Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-12, 15:48

Anna Troberg

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 39
Bostadsort: Järfälla
Motto: Life is pain. Get used to it ... or make it better!
Valförberedelse: Går upp klockan 05:00 varje dag och tränar i minst en timme för att rocka järnet 2014!
Bästa och sämsta sida: Ger aldrig upp, men blir frustrerad över att politik tar sådan tid.

Jag heter Anna Troberg och är Piratpartiets partiledare. Jag blev pirat 2008 och 2009 valdes jag in i styrelsen, blev vice partiledare och var nummer 4 på EU-listan. 2010 var jag nummer 2 och 3 (beroende på vilken lista) på riksdagslistan.

2011 blev jag partiledare och drog igång förberedelsearbetet inför supervalåret 2014. Förberedelsearbetet har handlat om att stärka partiet internt (långsiktig planering, aktivistutbildningar, etc), samt att utveckla det utåtriktade arbetet.

Tre saker har varit och är extra viktiga för mig:

1. Vår breddade politiska plattform - Efter valet 2010 kände jag att vi missat så många möjligheter för att vi inte riktigt vågat ta ut svängarna och applicerat våra piratprinciper på fler politiska områden. Därför initierade jag tidigt arbetet med det så att vi skulle ha kommit i hamn lagom till 2014. Det har vi gjort och vi har nu ett partiprogram som består av ett principprogram och sexton sakpolitiska program.

2. Kommunikation - Det spelar ingen roll vad man tycker om ingen förstår varför det är viktigt eller vad man menar. Det duger inte heller att bara kritisera det som är. Någon gång måste man börja leverera positiva förslag och visioner som leder till den värld man vill bygga. Därför har vi jobbat intensivt med att förbättra vår kommunikation utåt. Resultatet av det kan man bland annat se i den stora kampanj som vi drog igång i början på sommaren 2013, i de debattartiklar jag skrivit och på min hemmablogg och på min Nyheter24-blogg.

3. Tillgänglighet - Jag vill vara en partiledare som står nära partiets medlemmar. Därför försöker jag vara så tillgänglig som det är praktiskt möjlig via tex sociala medier, min blogg, mejl och telefon. Jag kommer att göra detsamma som riksdagsledamot. Politiker ska finnas inom räckhåll.

Tidigare erfarenheter - Jag har varit bokförlagschef och bland annat jobbat med att ta fram nordiska reklamkampanjer för flera internationella författare. Jag har även arbetat som översättare och copywriter inom bokförlagsbranschen. Jag har skrivit romanen "Chefer från helvetet" som gavs ut 2007.

Personligt - Jag har åtta hyllmeter med olika utgåvor av Jeanette Wintersons böcker. Dolly Parton är min homegirl och jag har en papp-Xena i verklig storlek som vakar över mig inne på mitt kontor. Jag är dessutom ett stolt litet monster.

Jag bor i Järfälla tillsammans med min flickvän och ett gäng katter.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Emil Isberg, Heléne Troedsson, Jan Lindgren, Kristofer Pettersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290544
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-12, 18:45

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #290588
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-13, 08:19

Hej Anton!
Här kommer svaren på dina frågor. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
Jag står bakom partiets program och kommer att rösta därefter.

Citat:
Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
Det kan naturligtvis finnas en del detaljer som jag är mer eller mindre förtjust i, men jag kan inte komma på något som skulle få mig att rösta mot det vi tillsammans kommit överens om.

Om partiet helt plötsligt skulle få för sig något helt galet, som att tex vara för övervakning, homofobi och rasism, så skulle jag inte rösta mot partilinjen. Jag skulle byta parti.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#4) Gammal
Kristofer Pettersson Inte uppkopplad

Kristofer Petterssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #290710
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-24, 11:59

Jag tycker Anna Troberg har gjort ett fantastiskt jobb med att representera Piratpartiet som ett moget och principfast parti. Hon kommer aldrig att genera oss och hon kan vara stark och tuff när det behövs!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290732
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-26, 10:01

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290791
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-26, 20:55

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #290850
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-27, 07:30

Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer Pettersson Visa inlägg
Jag tycker Anna Troberg har gjort ett fantastiskt jobb med att representera Piratpartiet som ett moget och principfast parti. Hon kommer aldrig att genera oss och hon kan vara stark och tuff när det behövs!
Det var roligt att höra. Tack! :-)

Partiledare

Svara med citat
  (#8) Gammal

Anna Trobergs avatar

Länk: #290851
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-27, 08:11

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
Hej Marit!
Vad roligt med frågor som inte bara handlar om politik. Allt detta är ju också saker som påverkar hur väl man klarar av att vara riksdagspolitiker. :-)

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag arbetar normalt bra vid tidspress. Jag tenderar att ganska effektivt sortera upp saker efter prioriteringsordning och sätter sedan tänderna i det mest akuta och ger mig inte förrän det är färdigt.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag blir stressad när det finns saker att göra och jag upplever att alla inte drar sitt strå till stacken.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir arg när människor hellre kritiserar andra när de tycker att de gör något dåligt än att pusha andra när de tycker att de gjort något bra.

Jag blir väldigt glad och uppspelt när jag känner att arbete som varit tungt och hållit på länge äntligen ger avkastning. När det liksom lossnar. (Och det gör det alltid när man jobbar ihärdigt med något.)

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Det beror helt på. Om det innebär att något jag ännu inte hunnit ta tag i och någon erbjuder sig att hugga tag i det så blir jag glad. Om det innebär att någon rusar åstad utan att berätta det för mig och det innebär att jag slösat bprt en massa tid på uppgiften, så blir jag frustrerad.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det varierar lite. Men jag har, något till min förvåning, konstaterat att jag tenderar att hamna i någon form av ledarroll. Jag gissar att det har att göra med att jag är en person som gärna hugger tag i saker som behöver göras. Det tenderar att göra att man tids nog får en ledarroll.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Det finns ganska få tillfällen där jag absolut inte kunnat samarbeta med någon. De få gånger det skett, så har det i princip uteslutande handlat om att jag inte upplever att den andra personen behandlar mig och andra i situationen med grundläggande medmänsklig respekt och empati. När det inträffat, så försöker jag ta upp saken med personen. Om det inte fungerar, så har jag valt att inte arbeta med personen eftersom det kostar för mycket energi och positivt engagemang.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Folk brukar säga att jag har för höga förväntningar på mig själv och på andra. Jag håller med om att jag har höga förväntningar, MEN jag är också fullt övertygad om att både jag och andra är kapabla till mycket mer än vi tror. Så, jag ser det hela mer som att jag har en positiv grundsyn på folk. Jag vet att folk kan mer än de tror och om man pushar lite lätt och de plötsligt upptäcker att de kunde något de trodde var omöjligt, så bygger det självkänsla.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är envis och ger aldrig upp. Jag har bra people skills. Och jag brinner för partiets politik.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Min drömchef är jag själv. Med det menar jag INTE att jag är allas drömchef, för det är jag inte. Jag menar att jag är min egen drömchef i bemärkelsen att jag tycker om att vara min egen chef. Så i livet efter politiken, när det nu blir, kommer jag att sträva efter att vara min egen chef.

Om jag inte kan vara min egen chef, så vore det trevligt att ha någon som kapten Janeway. :-)

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
En drömkollega är en person som kan säga både ja och nej. Jag vill inte jobba med ja-sägare, utan med folk jag kan lita på. Min drömkollega hugger tag i det som behöver göras och drar sitt strå till stacken oavsett om det gäller att skriva en viktig rapport eller att koka kaffe till arbetsmötet. Jag har svårt att förstå människor som tror att man inte behöver visa allmän omsorg om sina medmänniskor bara för att man har en examen eller en fancy jobbtitel. Jag tror att det är viktigt att kunna koka en kopp kaffe eller torka av fikabordet även om man råkar vara chef. Det bygger dessutom samhörighet och respekt som påverkar många andra delar av jobbet positivt.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Jag sätter mig ner och försöker få överblick över uppgiften. När jag gjort det har jag oftast en ganska god bild av hur jag ska angripa det hela. Sedan sätter jag igång.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle söka mångfald. Jag skulle försöka få ihop en grupp med så många olika erfarenheter som möjligt. Unga och gamla, män och kvinnor, svenskfödda och utlandsfödda, olika sexuella freferenser, etc. Om man ska vara med och bygga ett samhälle för alla, så är det viktigt att man så bra som möjligt representerar den där stora gruppen "alla" och inte bara folk som är på ett visst sätt.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag behöver jobba med att inte bli så frustrerad när saker inte blir gjorda. Men bara lagom mycket, för det är viktigt att saker blir gjorda. Men, det kanske inte alltid är stor katastrof om de inte blir det. Det måste jag lära mig.

Sedan tror jag att alla som potentiellt kan hamna i riksdagen måste jobba med stresshantering. Det är normalt att bli stressad, men kan man inte hantera stressen tenderar den att bli ett hinder. Jag har jobbat mycket med stresshantering och har kommit en bra bit på vägen, men det är något som jag tror att man aldrig blir riktigt färdig med.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
När jag inte jobbar med politik längre, så vill jag skriva böcker. Jag kan inte tänka mig ett bättre jobb. :-)

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
SatorinVacano

Partiledare

Svara med citat
  (#9) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290903
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-29, 08:53

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
  (#10) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290947
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anna Troberg - 2013-11-30, 11:41

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är