Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-11-11, 10:30

Christoffer Eldengrip

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 23
Bostadsort: Örkelljunga
Favoritmat: Kött
Fritidsintressen: Börskurser och friluftsliv
Framtidsplaner: Komma på en vettig användning av Th-232

Jag har varit aktiv i piratkretsar sedan sommaren 2006 och medlem i Piratpartiet sedan våren 2009. Jag har under årens lopp haft som mål att kunna hjälpa och inspirera andra i sitt engagemang inom piratrörelsen. Långsiktigt planerande och byggandet av en starkare organisation som står bättre rustad inför valet 2014 än de val som skedde 2006/2010 är de jag försökt uppnå med mitt engagemang. Jag tror att lokalförankring och lokalt engegemang bortom tangentbord och datorskärmar är en av de absolut största faktorerna för att lyckas i valen 2014 och det är precis så jag vill jobba, fysiska möten med andra funktionärer och aktivister för att hjälpas åt att nå ut till väljarna på deras vilkor är den modell jag kommer agera utifrån. Jag har ett brett kontaktnät inom piratkretsar både nationellt och internationellt. Det jag brinner för är nordisk intergration, yttrandefrihet, intergritet, infrastruktur och säkerhetsfrågor. Mitt yrkesverksamma liv har tillbringats både inom privat och offentligsektor, Jag har arbetat statligt och kommunalt med uppgifter som rör alltifrån administration, teknisktjänst och utbildning till de privatasektorerna utbildning och handel. Jag har haft ett långvarit föreningsenggemnang inom främst idrottsrörelsen utanför den politiska sfären och har även där ett brett kontaktnät därifrån. Förtillfället studerar jag en termin språk och österländsk kultur vid Xiamen University.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290511
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-11-11, 10:34

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290752
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-11-26, 09:07

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290804
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-11-26, 19:59

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291137
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-06, 08:08

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#6) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291196
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-06, 11:51

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291272
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-09, 05:03

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Nej i dagsläget har jag inte hittat någon sådan fråga det skulle i så fall vara utformningen om hur man ska komma till rätta med den psykologiska ohälsan hos barn och ungdomar genom insatser i skolan. Där jag ser ett behov i att ta ett större ansvar för intergritetsbiten. Det är många inom partiet som ser olika problem i de ställningstagande så jag misstänker att det kommer bli ett hett ämne även på vårmötet. Mitt fokus kommer dock ligga på vår organisation och politiska manifest som helhet inte på enskilda kompromisser inför de stundande valen.

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

Nej, men vår politik är ju föränderlig så det kan ju aldrig uteslutas att det i framtiden rent teoretiskt kan komma in politiska ställningstagande som bryter mot mina grundläggande värderingar. Men jag tror inte piratpartiet skulle utveckla sig till en sådan radikal rörelse så man exempelvis skulle vilja införa inskränkningar i den politiska åsiktsfriheten, och dylikt eller gå emot folkviljan, men åter till teorin så skulle jag inte rösta för detta i så fall.

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Jag ser personligen inte fildelningsfrågan ur det perspektivet som lyser igenom i frågeställningen som något fristående ställningstagande, utan jag är som de flesta andra pirater en intergritetsvän som värna om privatlivets bevarande från övervakning. Jag ser inte det som en möjlighet att i dagsläget kunna kompromissa bort detta mot någon annan punkt av partiets politik då den personligaintergriteten väsentligt genomsyrar de flesta ställningstagandena. Däremot får man bedöma förhandlingssituationen som uppstår efter de förutsättnignar man har vid varje givet tillfälle. Är ett förslag redan sänkt långt innan det kommit upp för diskussion får man helt enkelt omgruppera och förbereda sig för nya tag när ett nytt tillfälle kommer och hela tiden försöka jobba aktivt för att uppnå ens mål. Fildelningsfrågan är alltså då för mig väldigt högt prioriterad i och med dens nära koppling till den personliga intergriteten.

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Svar:
  1. Tidspress kan ges utryck på så många olika sätt och situationen som uppstår får då värderas i om det finns möjlighet att fullgöra uppgiften som ställs eller om de handlar om skademinimering. Jag har tidigare under livet ofta fått arbeta under svår tidspress och lärt mig ganska bra att hantera detta rörande planering och framförallt prioritering av de som måste göras ibland ställs man inför en mängd uppgifter som allihopa inte kan genomföras. Man får börja kolla till helheten. Besvarande av dessa frågor är väll ett exempel på en sådan prioritering. Det har ju tyvärr dröjt lite på grund av på den arbetsbelastning jag haft senaste veckorna.

1. Stress är inte alltid av ondo som många tror det är ju i naturen ett sätt att reglera instinktiva beteende som rör bemötande av framförallt faror. Överlag brukar jag aldrig stressa upp mig i negativ bemärkelse utan brukar hålla en relativt hög skärpa igenom påfrestande perioder även om stressnivån är hög. Men det tär ju något oerhört på kroppen över tiden. Större stress har jag bara känt vid ett fåtal tillfällen och då har de rört sig om situationer där felaktigt agerande skulle orsaka stora skador. Den temporärar stressnivån har då fått mig att tagga till det där lilla extra som i slutändan kan vara skillnaden mellan liv och död. Man bara gör de som behöver göras för stunden.
  2. Arg och upprörd blir jag framförallt när jag ser hur en del individer uppvisar en stark defaitism inför ett problem som ställs inför dem eller när man till varje pris försöker hitta problem och sedan förstora upp dem till oproppotionerligt där åtgärden mot ett litet problem blir betydligt mer betungande än problemet i sig. Glad blir jag däremot när jag ser människor som trots motgångar och tunga bördor fortsätter kämpa mitt sina uppsatta mål en strävan till att förbättra sig själv och sin omgivning är något vi aldrig får sluta söka efter.
  3. Har de löst uppgiften så finns där väll inget att reagera på enligt mig. Bara tacka för ett ypperligt initiativ. Men gör vi antagandet att du syftar till att uppgiften inte lösts så får man ju beroende på situationen agera därefter och lösa den eller jobba vidare på nästa uppgift och när tidmedges utvärdera det som hände.
  4. Brukar ofta när de gäller gruppupgifter försöka hålla en låg profil initialt för att inte skrämma bort eventuella kandidater som vill axla ledarrollen. Även om gruppen tillslut officiellt eller inofficiellt tilldelar mig någon form ledarbefattning. Men för de mesta är de aktivt ledarskap eller rådgivande ledarskap som är min starka sida även om jag personligen inte har några större anspråk på att vara händelsernas centrum.
  5. Kan inte erinra mig om att det har funnits situtioner där jag inte har kunnat sammarbeta med någon annan. Gott ledarskap och övertalning löser de flesta situationer även om de till en början verkar omöjligt att nå en godtagbarlösning.
  6. Svår fråga inte ofta man hör folk påpeka ens brister men har väll fått höra ett par gånger att jag har svårt att upptäcka stavfel, särskrivningar och liknande språkliga fel i texter av förmedlande karaktär så länge jag förstår innebörden och avsändarens mening med sin skrivelse så brukar jag låta sådant passera förbi utan vidare komplikationer.
  7. Största tillgången blir självklart min socialaförmåga att möta andra människor och deras agendor på fysisk nivå diskutera olika problemformuleringar och komma fram till lösningar.
  8. Drömchefen kan utrycka sig kort och koncist internt för att kunna få en effektiv arbetsklimat samtidigt som vederbörande har ett stort sinne för humor, förståelse för arbetssituationen och framföralt kunna skapa en gemenskap med gruppen.
  9. Drömkollega ska vara någon man kan lita på till fullo, det som hen förväntar sig av mig ska hen också själv vara beredd att genomföra. När man har den tilliten i en grupp först då blir den riktigt effektiv på att ta sig över berg och genom djupa dalar
  10. Analyserar läget, mål, krav och syfte samt tidsram för genomförandet, när man vet detta kan man ta beslut om hur arbetet ska delas upp framöver.
  11. Individuella färdigheter, det är viktigt av ett brett spektrum på kompetens inom de olika utskott som hanterar riskdagensfrågor.
  12. Fysisk och psykisk förmåga är alltid något jag strävar efter att förbättra, man måste fokusera både på själen och kroppen, hjärnan och musklerna. När balansen hittas mår man som bäst och kan då också ta till sig bredare kunskaper.
    Extra fråga: Förutompolitik så hyser jag en enorm fascination för universum och dess outforskade möjligheter. En praktiskt/teknisk tjänst inom rymdindustrin med stort krav på teoretiska kunskaper skulle nog locka, annars är ett fysiskt ansträngande jobb med närheten till naturen alltid ibjudande.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #291273
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-09, 05:13

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Det korta svaret:

Har ingen familj, kommer förhoppningsvis ha ett väldigt flexibelt jobb som till största delen består av frilansuppdrag där jag själv kan välja tid och plats för arbetet ev studier kommer bedrivas på distans. Detta för att jag planerar att kunna ägna sommaren åt bland de roligaste jag vet nämligen att kampanja och opinionsbilda. Den yttre begränsningen ligger således i den ekonomiska delen mat ska på bordet och räkningar betalas.
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291312
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-09, 16:38

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291464
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Christoffer Eldengrip - 2013-12-12, 10:39

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Tack för din fråga men jag skulle vilja be dig förtydliga vad det är du vill ha svar på begreppen religion och troende är väldigt breda och därmed svåra att svara på ett tillfredställande sätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg