Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-15, 11:56

JP Anderson

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 34
Bostadsort: Kil
Familj: Två barn, kärleken och katten Bella.
Fritid: Läsning, film, musik, matlagning, vänner & familj, utflykter.
Motto: Var den förändring du vill se i världen.

Det är med ödmjukhet och tron i att jag kan representera partiet och dess medlemmar på ett bra sätt i riksdagen som jag tackar ja till nomineringen.

Vem är JP då?
Jag är en teknik- och historieintresserad, 34-årig tvåbarnsfar boendes i Kil med en yrkesbakgrund inom vård & omsorg, kriminalvården och är numera utbildad industrimontör.
Har rötter i både Norge och USA, där jag också bodde några år i min ungdom.

Jag har varit medlem sedan FRA-debatten 2008 men blev aktiv först våren 2009, då jag startade som aktivist och kommunledare för Kil under valrörelsen till EU-parlamentet.
Våren 2010 vart jag vald till valkretsledare för Värmland och ledde ihop med en gäng grymt engagerade pirater länets valkampanj till riksdagen.

Var också drivande i att ta fram ett lokalpolitiskt program för att sedan kampanja som partiets förstanamn tillsammans med en handfull lokalt aktiva i valet till Kils kommunfullmäktige där vi, trots allt, lyckades med det 6:e bästa kommunvalresultatet i landet för PP’s del.
Numera sitter jag som ledamot i partistyrelsen, är medarbetare i partiets rättspolitiska utskott och ordförande för regionföreningen Piratpartiet Värmland.

Partiet har i sitt breddningsarbete kommit en bra bit på vägen och lyckats skapa en ganska gedigen politik inom många områden med klar men vi MÅSTE nå ut med denna politik till väljarna.
Vi behöver riksdagskandidater OCH aktivister som tillsammans med ledning, styrelse och i samverkan med de lokala föreningarna engagerar såväl medlemmar som allmänhet och som kan kampanja, kampanja, kampanja ute på gator & torg, i skolor, i debattpaneler, i media ja, var- och närhelst vi kan.
Vi måste synas och höras så mycket vi bara kan inför de kommande valen helt enkelt!

Mina hjärtefrågor är; rätten till fritt utbyte av kultur, integritet & rättssäkerhet och likabehandlande i samhället.

Jag hoppas på just ditt förtroende till att representera partiet, tack!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290663
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-16, 13:11

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290740
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-26, 09:04

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290799
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-26, 19:57

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #290861
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-27, 18:33

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

Hej Anton!

Ursäkta dröjsmålet med svaret men here goes...

Mina åsikter är helt i linje med partiets när det gäller de frågor vi har tagit ställning till dvs.
Så nej, inga betydliga skillnader här inte.

Vad gäller partilinjen så anser jag att breddningsarbetet har rullat på i lagom takt och hittills resulterat i väl avvägda ställningstaganden i stort.
Den politik våra medlemmar har beslutat att föra är just den politik jag ställer upp för att driva i riksdagen, annars hade jag tackat nej till nomineringen.
Så igen, nej. Jag står helhjärtat bakom partiets politik och dess värderingar.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #290863
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-11-27, 20:11

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Hej Michael!

Jag står självklart helhjärtat bakom partiets ställningstagande kring fildelning. Det är ju en av partiets absoluta grundpelare som också genomsyrar mycket av vår övriga politik.
Så nej, att förhandla bort denna grundpelare är för mig helt främmande.

Däremot så tror jag att vi mycket väl kommer att hamna i lägen där vi får tänka taktiskt och puscha mer för en eller några av våra allra mest grundläggande ståndpunkter hellre än alla samtidigt.
Som de säger, man får välja sina strider med omsorg... men hey, vi kommer också ha minst fyra år på oss att få igenom vår politik så, det löser sig.

Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291126
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-12-06, 08:04

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#8) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291184
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-12-06, 11:39

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291353
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-12-09, 16:49

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#10) Gammal

JPAndersons avatar

Länk: #291452
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: JP Anderson - 2013-12-11, 09:57

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?[/QUOTE]

Well, det beror lite på uppgiften men jag har lärt mig med åren att vara mer strukturerad. Sen är jag också en sådan person som är som effektivast med lite tidspress.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag kan bli stressad när det sker saker utanför min direkta kontroll men det också här, beroende på situationen.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Det som generellt gör mig "arg" är orättvisor, våld och lögner. I övrigt så försöker jag vara tolerant och sansad

Vad som gör mig glad och uppspelt är väldigt mycket men som exempel i detta sammanhang kan det vara glada och kreativa människor i min omgivning, uppskattning, politiska diskussioner, goda samarbeten osv.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Så länge det inte är en uppgift jag direkt har ansvar för och någon bara "utför" den utan en heads-up och resultatet blir bra så har jag som oftast inga invändningar.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det beror helt på gruppen och situationen men jag tenderar att ta på mig de uppgifter och ge input i de frågor jag är säker på att jag har nåt att tillföra.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Bl.a. har det funnits tillfällen där jag har jobbat i grupp där det funnits en stark ledargestalt som inte varit mottaglig för någon annans argument eller förslag utom sin egen, frustrerande minst sagt.

Men i sådana situationer där man känner sig överkörd eller illa behandlad så står jag allt på mig, är inte som person "konflikträdd" utan säger som oftast vad jag tycker och tänker. Det har som oftast löst sig till det bättre.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Det som påtalas för mig som oftast är att jag borde vara mer självsäker, visst kan jag projicera en bild av att så är fallet i de flesta lägen men det är inte alltid fallet.
Gör iaf mitt yttersta till att vara lyhörd och samarbetsvillig i de flesta situationer.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Att jag kan förhålla mig till samhället generellt och arbetarklassen i synnerhet är i mina ögon en fördel. Visst har vi grymt varierade bakgrunder inom partiet men jag skulle ändå vilja påstå att det akademiska inslaget är väl representerat så ja, min något mindre högutbildade bakgrund och varierade arbetslivserfarenhet bör vara ett gott komplement
Att jag huserar en stor portion empati för andra och rättspatos bör också det, vara en tillgång.
Sedan att jag har en mångkulturell härkomst och uppväxt ser jag bara som en styrka.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Drömchef vet jag inte men en engagerad, lyhörd och stöttande chef som litar på min förmåga att lösa de uppgifter jag fått är ju att föredra.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
En individ som man hyser ömsesidig respekt och förtroende för, som jag kan ha ett gott samarbete med och som inte är rädd att ta för sig när så krävs.

Jag möter väldigt ofta drömkollegan inom partiet i olika situationer, då vi har så grymt duktiga människor på alla nivåer i organisationen.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Det helt på arbetsuppgiften och sammanhanget.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Svårt att veta men generellt sett så skulle jag föredra variation i fråga om kompetens, erfarenhet och styrkor.
En grupp som kan kommunicera och samarbeta.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Skulle behöva tro mer på mig själv och mina förmågor oavsett vad andra tycker men det är som med det mesta, en pågående utveckling

Att få kunna skriva (har talets gåva men skriftens är sådär ) vad jag tycker och tänker om olika saker är också något jag skulle vilja bli bättre på.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Har inget drömyrke som sådan men de arbeten som gett mig störst glädje är de där jag får jobba med människor i att stötta, hjälpa och förädla deras vardag.

Tack för frågorna Leffe

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är