som vill utveckla denna så skulle de bli tvingade att utveckla öppen källkod.
Grundfrågan här är vem man vill vara empatisk med. Bara dem som råkar vara födda och uppvuxna i samma land som en själv. Eller även dem som råkat födas på andra platser, under andra omständigheter.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#9) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291088
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-06, 08:55

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#10) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291154
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-06, 12:07

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer