Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-23, 23:03

Erik Hultin

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 50
Bostadsort: Härnösand
Arbete: Försäljningschef

Under många år har jag slagits för att bl.a. värna den personliga integriteten via motstånd inom Centerpartiet mot införande av FRA-lagarna, Datalagringsdirektivet och IPRED. Efter att ha sett hur cyniskt man ignorerar vikten i sådana frågor så känner jag att tiden är mogen för att göra en insats där det räknas.

2006 fick jag mina första förtroendeuppdrag i kommunen för Centerpartiet, och efter valet 2010 tog jag plats i både Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige, där jag även är gruppledare. Kommunstyrelseuppdraget har jag för några månader sedan avsagt mig.

Jag har hunnit med att skaffa mig en del rutin av politiskt arbete och kunskap om hur riksdagspartier fungerar "på insidan". Den kunskapen och rutinen vill jag nu lägga hos Piratpartiet, och hoppas på att få förtroende att göra så.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290709
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-24, 10:53

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

Skulle du kunna berätta lite mer om din bakgrund? Vad studerar du / arbetar du med till exempel?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Erik Hultin Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2013

Länk: #290712
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-24, 11:22

Hej!

Jag har sedan PP grundades sympatiserat med partiet, men har ändå valt att stanna i mitt gamla parti för att försöka förändra det inifrån. Då hade jag även ett litet problem med att vågmästarrollen var så central, och den konsekvens som skulle bli i övriga politiska frågor isåfall. Såvitt jag fått höra nu så är den principen överspelad i och med att det politiska landskapet har ritats om. Enkelt uttryckt så har jag inga åsikter som skiljer sig från partiets.

Den princip som jag brinner starkast för är allas rätt till en privat sfär fredad från statlig insyn, men givet är att många andra principer är nära förknippade med denna.

Nej, jag skulle aldrig bryta mot partilinjen i de frågorna, helt enkelt eftersom de frågorna är så centrala och principiella för min egen del också.

Jag har jobbat med försäljning under nästan hela mitt liv, och idag jobbar jag som försäljningschef. Under gång så har jag även under en period haft ett delat marknadsansvar hos ett företag. Förutom ett antal säljutbildningar så har jag även gått en företagsanpassad version av IHM för ca 10 år sen.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290730
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-26, 09:00

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #290777
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-26, 12:26

Hej,

Partiets ställningstaganden kring fildelning är i stort sett exakt samma som jag alltid har haft. Upphovsrätten är i sin nuvarande form fullständigt defekt och måste i princip göras om helt. Den andra biten som berör fildelning är dels hur man kriminaliserar den vanliga människan med hjälp av hårklyverier och hor om ofantligt höga skadestånd. Den industri som jobbar för att försöka införa än mer drakoniska lagar för att stävja "fildelning" är fast i förgången tid.

Det som har gjort att jag inte har tagit på mig PP-kostymen tidigare har varit att jag i princip har försökt jobba parallellt med PP genom att försöka styra C in å rätt spår. Jag har nu insett att det sannolikt inte går annat än genom att PP når framgångar som ger de övriga partierna ett hårt uppvaknande.

När det gäller frågan om jag skulle kunna tänka mig att förhandla bort någon av PP:s principer för att få igenom någon annan princip så är det enkla svaret ett rungande NEJ. Är du nu ändå så att vi skulle lyckas nå in i Riksdagen och ställas inför den typen av val så är det i mina ögon ett avvägande som måste göras av partiets ledning. Jag har bara svårt att se hur den situationen skulle kunna uppstå, eftersom PP:s huvudprinciper ju harmonierar med varandra.

Hoppas att

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #290786
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-26, 18:51

En formfråga snarare än en sakfråga: Du har tidigare under året (på din blogg) meddelat att du står till förfogande som kandidat på Centerpartiets olika listor inför 2014. Jag får intrycket att du inte har brutit med Centerpartiet helt bara för att du nu vill kandidera för PP, men vad innebär denna kandidatur för din roll inom C, exempelvis kommunalt? Avser du att försöka kombinera rollerna, och kan ditt gamla parti vilja förhindra det?

Jag inser att du av strategiska/taktiska/personliga skäl kan vara förhindrad att besvara vissa av de här frågorna, vilket jag i så fall givetvis respekterar.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290822
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-26, 20:04

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #290856
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-27, 11:54

Nu blev det allt en del att svara på. För enkelhetens skulle så gör jag det i två separata snabbsvar.

Svar till SM5POR:
Jag tänker varken ägna mig åt strategiska, taktiska eller några andra skäl. Jag har meddelat C att jag varken kommer att förnya mitt medlemskap eller kandidera till några vidare uppdrag. Jag kan/får inte kandidera för C och samtidigt vara medlem i något annat parti. Det är något man förbinder sig vid i samband med en kandidatförsäkran. Åtminstone så har det varit så tidigare, och jag tvivlar på att C har ändrat på den saken.

Oavsett vilket så är jag inte funtad på så vis att jag skulle kunna tänka mig att köra dubbelt på så vis. Jag har gett upp när det gäller att förändra C inifrån, och därmed kan jag fullt ut leva enligt min egen övertygelse. Det innebär inget annat än att det handlar om PP till fullo för min del.

Vad gäller min blogg så kommer det en ny design inom kort, men redan nu så kan den som söker tecken troligen ana vad som kommer där. Bakgrunden som tidigare var svart är nu mörklila och PP-symbolen ligger som en skugga över klövern.

Mitt mål är att jag före helgen ska hinna få in något till tidningarna, både lokalt och nationellt. Sannolikt så kan det snappas upp att jag som förtroendevald hoppar av till ett annat parti. Jag skulle vilja kandidera fullt ut för PP både lokalt och till Riksdagen.

Hoppas att detta besvarar dina frågor.

Erik

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Anton Nordenfur, Emil Isberg

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #290857
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-27, 12:27

Många frågor från Leffelini. Här kommer mina svar (efter bästa förmåga):

1. Jag fokuserar och ser till att göra saker i rätt ordning. Det lönar sig sällan att hafsa till en lösning.

2. Jag blir hemskt sällan stressad. Sannolikt för att jag i mitt yrke är van vid att kanalisera stress och omvandla det till något positivt. En del i min omgivning har frågat många gånger om det alls går att stressa mig. Jag tror faktiskt inte det.

3. Arg/upprörd blir jag av sådant som självgodhet och översitteri. Alla, utan undantag, skulle må bra av att lära sig koncepten ödmjukhet och respekt. Det gäller både inför människor och ting.

Glad/uppspelt blir jag av hemskt mycket. Det kan gälla egna eller andras framgångar. Jag är ödmjuk och glad över att jag på ett privat plan har det så bra. Möten med spännande och intressanta människor är också en sak som oftast gör mig glad och uppspelt.

4. Om en uppgift löses minst lika bra på så vis så ger jag personen credit för det. Jag anser att livet är för kort för att ägna sig åt prestige och annat trams.

5. Utan att vilja framhäva mig själv så blir det hemskt ofta att jag tar ledningen i en grupp. Naturligtvis så gäller det om gruppen ska göra något som jag känner att jag behärskar. Gäller det annat så backar jag helst för att lyssna in från de som vet bättre. Är det en rent social funktion så undviker jag nog helst att ta ledning, eftersom en sådan sak knappast vinner på att någon är ledare.

6. Jag kan bara rätt upp och ner komma på ett tillfälle. Det gällde en kund som vi hade. Det skar sig fullständigt mellan oss, och jag vet än idag inte riktigt varför. Då lämnade jag över ansvaret till en kollega, och de fick en bättre personkemi. Tyvärr så skar det sig även mellan dom efterhand som tiden gick.

7. Jag är tidsoptimist, och det har påtalats då och då av min omgivning. Det är jag dock medveten om och jag har jobbat med den saken. Enligt min sambo så är det idag mycket mer sällan.

8. Jag formulerar mig väl och jag har en ryggrad som ogärna böjer sig ifall jag vill uppnå någonting. Jag tycker aldrig att en kompromiss kan vara ett mål, även om det såklart under vissa omständigheter kan bli ett resultat. Jag är principfast. Jag har ett visst kontaktnät inne i Riksdagen redan nu, varav en del av dessa brukar lyssna när jag säger/skriver någonting.

9. Jag skulle önska att jag själv är en drömchef, men det måste andra bedöma. Min drömchef ska lyssna, vara ödmjuk, vara målinriktad och inte vara nöjd med det som är utan hela tiden sträva efter förbättring. En drömchef ska se en nyrekrytering som ett tillfälle att föra in något nytt snarare än att ersätta något gammalt. En drömchef står upp för sina kollegor och delegerar gärna uppgifter och förtroenden.

10. Jag återkommer till begreppet ödmjukhet. I övrigt så tycker jag att en god social kompetens och en vilja att dra i samma riktning som vi andra räcker gott. Jag utgår ifrån att kompetensen finns och att den i sig är självklar.

11. Jag analysera den och i den mån det går så inhämtar jag information från andra som redan utfört en sådan eller liknande uppgift. På så vis kan jag sen tackla uppgiften så effektivt som möjligt.

12. Det kommer jag aldrig att göra, utan det är helt och hållet en demokratifråga. Däremot så kan man ju önska sig att gruppen ska bestå av en bra kombination av egenskaper. Samarbetsförmåga är självklart, men sen behövs det folk med olika typer av kunskaper och samtliga måste kunna hålla en god ömsesidig dialog mellan varandra. Helst så ska det inte finnas med någon med divalater, eftersom sådant kostar energi utan att leda till något positivt. Det ska såklart vara folk i gruppen som man känner att man kan lita på.

13. Retorik är ett mycket intressant ämne som jag ofta försöker snegla på. Det finns många likheter mellan retorik och försäljning, och de två sammantaget är en vass kombination. Politik har många likheter med idéförsäljning, i synnerhet under en valrörelse.

Bonusfrågan: I grunden så har jag just nu mitt drömyrke. Politik har jag svårt att se som ett yrke på så vis, utan politik är en nödvändighet för att kunna skapa viktig förändring. Det som fick mig att börja med politik är att ajg insåg att jag måste ta fighten för ett fritt och öppet samhälle för mina döttrars och alla härliga medmänniskors skull. Jag unnar inte min värste fiende att växa upp under de förhållanden som är förlängningen av alla integritetsinskränkande lagar som successivt stiftas.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #290932
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 20:21

Jag hoppas få fler frågor om både vem jag är, hur jag tänker, varför jag kandiderar och vad jag vill åstadkomma.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Sargoth

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer