Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-11-09, 13:35

Peter Johansson

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 35
Bostadsort: Helsingborg

Mitt namn är Peter Johansson och vid valet i september 2014 är jag 35 år gammal och bor i Helsingborg.
Är ordförande för PiratPartiet Skåne samt PiratPartiet Helsingborg

Jag har varit aktiv i valet 2009 samt kandidat i valet 2010 så jag har vana och tid att prata med journalister.
Frågan som fick mig att bli aktiv i PiratPartiet var FRA.

Jag är sjukpensionär så jag har tid och möjlighet att kampanja på stan samt att ställa upp på intervjuer med journalister med kort varsel.

Som person är jag lätt och flexibel att samarbeta med en god lagspelare.
Utskott jag skulle vilja sitta i om det går bra för partiet och jag får möjligheten till detta är arbetsmarknadsutskottet, socialutskottet eller försvarsutskottet.

Tv serier jag gillar är Game of thrones, Banshee, Spartacus, Big bang theory, The Americans, Dallas.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290385
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-11-09, 16:45

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290755
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-11-26, 09:09

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290806
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-11-26, 19:59

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #290974
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-11-30, 15:30

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

Hej Anton!
Jag har inte några åsikter som betydligt skiljer sig ifrån partiet.
Jag var med i valet 2010 så jag vet hur det går till, som kandidat representerar jag då partiets åsikter och försöker i bästa möjliga mån göra reklam för dessa.
Jag kan inte komma på någon fråga som skulle få mig att bryta mot parti linjen.

//Peter

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #290994
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-12-01, 10:58

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Hej Michael.
En intressant frågeställning du har.
Jag är för fildelning av den anledningen att jag inte ser det som fildelarnas fel.
Om man minns 80-90talet så lånade man vhs filmer och kopierade av kompisarna ytterst få hade några enorma mängder av kopierade filmer på vhs kassetter (de tog ju lite plats) Men ibland kunde man läsa i tidningen om stor kopierare som hade 1000st vhs kassetter med kopierade filmer i sin lägenhet (måste ha varit ifrån golv till tak) På 2000 talet kom dvd skivan och en dvdbrännare blev snart var persons egendom, med hjälp av internet blev snabbt ”kompisarna” man kopierade filmer ifrån fler.

Det är helt enkelt inte människorna som fildelar som det är fel på utan en konsekvens av den tekniska utvecklingen runt datorer.

Jag är för fildelning och precis som ställningstagandet mot FRA ser jag dem som några av PiratPartiets grund frågor som vi under inga omständigheter bör förhandla bort.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #291054
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-12-02, 14:30

Hej Marit!
Här kommer mina fem första svar på dina frågor.

1)
När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

Svar: Jag blir nervös och stressad först, sen är det bara att sätta sig ner och försöka lösa den efter bästa förmåga.

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Svar: I situationer man måste prestera till exempel en jobb intervju.

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Svar: Orättvisa, när saker går min väg.

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Svar: Först lite sur och arg men samtidigt glad över att uppgiften blivit löst av någon annan än mig, när man engagerar sig i ideella föreningar måste man ha ett stort tålamod runt just dessa saker.

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Svar: I en grupp är jag först tillbaka dragen och observerande om ingen annan tar ledar positionen kan jag mycket väl gå in och ta den precis som jag lika gärna kan vara en god lagspelare i gruppen.

//Peter

Peter Johansson

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #291066
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-12-04, 13:40

Hej Marit!
Här kommer mina svar på dina frågor 6-10, vilka svåra frågor du ber om svar på

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

Svar: En person hade gjort uttalanden som inte rimmade så väl med partiets, jag och några andra gick in för att prata/medla/lösa situationen. Personen var oresonlig för våra önskemål och ville inte ha något mer med oss eller partiet att göra. Tillslut löste det sig på ett bra sätt både för oss och partiet.

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Svar: Jag är inte särskilt tålmodig och vill att saker ska hända ganska snabbt.

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

Svar: Att jag är en lagspelare som är lätt att samarbeta med

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

Svar: Trevlig med ett stort tålamod, förstående och lyhörd. Lätt att ha och göra med.

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

Svar: Trevlig, lätt att prata med och att umgås med.

Peter Johansson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291082
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-12-06, 07:54

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291205
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Peter Johansson - 2013-12-06, 12:14

Hej Marit!
Här kommer mina svar på de sista fyra frågorna du hade.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Svar: Börja tänka på hur jag löser den på smidigaste sätt.

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

Svar: Jag skulle ha större fokus på vilka som är ”lagspelare” än individualister. Lugna, noggranna, kompromissvilliga, vara lätta att samarbeta med.

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Svar: Större tålamod, samt jobba vidare med att bli bättre på retorik

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Svar: Jag är intresserad av aktier så fondförvaltare eller författare (en framgångsrik sådan) är två av mina drömyrken sidan om politiken.

Peter Johansson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer