Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-11, 12:21

Nathalie Ylitalo

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 28
Bostadsort: Luleå
Yrke: Ordningsvakt och event coordinator
Ideell verksamhet: PP Styrelseledamot, Ledamot UP Norra, Kassör PP Norrbotten, Ledamot ADHD föreningen Sverige.
Hjärtefrågor: Mänskliga rättigheter, Integritet, Demokrati, Jämställdhet, Skola, Vård (främst psykiatri då min kunskap är störst där)

Ställ gärna frågor, det är svårt att gissa exakt vad ni känner att ni vill veta mer om.

Foto: Joakim Årbro

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290514
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-11, 12:34

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #290577
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-12, 22:47

Jag vet inte riktigt vad du menar med betydligt, vi har inte politik inom alla områden än.

Tre frågor som jag vet att vi inte har beslut i är upprustning av E10an och Norrbottniabanan. Dessa frågor är viktiga för mig och jag lär säga till väljare i norr att det är något jag står för.
Gruvfrågan i Kallak, jag tycker att FN är på väg mot ett bra beslut och med tanke på hur oseriöst företaget verkar så hoppas jag verkligen på att de inte får fortsätta någonstans, åtminstone inte förrän de har skaffa sig något form av kapital(som det tror magiskt ska dyka upp.)
Något måste göras åt mineralskatten och jag tror att mer än bara en höjning krävs, jag vill gärna se att viss del öronmärks till återställande av den förstörda natur som uppstår.

Men för att svara på din fråga. Nej, jag tror inte jag har de starka åsikter som går mot partiet som du söker.

~ Nathalie.Ylitalo@piratpartiet.se ~
  Skicka ett meddelande via Skype™ till LoveMee  
Svara med citat
  (#4) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #290689
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-20, 22:52

http://www.nsd.se/nyheter/eu-ger-sto...n-8033474.aspx
EU backar upp om Norrbottniabanan.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290735
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-26, 10:02

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290794
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-26, 20:56

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #290837
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-26, 23:47

Jag är för fildelning, men frågan är större än just fildelning.
För att stävja fildelning krävs det att man övervakar allt som försegår på nätet. Det skulle väldigt sällan komma in ren information om vad ocg vem som filderar,,det handlar mer om människors privatliv än något annat.

Dessutom ser jag fildelning som en awesome möjlighet till marknadsföring.
Vissa bolag och industrier som anpassat sig till hur internet fungerar har också erkänt detta.
De musik producenter och bolag som jobbar med musik som inser att en digital kopia aldrig kommer vara värd som en fysisk och anpassar sig och gör tjänster som gynnar alla kommee att gå långt.
Dem som sitter kvar och leker patenttroll kommer förr eller senare dö ut för att de har inte utvecklats i sin bransch.

One direction åkte runt i köpcentrum och signade , ett jävla stort pådrag och då är umgdomar en målgrupp med mindre pengar. Men de har hittat sin positiinering på marknaden, de sålde utskurna figurer av medlemmarna i kartong som jag hört kosta runt 2k... Och de sålde bra.. En bra ide !

Det är dags att band och bolag ser större delar än bara göra skivor, att sälja är större än så.

Svara med citat
  (#8) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #290844
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-27, 01:24

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
-jag agerar och arbetar mer och mer strukturerat under tidspress. Upplevs som mindre förvirrad och är en sån som sitter uppe hela nätter för att vara förberedd. Jag har sällan och aldrig bara en plan, utan plan B är oftast igenomtänkt och C är lätt analyserad.

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag blir stad när andra inte gör sitt jobb för då måste jag se över vad jag har atr göra, vilka som är de viktigaste prio, göra en ny lista och även hugga i och göra andras uppgifter.Det är något som gör mig stressad i mina åtaganden. Helheten måste som fungera, men oftaat har jag redan analyserat den peraonen och uppgifterna så jag är beredd på en möjlig plan B.

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
-När folk går på andra som inte kan försvara sig eller går på folk obefogat och rent av ljuger.
-När jag har mycket att göra och checklistan rullar på, när jag bevisar för mig själv att jag kan och är bra och när teamet är glad. Blir lätt hyper när allt smider på och folk är glada.(därav mutar jag ofta mina kollegor med godis och fika eller sånt jag vet att dem gillar).

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
-Är jag ovetandes blir jag nog en del upprörd, i take pride in what i do och lever för mina jobb. Men hag har lärt mig att inte agera utåt utan kastar över uppgiften, men tänker inte ta ansvar för resultatet.
Är det en bra lösning har jag inga problem men skulle uttrycka att jag vill ha information när folk tar min uppgift och går över mitt huvud.
Bäst i sådana fall är att hålla brainstorming möten och ta fram en gemensam plan för hur nör vad aka utföras och på vilket sätt.
Kommunikation är viktigt oavsett vem och vad det gäller, det är onödigt och slöseri med resurser att flera gör samma uppgift utan kommunikation. Skulle nog presentera en strukturell lösning om huruvida vi alla kan samarbera och hur vi hanterar det när det händer.

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Jag får ofta rollen som coordinator, ledare eller fixare. Nej det är inte alltid samma roll, men förr eller senare får jag större uppgifter och mer ansvar. Under tiden är jag rätt road över nya uppgifter och olika roller, jag föredrar en ombytlig miljö. Ex. Jag jobbar som ordningsvakt men min position är ofta undee npgon annan eller så får jag delar som är mitt ansvar. Jag jobvar äcen som projektledare och coordinator av event, då ansvarar jag för hur projektet görs/byggs eller utförrs i sin helhet. Som riggare har jag inget att säga till om, jag gör det jag blir tillsagd och försöker memorera alkt så jag kan det nästa gång även om det kan bli helt annorlunda. I restaurang gör jag det som behövs, tycker inte om att stå still så är der lugnt i kassan börjar jag skura en kyl eller något som behövs eller kan göras i kombination.

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
-Jag påtalar detta för min chef och försöker se hur vi kan lösa situationen, det har hänt. Vad som behövs är antingen bättre kommunikation, fungerar inte det, tydliga uppdelningar av uppgifter så att vi inte krockar. Man kan arbeta ihop men man behöver kanske inte hålla varandra i handen i varje moment. Men starkt ledarskap och struktur ovan brukar lösa. Om inget fungerar så försöker jag umdvika att hamna i situationer där vi krockar.

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag vet inte vilka begränsningar andra ser hos mig, jag är perfektionist och försöker alltid förbättra mig i allt och tar gärna konstruktiv kritik och jobbar på det. Möjligen är jag en besserwiesser när jag har rätt men jag försöker verkligen att inte ageea som en, när folk trollar blir det dock svårt men försöker att jobba på mitt agerande ich inte ge mig in i dessa situationer. När jag är less loggar jag till och med in på en streaming site med fantastiska troll där man kan trolla och dryga av sig. Just för att inte påverka platsee som är viktiga för mig.

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
När jag får en uppgift som är tydlig lägger jag det mesta andra åt sidan, jag har levt för att förändra och förändras hela mitt liv och jag ger inte upp. Har beslutat för länge sedan att det här är det viktigaste jag möjligen kan göra i mitt liv just nu och anser att det är värt att fokusera helhjärtat om det blir så.
I övrigt är det talet och mediaförståelse, marknadsföringsstrategi och att coordinera som är mina större styrkor. Jag har närmare 12-15års politisk erfarenhet ideellt och är verkligen inte en sådan som skippar en förhandling eller omröstning. Speciellt inte om det skulle vara mitt jobb. Jag är även en bra medlare mellan olika parter och tänker mycket i lösningar än att älta in sig i problem.

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
En chef ska ta rollen som ledare, ge tydliga direktiv och mål. Individuellt och gemensamt.
Så länge en chef är tydlig och vet vad de vill och gör. Det är dem som sätter gränser. Vissa team fungerar bra av sig själv, men har man inte den turen så behöver man en tydligare chef som gårvin och bestämmer. Jag har inga problem med vilken humor den har eller rent generellt vad den gör om den sköter sitt jobb.

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?*
Det finns två favorit typer, extremt tekniska människor som ser saker helt annorlunda från mig, som jag kan lära av och samtidigt samarbeta med inom områden som kanske inte är av min starkaste sida.
Alternativt en person som är väldigt mycket som jag, där ena tar efter när andra behöver springa på annat upodrag och tvärt om. Hade en sån kollega på Rickweekend festival, vi har samma yrke, samma intresse och samma förmågor. Vi bara delade uppgifterna helt logiskt mellan varandracoch skickade volontärer som var utan jobb som förstärkning mellan varandra.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
-Läser på, kollar upp vad uppgiften är, cad det innebär och sätter upp ett mål. Är det något utanför min expertis läser jag på om vad andra tycker, vad som är för och emot, vad branschen tycker och allt möjligt runt omkring. Sen är det bara att bygga upp en grund för vad som ska göras och hur. Jag jobbar ofta från mål till start och ser många möjligheter och trådar emellan. Sen analyserar jag risker och styrkor och planerar för ev plan B och C. Oftast har jag emellan detta brainstormimg med närmast sörjande eller kollegor beroende på vad det gäller. Detta kan göras hällande utformande av projekt, ellervom mål ärcrätt eller huruvida det finns bättre lösningar eller bara frågor om skrivelser om sakee behöver förtydligas eller ändras i annan form.
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?*
Folk som kan och vill samarbeta främst, vi kan ha olika åsikter men vi måste kunna ha en dialog och ta beslut. Personer med olika kunskapsområden och intressen berikar också gruppen. Att käfta emot baracför att man kan och för att vinna fungerar inte alltid så väl.det behöver vara en grupp som kan arbeta och ta konstrukriv kritik som en möjlig förbättring. Ibland mpste andra vinna för att de har mer kunskap och rätt, att vinna för att vinna kan fumgera i debatter och for lulz men i en arbetsgrupp har man en dialog inte en debatt.

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?*
-jag drivs av att lära mig mer, hadwäe jag haft tid åt mer politik hade jag satt mig in djupare i frågor utanför mina hjärtefrågor. Jag hade även läst lagboken några varv för att få djupare koll och kunskap i vad som krävs för förändrig. På ett mer personligt plan så har jag börjat läsa stegen och går på möten för att lära mig att hantera min roll som medberoende till en alkoholist. Jag användrr även gruppen och andra grupper för att bli bättre att släppa in folk och har sedan några år beslutat att alltid vara ärlig om det imte skadar andra i onödan. Mitt mål är att leva helt fri från medicin och kunna hantera alla situationer i livet utan att gömma mig, fly eller oroa mig för att jag inte är nog bra. Men på den fronten är jag på god väg, hade velat ha en grupp som jobbar med dialektiskbeteendeterapi, men tycks inte finnas här där jag bor just nu.

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?*
Säkerhetsansvaring på event(festivaler och dylikt)
Ordningsvakt på större event
Coordinator av större event
Journalist
Destinations och eventmarknadsförare som arbetar nära närings och föreningsliv mot gemensamma mål.
Ex. LNAB under marknadskommunikation.
Det finns säkert multum med andra jobb som skulle passa mig, men jag hoppar på det tåget när det kommer.
Svara med citat
  (#9) Gammal
LoveMee Inte uppkopplad

LoveMees avatar

Länk: #290845
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-27, 01:26

Ber om ursäkt för div stavfel.
Skriver via telefonen och forumet tillåter inte min telefon att använda min swiftkey snabbskriv/autokorrelt.

Svara med citat
  (#10) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290912
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Nathalie Ylitalo - 2013-11-29, 09:03

Du skall få samma fråga som övriga på EU-listan

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer