Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-13, 20:38

Fredrik Almryd

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 42
Bostadsort: Steninge, Halmstad

Tror att jag har mycket att ge i partiet och kan vara med och inspirera nya medlemmar.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290620
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-14, 09:55

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
SatorinVacano Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2012

Länk: #290621
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-14, 11:03

De viktigaste frågorna för mig förutom att avkriminalisera nedladdning av information på nätet är:

- Värna om offentlighetsprincipen och öppenheten i vårt svenska samhälle men inte på bekostnad av total övervakning.
- Ser en stor vikt i att reformera regelverket för bostadsbyggande i Sverige. Vi kan inte bara prata om att det måste göras saker utan vi måste agera och då fungerar det inte med förlamande regelverk och långdragna processer.
- Miljösatsningar. Idag miljö beskattas tex. Bensin och andra drivmedel för att främja så att fler ska åka kollektivt. Äger man inte dessa bolag så ger dessa aktioner ingen effekt. Transportbolagen höjer bara sina priser och därmed vinstmarginalerna. Miljösatsningar måste vara mer gjuplodande och styras upp bättre för att ge effekterna som man eftersträvar.
- En viktig fråga för mig är också att låta beslut flytta tillbaka närmare folket. Makten idag flyttas mer och mer ut i regionerna och upp till Stockholm och Bryssel. Ge folket mer makt över "sina" frågor. Frågor som rör deras vardag.
- Skolfrågor. Vi hade en gång en av Europas bästa skolor och dit måste vi åter sträva. Att försöka få in datorer och datorernas möjligheter i undervisningen kan dels stärka våra elever men också vår framtida ställning i informationssamhället.
- Myndighetsåldern. Vi bör sänka rösträtten och i mitt tycke också inköp av alkohol på Systembolaget. Att man är myndig i alla avseende när man fyller 18 men inte i en statligt styrd butik är ett feltänk och nedvärderande ställningstagande mot individer.
- Vi måste agera kraftfullt mot rasism och främlingsfientlighet. Kämpa för allas lika behandling och rättigheter oavsett ålder, kön, sexuell läggning eller ursprung. Någon måste våga ta kampen mot dessa partier.
- Modernisera vårt samhälles värderingar och lagar så de passar in i 2000-talet. Allt för många partier håller fast i det gamla och vågar inte se framtiden i vitögat.

På frågan om jag har någon fråga där jag inte håller med partiprogrammet?
- Jag är för en liberalare alkoholpolitik. Vi kan inte skydda stadsfinanserna mer med den blåögda inställningen att det är Systembolagets uppdrag och förtjänst.
Inför strängt styrda enligt lag butiker som på licens får sälja öl och vin till en början. Gårdsförsäljning av egen producerat vin och öl osv.
Däremot tror jag inte på en avkriminalisering av narkotika innehav för eget bruk.
Både alkohol och narkotika är droger. Hade man uppfunnit alkoholen idag skulle den också blivit förbjuden. Vi har vant oss att leva med den. Både dess trevliga egenskaper men också dess nackdelar. Att göra narkotikan lika rumsren kommer att skapa mer problem i vårt samhälle som jag inte är beredd att stödja.
Denna fråga driver jag gärna internt i partiet.

Att inte stödja ett partis frågor till 100 % är vanligt i de flesta partier. Partier mår bra av olika uppfattningar i stora frågor. Kan man inte acceptera olika ståndpunkt inom ett parti är det olyckligt.

Hoppas detta var lite svar på dina frågor.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290745
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-26, 09:06

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290801
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-26, 19:58

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #290840
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-26, 23:09

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Jag är helt klart för fildelning. Detta är grundbulten i vår politik och som gjorde att jag en gång började stödja Piratpartiets ideologi.
På frågan varför.
När något i samhället prissätts för högt dyker det snabbt upp andra vägar.
När jag var ung så hade man inte råd att köpa alla LP-skivor som man ville, då bandade man av varandras skivor på kassettband. Samma sak med CD-skivor. Det kopierades och det laddades ner och brändes på cd-rom osv.
Samma sak gällde filmer på video och DVD och datorspel.
Industrin skriker efter förbud osv och då föds ett alternativ. Idag prenumererar jag på Spotify, Netflix, Readlyoch letar efter något liknande för dator och TV-spel. Detta för att jag har hittat ett alternativ som jag tycker det är värt att betala för.
Det som fildelningen hjälpt till med är att det i mina ögon föds bra alternativ som nämnda ovan.
Vilket folk vill välja är upp till var och en men det ska inte vara straffbart att ladda ner filer. Företag som finansieras av bolag för att leka poliser och "fuska" fram bevis till den riktiga polisen bör bestraffas hårt.
Hur skulle ett sådant samhälle se ut?
Tänk att din granne anlitar något företag som har i uppgift att hitta olagligheter som du gör för att sedan tipsa polisen. Det är så det går till i bananrepubliker.

Jag skulle även vilja att vi mer och mer vänder på begreppet - fildelning till informationsdelning. För det är otroligt viktigt att vi värnar om att information delas och inte inskränks med lagar osv. Den som har ett informationsövertag har makt och det kan bli farligt om det bara blir färre och färre som får ta del av information i framtiden.

Jag tycker att inför de stundande valet ska givetvis fildelningen vara en av våra viktigaste frågor men också kampen för att bevara vår offentlighetsprincip som vi har i Sverige samtidigt som att kämpa emot övervakningen av Sveriges medborgare eller andra länder på uppdrag av USA.
Staten ska inte övervaka oss utan vi ska övervaka staten.

Sist så är snacket om fildelning något som vi i valrörelsen måste få vanligt folk att förstå innebörden av. Många tror att det är bara ungdomar och datornerdar som håller på. Inte att de själva gör det.
Tänk alla dessa fredagsmail som snurrar runt på arbetsplatser och i kommunalaverksamheter med roliga bilder - tecknade, fotografier eller videoklipp. Dessa är också något som någon har skapat och säkert är 90 % inte godkända att spridas av upphovsmannen. Därför är begreppet fildelning så stort och komplext och vanligt förekommande. Säg den riksdagsman eller kommunalpolitiker som inte i ett mail delat med sig av ett roligt YouTube-klipp.
Här kan vi föra debatten och vinna många poäng.

Långt svar den korta är - ja, självklart stödjer jag fildelning.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #290843
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-27, 00:18

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag är van att arbeta under tidspress. I mitt gamla arbete som fotograf/reporter hade vi oftast deadline varje dag. Ibland arbetade man hela nätter för att kunna leverera till första sändningen. När jag arbetade som bildproducent kunde allt möjligt hända under livesändningar och då brukade jag oftast blir iskallt fokuserad och skärmade av störmoment för att lösa problemet. Skulle kunna likna det vid tunnelfokus. Idag arbetar jag som marknadsförare och då arbetar man över större tidsperioder men givetvis alltid fokus på deadline.
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Folk brukar inte tro att jag blir stressad eftersom vanlig stress hos mig mer blir fokus. Däremot har jag en inre stress - höga krav på att alltid göra mitt bästa. Det går alltid att putsa lite till, kontrollera en extra gång osv. Detta kan stressa mig men det syns inte utåt.
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Orättvisor och falskhet gör mig arg och irriterad. Eftersom jag är lite naiv och alltid ser det goda i alla så kan jag efter att ha gett något mitt fulla förtroende och som sedan sviker det göra mig besviken och upprörd.
Glad - jag är oftast glad och försöker sprida glädje runt mig med humor och upptåg.

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Det är alltid trevligare att först få veta om någon vill hjälpa en än att bli överraskad och få veta att något man lagt ner tid på redan blivit löst av någon annan. Sedan är jag prestigelös och om någon gör en sak bättre så tycker jag det är bra. Fast mina lösningar är ju alltid bäst ;-p
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Detta har alltid med gruppdynamiken att göra. Svarar någon någon annorlunda så är det oftast en person som älskar att ta stor plats och vill stå i fokus. Jag är en stor lyssnare och känner av stämningen i en grupp. Jag är inte rädd för att stiga fram och säga mina åsikter och inte heller rädd att säga om jag inte delar de flestas uppfattning. Detta är oftast något som uppskattas och det brukar leda till stort förtroende. Jag blir oftast den i gruppen som alla kan vara förtrolig mot och ofta den som kanske får presentera något. En som man lyssnar till.
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Det finns alltid människor som är omöjliga att samarbeta med men jag brukar kunna arbeta med de flesta.
När det känts hopplöst - en person med stort ego och som såg sig som den som kunde mest eftersom den var äldst. I det fallet fick den personen styra och jag gjorde det bästa av det som jag skulle göra = filma ett inslag.
En annan gång när man hamnat i en låst situation så kan jag säga ifrån rakt och tydligt att jag har en helt annan uppfattning hur vi ska göra. Då har jag beslutat eftersom den gången hade jag mandatet att fatta beslutet.
Men som sagt var, jag kan arbeta med de flesta och arbeta fram gemensamma lösningar som alla är nöjda med.

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag har svårt att hålla ordning på mitt skrivbord - ja det håller jag med om men i mitt system så är det inte stökigt.
Jag kan ibland vara en tidsoptimist
Perfektionist i vissa saker som jag gör.
Lite tankspridd

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Oblyg och vågar ta plats när det behövs.
Bra på att förhandla.
Som fd reporter och marknadsförare är jag bra på att hitta korta och slagkraftiga citat som passar i media. Förenkling av av viktiga frågor så att budskap går hem.
Bra lyssnare.
En envis terrier.
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
En chef ska mer vara en coach som ser och kan plocka fram sina medarbetares bästa och viktigaste egenskaper för att berika gruppen på bästa sättet. Som ett lag.
En chef/ledare som är prestigelös och kan berömma sina medarbetare och som arbetare efter att se företaget/partiet som "We not Me"

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
En humoristisk person som gillar att diskutera olika uppfattningar och se detta som berikande och något viktigt som inte skapar sura miner utan ser det som viktiga inslag.
En person som man kan prata förtroligt med om allt - det är jag och det vill jag gärna hitta en som jag kan ha motsvarande med.
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Lära mig allt om det och det gör man bäst genom att fråga någon som är insatt i det man ska göra för att visa sig på styva linan och tro att man kan allt är farligt.
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jämnt fördelat mellan könen. Blandning av olika etniska bakgrunder och mycket yngre medarbetare, detta för att PP anses av många yngre att det är ett parti för unga. Då kan det vara farligt med för många äldre(även om rutin och livserfarenhet är viktigt) för då kan unga väljare tycka att vi äldre snor deras parti även om vi sympatiserar med alla frågor. Detta gjorde mig först tveksam till min kandidatur - även om 42 år inte är gammalt i riksdagen så i partiet.
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Min personliga vet jag inte.
Det som jag tycker är otroligt viktigt är att partiet så snart som möjligt ger de som de tycker kan representera partiet på riksplanet som lokalt ett mandat att uttala sig för partiets räkning. Själv har jag tänkt att jag skulle vilja skriva debattartiklar i lokalmedia där jag bor i olika frågor men kan jag det om jag inte har partiets mandat?
Nu säger många självklart - du är medlem.
Men tänk om det kommer in massa galenpannor som svärtar ner partet genom att uttala sig under PP-flagg.
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
-Jag har jobbat med mina drömyrken, journalistik och marknadsföring. Möjligen att man på äldre dar startar ett litet förlag. Har bokmani - köper mer böcker än jag hinner att läsa. Skulle jag läsa alla mina böcker jag har i min bokhylla med den lästakten jag är inne idag skulle jag behöva bli 360 år. Böcker är ju så vackra och hittar man en bra författare måste man ju ha alla.

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #290900
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-11-29, 01:16

Sorry, det blev visst bara rött på vissa av mina svar.

Ställ gärna fler frågor!

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #291064
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-12-03, 21:09

Dagens stora ämne är PISA-rapporten som skrämmande visar hur den dålig den svenska skolan igentligen är. Svenska elevers kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskapliga ämnen har rasat drastiskt de senaste åren.

Skolfrågan kommer nog vara en av de starkaste frågorna i valet och det är något vi i PP också måste profilera oss mer i eftersom vi anses som ett parti för yngre väljare.

Vad kommer att krävas för att den svenska skolan åter ska bli en av OECDs bättre?
Vad i denna viktiga fråga ska vi i PP profilera oss i?

Svara med citat
  (#10) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291084
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Fredrik Almryd - 2013-12-06, 07:54

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen