Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 21:10

En till fråga får du!

Vad tycker du att du åstadkommit i kommunfullmäktige för Centern under din mandatperiod?

Planerar du att kandidera för Piratpartiet även på lokal nivå?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Erik Hultin Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2013

Länk: #290934
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 21:24

Jag har fått igenom ett par motioner, bl.a. en som rör omsörgen och en som rör stadsplaneringen. jag valde även att gå emot mitt parti när kommunen idiotiskt nog kommit på att de skulle köpa en flygplats. Det blev inget av med det, eftersom jag inte anser att väljarna gett mig ett förtroende som innebär att jag vare sig ska fösas iväg av en partipiska eller slösa med deras pengar. Att ha ryggrad innebär en fördel eller en nackdel, beroende på vem man frågar. Sen finns det ngn till motion som ännu inte har behandlats.

Jag kan gott kandidera på lokal nivå om det finns ett lokalt stöd för det. För ett måttligt antal röster kan man få ett mandat som i slutänden kan ge partiet ett hyfsat belopp i partistöd. Det svåra är att hitta nya PP-frågor i denna kommun, eftersom många av de kommunala punkterna som PP har redan är genomförda här. Inte alla, men många.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290935
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 21:27

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Hultin Visa inlägg
Det svåra är att hitta nya PP-frågor i denna kommun, eftersom många av de kommunala punkterna som PP har redan är genomförda här. Inte alla, men många.
Det var intressant att höra, tyvärr brukar det vara tvärtom i de flesta kommuner. Vilka tänker du på?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #290936
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 21:39

Tre av de fyra punkterna om Kommunens beslutsfattande är redan genomförda.

Ett antal (men inte alla) av punkterna under Integritet.

Många av punkterna under "Alla ska ha samma rättigheter och chanser" är på plats, även om det går att göra mer i det fallet. I synnerhet när det gäller att formalisera det hela.

Så där kan jag fortsätta. Utan tvekan så går det ändå såklart att göra mer.

Svara med citat
  (#5) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #290937
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 22:44

Du har alltså sedan 2010 innehaft en av Centerpartiets fyra platser i Härnösands kommunfullmäktige. Har du under denna tid haft tillfälle att konkret lägga förslag eller göra yttranden (muntliga, skriftliga) som direkt berör Piratpartiets kärnfrågor (integritet, kultur, kunskap) i anslutning till fullmäktigearbetet? Vad har du fått för respons på din insats från andra ledamöter (eller från allmänheten, om ärendet har rapporterats i lokala media)?

Har du fått någon lokal exponering i Härnösand för ditt engagemang i andra frågor än de ovan nämnda?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #290938
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-29, 22:55

Jaha, jag läste alltså tråden till slut, gjorde research inför min nästa fråga, tryckte på "Svara" och skrev in den. Under tiden hinner ni föra en hel dialog om saken... Ursäkta redundansen, jag tror inte att jag fick med något som Anton eller du missade att ta upp.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #290939
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-11-30, 00:41

Hahahaha... Det är ingen som helst fara.

Det finns saker som inte syns utåt. Jag har haft en del diskussioner med repr. för MP lokalt ang. t.ex. användandet av öppen källkod inom kommunen. I det fallet så stupade det på att MP inte fick med sig de övriga partierna. Vi arbetade även under en kortare tid på att försöka lägga en motion om att det kommunägda bolag som äger stadsnätet skulle åläggas att blockera detta med datalagring genom att helt enkelt tekniskt obstruera operatörerna i nätet. Det visade sig tyvärr inte vara möjligt att fatta ett sådant beslut i fullmäktige, och på sluttampen så vek sig MP-representaten inför den majoritetsgrupp de sitter i.

Jag satt även tidigare som förste ersättare i Kommunstyrelsen och där försökte jag driva på ang. integritetsprinciper i kommunens policies. Det var jag rätt ensam om och röstades därför ner. Det som händer och diskuteras i KS är dock inte lika transparent som det som direktsänds på webben från varje KF.

Svara med citat
  (#8) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #291027
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-12-01, 20:56

Citat:
Ursprungligen postat av Mötespresidiet Visa inlägg
Jag har hunnit med att skaffa mig en del rutin av politiskt arbete och kunskap om hur riksdagspartier fungerar "på insidan". Den kunskapen och rutinen vill jag nu lägga hos Piratpartiet, och hoppas på att få förtroende att göra så.
Jag skulle vilja veta lite om dina erfarenheter av och hur du ser på "professionaliseringen" av politiken. Situationen med partistöd i ryggen lokalt och centralt och, speciellt i centerns fall kanske, pengar på banken kontra verkligheten i PP där allt som skall bli av i princip måste genomföras ideellt och ganska ensamt. Har den skillnaden påverkat dig för att ta steget till PP, verkat återhållande eller inte spelat någon roll alls?

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#9) Gammal
Gismya Inte uppkopplad

Gismyas avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #291044
Standard Re: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-12-01, 23:23

Hur känner du inför att så nyligt efter att ha bytt parti ställa upp för det nya partiets riksdagslista? Känns det problematiskt eller har du några andra tankar kring det?
  Skicka ett meddelande via MSN till Gismya  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #291047
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Erik Hultin - 2013-12-02, 10:36

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Jag skulle vilja veta lite om dina erfarenheter av och hur du ser på "professionaliseringen" av politiken. Situationen med partistöd i ryggen lokalt och centralt och, speciellt i centerns fall kanske, pengar på banken kontra verkligheten i PP där allt som skall bli av i princip måste genomföras ideellt och ganska ensamt. Har den skillnaden påverkat dig för att ta steget till PP, verkat återhållande eller inte spelat någon roll alls?
Jag är kluven till "professionaliseringen" av politiken. Å ena sidan så behöver politiken vitaliseras av nya ansikten, och det är i praktiken en demokratifråga. Å andra sidan så behövs även i vissa sammanhang en tung erfarenhet som endast rutinerade politiker kan bistå med. I den bästa av världar så skulle jag föreslå någon form av mentorskap för att bibehålla kompentensen, men det är också svårt att lösa den saken på ett helt demokratiskt vis.

När det gäller Centerpartiet så ske den absoluta huvuddelen av arbetet på ideell bas, och så är det i de flesta partierna. De resurser som finns/erhålls används i princip alltid av ledningen.

Slutligen så har detta med partiernas resp. ekonomiska ställning inte påverkat mig alls. Under de två mandatperioder som jag hittills har haft förtroendeuppdrag så har det varit mängder av slit ideellt under valrörelsen och sedan så har jag från kommunen fått ett symboliskt mötesarvode samt ersättning för utebliven arbetsförtjänst. Tänker man jobba politiskt så ska man tänka igenom saken ordentligt om man tror att det kan ge någon form av ekonomiskt uppsving. Så är det nämligen inte.

Steget till PP tar jag av två anledningar, och uteslutande av dessa:
1. Jag har så länge försökt påverka C inifrån, men det tar sannolikt en livstid.
2. Jag har mina principer, och de sammanfaller med PP:s. Det är hög tid att principerna får styra.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är