Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-06, 09:01

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #291143
Standard Re: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-06, 10:31

(Presentationen kan inte ändras)

Bilden är fri att använda, fotograf Catharina Brettstam.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291202
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-06, 12:57

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #291289
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-09, 12:39

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Hej Peter!

Det är onekligen en viktig punkt du tar upp. Vi behöver tänka på både hur våra kandidater kampanjar innan valet samt lämpligheten när det gäller riksdagsarbetet när vi kommer in. Då den absoluta majoriteten sannolikt har just jobb och/eller studier innan valet kommer kampanj att skötas på fritid - men när vi väl kommit in kommer riksdagsarbetet att vara arbetstid.

Jag tillhör de som har både heltidsarbete samt familj - jag är för tillfället i s.k föräldratjänst sedan över ett år tillbaka och tar hand om min underbara lilla son (snart 1.5 år gammal). Återgång till mitt arbete sker efter EU-valet, och jag kommer därmed att ha mer (!) tid till partiarbete än det jag redan lägger i och med mitt engagemang som styrelseledamot. Det är en fantastisk paradox att det som kallas "föräldraledighet" är allt annat än ledighet

Med det sagt: Jag har engagerat mig politiskt i Piratpartiet för att jag anser att det vi kämpar för är kritiskt för en positiv utveckling av samhället. Jag är lyckligt lottad att kunna välja var jag ska lägga min tid till stor del själv - med stöd från familjen - och desto närmare valet vi kommer desto större andel av min tid och privatekonomi räknar jag med att använda för att vi ska lyckas över all förväntan.

Att göra något annat skulle vara att motarbeta det jag står för och det vore för mig helt främmande.

/Troed

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mikke Inte uppkopplad

Mikkes avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #291305
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-09, 17:35

Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?

Behåll din integritet! - Ge oss din röst! PIRATPARTIET!
/When this baby hits 88 miles per hour you are gonna see some serious shit!/

Svara med citat
  (#6) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #291416
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-10, 13:10

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Hur ställer du dej till religion och troende?
Det första svar jag kan minnas att jag gett på frågan "Vad vill du bli när du blir stor?" var präst

Som barn vad jag med i kyrkans barntimmar och miniorerna (men osäker på om samma gällde juniorerna). Jag tillbringade en del tid på Smyrnas träffar och konfirmerade mig.

Mitt stora intresse visade sig under tonåren mer tillhöra den historiska bakgrunden till religionerna, och även om jag läst många av de större religionstexterna så är det de s.k bokreligionerna (kristendom, judendom och islam) som jag ägnade mest tid. Även mormons bok fick hänga med.

Trivia: Jag fick höra av en muslimsk vän som hittade Koranen i min bokhylla när jag bodde i Malmö att jag var den förste infödde svensk han sett den hos.

Samtidigt som jag studerade religionshistoria, där jag tycker att Isaac Asimovs "Guide to the Bible" i två delar är fantastisk, uppstod dock en insikt som jag misstänker ligger bakom mitt i dag väldigt vetenskapliga förhållningssätt till världen och att jag inte anser mig själv vara religiös.

Min åsikt om religion och tro kan oerhört enkelt sammanfattas via en av grundpelarna inom frihetligheten: En människa är fri att göra vad hen vill så länge det inte påverkar andra människor [negativt].

Jag minns inte hur mycket vi kom in på tro men jag medverkande nyligen i podcasten Mellan svart och vitt där tro och skepticism är ett återkommande ämne. Jag tror att det är lyssningsvärt

Tack för frågan!

/Troed

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Mikke

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #291488
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-12, 12:07

Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
Svara med citat
  (#8) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #291551
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-13, 09:58

(Tack alla för helt fantastiska frågor - de är riktigt roliga att svara på och får mig att tänka i trevliga banor!)

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Om du var en historisk epok eller händelse vilken skulle då vara? Motivera gärna!
Oj. Den var klurig - men eftersom det är min fulla övertygelse att Upplysningen och vetenskapsmetodik för samhällsanalys och utveckling är många magnituder trevligare för människan än tron på auktoriteter måste jag nog gå till tiden då man kan säga att sådan metodik på allvar fick fotfäste

1000-talet CE:
  • 965-1040: Ibn al-Haytham (Alhazen). En av de första som använde sig av den vetenskapliga metoden.
  • 973-1048: Al-Biruni. Använde sig av experimentell vetenskapsmetodik inom bl.a mekanik.
  • 980-1037: Ibn Sīnā (Avicenna). Utvecklade vetenskaplig metodik tillsammans med Al-Biruni genom analys av Aristotle.

... även om jag för enkelhetens skull bara brukar referera till mig själv som Popperian, för att komma något närmare en modern syn på ämnet.

(Och nu skyndar jag mig att trycka post innan jag väljer någon av alla de andra otroliga tidsperioderna i människans historia som fascinerar mig)

/Troed

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Henrik Brändén

Svara med citat
  (#9) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #291584
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-17, 15:36

Du står som (med-)uppfinnare till "några" patent (har faktiskt läst åtminstone ett av dem).

Jag antar att du själv läst en del patentskrifter. Hur ser Du på kunskapen i patentlitteraturen? Struktur, innehåll, sökbarhet - ger det något? Hur väger du det mot nackdelar av patentsystemet?

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #291585
Standard Re: Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Troed Sångberg - 2013-12-18, 22:45

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Du står som (med-)uppfinnare till "några" patent (har faktiskt läst åtminstone ett av dem).

Jag antar att du själv läst en del patentskrifter. Hur ser Du på kunskapen i patentlitteraturen? Struktur, innehåll, sökbarhet - ger det något? Hur väger du det mot nackdelar av patentsystemet?
Hej!

Helt riktigt ingår patentsökande i mitt yrke - och jag deltar även i regelbundna evalueringar av hur äldre patent sedan tidigare kan appliceras på den teknik som finns i dag. Att läsa patentclaims är faktiskt väldigt roligt - det är ytterst sällan det som genererar stora rubriker i media ("Företaget XYZ har patenterat ZYX!") stämmer, det handlar ofta om att någon har läst brödtexten i patentet och missat att se exakt vad det är som egentligen står i de relevanta claims.

Jag läser däremot aldrig patent som input till mitt eget uppfinnande. Det är nämligen så tråkigt konstruerat att om man inkräktar på någon annans patent är de böter som kan resultera tre gånger högre om inkräktandet är "willfull" (medvetet) jämfört med gjort av okunskap. Det är standard för industrin därför att rekommendera människor som jobbar med R&D att inte söka i patentlitteraturen efter idéer att bygga vidare på - och det i sig sätter en stor del av den nytta som var tänkt med patentskydd ur spel. Meningen var just att en uppfinnare skulle dela med sig av hur något gjordes i utbyte mot ett begränsat skydd - men i dag finns i realiteten bara skyddet kvar.

Vår accelererande teknikutveckling är även en del i de presentationer och strategi jag fört under många år, där det var fullt rimligt att dela ut 19 års skydd för många årtionden sedan men inte alls rimligt i dag. När det begränsade skyddet ett patent innebär tar slut så har vår teknikutveckling redan sprungit förbi med nya uppfinningar, och återigen så får inte samhället därför något tillbaka för det skydd som uppfinnaren gavs.

Även om stora företag i dag söker patent, för man ska inte låta sig luras - det är de stora företagen som tjänar mest på systemet, så är alla dessutom medvetna om att man inte kan vänta in ett ev. patentgodkännande innan man släpper en produkt på marknaden. Det gör att det eventuella patentet inte är en faktor i affärsplanen för huruvida en uppfinning blir produkt eller inte - och eftersom inte heller konkurrenterna vet om huruvida man får patent på något eller inte så är den inte heller en faktor i ifall de kommer att komma ut med en liknande produkt.

"First to market" gäller - och de patentstrider som sedan förs och skrivs om i media är någon form av bonus (fast mest för patenttroll utan stora omkostnader och möjlig ren vinst) som dyker upp i efterhand.

Med det sagt - det finns lyckade industrisamarbeten där många företag gått samma och uppfunnit i ett konsortium och lagt de patent de haft på tekniken i en pool så att alla kan licensiera till känd kostnad och även få tillgång till testsviter och implementationer av samarbetsorganet. Där kan jag möjligen se någon mer nytta - och jag tror att man om man tittar på att förändra patentsystemet borde se hur de erfarenheterna kan tas tillvara.

För så som det ser ut i dag är det under all kritik. Patentverken godkänner i det närmaste allt som slängs i deras väg, några krav på uppfinningshöjd existerar inte i realiteten och det går absolut inte att bara med hjälp av patenttexten skapa en implementation av uppfinningen. Som beskrivet ovan har dessutom skyddstiderna halkat hopplöst efter den tekniska utvecklingen.

Jag vill stödja de små uppfinnarna. Det gör inte det patentsystem jag är så väl förtrogen med

Tack!

/Troed

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer