Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-17, 11:27

Jan-Olof Flink

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 41
Bostadsort: Sundsvall
Varit synlig?: http://www.youtube.com/watch?v=4EILr7fKEUk
Lokal synlighet: http://www.youtube.com/watch?v=e8FaYlMi6TM

Kanske lite förmätet, men jag vill nominera mig själv till riksdagslistan.

Jag var med på lista mitt 2010, långt ner mot botten, men hade nog med personröster för att jag skulle kommit in hade vi gjort ett bättre val.

Personligen tycker jag det är illa om vi inte kör lokala listor, men om vi nu skall köra en enda så hoppas jag att man har vett att sätta in folk från hela landet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290668
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-17, 11:44

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290669
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-17, 11:54

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?
Nu är ju i och för sig höstmötet inte över ännu, men jag har väl hittills inte sett några förändringar som får mig att springa iväg skrikande.

Men det sagt, så är jag väl småskeptisk till t.ex. frågan om basinkomst, men inget som skulle få mig att rösta mot vår egen riksdagsgrupp. Jag var ju sedan tidigare beredd på att vi för att vi skulle kunna ha en vågmästarroll skulle få rösta med ena eller andra blocket i "icke pirat"-frågor.

Om vi nu går ut med ett politiskt program som innehåller en sådan sak och vi får mandat av medborgarna för det måste vi (och jag) naturligtvis rösta enligt vad vi lovat, men det är integritetsfrågor som jag hoppas få jobba med och driva inifrån riksdagen.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290738
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-26, 10:04

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290797
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-26, 20:57

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#6) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Länk: #290858
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-27, 18:30

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Min åsikt omkring fildelning är:

1. Fildelning handlar om att dela precis vad som helst som råkar vara i form av en datafil. D.v.s. inte något som det skall lagstiftas om överhuvudtaget. Däremot kan man ha åsikter om och lagstifta omkring delande av filer (och kanske mediaströmmar) som innehåller upphovsrättsskyddat material.

2. När det då gäller upphovsrättsskyddat material anser jag att lagstiftningen skall återbördas till hur den såg ut innan upphovsrättslobbyn förstörde denna i början av 2000-talet. Det skall vara fritt att ladda ner för eget bruk, men man skall inte dela ut material som man inte har rättigheterna för.

När det gäller att förhandla bort denna fråga i förhållande till andra, så ja möjligen.

Jag ser det väl som mer prioriterat att stoppa övervakningsstaten och de ingrepp i integriteten som sker den vägen. Samtidigt är det ju just jakten på fildelare som driver mycket av övervakningslagstiftningen framåt.

Skulle vi skjuta lagstiftningen omkring datalagring och loggning i sank, kommer det definitivt att bli mycket svårare att driva fildelningsmål. Men eftersom det fortfarande finns folk som använder sig av både DC och FTP, så är det naturligtvis bättre att se till att det är tillåtet att ladda ner.

Svara med citat
  (#7) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Länk: #290860
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-11-27, 19:22

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jobba med den uppgift som är mest prioriterad tills den blir klar, sedan ta nästa. Det blir aldrig bra av att hatta fram och tillbaka mellan uppgifter då blir ingenting klart. Så, enkelt kösystem ingen parallellisering

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
När förutsättningar ändras på ett sätt jag inte lyckats förutse. (Då är jag ganska bra på att hitta på värstafallsscenarior)

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
arg: När man frångår överenskommen plan.
glad: umgås med vänner

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Det beror väl helt på huruvida det "helt andra" sättet visar sig vara bättre eller sämre än det sätt jag ursprungligen tänkt mig. Jag har nog med arbetslivserfarenhet för att inte tro att mina lösningar alltid är bäst, däremot skulle jag nog bli lite fundersam om det nu var mitt ansvar att lösa det och personen gått in och mipplat utan att prata med mig först.

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Beror väldigt mycket på grupp och mål. Jag jobbar ju väldigt ofta i en position där jag då leder workshops eller projektmöten. Däremot i en workshop där jag "bara" är deltagare brukar jag försöka sitta lite i början och agera fluga på väggen för att analysera problemet och föreslagna lösningar.

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag hade en chef som vände kappan efter vinden. Jag bad honom att prioritera mellan ett par uppgifter eftersom jag hamnade i en situation där flera olika saker samtidigt var "prioritet 1" och jag omöjligtvis skulle hinna med allt. Varpå han tyckte att "Låt bli uppgift B, den kan vänta". Två dagar senare sitter vi i ett telefonmöte där de då tar upp att den uppgiften inte var gjord, varpå min chef ger mig skit för det i sittande möte. Så två fel, dels att han låtsades som att han inte gett mig kontraorder, dels att han då gav den typoen av kritik öppet, istället för privat. Den chefen kunde jag därefter omöjligtvis jobba med. Lösning, jag sade upp mig.

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Inte världsbäst på att ge feedback. Ja, om man har ett ton uppgifter att lösa brukar feedback till andra kunna bli lidande.

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Som jag skrev i min förra kandidattråd 2010, jag är van vid att förklara tekniska saker för icke-tekniker.
Förutom tidiga synder i ett ungdomsförbund har jag varit kårpolitiskt aktiv och med på SFS fullmäktige. Jag jobbar på en myndighet och skriver redan idag remissvar, så jag är väl införstådd i den arbetsgången.

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Management by walking away and occationally coming back.
D.v.s. frihet under ansvar och deadlines för när man skall leverera saker, därutöver tillgänglig om man behöver hjälp.

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Torr nördig humor, gärna med viss cynisk läggning. Någon som man kan bolla idéer med.

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Analysera den i detalj. Vad är det som skall levereras och när. Är det genomförbart? Har beställaren förstått vad denne beställt?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Enligt min IDI-profil är jag en A-4, Analytisk processor.
Det är bra om det finns en liten mix av personligheter och styrkor. Men om jag hade möjlighet skulle jag gärna välja folk som har viss vana av att läsa och förstå lagtexter och "byråkratsvenska" så att vi blir effektiva i arbetet i utskotten.

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Det jag då valt att försöka utveckla mig på är att i diskussioner försöka representera tredje part, d.v.s den som inte är där.

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Att sitta i någon form av arkitektur-roll där man kan granska andra personers lösningar och påpeka fel och brister, utan att för den sakens skull vara tvungen att komma med ett bättre förslag. (Så IT-arkitekt eller betald bloggare)

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291127
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-12-06, 09:04

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#9) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291185
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-12-06, 12:40

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#10) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Länk: #291207
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan-Olof Flink - 2013-12-06, 13:52

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Det blir ju en fråga om att ta ut semester på veckodagar. Men i en realitet blir det väl ungefär halvtid på vardagar och heltid på helger man kan räkna med.

Förra valet var det mer, men då hade jag en fördelaktig möjlighet, så jag sade upp mig från mitt jobb i april och levde på avgångsvederlag fram tills efter valet, så då kampanjade jag verkligen på heltid.
En del av det är beskrivet i min eftervalsanalys från 2010.

Mvh
/Jan-Olof

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer