Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-15, 10:12

Isabelle Izzie Danielsson

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 26
Bostadsort: Karlstad
Intressen: Generellt sett, lite av varje
Fokusfrågor: Integritet, Mångfald, Skola & Omsorg
Spelar: World of Tanks

26årig dalkulla bosatt i Karlstad sedan 10 år. Läser för stunden på restaurangskolan till kock och arbetar samtidigt som kontaktperson för en kille med Down Syndrom. Har tidigare arbetat bland annat med event, som ungdomsjournalist för Nya Wermlands tidningen, som intervjuare/besöksbokare för ett analys- och statistikföretag samt som konsultassistent för ett företag som arbetar med marknadsföring.

Min framtidsvision är att vidareutbilda mig till kommunikatör på Karlstads Universitet via PR & Informationsprogrammet, men redan till våren kommer jag (förhoppningsvis, *peppar peppar*) börja läsa Internationell Politik.

Jag blev medlem i Piratpartiet och Ung Pirat under hösten 2009. Sedan dess har jag engagerat mig på flertalet platser inom partiet och dess ungdomsförbund. Jag har bland annat varit Kommunledare för Karlstad Kommun, vice Valkretsledare i Värmland, ledamot i Partistyrelsen, Kassör för Ung Pirat Karlstad och Ledamot i Ung Pirat Västra Distriktet.

Numera är jag i stort sett pensionerad från mina uppdrag inom Ung Pirat men sitter till och med nästa års kongress kvar som valberedare. Utöver detta uppdrag ägnar jag min lediga tid till att vara evenemangsansvarig i Partiledningen och försöker se till att de evenemang som partiet medverkar på blir så bra genomförda som möjligt.

Under valåren 2009-2010 kände jag mig helt enkelt inte färdig för att ställa upp på några listor. Jag var nybliven medlem och ansåg inte att jag hade nog med kött på benen. Idag är situationen annorlunda och jag anser att det är dags att jag tar ett kliv framåt. Därför hoppas jag att under 2014 års riksdagsval vara en av de valbara kandidaterna.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290646
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-15, 10:59

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
izzie Inte uppkopplad

izzies avatar

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #290647
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-15, 11:07

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!
Hej Anton! Och tack för dina frågor.
Citat:
Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
I dagsläget kan jag inte komma och tänka på något specifikt i vårt partiprogram som skiljer sig från mina egna värderingar. Även om det i dagsläget finns en del frågor som jag hoppas att vi kommer utvecklas mer inom och en del frågor som är mindre viktiga för mig personligen.
Citat:
Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
Jag känner mig lite tråkig när jag svarar som en del andra redan gjort, men skulle det komma en dag då jag inte längre kan stå bakom det som medlemsmötet beslutat om så kommer jag inte längre vara en bra representant för partiet och således lämna mina uppdrag. I dagens läge finns det dock inget som pekar mot att detta kommer ske under det närmaste året.

--
Isabelle "Izzie" Danielsson
Evenemangsansvarig Partiledningen
  Skicka ett meddelande via Skype™ till izzie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290742
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-26, 10:04

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal
izzie Inte uppkopplad

izzies avatar

Länk: #290783
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-26, 16:46

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!
Hej Michael!

Citat:
Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?
För mig, personligen, så är frågan om fildelning mer än bara ett sätt att lätt få tillgång till ett större utbud av film och musik. För mig är det även ett sätt att se till att information och kunskap har möjlighet att spridas till fler människor än de som har råd "att köpa" sig till den. Jag är för fri fildelning och anser att vi med för många stängda dörrar i samhället bidrar till en begränsad tillgång av informationskällor.

Citat:
Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?
För mig är politik en fråga om kompromissande och intresse. Jag kan omöjligt säga att jag är lika intresserad av alla partiets ställningstaganden och sakpolitiska områden, utan precis som de flesta har jag mina intresseområden. Jag är inte en av de som blev medlem i partiet i samband med rättegången mot The Pirate Bay eller rajden mot TankaFetast. För mig är den personliga integriteten och vår skol- och mångfaldspolitik betydligt mer intressant. Jag kommer att arbeta efter partiets riktlinjer så länge vi utvecklas i rätt riktning och tar bra beslut. Om det en dag skulle tas beslut som jag motsäger mig fullt ut och inte kan kompromissa kring kommer jag stiga ned från mina förtroendeuppdrag, men i dagsläget är jag nöjd med den politik vi driver.

--
Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290825
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-26, 21:04

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
izzie Inte uppkopplad

izzies avatar

Länk: #290831
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-11-26, 22:08

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
Hej Leffe, och tack för din drös med frågor som bidrar till att man får tänka efter lite extra såhär på kvällskvisten.

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag skulle nog säga att jag är något av en kontrollmänniska. Jag tycker om att ha bra pejling på saker och ting så det är väldigt sällan som jag inte klarar av att prestera i tid. Jag är visserligen stundvis tidsoptimist, men fördelen är att jag arbetar bäst när jag är stressad och tiden är knapp.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Som säkert framgår av tidigare fråga så blir jag oerhört stressad när jag inte har kontroll på läget. Jag tycker om att skriva punktlistor och kom-ihåg-lappar till mig själv för att på det sättet stimulera min stresströskel på bästa sätt. Förutom ostrukturerat arbete är nog det mest förekommande stressmomentet i mitt liv när jag riskerar att komma försent när jag stämt möte med någon.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Med risk för att låta som att jag citerar direkt ur en "Mina Vänner"-bok så är det som gör mig mest upprörd och arg - orättvisa, våld och lögner. Något som gör mig oerhört glad och uppspelt är när jag på olika sätt får bekräftat på olika sätt att jag gjort någonting bra. För mig är det viktigt att hela tiden se till att de jag samarbetar med vet hur mycket jag uppskattar det dom gör och vice versa.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Det beror alldeles på. Är det en uppgift som är tillskriven mig att planera och slutföra (eller något jag har ansvar för) och någon gör uppgiften bakom min rygg skulle det nog leda till viss irritation. Samtidigt som jag givetvis skulle vara tacksam för att någon vill underlätta för mitt arbete. Om det däremot enbart varit en oskriven/ofullständig tanke hos mig att göra något som någon annan hunnit före att slutföra, då är det bara att bita i det sura äpplet och inse att någon annan var snabbare.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Svår fråga. Jag tror att jag kan ha olika roller beroende på situation. Rör det sig om exempelvis ett arbete som ska göras där jag har mer erfarenhet eller idéer än någon annan kan jag nog ta platsen som teamleader. Däremot har jag inget behov av att vara en sådan och låter gärna någon annan ta över rodret om den anses som bättre lämpad. För mig är det A & O med rätt person på rätt plats, oavsett situation.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag har överlag svårare att samarbeta med människor som tror sig vara överlägsen mig eller andra i omgivningen. Att vara ödmjuk är möjligen inte det första man tänker sig att en politikers främsta egenskap är, men för mig är det viktigt att själv vara det. Jag har inget specifikt tillfälle som jag kan nämna på rak arm, men när situationer uppstår där jag känner att jag eller någon annan blir totalt överkörd har jag inga problem att stå på mig och uppmana personen om att tagga ned.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Min främsta begränsning som andra ständigt påminner mig om är min brist på självförtroende. Efter många år under uppväxten som präglats med ganska grov mobbing har jag svårt stundtals att tro tillräckligt gott om mig själv och min möjlighet att prestera.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag tror att min förmåga att jämställa mig med samtliga samhällsklasser är till stor fördel om jag skulle väljas in i riksdagen. Jag är en känslomänniska med mycket empati och sympati för andra människor. Det är inte ovanligt att jag väljer att tillgodose andras behov i första hand.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Jag har hittills i mitt yrkesverksamma liv inte mött min drömchef, det är ett som är säkert. Däremot har jag enbart vid ett tillfälle haft en riktigt dålig chef så det vore lättare att svara på frågan hur jag önskar att mina framtida chefer inte ska vara. Som jag tidigare nämnt i något svar ovan så är det viktigt för mig att ha förmåga att se sig själv som en jämlike med de man samarbetar med. Så för att åtminstone ge någon form av svar skulle jag säga att jag vill ha en chef som ser på sina anställda som människor och inte som maskiner. En chef som har förståelse och är lyhörd men som aldrig blir mer av en vän än överordnad. För mig är det viktigt att jag har en professionell relation till min chef.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Drömkollegan skulle jag beskriva som en kollega som jag kan ha ömsesidigt förtroende för. En person som jag kan samarbeta med och som inte är rädd för att be mig om hjälp om det skulle behövas eller vice versa.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Det första jag gör är ett tidsschema. Vad ska göras? När ska det göras? Hur ska det göras? Jag har sagt det förut, men skriver det igen, jag är en kontrollmänniska.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Det är en svår uppgift att sammansätta en riksdagsgrupp. Jag skulle inte enbart gå på mitt eget omdöme utan givetvis ta andra till hjälp. Tips och råd är alltid användbart. Det jag skulle utgå ifrån (i första hand) är olika personers kunskap. Man kommer inte långt med en riksdagsgrupp där alla är samma skrot och korn. En bredare samling av olika sorters människor med olika sorters kompetens täcker lättare upp ett större område.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Rent politiskt skulle jag önska att jag hade mer tid att skriva och på det sättet föra vidare vår politik. Att exempelvis bli en riktig fena på politiska artiklar och insändare. Jag kan ibland uppfattas som något osäker och blyg men när jag fattar tangentbordet (eller pennan) så känner jag mig i mitt esse. Dessutom anser jag att man aldrig kan vara fullärd. Se mer erfarenhet, mer kunskap och mer variation i mitt politiska arbete.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Jag har haft en dröm enda sedan jag var barn om att få arbeta professionellt med mitt skrivande. Så jag skulle nog säga författare eller journalist. Men fokus just nu ligger på att studera vidare inom kommunikation.

--
Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291131
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-12-06, 09:06

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#9) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291189
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-12-06, 12:44

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#10) Gammal
izzie Inte uppkopplad

izzies avatar

Länk: #291231
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Isabelle Izzie Danielsson - 2013-12-07, 10:54

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Hej, och tack för din fråga.

Det här med tid är något som generellt är svårt att få till om inte viljan och orken finns. Under hösten som gått har jag hunnit balansera heltidsstudier, 2 arbeten och det politiska arbete jag gör inom rörelsen. Tiden har varit knapp, men det handlar helt klart om prioriteringar.

Från och med nästa vecka kommer jag att vara färdig med mina kockstudier och till våren har jag ansökt till enstaka kurser på Universitetet, bland annat Internationell Politik och Svensk Politik och Förvaltning. Det finns en baktanke med att jag enbart har sökt kurser på kvarts- eller halvfart och det är för att jag vill finnas tillgänglig inför EU-valet. Skulle det krävas mer tid än så är jag beredd att göra en omvärdering för partiets räkning.

Piratpolitiken började som en hobby för mig för snart 5 år sedan. Ju längre tiden gått och ju mer erfarenhet jag fått av partiarbetet desto säkrare har jag blivit på att det är mer än en hobby.

Min familjesituation kommer inte att vara något bekymmer om det visar sig att jag istället för ett val kommer att ha två att kandidera till och promota under 2014. Min sambo är ett enormt stöd och har alltid varit när det gäller vad jag tar mig för. Vi träffades trots allt en gång i tiden via piratpolitiken.

Hoppas att det besvarar din fråga på bästa möjliga vis. Om annat är du välkommen att peppra mig med följdfrågor.

--
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen