Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-25, 12:45

Troed Sångberg

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 39
Bostadsort: Örebro
Familj: Sambo och son på 1.5 år

(Fotot är fritt att använda, fotograf är Catharina Brettstam)

Styrelseledamot Piratpartiet
Styrelseledamot Människa+
Yrke: Forskare - där framtidens teknik möter människan

Piratpartist sedan 2009 och nätaktivist sedan tiden innan Internet. I mitt yrke studerar och föreläser jag om disruptiva teknikskiften - där företag och samhälle inte hänger med i de språng som människan kontinuerligt skapar och gör. Piratpartiet är enligt mig, baserat på den insikten, det enda parti som sätter människan i centrum framför existerande paradigmer.

Jag är erfaren strateg och mediatränad föreläsare. Sättet vi vinner valen på är att på ett konkret sätt förklara hur Piratpartiets politik förhindrar en dyster framtid - men ännu viktigare hur den förändrar folks vardagsupplevelse till det bättre.

Min attityd till livet är att allt är under konstant förändring - och att det gäller även mig själv och min kunskap. Jag lever efter ett vetenskapligt förhållningssätt där jag alltid är beredd att ompröva mina åsikter när ny fakta och forskning framkommer. Konservativa tongångar och dogmer skapar ett stelt samhälle som inte hinner med när världen utvecklas - något pirater sett och stött på om och om igen. Jag finner mig därför väldigt väl hemma i piratideologin på ett personligt samt filosofiskt plan.

Som representant för partiet tror jag på att följa samma syn som jag har i yrkeslivet. Internt ska debattklimatet tåla högt i tak och spretighet i åsikter - men externt följer man och argumenterar för den fastslagna linjen. Min kandidatur bygger på att jag anser mig vara utmärkt på att axla det ansvar partiets medlemmar och väljare ger sina representanter.

Jag är även en stark anhängare av begreppet emotionell bandbredd. Den som vill veta mer om mig än vad som täcks av den här texten och nedanstående länkar är välkommen att ringa mig på min mobil eller kontakta mig på Skype

Tack!

/Troed
Mobil: 0708-572177

Mer om och av mig hittas på http://google.com/+troedsangberg och http://blog.troed.se. Av de av mina föreläsningar som filmats är följande en av de bäst producerade: http://www.youtube.com/watch?v=hN-XugYDuHA och http://www.youtube.com/watch?v=ZSzWXWiRYp8 är den senaste.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Heléne Troedsson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290720
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-25, 22:43

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290727
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-26, 08:58

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade ställningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#4) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290788
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-26, 19:54

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#5) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #290873
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-28, 11:43

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?
När ett parti har få ställningstaganden kan alla sympatisörer känna och hoppas på att i övriga frågor så tycker partiet säkert som dem. När vi påbörjade breddningsarbetet fanns en viss oro hos mig att för varje nytt ställningstagande vi tog skulle det finnas någon som ansåg det vara rakt emot deras åsikter utöver våra kärnfrågor och att det därför var oklart ifall vi skulle tjäna eller förlora på breddningen till slut.

Jag är otroligt glad över att min oro verkar ha varit obefogad. Partiets medlemmar har navigerat fram en välriktad piratideologi som tydligt visar hur förlegad den traditionella höger-vänsterskalan är - och inte på ett enda område har partiet antagit några ställningstaganden som jag själv ser som problematiska.

Så, svaret är att några sådana finns inte Självklart gäller det för mig som det förhoppningsvis gör för alla andra att vi har idéer om hur vi vill att politiken ska utvecklas framöver - tråkigt vore det annars. Piratideologins grund verkar dock stabil nog för sådana tankar att kunna byggas på.

Mer direkt ang. frågan om partilinjen vill jag dock uttrycka väldigt klart att jag inom politiken precis som inom mitt yrke anser att även om man inte är överens alltid så är det skillnad på att argumentera för saker internt för att ändra den opinionen - och på att uttrycka sig eller rösta för partiets räkning som vald representant. Jag kan inte i dag se en situation där jag skulle behöva gå emot partilinjen.

Mvh,
Troed

Svara med citat
  (#6) Gammal
stradh Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #290910
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-29, 08:01

Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?

Mvh

/Jan-Olof Flink

Svara med citat
  (#7) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #290979
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-30, 18:25

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade ställningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?
Hej!

1993 dokumenterade en association av utvecklare på den datorplattform jag använde utbredelsen av piratkopiering. I rapporten citeras inlägg jag gjort på en av de populära meddelandenätverken (pre-Internet, så Fidonet-kloner), och jag hänvisas till som den "Självidentifierade piraten Troed".

Jag antar att det i deras tankebanor skulle ingå någon skam - men jag står för det jag skrev där då precis som jag står för det i dag Icke-kommersiell fildelning ska inte vara straffbart utan ska ses som kulturspridning och marknadsföring. Att någon använder en kopia betyder inte att de hade köpt produkten - och det finns många fall genom historien där en piratkopierad mjukvara (t.ex Adobe Photoshop) använts av så många privat att när de sedan behövt använda den professionellt så köps den in just därför och det är då försäljningsinkomsterna kommer.

Däremot har jag som sponsor ("hero") till Creative Commons starka åsikter ang. att ge hänvisning, credit, när man använder det någon annan gjort. För att marknadsföringen ska fungera - och folk ska anser att de får något för det de skapat - är ursprungsidentifikation viktigt.

Jag föreläser om Openness och Gåvoekonomin ("Gift economy") där huvudpoängen är att vi gör ett stort misstag när vi tror att all interaktion mellan människor kan mätas ekonomiskt och att det är ens önskvärt att skapa transaktioner till det. När jag lånar grannen min gräsklippare varesig tar jag betalt för det eller går och kräver in en gentjänst - jag räknar bara med att i det långa loppen är det absolut Gott(tm) att vara en trevlig medmänniska.

(Och forskning inom spelteori stödjer även att det är ett grundläggande mänskligt beteende)

Svaret på den direkta frågan ang. ev kohandel med fildelningsfrågan får däremot, trots allt ovan, en helt annan motivering: Det finns ingen värld där fri kommunikation kan tillåtas som samtidigt inte tillåter fildelning. Oavsett att jag anser att icke-kommersiell fildelning inte ska vara olagligt så är min åsikt ang. fri kommunikation människor emellan ännu starkare - och det är helt oförhandlingsbart. Fildelningen följer - trots alla sina egna bra motiveringar - med på köpet.

Mvh,
Troed

Svara med citat
  (#8) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #290980
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-11-30, 19:33

Hej!

Jag frångår nedan min intränade tendens att med egna ord formulera om frågorna och ger svaren så som jag vill uttrycka dem - det är mediaträningen som slår igenom - eftersom det blir lättare att jämföra mina svar med andras om vi går genom dem en och en

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag arbetar mycket efter måluppfyllelse. Fast arbetstid har jag inte haft sedan 1998/1999 utan det är på personligt ansvar att ta på sig så mycket som man anser att man kan hinna med på rimligt tid och sedan får man spendera den tid som krävs (och hoppas på att man skattat någorlunda rätt) tills man är klar.

Det finns ingen brist på saker jag vill göra - så mitt normala tillstånd är att vara under tidspress. Det fungerar alldeles utmärkt Jag arbetar i princip uteslutande efter s.k "headline-modell", där det viktigaste som ändå uppnår målet görs först och i mån av tid kan sedan fler detaljer fyllas på. Det innebär att man i varje given situation kan leverera ett fungerande resultat även om nya saker skulle dyka upp (sjukdom, andra åtaganden som behöver prioriteras) under tiden.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
För ett antal år sedan blev jag inte bara stressad, utan fick även ångest när det var nya saker på okänd mark jag behövde göra. Eftersom det har varit en intim del av mitt yrkesliv länge att med kort varsel åka iväg och utföra saker som jag ofta haft väldigt lite tid att förbereda har jag haft turen att kunna självbehandla genom att göra och i dag är det ytterst sällan jag anser mig stressad.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Min ilska försvann i stort efter tonåren - vilket jag är väldigt glad över Jag kan bli mycket irriterad på mig själv så klart, när jag inte anser att jag presterat så som jag anser att jag borde, men det är sällan jag blir arg eller upprörd på andra. Undantag finns, iaf när det gäller upprörd, om jag upplever att någon beter sig falskt. Det krävs dock att det görs medvetet för att jag ska låta det bekomma mig.

(Jag tror det kommer in i någon senare fråga men min livsfilosofi är att alltid utgå ifrån att alla andra vill väl och utefter sin egen synvinkel gör vad som de anser bäst - och då kan man mycket väl diskutera en sakfråga högljutt men det är svårt att vara arg över något som någon gör i välmening)

Glad och uppspelt däremot - det är jag för det mesta Livet är nämligen helt underbart och det finns massor med saker som händer precis varenda dag som jag kan finna glädje och nytta i. Jag älskar att lära mig nya saker, ny information och nya tankesätt - och att leva i en värld där Internet är alltid tillgängligt har gjort det till en allomfattande verklighet.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Att jag lärt mig något nytt - eftersom den kunde göras på ett annat sätt än jag tänkte mig "Credit is infinitely divisable. Hand it out whenever you can and there's still plenty left for you" är ett citat ur en bok vars namn just nu slant ur mitt minne men som går genom ett antal människor som får saker gjort. Jag älskar citatet - och anser att ledarskap till stor del handlar om delegering under ansvar. Om någon annan gör det jag hade tänkt göra har det bara en enda reell effekt - den någon annan har nu gett mig tid att göra en helt annan uppgift. Tack och beröm är mao på sin plats

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det är nog ungefär samma roll - strategiskt ledarskap tillsammans med aktivt utförande. Jag har aldrig varit rädd för att ta kommando eller yttra åsikter och det har tjänat mig väl genom hela mitt yrkesliv. För några år sedan genomgick jag s.k "management assessment" (dvs, en evaluering av min lämplighet att vara ledare) som resulterade i en rekommendation att jag skulle bli det omedelbart.

Däremot är min åsikt om ledarskap inte att man "styr andra" - det är för mig helt främmande. En arbetsgrupp består av människor med unika kompetenser och man ska vara otroligt ödmjuk inför tanken att man oavsett uppgift och oavsett situation skulle vara den som vet bäst. Om man anser det ska man säga det och berätta sin åsikt - men man ska, som jag nämnde ovan, delegera med ansvar i så många situationer som möjligt.

En ledare ska vara mer som ett smörjmedel - en hjälpreda för att via nätverk och genom att ha en stödjande roll som är lyhörd för personers individuella behov se till att arbetet utförs med så lite friktion som möjligt.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Rent generellt är min uppfattning att en sådan situation "aldrig" uppkommer. Jag skriver i min kandidaturtext ovan om emotionell bandbredd - och det är min erfarenhet att när det slår gnistor mellan två människor så beror det ofta på att man missförstår den andres intention och synsätt, och att det bäst löses genom att träffas och prata. Vi teknikälskare förlitar oss så gärna på textmeddelanden och tror att vi vet hur någon är efter att ha läst vad de skriver - trots att vi alla har varit med om många gånger att vi haft otroligt fel när vi väl träffat personen i fråga.

Med det sagt - det händer att två personer har så vitt skilda bakgrunder och mål att de inte kan komma överens. Då är det viktigt att komma ihåg att det ytterst sällan (förutom om man möjligen är egenföretagare ) det viktiga är ens egen vilja utan då får man vara professionell nog i sitt agerande att undvika att låta den relationen förstöra för den större uppgiften som behöver genomföras.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
-"När du först kom till min sektion var jag smått chockad över att höra dig på våra möten. Jag tänkte - vad är det här för person som tror att han kan så mycket om allt möjligt"

-"Sen insåg jag att du kunde det"

Ovanstående är ett så ordagrant citat från min nuvarande chef jag kan återberätta - och det visar samtidigt på den begränsning som jag vet att jag har. Jag upplevs som en messerschmitt, en know-it-all, som om jag försöker slå alla andra i huvudet med min "fakta" hela tiden.

Det avhjälps enklast genom att öka den emotionella bandbredden och uppleva hur jag faktiskt är - eftersom det inte alls är min intention Dock, precis som min chef kommenterade, det finns en bakomliggande orsak i att jag faktiskt kan väldigt mycket om det som intresserar mig - vilket i sig är många olika saker. Vi människor har enklare för att komma ihåg att någon uttrycker sig än när de inte uttrycker sig - och vi missar därför lätt att den personen vi alltid tycker ska ha åsikter egentligen sitter tyst stora delar av tiden när de helt enkelt inte har något att säga.

Med allt ovanstående sagt - det här är något jag vet om och därmed har arbetat aktivt på att förändra mitt agerande. Enligt min senaste utvärdering har jag lyckats - men jag misstänker att det kan upplevas annorlunda i en textbaserad interaktion jämfört med en AFK arbetsmiljö.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är vältalig, social och positiv i min personlighet. Mina nätverk är stora och jag spenderar gärna min egen tid på att se till att andra får den information och de kontakter de behöver för att förenkla för sig - och det brukar ge bra resultat i att jag får samma tillbaks. Jag har även lyckats kombinera en extrovert personlighet med ett logiskt sinne och är evaluerad till att vara i den 96e percentilen bland svenska chefer när det gäller att bryta ner språk till sina logiska beståndsdelar och väga dem emot varandra.

Farliga halvdolda tolkningar av paragrafer i motioner slipper mao inte förbi partiet med mig i riksdagen

Min vana vid att hålla stora presentationer och möta media är även de något jag räknar med ska vara till nytta. Jag ser partiets representanter inte bara som personer som ska utföra en arbetsdag i riksdagen utan även kunna göra reklam för oss och vårt arbete till väljarna så att medvetenheten är stor inför nästa val.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
(Jag arbetar för honom just nu)

En ledarperson som spenderar sin tid med att stödja sina anställda så att de kan utföra det de är bäst på med så mycket tid som möjligt - och att alla andra saker som de inte anser är bäst användande av deras tid hanteras så smärtfritt som möjligt. En person som sätter upp mål och sedan delegerar ansvaret att uppnå dem - samtidigt som hen genom att visa uppskattning skapar en arbetsmiljö där man känner att ett bra utfört jobb uppmärksammas.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Jag är en förespråkare för platta organisationer så det är väldigt lite skillnad på hur jag anser att en chef ska vara och en (icke-chef) kollega. I båda fallen vill jag dock hänvisa tillbaks till det jag skrev om Creative Commons och att ge credit i ett tidigare svar i tråden - det är för mig viktigt att i en värld där man ska stödja och uppmuntra andra när de gör bra saker är det även viktigt att man själv upplever att man får stöd när man gör saker. En kollega, eller chef för den delen, behöver därför vara väldigt tydligt i att hänvisa till den som kom med en idé eller genomförde en bra sak. Människor får ut ett betydligt större värde ur det än i en rent monetär ersättning (t.ex).

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Läser på. Vad finns redan gjort, vem kan jag vända mig till för information och är det möjligen så att den egentligen redan är gjord och bara behöver passas in i en ny situation? De flesta spenderar för mycket tid på att återuppfinna hjulet - och alla som jobbar med utveckling (vilket är min egen bakgrund) känner väl till "not invented here"-syndromet där alla vill göra saker på sitt sätt.

Det är inte nyttigt - förutom att det kostar onödigt mycket tid.

Med allt ovan gjort arbetar jag sedan efter headline-modellen. Se till att alltid vara "klar" och utöka sedan med mer detaljer om tid finns.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Min generella åsikt när det gäller grupper är att om inte klara mål finns och strategi ingår i arbetsuppgiften bör man ha högt i tak och personer med divers kunskap och bakgrund. När/om däremot målen är klara och arbetet är mer utförande bör man prioritera homogenitet och kompletterande egenskaper.

Många företag (min bakgrund är inom näringslivet, inte föreningslivet, men jag tror det är applicerbart) har gått i graven för att de hållt sig med s.k "echo chambers" - och styrt skeppet i sank fullt fast troende att de gjort Rätt Sak i Rätt Tid - när alla andra som stått utanför ja-sägargruppen kunnat peka på vilken information som aldrig nådde fram.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Trots att jag vet hur vanligt det är och varför det är så så skulle jag verkligen vilja känna att den person jag är framstod i text likadant som den framstår AFK. Åas - i mina studier och i min träning i gruppdynamik och psykologi så har jag lärt mig otroligt mycket om mig själv vilket har hjälpt mig i att hantera min relation till andra. Jag är medveten om att när självbilder krockar så betyder det inte att det måste bli en schism utan det är något man får arbeta vidare på i den takt det tar.

(Och, så klart, messerschmittandet. Varenda gång jag får höra att någon anser sig uppläxad tar jag åt mig, lägger på minnet och hoppas att jag kan uttrycka mig ännu lite bättre .. nästa gång)

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Det jag har i dag. Jag arbetar som framtidsforskare på ett av världens största företag som sysslar med kommunikation mellan människor. Det som direkt orsakat den fantastiska värld i lever i med dess höga innovationstakt Det är en ynnest att få göra - och något jag är mycket ödmjuk inför.

Orsaken till att jag aktiverat mig politisk är faktiskt att jag anser att vi är nära att gå bakåt i den utvecklingen - och att det enbart är Piratrörelsen som står på barrikaderna.

Tack för frågorna - det var både roligt och nyttigt att gå genom dem!

Mvh,
Troed

Gismya, Heléne Troedsson

Svara med citat
  (#9) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #290995
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-01, 12:00

Citat:
Ursprungligen postat av stradh Visa inlägg
Ser du något problem med att ställa upp på både EU-listan och Riksdagslistan?

Vilket ser du som mest prioriterat?
Om PP skulle göra ett sagolikt resultat och du först får ett mandat i EU-parlamentet, för att ett halvår senare även få ett mandat i Riksdagen, vilket av dessa skulle du välja att utnyttja och vilket skulle du låta tas över av en eventuell reserv?
Hej!

Jag vill börja med att tacka för det förtroende som ligger bakom både valberedningens förslag att ha mig på EU-listan samt den nominering av mig till Riksdagslistan som ligger bakom den här tråden. Att jag accepterat beror på att det växt en insikt hos mig de senaste åren att med den bakåtsträvande utveckling vi sett när det gäller medborgarkontroll på Internet räcker det inte längre med att bara prata (vilket jag ofta gör i olika presentationssammanhang) om det nya decentraliserade samhället utan även ett aktivt arbete politiskt för att se till att rörelsen bakåt stoppas.

Det finns dessutom även goda anledningar till att det här politiska arbetet behöver utföras både på EU-nivå samt nationellt - så det är för mig naturligt att när jag väl tagit det personliga ställningstagandet att det här är något jag vill arbeta för även politiskt så ställer jag upp att göra det oavsett spelplan. Jag har arbetat i olika internationella sammanhang hela mitt yrkesliv och är väldigt bekväm i den rollen.

Med allt ovanstående sagt - Sverige har totalt 20 platser i EU-parlamentet. Även om vi självklart kommer att göra ett otroligt bra resultat i EU-valet är det våra tre toppnamn som är sannolika att väljas och det är min intention att utnyttja min egen plats på valsedeln för att agitera för partiet (och därmed dem) snarare än för mig själv. Jag har nått bra resultat i min vänkrets med argumentet att de flesta är missnöjda med vad de politiker de brukar rösta på sedan gör - men att de oavsett vad de vet om Piratpartiet faktiskt känner till vad jag står för väldigt väl och att det är där de återfinner mig.

När det gäller Riksdagsvalet skulle ett bra val med över 4% av rösterna resultera i att ett stort antal av de som står överst på vår valsedel tar plats. Jag ser mig själv som mycket lämpad att vara en av dem - och skulle bli väldigt glad om partiets medlemmar resonerar likadant.

Tack för frågeställningen, den påminner mig om att jag ska kicka politiskt liv i inte bara min troed.se-domän utan även troed.eu

/Troed

Svara med citat
  (#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #290997
Standard Re: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-01, 12:30

För att tjata lite om emotionell bandbredd och skillnaden mellan text och röst/video/AFK har en deltagare på senaste eventet jag pratade på hos Människa+ precis lagt upp den video han spelade in. Länken i mitt huvudinlägg går till en "large style" presentation och jag tycker att den nya nedan är intressant som jämförelse eftersom det är i en mer avslappnad miljö och med ett mycket färre antal deltagare.

Se och hör mig prata om människans utveckling tillsammans med vår accelererande teknologiska innovation: http://www.youtube.com/watch?v=ZSzWXWiRYp8

/Troed

Heléne Troedsson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar