Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-06, 14:39

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Det är en mycket bra fråga. Jag har familj, och jag har arbetsuppdrag jag måste sköta, så mitt arbete för partiet har jag hela tiden utfört vid sidan om detta. Sedan jag kom med i ledningen har jag väl ägnat sådär i snitt 15-20 timmar i veckan till arbete åt partiet, och mindre kommer det väl knappast att bli under perioden fram till valen. Mycket av det arbetet kommer antagligen att handla om att planera och organisera valkampanj, ta fram valstudier, skapa valmaterial, utbilda aktivister och liknande under tiden fram till de två valspurtarna.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291340
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-09, 16:46

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#3) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291389
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-09, 20:53

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Jag kan inte veta om en Gud liknande den kristendomen beskriver existerar, men jag tror att han gör det.

Jag tycker att ett civiliserat samhälle samtidigt måste bygga på frihet, på tolerans och på respekt för det faktum att vi alla tror och försanthåller saker på olika sätt.

Yttrandefriheten är en omistlig grundläggande rättighet. Men mogna människor undviker att använda den på ett sådant sätt att de sårar sina medmänniskor. För att ta ett konkret exempel: Jag tycker det är alldeles riktigt om samhället ger Lars Vilks livvaktsskydd. Men jag tycker hans rondellhundstilltag var så dumt att jag tvivlar på att jag kommer att kunna känna respekt för honom.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #291443
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-11, 01:56

Hej Henrik.

Jag har observerat olika kombinationer av ansvarsposter inom företagsvärlden. Ett exempel är en ekonomichef som även har ett finger med i chefande av produktionen. Ett sådant upplägg kan vara eller bli en maktposition för den som innehar den posten.

Du blev för ett tag sedan vald till partisekreterare och som sådan har ansvar för partiorganisationen och ledningens inåtriktade arbete. Om du efter valet sitter som riksdagsledamot och även har rollen som partisekreterare så är du även chef för kansliet och beslutar om anställningar etc, det enligt beslut på höstmötet.

Hur ser du på det t.ex tids och/eller maktmässigt att både sitta i riksdagen och samtidigt vara kanslichef för partiet?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291445
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-11, 06:17

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Du blev för ett tag sedan vald till partisekreterare och som sådan har ansvar för partiorganisationen och ledningens inåtriktade arbete. Om du efter valet sitter som riksdagsledamot och även har rollen som partisekreterare så är du även chef för kansliet och beslutar om anställningar etc, det enligt beslut på höstmötet.

Hur ser du på det t.ex tids och/eller maktmässigt att både sitta i riksdagen och samtidigt vara kanslichef för partiet?
Tidsmässigt problematiskt. Maktmässigt mycket problematiskt. Orkmässigt antagligen omöjligt, om man ska sköta riksdagsposten. Blir därför med största sannolikhet nödvändigt att välja.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291473
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-12, 10:55

Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291531
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-12, 12:19

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
Kanske Dackeupproret, då min farfars småländska förfäder reste sig i en kollektiv revolt mot en förtryckande övermakt. Eller det folkliga uppror som just nu pågår i Kiev. Människor som upprörs, vägrar att acceptera maktens som man upplever orättmätiga diktat, och själva organiserar ett motstånd. Lyckligtvis lever vi nu på en plats i en tid då vi kan göra motstånd utan våld. Genom att sätta upp affischer och sprida memer på nätet istället för att skjuta fogdar, organisera krigförande grupper i skogarna, bygga barrikader och hälla iskallt vatten över angripare.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#8) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #291595
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-19, 15:39

Hur försörjer du dig? eller om du studerar, vilket yrke studerar du till och hur har du tänkt försörja dig när du är klar? Om du inte kan få betalt p.g.a. politisk verksamhet eller jobb för PP hur tänker du då försörja dig?

Svara med citat
  (#9) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #291598
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-19, 16:09

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Hur försörjer du dig? eller om du studerar, vilket yrke studerar du till och hur har du tänkt försörja dig när du är klar? Om du inte kan få betalt p.g.a. politisk verksamhet eller jobb för PP hur tänker du då försörja dig?
Det framgår av den presentation, som inleder den här tråden. Jag är frilansande vetenskapsskribent, författare och föreläsare.

Henrik Brändén, Uppsala

Svara med citat
  (#10) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #291602
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Henrik Brändén - 2013-12-19, 18:10

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Det framgår av den presentation, som inleder den här tråden. Jag är frilansande vetenskapsskribent, författare och föreläsare.
Det verkar vara intressanta böcker. Jag skrev själv en skolpojksuppsats som 16 åring om genetik 1983: http://df.lth.se.orbin.se/~mikaelb/p...ybrid-dna.html

Men min poäng är att du som vetenskapsskribent, författare och föreläsare på svenska inte behöver oroa dig för internationell konkurrens, förutom från automatiska översättningsprogram. Det är ett annat läge för personer i IT-branschen. Därför är du för en ökad arbetskraftsinvandring eftersom det leder till lägre priser, men för mig som fysiker och programutvecklare innebär den förlorade arbetsmöjligheter och ett tråkigare liv. Jag har tvingats ut till jobb som endast svensktalande kan ta i stället för de jag är mest intresserad av.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är