Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-13, 12:11

Göran Widham

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: Fyrtiosex
Bostadsort: Mölndal
Familj: Fru och två tonåriga söner
Fritid: Böcker, tv-serier, motion och improvisationsteater.
Citat: En vattenpuss ville jag vara och spegla himlen.

Jag har varit aktiv i partiet sen våren 2009. Först som aktivist och bloggare i EU-valrörelsen, sen som styrelseledamot djupt involverad i 2010 års valkampanj. Efter att jag lämnade styrelsen har jag varit partiets revisor och under 2013 sammankallande i valberedningen. Jag har just blivit invald i styrelsen igen.

Jag har varit politiskt engagerad hela mitt vuxna liv. Engagemang för betygsfrågan och friskolor ledde mig in Moderat Skolungdom och MUF i mitten på åttiotalet. I valrörelsen 1985 lärde jag mig grunderna i politiskt kampanjarbete. Jag har senare ändrat uppfattning i betygsfrågan och är mer tveksam i frågan om friskolor.

Jag lämnade MUF redan under åttiotalet och var sedan engagerad i politiska sakfrågor som drevs av olika ideella organisationer. På 2000-talet gjorde jag comeback i mitt gamla parti i form av ett kommunalpolitiskt engagemang.

Jag arbetar professionellt med kommunikation och marknadsföring och har haft uppdrag för opinionsbildande organisationer i de två senaste valrörelserna.

Jag har också ett tämligen stort kontaktnät i partiet och såvitt jag kan bedöma många piraters förtroende. Det förtroendet vill jag gärna förvalta. Jag hoppas därför att medlemmarna är beredda att mig förtroendet att vara en av partiets kandidater i riksdagsvalet

(Foto: Christianne Ebel)

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Emil Isberg

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290595
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-13, 12:15

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290747
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-26, 10:06

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
Göran Widham Inte uppkopplad

Göran Widhams avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #290778
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-26, 13:39

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Förlåt att mitt svar dröjt Anton. Det har varit intensivt på jobbet.

Det är klart jag har åsikter som skiljer sig från partiets. Än så länge handlar det dock mest om frågor där jag har en uppfattning, men partiet inte har någon än. Ett exempel är betygsfrågan där jag var en av dem som hoppades att medlemsmötet skulle besluta sig för att driva ett avskaffande. Detta är en fråga som jag är starkt engagerad i.

De fall där partiet tagit beslut om ställningstaganden jag inte hållit med om är få och gäller inte saker som är särskilt viktiga för mig eller därjag inte har en så bestämd uppfattning. Jag kan inte ens komma på ett exempel i en handvändning. (Efter att ha letat efter ett exempel i sakpolitiska dokument - jag är mer skeptisk till vårdens möjlighet att ge patienter tillgång till sina vårddata.)

Att bryta mot partilinjen i en sakfråga skulle kräva att det är en så grundläggande fråga där jag är så oense med partiet att jag nog skulle vara tvungen att fundera över om inte mitt medlemsskap så åtminstone min vilja att representera partiet. Dvs jag tror jag hellre skulle avgå än bryta mot partilinjen.

Styrelseledamot för Piratpartiet 2010 samt 2014-2016
Sammankallande i valberedningen för Piratpartiet 2013
Revisor för Piratpartiet 2011-2013
Bloggar på Sagor från Livbåten
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Göran Widham  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #290779
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-26, 13:45

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Michael, jag stödjer partiets ställningstagande kring fildelning till hundra procent. Jag tycker det är en grundsten i vår politik. Dels är det en viktig del av våra rötter. Men det är också så att vår syn på kunskap och kultur som allmänningar som mänskligheten delar på och som inte bör låsas in är ett fundament för många av våra ställningstaganden.

Att förhandla bort sina rötter och delar av den bas politiken står på slutar inte väl för ett parti. Vi har tillräckligt många sådana partier i Sverige enligt min mening.

Med detta sagt ska man komma ihåg att vi kan hamna i en situation där det inte handlar om vad vi kan förhandla bort utan vad vi kan förhandla oss till. Då är det möjligt att man behöver vara pragmatisk och taktisk snarare än principiell. Om vi i ett kort tidsperspektiv kan få igenom delar av vår politik på andra områden samtidigt som det är omöjligt för oss att få igenom vår politik i fildelningsfrågan så kan det vara värt det. Vi behöver små segrar för att bli starka nog att vinna stora segrar.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Jan Lindgren

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290819
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-26, 21:03

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #290836
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-11-26, 23:23

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
Huvva vad många frågor, kunde du inte ha ställt dem i portioner? ;-)

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag ser till att strukturera upp arbetssituationen. Eliminera störningsmoment. Avsluta eller fixa smågrejer som kan distrahera så att jag får ett rent och fritt sjok tid då jag helt kan ägna mig åt uppgiften i fråga. Jag lägger dessutom tid på att planera hur jag ska lösa den. Vad jag ska börja med och hur jag ska fortsätta, tar fram eller förbereder eventuella verktyg, dokument, applikationer, information som jag kan behöva.

Sen sätter jag mig ner och kan jobba koncentrerat tills jag är klar.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
När det är saker som jag inte kan kontrollera själv utan måste delegera och jag har delegerat dem till personer som jag inte är säker på att jag kan lita på, till exempel sådana jag inte har jobbat med tidigare.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Arg/upprörd: orättvisa anklagelser, tanklös dumhet, onödig och oproportionell elakhet ... och mycket mer.

Glad/uppspelt: Att chansa och få till det när man föreläser, spelar musik, improviserar eller liknande.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Jag blir jätteglad om uppgiften verkligen är löst - om den är löst lite halvdant så blir jag frustrerad och kan inte låta bli att lägga mig i.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det varierar väldigt mycket. från bohemisk kreatör, via idéspruta och initiativtagare eller ledande organisatör till personen som håller ordning och får gruppen att fungera.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag har vid olika tillfällen haft svårt att arbeta i grupper där det finns en stark formell ledare som jag ansett borde lyssna på mig pga den kompetens eller de idéer jag kunnat tillföra, men som av något skäl inte velat involvera mig. Jag har lätt att spela andra fiolen och stötta en bra ledare, men jag har svårt att underordna mig dåligt ledarskap.

I de flesta av dessa fall har det inte löst sig utan slutat med att jag har lämnat gruppen/sammanhanget.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Att jag kan ha svårt för att hantera att inte vara omtyckt och uppskattad. Att jag har ett för stort behov av bekräftelse och lite för liten förmåga att ge mig själv cred eller vara stolt över vad jag åstadkommit oavsett vad folk tycker.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är bra på att ta in och hantera stora mängder information, att analysera den och sammanfatta den för andra. Jag är också bra på att leda eller delta i problemlösning i grupp baserad på sådan information. Till sist är jag bra på att förklara saker och sammanhang och övertyga folk.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Lätt! Jag har haft förmånen att jobba under hen i olika upplagor. Prestigelös, lyssnande och inte mån om att vara bäst. Istället fokuserad på att samla människor runt sig som är duktigare än henom själv och ge dem spelrum.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Smart, eftertänksam och med andra perspektiv och kunskaper än jag själv, kombinerat med en prestigelöshet som gör kreativa konflikter möjliga.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?[/QUOTE]

Tar reda på kraven och förväntningarna. Vad är good enough? Vad är ett fantastiskt resultat?

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle leta efter mångfald, prestigelöshet och förmågan att samarbeta.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag skulle vilja vara mer nöjd med mig själv oavsett vad andra tycker.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Del i en manusskrivargrupp för en stor amerikansk TV-serie.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291130
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-12-06, 09:05

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#9) Gammal

Göran Widhams avatar

Länk: #291144
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-12-06, 11:12

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik, jag bytte bild och laddade upp en som jag har i högre upplösning (2142x2142px). Men den blev tydligen ihoptryckt av forumprogramvaran för bilden i tråden är bara 399x400.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291203
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Göran Widham - 2013-12-06, 12:59

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer