Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-18, 03:10

Simon Lindgren

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 22
Bostadsort: Västerås

Hej
Mitt namn är Simon Lindgren. Jag har varit aktiv i Piratpartiet val kampanjen 2010 och medlem sedan 2008. Under 2010 val kampanj stod jag som kandidat för Piratpartiet i lokalvalen för Västmanland och Västerås. Denna gången känner jag mig redo för att stå på riksdagslistan. Jag sitter just nu som ordförande i UP Öst, samt kassör för UP Västerås, PP Västerås samt PP Västmanland. Någon som kanske syns tydligt för er är att jag har lagt mycket av min aktivitet lokalt men brukar också åka på olika event kors och tvärs när möjlighet ges.

Jag gjorde mina gymnasier studier på IT-Gymnasiet i Västerås och just nu håller jag på att slutföra de sista bitarna i min utbildning inom Systemvetenskap på Örebro Universitet. Man kan säga att mitt intresse ligger bland dator (och politik) så därför valde jag att gå med i Piratpartiet alla dessa år sen nu. Ett av skälen var för att våran politik är väldigt IT fokuserade, men även för att dessa frågor blir så viktiga nu när vi går mot en ny värld, en värld där dator och IT får en större och större roll i våra liv varje dag och då måste politiken passa med den nya världen. Jag har därför den insikt som behövs för att förstå många av våra mer komplicerade frågor samt förklara dessa på ett förståeligt sätt för våra väljare en styrka som jag tror kommer vara avgörande i valet.

Som jag redan nämnt har jag ett intresse i IT frågor, men det sträcker sig längre och jag har intresse i en rad andra frågor också, ett exempel som jag gärna tar upp är skolan. Efter att ha gått i den och sätt hur förfallen den är så är det ganska naturligt att man vill göra något åt detta. Jag tror vi kan göra mycket där de andra partierna fortsätter att tänka med samma modell som de alltid använt och det ger inte några vidare resultat, just för att deras förslag är utdaterad. Piratpartiet måste tänka utanför lådan där. Men det finns så mycket annat att göra. Så jag ser fram emot vad för bra beslut breddningsarbetet kommer ge.

Slutligen här kan ni hitta min blogg, jag skriver för det mesta om politik eller Piratpartiet på den men ibland händer det att jag skriver om andra saker. Bland annat har jag ett projekt på bloggen där jag försöker samla ihop vetenskapliga studier om våran sakpolitik.
http://simonlindgren.se/

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Urban Sundström

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290677
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-18, 09:22

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #290687
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-19, 14:46

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Jag har lagt en motion om undantag till informationsfrihet som jag inte håller med partiet som den ser ut just nu. Jag anser inte att militära hemligheter ska vara ett undantag till informationsfrihet. (Vill du vet mer kan du kolla motionen). Jag inser däremot att det är en debatt som ska ske i partiet (främst medlemsmöten) och inget som skulle hindra mig med mitt arbete på partiets vägnar i offentliga debatter eller under förtroende uppdrag.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290736
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-26, 09:02

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290795
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-26, 19:56

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#6) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Länk: #290874
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-11-28, 15:57

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Självklart är jag för fildelning (både den lagliga och den som är upphovsrättsskyddad idag). Jag växte upp med fildelningen (gamla dc hubs dagarna). Det är ett enormt slöseri med resurser att utreda upphovsrättsbrott samt så onödigt att skuldsätta folk i år med tokiga skadestånd bara för att de har laddat ner något. Jag har svårt att se hur man kan vara med i piratpartiet och inte stödja en förändring av upphovsrätten. Angående om jag kan förhandla bort det så är det ett nej. Fildelningen är en av huvudpelarna för piratpartiet, gör vi det så kommer vi förlora allt förtroende bland våra väljare. Det finns frågor man kan förhandla om men det måste vara klart att frågorna som startade piratpartiet är något vi måste satsa helhjärtat på att få igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag brukar oftast dela upp den i mindre delar och beta av dem en och en. På så sätt så framstår inte uppgifter lika jobbiga eller stressande, samt det blir enklare att se att man gör framsteg med uppgift och bedöma hur mycket man har kvar att göra.
Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag brukar bli stressad när jag inte känner att jag har kontroll över situationen. T.ex. när folk inte går att gå tag i och jag inte vet hur långt de har hunnit med sitt arbete.
Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir sällan arg eller upprörd, jag känner oftast att det inte leder någon vart utan det är mycket mer produktivt att möta situationen på ett rationellt sätt. Jag blir glad och uppspelt när jag lyckats med något, löst ett problem, lyckats lära någon hur tekniken fungerar och så vidare.
Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
För och främst blir jag nyfiken på hur de lyckades lösa det, så att jag själv kan lära mig något av det. Så det första jag gör är nog att sätta mig ner och kolla igenom lösningen. Det är alltid positivt om man löser problem och på så sätt kanske jag till och med kan komma med förbättringar i lösningen som den ursprungliga personen missade.
Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det skiljer sig mellan olika grupper, men om det är någon roll jag tar på mig oftare än andra så är det ledar rollen. Men för att jag ska göra det så känner jag att jag måste känna till tillräckligt eller åtminstone lika mycket som de andra i gruppen om syftet. Går jag med i en ny styrelse kommer jag inte gå efter ordförande direkt, däremot håller jag på med ett programmering projekt, i ett språk och på en plattform jag är bekant vid, är det vanligt att jag tar på mig ledar rollen.
Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Den enda gång jag kommer ihåg som var helt omöjlig var när jag skulle göra ett skolarbete i grupp på 3 personer och en av personerna slutade att dyka upp efter två träffar. Utan att gå in i för mycket detaljer så kände personen att den inte klarade av uppgift och inte fick tillräckligt med hjälp. Vi kontaktade personen både via email och telefon men fick aldrig något svara så istället delade vi upp det som denna personen skulle göra mellan oss två som var kvar och kontaktade kurs ansvarig för att meddela att vi skulle fortsätta på arbeta i en grupp på 2 personer då en av medlemmarna hade hoppat av.
Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag har hört att jag kan vara väldigt påtryckande med mina åsikter ibland, det gäller att hitta den fina balansen mellan diskussion och ohälsosamt debatt klimat.
Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Den främsta styrkan som jag vill få fram är att jag har en IT relaterad backgrund. Jag har därför den insikt som behövs för att förstå många av våra mer komplicerade frågor samt förklara dessa på ett förståeligt sätt för våra väljare en styrka som jag tror kommer vara avgörande i valet. Jag vill också poängtera att jag älskar att argumenterar, så det är lätt att glida på olika politiska frågor när man träffar nya personer. Se hur deras perspektiv är på saken. Ingen ser världen på samma sätt, det finns alltid skillnader ibland stora ibland små.
Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Min dröm-chef skulle vara en person som låter mig själv lösa arbetet, som inte lägger sig i så länge jag sköter mitt jobb. Utan istället finns där om jag har frågor eller om jag behöver informera han/hon om något som kommer påverka chefens jobb. Jag jobbar helt enkelt bäst med frihet under ansvar.
Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Det första som känns aktuellt är att det är en person man kan prata med. Fungerar inte kommunikation så faller allt ihop. Efter det känns det viktigt att person har liknade sätt att arbeta på så att det går effektivare att organisera sig. Slutligen så är humor viktigt annars blir det så tråkig stämning.
Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Det första jag gör är att analysera uppgiften. Vad behövs göras? Hur behövs det göras? Kan jag dela upp arbetet i mindre bitar.
Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Jag skulle kolla efter två typer av personer då båda är viktiga för piratpartiet. Den ena personen är bra på att locka röster, den andra är bra på att få igenom förändringarna i det politiska systemet. Ingen person är helt den ena eller andra typen men olika personer är olika bra på dessa moment. Så skulle jag välja ut en grupp skulle jag vilja ha en bra blandning av personer med dessa egenskaper.
Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag känner att när det kommer till våran politik är A och O att förklara våra frågor till väljarna så länge jag inte kan förklara vilken av våra frågor till vem som helst så känner jag att jag behöver jobba vidare på det. Det är bara något du kan bli bättre på genom att träna. Vilket jag hoppas kunna fortsätta med, det är alltid kul att prata om våran politik med intresserade personer.
Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Om det inte blivit uppenbart än så har jag utbildat mig inom IT. Jag har en utbildning i systemvetenskap och om jag inte kan komma in i politiken så är vad jag skulle vilja hålla på med. Systemutveckling/programmering.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291124
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-12-06, 08:04

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#8) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291182
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-12-06, 11:36

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Länk: #291254
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-12-08, 12:43

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.
Här är en högupplöst version av bilden
http://simonlindgren.se/wp-content/u.../WP_000156.jpg
Fotografen är Victor Sundblad och jag har kollat han är ok med att jag använder bild som jag vill.

Svara med citat
  (#10) Gammal
simon556 Inte uppkopplad

simon556s avatar

Länk: #291255
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Simon Lindgren - 2013-12-08, 13:06

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Jag brukar göra så att jag försöker delta på så mycket som jag hinner. Det finns oftast sätt att hinna med det mesta. Förra valåret (2010) hade vi en valstuga i Västerås För att hinna vara där så mycket som möjligt så tog jag med studiematerial till stugan så jag kunde plugga medans det inte var något folk där och prata med folk när de kom förbi. På så sätt kunde jag vara vi stugan 2-3 vardagar i veckan.

Eftersom jag förmodligen är klar med min utbildning då så kommer jag antingen jobb eller leta efter ett jobb så det är svårt att säga exakt hur det kommer se ut. Men en sak är säkert jag kommer lägga så mycket tid jag kan på val kampanjandet. Som sagt det mesta går att lösa om man man bara vill.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är