Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-25, 23:35

Marit "Leffe" Deldén

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 30 år
Bostadsort: Sundsvall
Hjärtefrågor: Utbildningspolitik och personlig integritet
Motto: Life is a challenge, so I challenge it.
Fangirlande: Harry Potter, GLEE, Alan Rickman, Richard Armitage, Darren Criss & Lucy Hale

Är för närvarande andra vice partiledare (kliver upp som första vice partiledare i årsskiftet) och partiledarassistent.

Har tidigare suttit i partistyrelsen som ledamot och valdes efter ett tag till sammankallande. Satt förut även som Utbildningsansvarig i ledningen.

Början
Jag gick med i partiet april 2009. De flesta minns vad som hände under den tiden med The Pirate Bay. Jag hade sympatiserat med partiets frågor kring integritet och fildelning ett tag men inte tagit steget att gå med förrän en kvinna stod i TV och sa att eftersom det var så enkelt (och gratis) att gå med fick partiet inga riktiga medlemmar, de var bara soffliggare som inte skulle gå och rösta. Det gjorde mig så arg att jag gick in på hemsidan och gick med i partiet direkt, för att bevisa hur fel hon hade. Och nog tycker jag att jag har bevisat det för henne. Jag är alltså en av de där personerna som stannade kvar trots att det gått ett år sedan The Pirate Bay hade varit så stort uppe på agendan. Vi är ungefär lika ovanliga som rosa enhörningar om man får tro myten inom partiet, men vi finns.

Då bodde jag i Östergötland och erbjöd mig att dela ut valsedlar. Jag minns att jag var väldigt nervös när jag stod utanför vallokalen i Ryd (Linköping). Det var väldigt pirrigt eftersom det kändes så stort. Att vara med om något som kunde förändra världen. När vi kom in kände jag djupt inom mig att jag var med och hjälpte till. Jag hade gjort skillnad. Precis så vill jag att alla känner när vi står efter valdagen i september, att oavsett vad man gjorde, hur litet eller stort, så var man delaktig.

Mitten
EU-valet gick bra men Riksdagsvalet gick inte alls bra. Jag är en sådan person som frodas när det finns utmaningar i närheten och att få partiet starkt igen till nästa valår kändes som en utmaning. Tillsammans med många kände jag att vi behövde bredda oss, vi behövde bygga en stark organisation och växa som rörelse.

Det känner jag att vi har gjort. Vi har byggt ett bredare program, starkare principer och en stabilare organisation. Så nu är det upp till bevis om vi även kommer lyckas med det bästa valåret någonsin. Jag tror vi kan göra det. Om vi gör det tillsammans.

Slutet?
Jag tror inte på att det finns ett slut. Alla slut är egentligen bara en ny början. Speciellt inte när vi kommer in i riksdagen. Där kommer vi stå inför en av våra svåraste utmaningar någonsin, att praktiskt införa vår politik där det gäller, i bestens käftar. Jag vill att Piratpartiet ska vara en modern St Göran som dräper de drakar som hotar vår integritet och frihet. Hur galet det än låter är det där jag vill vara.

All cred för den fina bilden går till Jonathan Rieder Lundkvist!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290719
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-25, 23:42

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Leffelini

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290721
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-26, 00:02

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton

Jag var lite orolig att det skulle dyka upp saker i breddningen som jag inte kunde stå för. Fast jag måste erkänna att det inte hände.

Den fråga som jag kommer närmast där jag verkligen var tvungen att utvärdera hur jag kände var när medlemsmötet röstade genom en mer drogliberal politik än vi hade haft innan. Det ska jag erkänna. Jag har haft en väldigt "droger är fel och farligt"-uppfostran så det satt djupt inne men efter att ha läst om det, diskuterat och lyssnat så fann jag att jag höll med om den linjen som partiet beslutade om.

Därför kan jag också säga att det inte finns några frågor där jag skulle gå ifrån partiets linje.

Dessutom är det en viktig fråga för mig när det gäller hur man representerar de som har röstat in en. Om jag blir inröstad i riksdagen för Piratpartiet så känner jag att jag är där för att representera partiets medlemmar och deras åsikter. Oavsett om jag inte håller med i alla detaljer så är det medlemmarnas åsikter jag kommer lyssna på.

Skulle det bli så att partiets medlemmar röstar genom något på ett medlemsmöte som jag kände mig tvingad att stå så principfast emot så skulle jag hellre avgå från min post än att rösta emot det jag känner att medlemmarna vill för då sitter jag inte längre där för deras skull utan sitter där för att driva min egna agenda vilket jag inte tycker är okey. Fast jag har svårt att se att det skulle ske med tanke på hur smärtfritt (för mig) breddningsarbetet har gått hittills.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290722
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-26, 00:23

(Vet att du svarat lite på detta men frågan syftar till att vara generell för alla.)

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Leffelini

Svara med citat
  (#5) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290724
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-26, 01:05

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
(Vet att du svarat lite på detta men frågan syftar till att vara generell för alla.)

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael
Det är bara bra att få frågor på det, då har man chans att fördjupa sig mer i ämnen man annars bara nuddar smått vid.

Jag står helt bakom partiets beslut i frågan kring fildelning och då fildelningen är en sådan grundpelare i vårt program har jag svårt att se att jag skulle prioritera bort det mot något annat.

Det skulle vara om det stod så att jag fick lägga ner fildelningsfrågan för att få igenom något riktigt stort inom integritetsfrågan, men samtidigt så hänger fildelningsfrågan så starkt ihop med integritetsfrågorna för mig att det skulle nog vara en väldigt exeptionell fråga i så fall. Det upphovsrättsivrarna gör är att hela tiden hacka sönder vår integritet och lägga öppna asfalterade vägar för FRA och andra integritetskränkande myndigheter att köra rakt över vår personliga integritet. Så för mig är frågan större än själva fildelningen i sig.

Utöver det tycker jag att vi måste reformera upphovsrätten i sig, helt oberoende av att det är integritetskränkande att jaga fildelare. Upphovsrätten som den ser ut idag dödar snarare kulturen än att få den att frodas och det är ett problem för vår framtid. När vi har sådana sjuka exempel som matteläraren som inte fick skriva upp enkla matematiska tal på ett papper för att det bröt emot upphosvrätten enligt Tingsrätten så är den ett hot emot samhället till och med. Och det är inte ord jag slänger mig allt för ofta. Där går även fildelningsfrågan in i utbildningspolitiken vilket, som sagt, är en av mina hjärtefrågor när det kommer till politik i stort.

Tack för frågorna!

(Och tack Anton för förra frågorna! Glömde skriva det )

Svara med citat
  (#6) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290771
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-26, 12:39

August Janse frågade på Facebook:
Citat:
Vad tycker du om senaste säsongen av Glee?
Jag tycker om sådana här frågor så jag tänkte jag kan ge mitt svar här också:

Oj oj oj, jag har så mycket åsikter om Glee att jag nog skulle kunna skriva en uppsats om det

Pratar vi säsong 4 så tyckte jag om den generellt - Kurt fick för lite att göra, de sista avsnitten i säsongen kändes off, Lights Off är det sämsta avsnittet i Glees historia enligt mig och jag hade svårt att relatera till en del nya karaktärer. Men jag älskar "new New Directions" och deras gruppnummer, Blaine fick massor att göra vilket jag tycker om då jag tycker om honom, och det kändes nytt och fräscht.

Pratar vi säsong 5 så älskade jag första avsnittet (jag är en Klainer så ) men tycker att det just nu går segt, de drar ut på skolåret för mycket och fokuserar lite för mycket på perifiära karaktärer som om de ville ha fokus på dem skulle de ha gjort det för länge sen inte precis innan de ska ta studenten.

Men jag fangirlar Glee så klart jag i grund tycker om serien.

(Ja det var det korta svaret )

Svara med citat
  (#7) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290828
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-26, 21:06

Eftersom det vore orättvist om jag inte skulle svara på dem när jag gett dem till alla andra....

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Svara med citat
  (#8) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290959
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-30, 12:41

Några frågor i taget

Citat:
1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag ser först till att skriva en lista över allt som behöver göras. En fysisk lista på papper. Då rensar jag huvudet samtidigt som jag har något konkret att ta på, det hjälper mig från att bli lika stressad som att ha allt i datorn eller i huvudet.

Sedan rangordnar jag det som ska göras efter hur prioriterat det är. Det kan vara så att allt behöver bli gjort men det är vissa saker som måste göras först, då blir de prioriterade. Jag bedömer samtidigt hur mycket tid jag har och hur mycket tid varje del kommer ta eller kanske snarare hur mycket tid varje del får ta med tanke på tidspressen.

Sedan börjar jag jobba med saken jag ska få gjort. Jag brukar tendera att bli väldigt fokuserad på det jag ska göra och blockerar ut allt annat, så jag ska erkänna att när det dyker upp något annat mitt i alltihopa så har jag svårt att ta hand om det direkt utan skjuter gärna på det tills jag är färdig med det jag har tidspress på.

Generellt kring stress är jag både bra och dålig på att hantera den. Jag är bra i den bemärkelsen att jag alltid har mycket att göra och hanterar det bra i mitt liv. Jag tar mig tid att göra saker jag tycker är kul samtidigt som jag får mycket gjort. Jag är dålig på det i den bemärkelsen att eftersom mitt vardagliga liv har så pass hög stress-faktor så om något mer läggs på, som tidspress på en uppgift, eller fler uppgifter osv så kan det krakelera snabbt.

Jag har varit rejält utbränd en gång i mitt liv (och på väg in i väggen ett flertal) så jag har lärt mig att läsa signalerna för att förhindra att jag blir så pass stressad. Det var inte trevligt när jag blev sjukskriven och var sjuk så pass länge, men i efterhand ser jag det som en bra erfarenhet att ha.

Därför jobbar jag hårt på att förhindra att de där extra stressade situationerna dyker upp.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
När jag har så mycket att göra att jag vet att jag inte kommer hinna med allt och måste bli sen med någon grej eller kanske stryka något förhuvudtaget.

Jag blir även stressad av att veta att folk runt omkring mig mår dåligt. Det handlar oftast om att om jag inte kan hjälpa till så känner jag mig stressad av att inte kunna påverka situationen till det bättre. Jag har lärt mig att släppa sakerna och bara finnas där, men det är inte alltid det lättaste.

En till sak som tenderar att stressa mig är när jag inte får prata av mig om hur jag känner och vad jag tycker. Det betyder mycket för mig att ha vänner och familj i närheten (internet är närhet ) som jag kan prata med, även om jag inte alltid kan prata om allt med alla.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir väldigt lätt glad och uppspelt. Det är så mycket som gör mig glad att det är omöjligt att lista allt men några exempel är min katt Snape, mina vänner, en riktigt solig sommardag, när jag läser om en riktigt bra nyhet som att det blivit fred någonstans eller att någon politiker tagit ett beslut som gynnar de svaga i samhället, när det regnar så mycket att man knappt kan se framför sig, videos på nätet med söta djur, att få djupdyka ner i en diskussion med någon, när andra fangirlar diverse saker, när andra är glada (det smittar av sig lätt på mig), höstlöv, julen, läsa riktigt bra böcker, när jag pysslar/målar osv osv. Som sagt finns så mycket jag kan lista.

När det gäller när jag blir arg eller upprörd så kan jag säga att sådär småirriterad kan jag bli flera gånger om dagen. Mailen kanske strular, någon jag vill få tag på svarar inte i telefonen, den där videon jag ville se på youtube är geo-blockad, någon säger något dumt på internet ( ) osv. Då kan jag bli sådär smått irriterad att jag gnäller lite för mig själv någon minut och sedan fortsätter jag som att inget hänt.

Om vi däremot pratar riktigt arg så händer det väldigt sällan. För att jag ska bli riktigt arg på en situation eller en person så handlar det oftast om att det har byggts upp en massa små irritationsmoment över månaderna som gått som sedan exploderar. Även detta har inte hänt så ofta i mitt liv.

Jag är dock allergisk mot hyckleri och orättvisor. De två sakerna kan få mig riktigt upprörd när jag märker av dem.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290978
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-11-30, 18:58

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Nu handlar det alltså om en sak jag bara tänkt att göra men inte satt mig ner och gjort något med. Då skulle jag först bli irriterad. Jag är lite av en perfektionist och många gånger tycker jag att "mitt sätt" är "rätt sätt" vilket betyder att det som inte görs på "mitt sätt" då blir "fel sätt". Vilket såklart inte är fallet.

Om uppgiften löste sig bra, så skulle min irritation försvinna på några minuter och så skulle det inte vara mer med det. Skulle det vara så att uppgiften löste sig men inte så bra så skulle jag först ge beröm för att personen tog tag i problemet och sedan snällt ge tips om hur det kunde ha blivit bättre nästa gång. Jag tycker man får se det som en möjlighet till utveckling.

Är det istället en uppgift jag har fått i "uppdrag" eller liknande att lösa och någon annan kliver in och gör det åt mig, så att säga, så skulle jag blir irriterad och prata med personen. Varför gjorde den uppgiften när jag skulle ha gjort den? Var det ett missförstånd? Jag tycker sådant är viktigt att reda ut annars kanske man går och är sur på någon utan att de har en aning om att man tycker att det blev fel.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det beror helt på vilka andra som är med i gruppen. Finns det andra starka ledare i gruppen så brukar jag inte kliva fram direkt utan se hur gruppdynamiken blir först. Finns det ingen stark ledare så brukar det bli jag genom att jag tar första steget och försöker dra in de andra i jobbet. Jag är inte den som kliver fram och säger "Nu är jag ledare" utan det brukar komma automatiskt genom att jag organiserar upp och delegerar arbete naturligt. I vissa grupper så håller jag mig som en i mängden och gör det jag ska.

Men om jag tittar på den rollen jag oftast får i grupper så är det antingen den organiserade ledaren, eller den personen som organiserar saker och stöttar ledaren i gruppen. Vilket talar för sig själv lite med tanke på de roller jag haft senast i Piratpertiet (Sammankallande i Partistyrelsen och nu vice PL och PL-assistent).

Svara med citat
  (#10) Gammal

Leffelinis avatar

Länk: #290992
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Marit "Leffe" Deldén - 2013-12-01, 10:17

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
En gång för några år sedan var jag tvungen att ta ett jobbigt beslut vilket ledde till att en kompis blev väldigt sur och ledsen. Det ledde i sin tur att hen gav sig på en annan av mina kompisar. Innan det gick så lång försökte jag prata med personen, många gånger, förklara hur det låg till och varför jag var tvungen att ta det beslutet, försökte hjälpa hen (eftersom hen mådde genuint väldigt dåligt), men inget verkade hjälpa. Tyvärr ledde det till att jag var tvungen att helt bryta med hen. Idag kan vi prata med varandra igen, men vi är inte vad jag skulle kalla vänner.

Jag tar upp ett ganska personligt exempel eftersom det skedde inom ett projekt som jag höll på med och det jobbiga beslutet hade med det arbetet att göra. Det kan hända mycket sånt om man är kompis med de man "jobbar" med och det är sådana situationer man måste kunna hantera. Jag har varit med om att det varit så många gånger och kunnat lösa dem i stort sätt varje gång förutom just den här konflikten. Jobbet blev inte påverkat nämnvärt av konflikten, men jag och hen blev det såklart (och min andra kompis som fick några slag pga det).

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
- Har för många saker igång samtidigt.
Det kan jag hålla med om. Jag är en rastlös människa som dessutom är kreativ. Det betyder att såfort jag har en lugn stund så kommer jag på tio nya saker jag skulle kunna göra. Lära mig att sticka en mössa eller skriva ett rollspelsäventyr eller starta upp en förening. Det gör att jag ibland blir splittrad, men det är också bra att jag är nästan inkapabel till att ha tråkigt.

- Har ett slingrande/aggressivt tonfall i text
Både ja och nej om jag håller med eller inte. Att mitt tempo är ganska högt leder till att jag oftast inte har tid att prata länge om allt och inget med alla inom de organisationer jag är med i vilket leder till att jag kan låta ganska kort och irriterad. Jag försöker att tänka på det, men ibland faller det bort.
Däremot så har jag också hört att jag i debatter har ett slingrande sätt att uttrycka mig på, jag har dock märkt att det mest är ganska aggressiva debattörer som tycker det. Oftast i diskussioner så är jag ute efter att utbyta erfarenheter, ställa frågor, få en förståelse för saker och ting medan mina frågor kan få den andra parten att känna sig ifrågasatt. Därför brukar jag försöka lägga till att jag frågar för att jag är nyfiken eller intresserad för att göra det mer tydligt.

- Är både envis och påstridig
Definitivt. Det håller jag helt med om. Däremot kan jag inte bara se det som en begränsning utan tror att jag inte skulle vara där jag är idag utan de egenskaperna. Så det är ett tvådelat mynt.

- Håller för hårt i att det ska vara rättvist för alla
En lärare sa till mig en gång att det inte var mitt bekymmer att en i min klass hade fått ett orättsvist betyg, för det var inte mitt betyg. Jag har fortfarande inte kommit över det. Jag kan förstå varför läraren tyckte det var konstigt att jag brydde mig om en av mina mobbare fick ett rättvist betyg eller inte, men för mig är det viktigt att alla behandlas likvärdigt. Så även om jag vet att många ser det som negativt kan inte jag göra det.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är organiserad och petig. Jag är en bra medlare när andra har konflikter då jag snabbt kan se var grundproblemet ligger eller snabbt kan nysta upp det. Jag är bra på att skriva och att prata för mig själv och mina åsikter. Jag kan kompromissa för att få andra ombord på mina idéer utan att för den sakens skulle kompromissa bort så mycket själv. Jag är en god människokännare och tycker om att jobba i grupp om jag samtidigt får enskilda arbetsuppgifter.

Samt att jag brinner för Piratpartiets politik! Våra frågor är livsviktiga och jag skulle verkligen göra allt för att vi skulle kunna driva genom vår politik även i praktiken.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar